Renault Mégane dCi 110 ECO2 Collection (2013)

autoreview

Renault Mégane
Renault MéganeRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane 2012Renault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault Mégane 2012Renault Mégane

Signalement

UitvoeringMégane dCi 110 ECO2 Collection
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf48 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe wagen

  • 7.400 km

Mijn vorige wagen (firmawagen) VW Jetta 2.0 TDI was intussen al bijna 7 jaar in gebruik en had exact 159.000 Km ôp de teller.Mijn werkgever vond het dan ook tijd om voor vervanging te zorgen (hoewel de Jetta nog steeds in excellente conditie verkeerde en geen enkel probleem of sporen van slijtage vertoonde - hij wordt momenteel dan ook nog tijdelijk en met volle tevredeneheid gebruikt door een collega als voorloopwagen in afwachting van de levering van diens nieuwe wagen - ook een Mégane overigens...).

Aangezien het een diesel moest worden en er een budgetlimiet voorop was gesteld diende er gekozen te worden uit een aantal merken vermeld in de company car policy, te weten : Peugeot, Citroën, Ford, Volvo, Renault of VW.De Golf VII sprak mij wel aan maar werd te duur bevonden (enkel een standaard exemplaar zonder enige opties kwam in aanmerking binnen het vooropgestelde budget), de Polo zou gekund hebben maar werd iets te klein bevonden.Dan maar gekeken naar de andere merken : Volvo viel eveneens af wegens te duur en geen automaat bij de 1.6 diesel en het duo Peugeot/Citroën (308 en C4) viel wel binnen het budget maar ze hadden in mijn ogen beide één groot nadeel en dat was : ik wilde nu per se een automatische versnellingsbak en beide merken hebben die wel in hun aanbod maar volgens alle wegtesten die ik er al had op nageslagen bleken die absoluut niet te voldoen aan de verwachtingen wegens te traag en met te veel schokken schakelend en een sturing die te dikwijls het noorden kwijt raakt...het gaat dan ook niet om een "echte" automaat maar om een gerobotiseerde bak met enkele koppeling.Ford (Focus) beschikt dan weer wél over een goede automaat (ook een gerobotiseerde bak maar ditmaal met dubbele koppeling net zoals de DSG van VW)maar deze kan alleen worden geleverd in combinatie met de 2-liter dieselmotor waardoor hij dan weer met een vrij hoge CO2-uitstoot kampt (ongunstige fiscaliteit !).Uiteindelijk kwam ik zo bij de Renault Mégane terecht : dit was de enige van het gezelschap die een automatische bak kon aanbieden (dezelfde gerobotiseerde bak met dubbele koppeling als bij de Focus - beide fabrikanten betrekken immers hun automaten bij toeleverancier Getrag)gecombineerd met een uitstootvriendelijke dieselmotor, namelijk de 1.5 DCi met 110pk en 240 Nm koppel.Aangezien Renault dan ook nog eens zo vriendelijk was om de hoogste fleetkorting te geven (22%) was de knoop snel doorgehakt want op die manier kon er binnen het budget toch nog heel wat ruimte worden voorzien voor een aantal opties : zo werd er gekozen voor het middelste uitrustingsniveau Dynamique met de volgende opties : automaat EDC, witte metaalkleur (wit nacré), ingebouwde Tom Tom navigatie met SD-kaart West Europa en 3 jaar abonnement op Live Services, panoramisch glazen schuifdak, 17"-velgen,vaste trekhaak en (last but not least) een normaal reservewiel ipv de standaard vooziene spuitbus-reparatiekit.

Momenteel staan er 1500 Km op de teller en dit zijn mijn bevindingen tot op heden : wat mij zeker heel goed meevalt is de rust die van deze wagen uitgaat, zeker mede door de aanwezigheid van de automatische bak.In vergelijking met mijn vorige wagen (VW Jetta TDI, nog met pompverstuivertechnologie dus nog eerder lawaaierig) is het motorgeluid een heel pak minder hoorbaar en is het zelfs bijna niet te horen dat er een diesel onder de kap huist.Dat heeft Renault dus prima voor elkaar!Mede door de 17"-velgen is het comfort eerder aan de harde kant te noemen dus zeker niet het bekende Franse comfort van weleer...maar anderzijds is het weggedrag wel heel strak dus dat is dan weer een sterk punt.Toch is het de vraag hoe het sportonderstel van de GT-Line versie het er vanaf zou gebracht hebben aangezien dit nog een stuk harder afgeveerd is ; gelukkig heb ik niet hiervoor gekozen!En wat de automaat betreft : die doet het over het algemeen voortreffelijk : zachte, nauwelijks merkbare schakelovergangen (het gaat om een zesbak) en behoorlijk alert qua terugschakelen bij hernemingen : de kickdownfunctie is eigenlijk bijna overbodig omdat ook bij gedeeltelijk ingetrapt gaspedaal de bak al een versnelling terugschakelt om snel te kunnen hernemen.Ook bij afremmen schakelt de wagen reeds een tandje lager (dit echter pas bij relatief lage snelheid)zodat er zelfs een lichte vorm van automatische motorrem aanwezig is.
Bij de bestelling van de wagen had ik gevreesd dat de motor een beetje zou gaan tekortschieten :tenslotte gaat het maar over een 1.5 met 110 pk, 240 Nm koppel terwijl mijn vorige wagen een 2.0 was met 136 pk en 320 Nm koppel...en bovendien dan nog gekoppeld aan een automaat !Ik heb de wagen toch "blind" besteld dwz zonder hem al eens te hebben proefgereden (wegens geen automaat beschikbaar in het testwagenpark...) dus dat was even een klein gokje.Toch mis ik dat vermogen (nog?) niet gezien de rust die de automaat met zich meebrengt en ik dus veel minder dan voorheen de aandrang heb om wat meer gas te geven.Dus samenvattend : het is geen strepentrekker maar dit kleine motortje voldoet uitstekend in het dagelijkse verkeer!Ook het verbruik valt mee : momenteel geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 6.0 lit/100 Km (tijdens de eerste 1000 Km was dit nog 6,1 lit/100 Km)zodat het rijbereik met een volle tank (60 liter) rond de 1000 Km schommelt.Vermoedelijk zal dit verbruik nog wel een beetje gaan verbeteren als de wagen is "los" gereden (vergt toch wel een 5000 à 10.000 Km bij een diesel zoals ik ook al had gemerkt bij mijn vorige wagen).In vergelijking met de Jetta (die zat - éénmaal volledig losgereden - gemiddeld op 5,6 lit/100 Km en dat voor een 2 liter...)is dit nog niet zo geweldig maar bedenkend dat er een automaat aanwezig is kan ik hiermee toch perfect leven.
De ingebouwde Tom Tom doet ook helemaal wat hij moet doen en zelfs méér dan dat dus ook hier zijn er geen wensen meer open.Hoogstens zou het geluid van de standaard radio nog wat voller mogen zijn (misschien had ik de BOSE-optie dan toch moeten nemen?) maar intussen ben ik er alweer aan gewend en voldoet het allemaal wel.Conclusie : tot op heden is de wagen mij zeer goed meegevallen ook al heeft hij niet helemaal de bouwkwaliteit van de VW.Hopelijk blijven deze positieve ervaringen ook in de toekomst overeind want ik hoor en lees toch soms zeer uiteenlopende meningen over de kwaliteit van de Franse producten, zeker als het gaat over electronica...Wait and see zullen we dus maar denken!

Update 10-07-13 : inmiddels staat de teller op 7.300 Km.Na drie maanden (en iets meer dan 4.000 Km op de teller) is er een gratis checkup uitgevoerd door de garage waarbij enkel wat vloeistoffen werden bijgevuld (halve liter olie, ruitewisservloeistof en wat additief voor de roetfilter).Verder doet de wagen het nog steeds goed.Inmiddels is het gemiddeld verbruik (aangegeven door de boordcomputer nog lichtjes gedaald en zit nu al enkele weken stabiel op 5,8 lit/100 Km. hetgeen mij heel aanvaardbaar lijkt te zijn.Intussen toch al enkele keren gemerkt dat bij stevig accelereren de prestaties toch niet zo sterk zijn (voldoende maar ook niet echt méér dan dat)maar dat had ik ook niet verwacht van dit kleine motortje.
Intussen wel gemerkt dat de voorbumper net aan de aansluiting met het voorspatbord rechts (dus net achter de koplamp) af en toe een beetje loskomt waardoor er een iets of wat bredere aansluitingsnaad zichtbaar wordt - dit zal worden gemeld bij het eerstvolgende onderhoud (voorzien op 15.000 Km) - zal een kwestie zijn van een nieuwe bevestigingsclip vermoedelijk.
Intussen ook vastgesteld dat het schuifdak boven een snelheid van +/- 80 Km/h toch wel redelijk wat windgeruis produceert zodat dit niet meer als comfortabel wordt ervaren.Voor de rest wordt dit accessoire nog steeds gewaardeerd omwille van het feit dat er zo meer licht in de wagen schijnt zonder dat het interieur te sterk opwarmt.Op echt warme dagen is het echter aangeraden om de zonnerollo te sluiten.Kortom : tot op heden nog steeds een tevreden gebruiker !

Update 30-08-13 : inmiddels heeft mijn wagen er 10.500 km opzitten.En hoe bevalt hij tot nu toe? Rij-eigenschappen : uitstekend.Misschien naar mijn smaak toch wel wat aan de harde kant wat de vering betreft (oorzaak= 17-duims velgen?)maar ben er niettemin zeer tevreden mee.Voordeel is dan weer dat de wagen zeer strak rijdt en dat is uiteraard ook altijd zeer prettig.Verbruik : waar ik tijdens de eerste paar duizend km nog vaststelde dat het gemiddeld verbruik per 100 km stabiel bleef op 6,2 lit/100 km is dit na ongeveer 7000 à 8000 km stilaan verbeterd naar ongeveer 5,8 lit/100km.Dit verbruik is dan weer een hele poos stabiel gebleven tot er ongeveer een 10.000 km op de teller stonden en is dan op een goede maand tijd en zo'n 500 km verder ineens beginnen zakken : eerst was het 5,7 liter, daarna ineens nog maar 5,5 lit. en nu (sinds enkele dagen) bedraagt het nog slechts 5,4 lit/100km.Het lijkt er dus op dat de motor nu stilaan het beste van zichzelf begint te geven en volledig is ingereden.Met dit verbruik ben ik zeker heel tevreden temeer omdat er toch een automaat in zit (weliswaar geen van het klassieke soort maar eentje met dubbele koppeling).Zijn er dan geen minpuntjes? Zeker wel, al zijn het maar kleine dingetjes : zo zit er nu al een tijdje een licht klappergeluid ergens ter hoogte van de bijrijder vooraan.Het is enkel te horen op een wegdek in niet al te beste staat (en zo zijn er in België nogal wat), vooral bij rijden op wegen die al talloze keren werden hersteld na vorst- en andere schade.Eerst vermoedde ik dat het geluid afkomstig was van de verstelbare veilgheidsgordel (de bevestiging hiervan leek wat speling te hebben).Dit werd door mezelf aangepakt door wat zacht materiaal (schuimrubber) erachter te steken maar helaas was hiermee het probleem niet opgelost.Na een verdere zoektocht leek mij dan de hardplastieken zijbekleding van de rechter voorstoel (aan de zijkant)de mogelijke oorzaak te zijn.Ook hier ben ik aan de slag gegaan met enkele strookjes schuimrubber maar nog steeds hoor ik hetzelfde geklapper (al is het intussen toch iets minder dan voorheen, zo lijkt het).Wordt dus nog vervolgd want ik ben allergisch aan dat soort bijgeluidjes die er niet horen te zijn!
Verder heb ik ook zelf een lichtjes uitstekende aansluitingsnaad vlak achter de rechter koplamp aangepakt door met secondenlijm het bumpergedeelte vast te plakken op de juiste plaats.De eerste keer was dit blijkbaar niet goed gelukt maar na een tweede poging blijft alles keurig zitten dus dat lijkt opgelost te zijn.
Verder geen klachten : intussen ben ik al gewend geraakt aan de iets andere (en volgens mij toch iets minder goede) klank van de autoradio in vergelijking met mijn vorige wagen (VW Jetta) en ook aan de iets mindere prestaties van de wagen.Hopelijk blijven de problemen in de toekomst ook verder uit!

Update km 36.475

  • 36.475 km

Intussen rijd ik al 1 jaar en 9 maanden met deze wagen en hij bevalt nog steeds goed.Behalve een gewone onderhoudsbeurt op bijna 30.000 Km geen kosten gehad en geen problemen tegengekomen.Tussentijds heb ik ook geen druppel olie moeten toevoegen.In de voorbije winter zijn er gedurende een zestal maanden winterrubbers onder gekomen (Goodyear - in dezelfde maat als de zomerbanden en op dezelfde velgen).Behalve een licht toegenomen afrolgeluid, een wat minder goede demping (wat stuggere veerreacties dan met de zomerbanden)en een lichtjes toegenomen verbruik (rond de 5,8 à 5,9 lit/100 km ipv de 5.6 gemiddeld met zomerbanden)geen noemenswaardige verschillen opgemerkt.Inmiddels de 36.000 Km voorbij.Volgende week gaan de zomerbanden weer verwisseld worden voor het winterschoeisel en ook binnen enkele dagen een niet-geplande tussenstop in de Renault-garage wegens het wegvallen van de Bluetooth-connectie met mijn GSM sinds enkele weken.Hopelijk wordt dit euvel snel verholpen want dit is op zich niet erg maar wel vervelend als je constant beroepsmatig bereikbaar dient te zijn.Voor de rest niets dan lof tot op heden.Voor een slechts 1500 cc tellend turbodieseltje mét automaat zit er toch redelijk wat pit in deze wagen maar bij echt doorduwen voelt men wel de beperkingen van dit blokje uiteraard ; in de dagelijkse omgang valt dit echter helemaal niet op en rijdt de wagen soepeltjes en zeer comfortabel met bovendien een aangenaam laag niveau van motor- en rolgeluiden.

Update

  • 87.700 km

Het is weeral enige tijd geleden dat ik mijn review nog even heb bijgewerkt dus hierbij mijn recentste ervaringen.
In het voorbije jaar geen grote problemen tegengekomen : 1x gloeilampje van de koplampen moeten laten vervangen en dan tevens gemeld dat de EDC bij momenten voor kleine irritaties zorgde doordat bij het vertrekken na volledige stilstand de wagen soms de indruk gaf te vertrekken in 2° versnelling i.p.v. in 1°.Er werd door de Renault-garage een software-update uitgevoerd maar in eerste instantie leek dit weinig effect te hebben gehad want het probleem bleek zich alsnog regelmatig voor te doen.Evenwel na een aantal weken gemerkt dat dit steeds minder en minder werd hetgeen mogelijks te verklaren valt door het feit dat de nieuwe software nog diende "ingeleerd" te worden (de garage had mij hiervan verwittigd maar ik dacht dat dit een kwestie van dagen zou zijn - bleek dus eerder weken/maanden te zijn...).Al met al dus terug een tevreden gebruiker!Het gemiddelde verbruik bleef lange tijd op 5,9 lit/100 Km staan maar na een lange rit (+/- 700 Km) bleek dit vorige week nu ineens gezakt te zijn naar 4,9 lit/100 Km hetgeen zowat overeenstemt met onze eigen meting gedurende deze lange rit (wij kwamen op een verbruik van 5,01 lit/100 km uit...).Een recente poging tot updaten van de ingebouwde Tom Tom (enkel bijwerken van locaties flitspalen) lukte mij deze keer niet (dit in tegenstelling tot de vorige keren dat ik dit had gedaan) maar aangezien de wagen nog maar een goed jaartje in gebruik zal zijn (eind 2018 ga ik met pensioen en dus zal dan de wagen worden terugbezorgd aan mijn werkgever) laat ik het voorlopig maar zo.Onlangs nog een klein ongevalletje gehad : bij vertrekken en daarna direct terug moeten stoppen aan verkeerslichten is er een achterligger tegen mijn wagen gereden (de bestuurster had te laat bemerkt dat er terug diende gestopt te worden wegens stagnerend verkeer) maar doordat mijn aanhangerkoppeling de (kleine) klap volledig had opgevangen was er geen schade aan de wagen (ook niet aan de trekhaak-bevestiging) - dat was dus even een meevaller...

Uit dienst!

  • 109.000 km

Geen problemen ervaren tot nu toe behalve het feit dat (ondanks een software-update anderhalf jaar geleden) af en toe nog steeds de wagen na een stilstand met wat vertraging (en kleine schokjes) terug vertrekt (alsof de wagen vertrekt in 2° versnelling) om na een paar seconden terug normaal te reageren.Aangezien het een firmawagen betreft heb ik dit kleine ongemak maar erbij genomen voor de duur van mijn gebruik : op 29-11-18 heb ik de wagen immers terug ingeleverd bij mijn werkgever wegens mijn pensioen vanaf 1-12-18.
Al bij al een heel positieve ervaring gehad met deze wagen en geen tussentijdse onverwachte problemen of herstellingen gehad.Eén van mijn collega's rijdt er intussen nog verder mee (ook tot volle tevredenheid).
Als hobbywagen heb ik intussen een Mazda MX5 NC 1.8 Niseko erbij gekocht zodat we hiermee hopelijk nog wat leuke plezierritjes kunnen doen!

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.