Renault Scénic 1.5 dCi 105 Business Line (2008)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringScénic 1.5 dCi 105 Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst111.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 60.250 km

Nu, op 24 augustus 2009 heeft de auto 60250 kilometer gelopen en naar mijn volle tevredenheid kan ik zeggen.
Het enige waar ik regelmatig tegenaanliep was het stukgaan van koplampen, waar je dan uiteindelijk toch weer mee bij de dealer terechtkomt.
Onlangs op mijn vakantie in Frankrijk maakte ik het nog mee, waarna ik me meldde bij de plaatselijke Renaultdealer die een quickservice afdeling had.
Dat betekende dat ik (quick) nog even een uur moest wachten en de kosten zouden rond de €50,-- zijn.
Dat ging me toch wel een beetje te ver en omdat ik toch tijd genoeg had, heb ik op de camping met succes zelf een poging gewaagd om de lamp te vervangen. Toch nog wel een gedoe, dus de volgende keer toch maar weer naar de Nederlandse dealer die me in ieder geval niet het vel over de oren trekt!
Verder heb ik geen andere op- of aanmerkingen over de auto dan in mijn eerste review en voldoet hij dus prima.

*******************

Eindelijk wastie er dan: mijn nieuwe lease-auto. Omdat mijn vorige lease-auto een reanault megane Grand tour was, waar ik zeer tevreden over was, maar weer eens bij Renault op bezoek geweest voor het uitzoeken van een nieuwe. Ik wilde graag een wat hogere zit en dan kom je al snel uit bij de Scenic. Toch nog ecven met wat andere merken proefgereden, zoals de Seat Altea (erg rumoerig) en de Ford C-Max (harde, voor mij oncomfortabele zit). Ik vond daar dus niet het door mij bekende Renaultcomfort. Allebei hadden ze ook zeker pluspunten, maar zitten in de fauteuil van de Scenic voelde toch als thuiskomen, dus eind december toch maar de Scenic Businessline besteld, met als opties een centraal opbergvak en cardless entrysysteem. Kleurennavigatie zit er tegenwoordig standaard bij. Het bleutooth telefoonsysteem wat er deel van uitmaakt is redelijk, maar niet geweldig.
Het telefoonboek vullen kan alleen maar met bepaalde toestellen in één keer, maar met het mijne (Nokia 6120) moet je dat nummertje voor nummertje doen. Spraaknummers gebruiken gaat niet bij dit systeem, dus dat viel wat tegen.
Navigatie werkt goed en het comfort van de auto is gweldig. Qua rij-eigenschappen moet ik nog wel erg wennen aan de pas bij ongeveer 2200 toeren inkomende turbo, waardoor het lijktof de auto bij het optrekken behoorlijk inhoudt. Binnenkort zal ik, na wat meer kilometers met mijn zilvergrijze automobiel, deze review aanvullen en mijn bevindingen verder eenieder delen die het lezen wil.

PROBLEMEN

Geen

Een jaar verder

  • 111.750 km

Nu, bij een kilometerstand van 111750 mag ik zeggen dat ik nog steeds te spreken ben over mijn Scenic.
In mijn vakantie onlangs een kleine lakschade opgelopen, die gerepareerd moest worden en waardoor ik een vervangende auto van het schadebedrijf meekreeg, een Seat Ibiza. Nu weet ik weer waarom ik destijds voor mijn Scenic heb gekozen want na twee dagen was ik blij dat ik de Seat weer mocht inleveren.
Sinds mijn vorige review heb ik over mijn auto eigenlijk geen enkele klacht gehad tot vorige week, toen in het servicescherm de boodschap: "Controleer inspuiting" kwam te staan. Een bezoek aan de dealer leverde na het uitlezen van de computer op dat er een sensor van de turbo stuk was. Deze moest besteld worden en na een week is deze vervangen. Groot nadeel was dat in die week ook de cruisecontrol niet functioneerde. Bij de reparatie kreeg ik een nieuwe Scenic mee bij de garage en ik geloof dat ik alweer verkocht ben en als mijn auto aan vervanging toe is(180dkm), ik zeker wwer eens bij Renault langsga.
In de tot nu toe gereden kilometers heb ik geen enkel olieverbruik en het gemiddelde dieselverbruik van de auto ligt tot nu toe op 6 liter op 100 kilometer. Iets minder zuinig dan mijn hiervoor gereden Megane, maar dat was dan ook wel een andere auto.
Al met al ben ik tot nu toe nog steeds tevereden, hoewel ik moet zeggen dat de nieuwe Scenic waarin ik gereden heb toch wel wat meer souplesse heeft.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.