Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine (2024) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 41.475 km |
Dit is de auto die ik wilde, Renault Scenic e-Tech
- 41.475 km
Sinds mei 2024 rijd ik deze auto, bewust gekozen vanwege zijn rijbereik, en het mooi afgewerkte zwarte interieur, blauwe band op het dashboard en met panoramadak (optie). In december 2022 koos ik voor Renault, omdat de Megan voor mijn gevoel onvoldoende rijbereik had werd het een Captur. Ik wachtte totdat er een EV met meer rijbereik. was. Toen mijn dealer als één van de eersten er één in de showroom had, toog ik op tweede paasdag naar de garage om de auto te bekijken. Drie dagen later een proefrit, en ik was verkocht. Ik zou wel moeten wachten tot eind oktober, begin november, voordat de auto geleverd kon worden. Wie schetst mijn verbazing, toen ik mijn Captur na een reparatie in mei terugkwam halen, dat de auto toen al afgeleverd was bij de garage. En zo rijd ik als één van de eersten met een Scenic e-Tech rond.
Kosten
Omdat ik vrij veel rijd (de teller staat inmiddels op ruim 41.000 kilometer) heb ik in dit jaar wel een indicatie van de kosten. Qua onderhoud nagenoeg geen kosten, alleen de beurt van een jaar oud, € 238,=. Wat wel opviel, zijn de onderdeelkosten. Ik heb een aanrijding gehad half februari, botste achter op mijn voorganger, net op de bumpersteun. Die schoot net over mijn voorbumper in de gril. De schade viel ogenschijnlijk mee, ik heb later op de dag de onderdelen met Ducttape vastgeplakt, er nog twee maanden zo mee gereden. Dat was omdat onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn, eind april werd de auto gerepareerd. Mijn inschatting van de uiteindelijke kosten was juist, de reparatie was net meer dan € 8.000,=. Reparatie van gril, bumper, motorkap, koplamp en elektronica. Gelukkig ben ik wel verzekerd. Ik zie dat bij controle de voorbanden binnenkort vervangen moeten worden, de achterbanden gaan nog wel even mee. Niet zo verwonderlijk met voorwielaandrijving.
Verbruik
Als ik echt op het verbruik let, dan haal ik wel minder dan 18 kW/100 km. Let ik niet op, en rijd wat stevig door, dan wordt het al gauw 20 kW/100 km. Dit jaar er mee op vakantie geweest naar de Pyreneeën, dan ligt het wel een stuk lager, veel recupereren. Het gebeurde regelmatig dat er nauwelijks verbruik was, met de steile hellingen zag je het percentage van de acculading bij het naar beneden rijden met procenten oplopen. Dat is wel bij het inschakelen van de hoogste recuperatie met de flippers op het stuur.
Gemak
Standaard rijd ik in de Comfort stand, bevalt me prima. Ik maak nauwelijks gebruik van de Eco stand, alhoewel bij een acculading van het bereiken van de grens van 15% daarbij meteen gewaarschuwd wordt. De Sport stand is meer voor de fun. Laden gaat prima, als ik het via Google R-Link in programmeer, maakt de auto wel gebruik van de juiste temperatuur van de accu voor snelladen. Maximaal kan de Renault 150 kW aan, het hoogste was bij mij 148 kW, tussen de 20% en 80% acculading. Meestal zit het tussen de 90 en 100 kW. Dat er veel features op de auto zitten is wel makkelijk, toch merk ik dat in het dagelijks gebruik je lang niet van alles gebruik maakt. Ik ken nog steeds niet alles. Het panoramadak maak ik bij een hoge temperatuur buiten wel ondoorzichtig. En de airco doet het dan prima. Als het koud is, dan is de stoelverwarming even aan wel lekker, net als de stuurverwarming. En dat je niet met een klap de achterklep dicht hoeft te gooien of kracht zetten om die te openen, ja, gemak dient de mens. Overigens, dat is natuurlijk wel iets anders dan de laadklep. Toen deze nog openstond bij het wegrijden, zo werd op het dashboard gemeld, heb ik wel drie keer de achterklep open en dicht gedaan, terwijl op het dashboard niets te zien was van een geopende achterklep. Mijn zoon, die meereed, keek uit het raam en zei dat de laadklep openstond. Opgelost.
Twee dingen vallen mij wel tegen. Dat is ten eerste de bordenherkenning. Een waarschuwing voor de maximumsnelheid is mooi, en daar kun je je voordeel meedoen. Maar onjuiste informatie geven, door bijvoorbeeld op een snelweg te zeggen dat je maar 15 km/u mag, terwijl in geen velden of wegen een bord woonerf of max 15 km/u te zien is, dat klopt niet. Ik weet dat soms de borden van de parallelweg gelezen worden, maar dat was beslist niet het geval. Ik kom vaker langs de desbetreffende weg. En dit is maar één voorbeeld. Het tweede is het plotseling remmen als de auto op adaptive cruise control staat. Terwijl er geen auto voor je rijdt, gaat hij soms vol in de remmen. En dat is op een autosnelweg best gevaarlijk. Volgens de dealer komt het door weerspiegeling op het wegdek, waarbij de auto dat ziet als een voorligger. Ik heb opgelet, dat is meestal bij het oprijden of afrijden van een viaduct, of als er een hol in het wegdek zit. Als er ooit onverhoopt iemand bij mij achteroprijdt door dit euvel, dan weet ik Renault te vinden.
Mijn passagiers achterin genieten wel van de ruimte, die is groot! En als ik minder dan drie achterin heb, blijft de leuning middenin naar beneden, wel een luxe.
Onderhoud
Als je een EV koopt, dan weet je dat de onderhoudskosten laag liggen. Daarover schreef ik al onder het kopje Kosten. Verder, de auto is makkelijk te onderhouden, ik heb een doorlopend abonnement op de wasstraat, en ga, mede door de kleur Noir Etoile, vaker met de auto door de wasstraat. Hij is dan soms wel moeilijk in zijn Neutraal te krijgen, ook al druk ik op de rem. Ik zie meerdere mensen met een EV hannesen in de wasstraat. Maar komt hij weer schoon uit de wasstraat, dan gaat meteen de binnenkant mee met de stofzuiger. Ook het interieur is makkelijk te reinigen met een vochtige doek.
Eenmaal waren er onverklaarbare storingen in het laden. Ik kon niet laden, lampje bij de laadpoort werd rood. De auto is uitgelezen bij de dealer, men heeft de auto op verschillende plaatsen geladen (eigen laadpaal, openbare laadpaal in de stad en op de snelweg), maar gaf daar geen problemen. Het heeft zich ook niet meer voorgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic EV87 long range esprit Alpine | Pack advanced driving assist | Intelligent Adaptieve Cruise Control |
- 2025
- 10 km

Renault Scénic EV87 long range iconic | SOLARBAY PANORAMADAK | 360 CAMERA | HARMANKARDON | STUUR/STOELVERWARMING | NAVI | APPLECARPLAY/ANDROIDAUTO | CLIMATE CONTROL | ADAPT/ CRUISE CONTROL | PDC | LMV
- 2024
- 4.025 km

Renault Scénic EV87 long range techno
- 2025
- 50 km