AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Scénic E-TECH EV60 170pk Techno (2024)

autoreview

Renault Scénic E-TECH EV60 170pk Techno (2024)

Signalement

UitvoeringScénic E-TECH EV60 170pk Techno
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 5 km

Renault Scénic E-Tech EV60 170 pk comfort range techno - two-tone blanc nacré / noir étoilé

Vandaag de nieuwe Scénic opgehaald bij de dealer.

Onze vorige 41.605 km ervaring met de (toen ook nieuwe) Mégane-E uit 2023 was zo goed bevallen, dat we als waardige opvolger voor de Scénic hebben gekozen, ietsjes groter en nu met wat meer luxe (stoelverwarming bijvoorbeeld en een elektrisch bedienbare achterklep) en een grotere kofferbak.

Veel is herkenbaar uit de Mégane, dus na de eerste km al weer snel vertrouwd. Ook de drie handels aan het stuur, voor versnelling, ruitenwissers én radiobediening waar de meningen over verdeeld zijn (bij ons positief), werken prettig intuïtief. Ook de active driver assist werkt prima!

Kortom de eerste km's waren weer fijn om mee te starten!

Op naar de vele km's die nog gaan volgen.

1000 km

  • 1.000 km

De eerste 1.000 km staan alweer op de teller, tijd voor een update.

De stoelen zijn comfortabel, daar dragen de massage functies aan bij (en stoelverwarming). De camera's voor het inparkeren werken prima en dat is prettig bij zo'n lange auto waar ik veel mee achteruit moet parkeren bij klanten.

De kofferbak is groot genoeg voor de spullen die we mee moeten nemen (ruim 500 liter), wel jammer dat de oplaadkabel onderin een trunkje moet, dus blijven nadenken als je veel spullen mee moet nemen en op locatie op moet laden, zonder dat de spullen er weer uit moeten.

De achterbank en de beenruimte is ruim. Met de middensteun naar beneden geklapt hou je natuurlijk 2 zetels over, maar wel met het handige houder voor je smartphone.

Verbruik
De eerste 1.000 km hebben aan elektrisch vermogen in totaal 122,15 kW gekost, dus reken maar uit (bij km 0 zat deze helemaal vol) wat dan het verbruik is. Maar daar kom ik in een latere review wel op terug. WLTP van 430 km ben ik van plan om te verbeteren en dat is al bijna in deze eerste km's gelukt.

Ik kan wel zeggen dat dit een prettig sturende en comfortabele auto is. De grote hoeveelheid rijhulpen heb ik zoveel mogelijk afgezet en daar is ook een mooie knop voor op het stuur. De adaptieve cruise control met lane assist werkt bijzonder goed, prettig op lange stukken, maar ook in fileverkeer. Ook binnen de 30 km zone in de woonwijk werkt dit goed.

Op naar de volgende 1.000 km.

VERDERE ERVARINGEN (10,000 km)

  • 10.000 km

Zo de eerste 10.000 km staan op de teller en ondertussen ook wat meer ervaring opgedaan met het rijden (op de lange stukken). Voor 98% waren dit de zakelijke km's (en geen vakantie km's - we zijn in Nederland gebleven).

WLTP ondertussen ook verslagen met 457 km op een 100% lading. Gemiddeld verbruik is nu 14,4 kWh/100 km, dus dik tevreden (heb de kleine accu en daar kom je dus ook ver genoeg mee in het dagelijks gebruik).

Minpuntjes:
Wel heb ik ook het fenomeen phantom braking. Phantom braking treedt alleen op als je de adaptive cruise control aan hebt staan. Het systeem denkt een obstakel te zien en remt fors. Vaak gebeurt dit voor tunnels of bij viaducten. De eerste keer was het even schrikken. Zeker als je een achterligger hebt, die ook plotseling moet remmen voor jou. Ondertussen ook hieraan gewend (is overigens steeds op dezelfde plek waar ik langs kom), dus dan even voet op het 'gas'pedaal en dan is er niks aan de hand. En bij filerijden is die adaptive cruise control toch wel heel erg prettig. Dus dat het een keertje voorkomt nemen we maar voor lief, dit is iets wat meerdere elektrische wagens hebben.

Dus nu er wat meer km's gereden zijn nog steeds zeer positief over deze Renault.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren