Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine (2024) #6

autoreview

Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine (2024)

Signalement

UitvoeringScénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ondergewaarde auto?

  • 9.000 km


‘Volvo for Life’. Met deze slogan in het achterhoofd in 2013 een Volvo V60 Plug in Hybrid met dieselmotor fiscaal vriendelijk zakelijk aangeschaft…..ik ben lang van plan geweest om deze auto helemaal op te rijden. Wat een heerlijke auto, die uiteindelijk toch na net geen 300.000 km’s en 11 jaar met weemoed en pijn in het hart is ingeruild voor een Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine versie.

Ja waarom de V60 afgedankt? De auto reed heerlijk, voldoet aan al mijn wensen, is al die jaren goedkoop gebleken…… met regelmatig bijladen was een verbruik van 1:20 of 21 op diesel eenvoudig haalbaar bij een rustige rijstijl.
Daar tegenover stond: een lange historie met problemen en reparaties, die grotendeels onder fabrieksgarantie en Zweedse coulance (hulde!) zijn opgelost….maar die ook regelmatig twijfel gaven over de betrouwbaarheid. Met name de elektronica die af en toe ‘verkouden’ bleek. De dieselmotor leek gemaakt van onverwoestbaar beton, liep steeds soepeler en zuiniger en zou mij wel gaan overleven zo leek het….de stoelen zaten nog zo goed als nieuw. Wel waren er steeds meer kraakjes en piepjes te horen.
Ontdekt dat elektrisch rijden in de stad heerlijk is…en diesel op de snelweg. Voor lange ritten blijft de diesel toch de betere keuze. Afgelopen jaar drie keer een lange rit naar het buitenland gemaakt, waarbij het heerlijk zoeven is op de snelwegen.
Echter op provinciale en bergachtige wegen blijft het wisselen van elektrisch en diesel behelpen. Af en toe een brullende motor, soms schokkerig stoppen of schakelen en….dat was te overrulen, door in de weer te zijn met rijmodus knopjes (4wd inschakelen) en/of handmatig schakelen in te stellen. In deze twee standen bleef de diesel permanent aanstaan.

Echter de doorslag kwam van de (reële?) angst voor toekomstige kostbare reparaties die niet langer onder een coulanceregeling vallen. De auto was op weg naar de 400.000 km. Het risico van vaker langs de kant van de weg stilvallen (inmiddels had ik dit vier keer meegemaakt)…. Daar bovenop een progressief wegenbelastingtarief met in 2026 een verhoging van € 1.300 (?) per jaar. En staan steden in Europa binnenkort nog wel dieselauto’s toe, in combinatie met het voornemen om vaker naar het buitenland te gaan?
Verder ben ik verslaafd geraakt aan elektrisch rijden. Eenmaal meegemaakt, wil je gewoon niet anders meer. Altijd jammer als de batterij van de Volvo na de reëel aanwezige 40 kilometers rijbereik weer leeg was. Op langere ritten was ik altijd de accu half op aan het laden via de dieselmotor voor aanstaande stadsritten.

Waarom eind 2024 de keuze maken voor een andere auto? Een vervangingsbesluit was ingegeven met het oog op het verdwijnen van de SEPP subsidie. De opgave werd een auto onder de € 45.000 te selecteren die kon wedijveren met de Volvo V60. Voorkeur voor een iets kleinere auto voor rijden in de stad. Een lang keuzeproces ging hieraan vooral met vooral research op internet. Youtube is wat mij betreft belangrijker dan zelf een testrit maken.
En hoe is de keuze op de Renault Scenic E-tech gevallen?

Wensen/eisen:
- grote range /zuinig. Bereik: minimaal 450/500 km rijbereik in de zomer.
-compacte gezinsauto, mogelijk om met vijf grote volwassenen op pad te gaan. Lengte onder de 4,5 meter
-comfortabel rijgedrag– geen al te stugge vering
-verwarmde voorstoelen en stuurwiel
-een warmtepomp
-een te openen (panorama)dak
-trekhaak met min 1.000 kg trekgewicht
- liever geen getinte ramen achter.
- liefst opties zoals premium audio en rijhulp systemen.

Met een aflopende subsidiepot in het vooruitzicht: de ideale auto onder de SEPP grens van € 45.000 voor mij bestaat niet….tenzij je gaat voor een aanschafprijs richting € 60.000 of zelfs meer. Tja…… waar dan concessies te doen?
Gewoon blind een Tesla nemen hoor je dan! En zowel de model 3 als Y waren beschikbaar met SEPP subsidie. De 3 kan mij wel bekoren (op het onhandige kofferklepje na), de Y vind ik niet mooi en er komt een vernieuwde versie aan. Echter na het lezen van zijn biografie werd mij al duidelijk dat Elon niet plots in de aanloop tot de inauguratie van Trump MAD is geworden. Dus geen Tesla, hoe verleidelijk ook. Scheelt ook weer discussies op feestjes plus de aanschaf van stickers….

Shortlist:
- Volvo EX30. Wat een leuk vormgegeven stoer en praktisch model…echter de beenruimte op achterbank vind ik veel te krap….. verontrustende berichten over de software…maar één scherm midden op het dashboard waarin alles wordt bediend en geen fysieke knoppen. Hoog stroomverbruik.
- Volvo EX40. De meest logische keuze na jaren tevreden in een V60 te rijden. Echter was er maar één uitvoering onder de SEPP grens en die was wel heel erg uitgekleed. Geen stoel- en stuurverwarming, geen warmtepomp. Goedkope en ‘saaie’ bekleding (houdt deze bekleding het wel lang uit?) Het blijft bovendien een ‘omgebouwde’ fossiele auto met daardoor beperkingen in het interieur, zoals de enorme tunnel bij de achterpassagiers. Enige opties en de prijs gaat als een raket omhoog.
- Polestar 2: dat was uiterlijk mijn favoriete auto. Er was een instapmodel onder de SEPP grens in één kleur…echter in het najaar van 2024 bleek deze versie met kleinere accu niet leverbaar. De longe range versie was meteen fors duurder. Een prachtige auto zowel uiterlijk als interieur, met klein interieur in relatie tot de afmetingen. Bestuurder zit ‘ingebouwd’ en de knie zit rechts tegen de middenconsole. De auto is voor in de stad parkeren eigenlijk onhandig lang. 3e persoon op de achterbank worstelt net als in de EX40 met de tunnel in het midden. In alles merkbaar dat dit een omgebouwde ‘verbrandingsmotor-auto’ is. Niet proefgereden (wel in plaatsgenomen) en niet kunnen vaststellen hoe de stugge vering in de praktijk uitvalt. Doordat de SEPP versie niet leverbaar was en er bovendien alles opgeteld teveel nadelen waren, viel de Polestar af…
Wat kwam onverwacht voorbij vliegen op mijn zoektocht?
- Eind 2024 plots op de markt: de Ford Explorer. Mooi ontwerp…echter kritiek van reviewers op de typische VW bedieningsfilosofie, het is immers een omgebouwde ID4. Ook het weggedrag haalt het niet bij de concurrentie.
- Ook een belofte eind 2024: de Skoda Elroq. Op het eerste oog een briljante aanbieding, echter met een grote accu, extra’s en warmtepomp loopt de prijs stevig op. Geen lelijke auto….de ‘simply clevere’ vormgeving vind ik wel heel erg saai.

Maar één auto was in het najaar 2024 bij voorbaat mijn favoriet: de Kia EV3. Dit was de auto die nagenoeg aan al mijn eisen voldeed. Wat een top-totaalpakket én de enige auto op de hele lijst met een te openen glazen dak! Enig minpuntje (wellicht): in NL is een warmtepomp niet leverbaar. De auto was nog niet leverbaar in het najaar van 2024. Eind november kon ik eindelijk proefrijden. Een sublieme rijervaring: dit rijdt als een auto uit een hogere klasse. Prachtig infotainmentscherm maar….maar hoe ik ook mijn best deed: ik kon maar niet wennen aan de vormgeving van de koets en met name ook het interieur. Exterieur: al die rare vormen. Interieur: knopjes op vreemde plekken, vreemde keuze voor een uitschuifbare tafel in plaats van een grote bergruimte? Hoewel heel hoogwaardig afgewerkt saaie kleuren met lichtblauwe( plastic) accenten. Tevens geen fan van ‘vegan leer’: dat was in de jaren 70 toch ‘skai’ bekleding??.
Objectief gezien de beste auto voor € 45.000. Minus de SEPP subsidie onverslaanbaar. Maar liefst een 81 KW accu met reëel wel 500 km bereik! Niet te vergeten de 7 jaar Kia garantie….
Hoe aantrekkelijk het totaalplaatje ook….ik zag mij zelf maar niet in deze auto rondrijden.

Op mijn lijstje stond nog één auto: de Renault Scenic E Tech. Die was toch niet voor niets auto van het jaar 2024 geworden? Een auto die vanaf de start is ontwikkeld als geheel elektrische auto.
Wat opvalt bij nadere bestudering: de motorkap lijkt ongewoon hoog. Reden is dat alle elektronische componenten zo ver mogelijk voorin de auto zijn ‘gestapeld’, daardoor is een visueel hoog uitgevallen en korte motorkap ontstaan. De wielen zijn op de uiterste vier hoeken geplaatst en daardoor ontstaat maximale interieurruimte binnen 4.47 meter lengte. Het design aan de buitenkant kon mij bekoren (daarover valt te twisten)…niet opvallend…..maar overal wel een vriendelijk en prettig vormgegeven auto met ingetogen stoere en originele details zoals de gril en de verticale accenten voor en achter.
Na internet research: Engelse en Duitse Youtubers spreken allemaal over een ‘briljante’ auto.
Deze auto lijkt in Nederland ondergewaardeerd? Je ziet ze immers weinig rijden.

De instapversie met 60 KW accu kwam onder de SEPP grens uit. Renault had nog een extra actie van ca €3.000, daarmee zou de auto zelfs voordeliger uitvallen dan de EV3 (in de versie met een te openen dak). Door de verkoper overgehaald voor een kort proefritje. Meteen onder de indruk van de ruimte in de auto, zeker ten opzichte van de EV3. Dit voelde nog meer aan als een auto uit een nog hogere klasse. Maar het accupakket van 60 KW van de versie die in aanmerking kwam voor de SEPP subsidie, leidde tot een kleine actieradius. De accu moet bij langere ritten ook vaker snel geladen worden wat minder goed is voor de levensduur. Keuze tussen 81 KW EV3 met te openen dak of de Scenic E-Tech met 60 KW? Uiteindelijk in november besloten om geen auto te kopen en een tijdje te wachten. Het SEPP-subsidieloket werd een dag na mijn besluit gesloten.

Dan maar geen nieuwe auto.
Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan: wederom ging ik speuren op het internet.
Toen bleek dat voorraad Scenic E techs met de grote 87 KW accu’s met hoge kortingen werden aangeboden, mits nog in 2024 op kenteken gezet.

Bij nader onderzoek is toen de keuze gevallen op de Alpine versie: hoewel de naam sportieve associaties oproept, is deze versie technisch gelijk aan de andere versies als het gaat om vering, motorvermogen etc. Het gaat om de toevoeging van optische ‘sportieve’ details: aan de buitenzijde geen chromen accenten maar zwart plus (persoonlijke mening) een prachtig antraciet/zwart/donkerblauw interieur. Modelpolitiek van Renault: de keuze van de stoelbekleding gaat samen met het uitrustingsniveau. Liever andere interieurkleuren: dan volgt automatisch een ander uitrustingsniveau. De donkere Alpine stoelen hebben een afwijkende rugleuning met meer zijdelingse steun. Bij de Alpine versie hebben dashboard, de gordels, vloermatten, opbergvakken en stoelen donkerblauwe accenten wat het geheel een ingetogen en sjieke uitstraling geeft. Bij de topversie is de enige extra de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel maar het vele chroom én de lichte (besmettelijke) bekleding met witte armleuningen waren niet mijn smaak.

Nadeel 1: het glazen dak kan niet open. Wel besloten om dit panorama dak als optie te bestellen.
Nadeel 2: De prijs loopt uiteindelijk wel op in deze Alpine uitvoering met ook ‘driver pack’ en panorama dak. Na de voorraadkorting kwam de prijs weer in de buurt van de SEPP grens, echter zonder de vermindering van deze subsidie…maar dan staat er ten opzichte van de Kia EV3 duidelijk wel een auto uit een hogere klasse tegenover, vooral als het om de binnenruimte gaat.
Bij de concurrentie was als gevolg van de korting actie een dergelijk compleet pakket auto in combinatie met 87 KW accu niet leverbaar. Zelfs niet bij de model Y van Elon (op elektrisch te verwarmen achterbank na).
Verder zit werkelijk alles erop en aan de Alpine versie met opties: maximaal rijhulpsystemen, 360 graden camera, auto kan zelf parkeren (nog niet getest), warmtepomp, Harmon Kardon premium audio, vast glazen dak, boordlader 22 KW.

Wat nadelen leken: de (fraaie) 20 inch velgen met weinig rubber om oneffenheden op te vangen. 19 inch wielen zijn alleen leverbaar op de goedkopere Techno versies (met lichte bekleding en grijze/gele accenten). In de praktijk merk je van 20 inch nauwelijks dat dit leidt tot een stug(ger?) weggedrag.
Renault heeft verder niet gekozen voor dubbel glas maar er is wel een reeks aan maatregelen om geluid te dempen toegepast. Dat werkt want rolgeluiden van banden zijn afwezig. Wel is er enig wind geruis, bij tegenwind met name rond de spiegels.
De geblindeerde achterramen maar voor lief genomen.

Wat valt op bij deze eerste 9.000 km:
- Stil, soepel en trillingvrij rijden. Elektrisch rijden maakt een ‘Rollce Royce’ rij-beleving mogelijk voor breed publiek.
- Zeer comfortabel rijden terwijl de auto toch niet heel soepel is geveerd. Er is duidelijk een beter compromis van vering en comfort dan bij de Volvo V60 gevonden, die meer sportief was afgesteld en met name over oneffen wegen ‘stuiterde’.
- Fantastisch infotainment systeem gebaseerd van Google. Navigatie supersnel via een goede spraak assistent. Inclusief info over alternatieve routes met verwacht stroomverbruik (dat in de praktijk bij kort ritten aardig klopt. Wel klimt de accu met enkel procenten gedurende de rit). Verder werkt het infosysteem intuïtief. Reviewers roemen het als een van de beste systemen in de markt. Mogelijk nadeel: loop je niet in de fuik van Elon dan loop je wel in de armen van Sundar Pichai die ook aan de voeten van Trump ligt en het niet nauw neemt met de privacy van de gebruiker. Af en toe is het wel zoeken in de totaal 650 pagina’s aan gebruiksaanwijzingen voor de juiste instellingen.
- Mooi compact formaat onder de 4.50 meter lengte. Ook de hoogte is minder dan de full size auto’s. Fijn is het gevoel niet in een ‘echte’ SUV rond te rijden. De auto is heel wendbaar.
Bij parkeren is er een overvloed aan dode hoeken, daar helpt echter de (optionele) 360 camera. Tijdens het rijden: het zicht naar achter is beroerd. De digitale achteruitrij spiegel (optie) met rijhulpsystemen maakt dat het goed te doen is.
- Enorme beenruimte voor de achterpassagiers, zeker in relatie tot de totale lengte van de auto!
- Een grote kofferbak, praktischer en ruimer dan de Volvo V60 waar de accu zorgde voor een hoge vloer. Wel met tildrempel en verder is de toegang opvallend smal. Ik heb het nooit gemist maar geniet van het elektrisch openen en sluiten van de kofferklep.
- Bomvol leuke gadgets en hulp systemen. Erg fijn om zeker op langere routes de rijassistentie met adaptieve cruise control aan te zetten. Maar ook in de stad waar je maar 30 mag rijden fijn. Na enkele ritjes wil je nooit meer zonder en hangt mijn duim bij lange ritten losjes op het stuur en volgt de auto soepel voorgangers. Invoegende auto’s worden over het algemeen getolereerd zonder fors in de remmen te schieten. Inhalen: na inschakelen van de richtingaanwijzer gaat de auto direct versnellen richting ingestelde snelheid.
- De auto voelt ‘solid’ aan ‘as a rock’: alleen bij kasseien een enkel piepje of kraakje.
- De ruim in te stellen Harman Kardon audio waarbij Renault gebruik heeft gemaakt van de diensten van ‘good old’ Jean-Michel Jarre. Grapje van Renault: onder de 25 km/u worden omstanders door een Jean-Michel Jarre compositie gewaarschuwd….is weer eens wat anders. Dit is uit te zetten maar ik ben er blij mee in de stad.
- Ik was wel bang gemaakt voor alle piepjes van de rijhulpsystemen bij moderne auto’s. Renault waarschuwt je met hele subtiele geluidjes en alle ongewenste hulpsystemen zijn persoonlijk in te stellen en via één knopje op het dashboard uit te zetten. Hulde, dank hiervoor!
- Thuisladen met 22 KW gaat supersnel. Boordlader tot 11 KW is standaard in deze klasse.

Wat valt tegen?
- Grootste nadeel vind ik het zitgedeelte van de stoelen voor: het is lastig om een goede zithouding te vinden. De rugleuning is prima…en er is een goede lendesteun (alleen op de bestuurdersstoel overigens), maar het zitvlak is te kort en het ontbreekt vooral aan instelbaarheid. Om de zithouding voor mij (1.92 meter lengte) goed te krijgen moet de stoel zo hoog mogelijk komen te staan, wat ik overigens wel prettig vindt. De enige afstelmogelijkheid is dan de hoek van de rugleuning. Mijn wens zou zijn om het zitvlak te kantelen maar dat is niet mogelijk. Na lang zoeken uiteindelijk wel een goede positie gevonden door de rugleuning verder naar achteren te kantelen dan ik gewend was.
Overigens is het onbegrijpelijk dat de voorstoelen in deze Alpine ‘topuitvoering’ niet elektrisch verstelbaar zijn. Als enige gebruiker van de bestuurdersstoel is dat dan voor mij persoonlijk weer minder een nadeel. In de Volvo moest ik de stoel regelmatig naar voren schuiven bij-achter passagiers, dat is bij de Renault met de grote beenruimte nooit nodig. De stoel staat altijd in dezelfde positie.
Kleine minpuntjes:
- De ‘gearselect-stengel’ aan het stuur. In alle testen wordt het woud aan stengels achter het stuur negatief beoordeeld. Deze stengel werd zeker de eerste tijd ‘blind’ wel eens verward met de ruitenwisserbediening. Inmiddels vind ik het een goede oplossing: het doet denken aan het schakelen met oude Amerikaanse auto’s en ook de Citroen DS had een schakelhandel aan het stuur zitten. Het vastpakken van de stengel schuin boven het stuur om vooruit- of achteruit te gaan geeft een beetje een ‘jaren 50’ gevoel. Het verwisselen van de twee stengels is ook kwestie van gewenning na enige weken.
- De grote bagageruimte (545 liter) heeft geen vlakke vloer. De opening is vrij smal, links en rechts liggen achter plastic enorme pakketten met elektronica? (subwoofer?). De tildrempel is wel hoog maar ik heb beide nog niet als een groot nadeel ervaren. Bij aflevering een verhoging voor de vloer van de bagageruimte gekocht en dat leidt tot een zee van opbergvakken onder de vloer.
- Geen ‘Frunk’…maar ik zou een laadkabel altijd in de ‘Trunk’ bewaren. Vreemd om je motorkap te openen voor de laadkabel. Dus geen echt nadeel.
- Rechter knipperlicht lampje verdwijnt achter het stuur……terwijl het linker lampje wel goed is te zien. Te voorkomen door recht voor het stuur te gaan zitten…. Je kunt ook een projectie van de achterzijde van de auto op het dashboard toveren, inclusief knipper- en remlichtgebruik.
- Verkeersbordherkenning bij het rijden met adaptieve cruise control. De automatische stand wordt niet onthouden en moet elke keer op nieuw worden ingesteld.
Verder maakt het systeem veel fouten met herkenning en rijd je regelmatig te hard of te zacht.
De oplossing nu gevonden in het handmatig drukken op het ‘verkeersborden’ knopje op het stuur. Zodra de juiste maximale snelheid op het dashboard verschijnt, het ‘verkeersbordknopje’ indrukken en de cruise control kiest de snelheid die aldaar is toegestaan. Dit werkt erg gemakkelijk.
- Sporadisch ‘gost braking’ bijvoorbeeld bij een forse drempel in de weg. Iedere keer weer irritant en soms schrikken.
- Lane assist: werkt goed zolang het om flauwe bochten gaat. Bij scherpe bochten is het systeem snel de draad kwijt. Wat wel goed werkt, is dat in aanloop tot scherpe bochten of een rotonde de auto automatisch snelheid mindert.

De eerste 9.000 km’s zitten erop!
Tot nog toe tovert de Renault bij elke rit een smile op mijn gezicht.
Het kan dus wel: een Europese auto met een super prijs/kwaliteitsverhouding, fijne rijeigenschappen, met goede elektronica en een fantastisch infotainment systeem.
Na de lange aanloop met veel missers van VW (software, bediening, afwerking), de te late overstap van Ford die de techniek noodgedwongen moest inkopen bij VW, het hinken op twee zowel ‘bezine’ als ‘elektrische’ ‘benen’ van de modellen van Stellantis met hun hybride platformen. Dit leidt tot grotere en zwaardere vergelijkbare auto’s. Een vergelijkbare Peugeot e-3008 is iets langer echter van binnen kleiner en maar liefst 300 kg zwaarder. Daarmee lijkt Renault een betere weg gekozen te hebben.
Nog maar even het vergelijk met de ID4 en Skoda Enyac en ID 4 maken. Beiden zijn langer (resp. 11 en 18 cm) én zwaarder resp. ca. 100 en 200 kg. De bagageruimte van de ID 4 is even groot als de Scenic E Tech. Wel heeft de Skoda een wat grotere bagageruimte.

Hoe zit het met het verbruik?
Verbruik in de winter (0-10 graden buitentemperatuur) eerste 1.000 km 19 kWh per 100 km. Sindsdien 17,0 kwh/100 km gemiddeld voor de laatste 8.000 km vanaf februari tot op heden, bij een rustige rijstijl: meestal de auto in ECO mode, met veel snelwegritten (meestal 105 km/u op de snelweg).
Een lange koude rit in januari met wind tegen en regen eindigde wel met 21-22 kWh per 100 km.
Ritten vooral in de Randstad: snelweg 90-100 km/uur plus stukjes in de stad en files.
Eigenlijk heeft Tesla energiemanagement bij koude als enige merk goed onder de knie als ik de reviews zie en lees.

Tot slot.
Is het Scenic E Tech ‘totaalpakket’ wel voldoende om de meedogenloze concurrentie van Tesla en de Chinezen op afstand te houden? Ik denk dat Renault erg goed op weg is, ook met de nieuwe Cinq en dan is de 4 nog maar net op de markt. Opgegroeid met het onbetrouwbare imago van Renault, waarvan de 5-jes in de jaren 80 al in de showroom stonden te roesten, blijven er wel enige reserves….de voortekenen zijn goed: zo is het infotainmentscherm nog niet een keer van slag geweest. Soms vergt Apple Carplay enige pogingen om te synchroniseren.
Daarbij wel bedenken dat de aanschafprijs tijdelijk erg aantrekkelijk was. De prijzen zijn na 1 januari over de hele linie verlaagd en zijn zeker nog concurrerend ten opzichte van de Europese concurrentie, maar minder superaantrekkelijk.
Wordt vanaf heden de slogan ‘Renault for Life’?

Updates van dit review gaan volgen….blijft deze auto ook na jaren probleemloos en als nieuw rijden???

Wordt dus vervolgd.




10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.