en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Scénic 1.6 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
Auto gekocht met het ’Pack Vacance’ pakket, dus met 2 electrische schuifdaken, cd-speler en climatcontrol. Tevens donker getinte ramen af fabriek en armsteun er bij besteld.
Na enige gewenning aan het wat vlak liggende stuur waardeer ik de zithouding, de gemakkelijke in- en uitstap, het overzicht op de weg en het overige verkeer. Dat heeft niets met 50+ of 60+ te maken. De voorstoelen zijn royaal en comfortabel, de achterstoelen zijn bij uitstek geschikt voor onze drie kinderen. Past prima en alle zitplaatsen zijn verschuifbaar en voorzien van een driepuntsgordel, de twee buitenste ziplaatsen zelfs met ’isofix’. Na diverse Opels Astra en VW"s Golf ben ik verrast door de snel aansprekende verwarming en de goede ventilatie. Dat was ik niet gewend. (Opel Astra met zeer snel beslagen ramen) Verdere pluspunten zijn de comfortabele vering, hoge variabiliteit, de vele aflegvakjes en het hoge uitrustingsniveau, ook qua veiligheid. Auto is voorzien van 6 airbags, ABS en zelfs ESP met tractiecontrole hoort er bij.
Techniek
Auto is voorzien van 110 pk, alleen is dit niet altijd te merken. Bij volle bezetting en wat tegenwind of een heuveltje heeft hij er merkbaar moeite mee. Met het klimmen van de kilometerstand wordt dit wel beter, maar de auto heeft toch wel hoge toerentallen nodig voor aansprekende prestaties. Auto is wel zuinig met een verbruik wat ligt tussen de 7,0 en 7,5 liter, bij een anticiperende rijstijl. (boordcomputer is altijd 5 à 8 procent optimistischer) Ook het olieverbruik is minimaal, gemiddeld 0,25 ltr. bijvullen na 20.000 km. Remmen zijn goed, blokjes (vóór) vervangen na 60.000 km.
Wat viel tegen?
De voorkant van de auto is niet te zien bij het inparkeren.
De motor is lawaaiig en resoneert sterk bij bepaalde snelheden. Ook produceert de koets snel windgeluid.
Als het brandstoflampje brandt gaat er niet meer in dan 52 liter, terwijl er 60 liter wordt opgegeven. De af fabriek cd-speler levert een blikkerig en goedkoop geluid. (de afstandbediening onder het stuur werkt perfect en is blindelings te bedienen)
De carrosserie, juist met de grote deuren voelt slap en weinig degelijk aan. Ook het algehele kwaliteitsniveau is matig. En dat is nu juist het grootste minpunt van deze auto. We hebben er vaak met veel plezier in gereden, maar de vele werkplaatsbezoeken en vervelende electronische storingen hebben dat plezier bedorven. Dit heeft onze keuze bij het vinden van een nieuwe geschikte auto overduidelijk beinvloed.
De nieuwe is onderweg......Toyota Corolla Verso.
gasklepbedieningshuis vervangen (2 werkdagen)
Tankvlotter vervangen
Herstelreparatie tankvlotter wegens lekkage
Achterste schuifdak gangbaar gemaakt
2x bobine vervangen
1x bobine vervangen
3x bobine vervangen ivm vakantiereis wat meer zekerheid
Bij het uitvallen van de bobine loopt de motor dus op 3 cylinders, niet aan denken dat dat tijdens de vakantie gebeurd. Verbazend is dat Renault dit in al die jaren nog steeds niet onder controle heeft.
lampje ESP aan/ lampje ESP uit enz. enz.
bij 140 km/u valt isolatieblokje onder rempedaal.
Achterremmen piepen
De werkplaats van Renault wil graag, maar lijkt het allemaal wat boven het hoofd te groeien.
Jammer van zo"n leuke doordachte auto.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.