Renault Scénic 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe (2003)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic 1.9 dCi 120 Dynamique Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met de Scénic heb ik goede ervaringen, maar helaas ook zulke slechte dat ik niet weer een Renault koop. Voor mij is Renault Créateur van een Veel Gezeur Automobiel en als ik de ervaringen van anderen lees mag ik niet eens mopperen.

De pluspunten: het is een comfortabele gezinsauto met veel handige opbergruimte in het interieur en een motor die in alle opzichten aan mijn eisen voldoet. Mooi is een kwestie van smaak, ik vind de auto er goed uitzien met uitzondering van de knik in het profiel aan de achterkant: een ongelukkig uitgevallen poging om eigenwijs over te komen. Met de 1.9 dci kon ik gemiddeld 1 op 19 rijden en hij verbruikte tussen twee beurten (30.000 km) geen olie. Dit laatste is volgens mij een kwestie van inrijden. Ik heb een aantal jaren geleden van een zeer ervaren dieselrijder de tip gekregen om de eerste 1000 km niet meer dan 2000 toeren te rijden en dan elke 1000 km 100 toeren meer en sindsdien nooit meer last gehad van olieverbruik.

De auto heeft nogal wat bemoeifuncties, hij bepaalt wat goed is voor je. Prettig vind ik de zelf inschakelende verlichting bij duisternis, het zelf uitschakelen van de verlichting en radio als je de auto verlaat. Hinderlijk vind ik het altijd inschakelen van de handrem als je het contact uitzet, het niet kunnen starten als de achterklep open staat en het continu terugspringen van de boordcomputer naar de weergave van de ingestelde snelheid van de cruise control. Maar alles went, ook franse bemoeizucht. Als je de handrem wilt uitschakelen of toch wilt starten met de achterklep open kan dat uiteindelijk wel, maar de auto heeft zoveel functies dat het even duurt voordat je dat allemaal weet.
De elektronische handrem vind ik trouwens een ramp als je in een krappe parkeerplaats op een helling moet inparkeren of uitparkeren: op tijd loslaten en vastzetten is veel moeilijker dan met een mechanische handrem.

PROBLEMEN

De auto heeft nogal wat mankementen gehad, de meeste tot nu toe in de garantieperiode.
1. De ruit in een van de voorportieren viel op zeker moment gewoon naar beneden. Ik kon de ruit gelukkig met tape weer tijdelijk vastzetten. De klacht heeft zich overigens niet meer voorgedaan en onlangs is de auto teruggeroepen voor een modificatie,w aarbij alle raammechanismen zijn vervangen onder garantie.
2. De richtingaanwijzer schoot veel te snel terug in de neutraalstand. Deze is vernieuwd.
3. De boordcomputer gaf aan dat de automatische kaartlezer defect was, hoewel hij het in de praktijk gewoon deed (het defect is nooit ontdekt, allerlei units zijn vervangen totdat de boodschap niet meer werd weergegeven).
4. Na 60.000 km bleken kort na elkaar de lagers van de schotels van de voorwielophanging versleten. Deze zijn vervangen.
5. De achterbanden waren na nauwelijks 30.000 km versleten. De eerste reactie van de garage is dan voorspelbaar: uw rijstijl, zachte banden. Maar de bandenspanning houd ik altijd goed in de gaten (daar heeft deze auto ook een indicator voor), ik rijd zuiniger dan de fabrieksopgave en met de voorbanden doe ik 63.000 km. De garage heeft vervolgens de sporing gecontroleerd, die bleek binnen de norm te vallen. De garage wilde het monitoren en ik ben daarmee akkoord gegaan om uit te sluiten dat het aan mij of een toevallig slecht stel banden zou kunnen liggen. 30.000 km later - de garage nam overigens geen enkel initiatief om te controleren hoe het ging, ik moest ze elke keer aan onze afspraak herinneren - bleken de achterbanden opnieuw bijna versleten, de rechter nog meer dan de linker. Uiteindelijk heeft ook Renault Nederland zich hierover uitgesproken en de conclusie van Renault is kort samengevat dat het binnen hun keuzen en specificaties valt.
Je kunt je daar heel boos over maken, maar er zijn zaken op deze wereld die dat meer verdienen. Ik heb me erbij neergelegd en geconcludeerd dat deze fabrikant heel andere normen heeft dan ik en dat ik er beter aan doe de volgende keer een andere fabrikant te kiezen.
Toyota, ik kom eraan.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.