Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

autoreview

Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)
Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst138.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 94.550 km

????? ????, ?????? ?é????

Na 2,5 jaar in bezit te zijn geweest van een Volkswagen Bora (zie vorige review), begon het toch wat te knagen dat ik iets anders wilde. De Bora heeft mij in meer dan 60.000 km niet laten staan, maar ik was toe aan wat nieuws. Omdat ik iets wilde met een, mijns inziens, sportieve uitstraling, moest het een driedeurs worden.

Het maken van keuzes vind ik lastig, zo ook het kiezen voor een auto. Ik wilde een kleinere, zuinigere en lichtere auto. Een Up! is leuk, maar voor mijn budget krijg je al gauw een vrij kaal model. De Fiat Punto sprak mij ook aan, maar voor een model met cruise control, kan je lang zoeken. Naast dat het een kleine auto moest worden, stond een lage kilometrage en cruise control op de wensenlijst.

Na uren struinen op Marktplaats, Autoscout en Gaspedaal werd het deze Renault Mégane Coupe met een bescheiden 1.6 motor die zo'n 110 PK moet hebben. En ik hoor u denken, dat is niet zuiniger, niet lichter en hoewel het een driedeurs auto is, niet kleiner. Beste lezer, dat klopt helemaal. De auto stond in de buurt te koop voor een mooie prijs, met genoeg opties. En omdat ik voor werk minder ben gaan rijden, maakte het verbruik me ook wat minder uit.

??? ?????? ??????

Inmiddels staan er nu zo'n 5000 kilometers meer op sinds de aankoop van de auto, en kan er een eerste balans op worden gemaakt hoe de auto is. En om te verzekeren dat het niet louter snelwegkilometers waren, heb ik een foto toegevoegd van de auto voor een (vind ik...) mooi gebouw in Duitsland. Op Duitse B-wegen door de Eiffel is het écht een fijne wagen, maar daar later meer over.

Voordat ik begin over hoe de auto rijdt, is het handig om te weten wat wat de technische specificaties zijnen wat er allemaal opzit. Zoals reeds vermeld, heeft de auto 110 PK en een 1.6 benzine motor. De Fransoos is 1180 KG zwaar. De fabrieksopgave voor het verbruik is 6.9L / 100 KM (sporadisch haalbaar).

Qua opties krijg je goed waar voor je geld. Cruise control, climate control, keyless entry, regensensor, navi (bluetooth is helaas via Parrot... Wellicht later een andere OEM radio), multifunctioneel stuur, elektrische ramen (lijkt me logisch bij zo'n auto, maar goed) en talloze airbags.

Het rijden in de auto is prettig. Ik moest wel erg wennen aan de koppeling, want die zit echt hoog. Volgens de dealer hoort dat bij deze Renaults... Los van dat vind ik dat de auto heerlijk schakelt. Soepel schakelen, in combinatie met een fijn, maar wel wat hard onderstel, maakt de Mégane, naast het uiterlijk, écht sportief aanvoelen. Daarnaast rijdt de auto niet alleen sportief, maar hij rijdt ook comfortabel. De stoelen zitten erg fijn, en bieden goede lendensteun. Snelwegkilometers zijn goed te doen, omdat de auto erg stil is op hoge snelheden en is cruise control op 150 KMH ook zeer goed te doen. En hoewel het een 1.6 110PK is op 1180KG, komt de auto goed mee met het verkeer.

Natuurlijk zijn er ook minder schone kanten. Zo vind ik het verbruik tegenvallen, desondanks er zes versnellingen zijn. Gemiddeld zit ik op 7,2L/100KM. Dat is bij erg zuinig rijden. Het Parrot systeem vind ik niet prettig, maar ik heb al een andere OEM radio klaarliggen met Bluetooth. Nu hopen dat die ook echt één op één aansluit. Verder is de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar, wat vervelend is voor lange passagiers of wanneer de bestuurder te moe is om te rijden en overgenomen moet worden om vervolgens met z'n hoofd bijna tegen het plafond aan te komen. Tot slot is het navigatiesysteem van dit model vrij verouderd, want mijn hemel, wat een lag. Écht tot slot nu: wat ik niet snap is waarom deze auto coupé is genoemd, terwijl het gewoon een hatchback is. Maar dat zal wel iets Frans zijn.

Tot slot onderhoud. Dat heb ik nog niet gehad, maar indien er tips zijn (naast het reguliere onderhoud) om deze auto optimaal te onderhouden, zijn die altijd welkom. Bij de aankoop zaten er vier nieuwe All Season banden van Vredestijn onder, en heeft de auto een grote servicebeurt gekregen. Er wordt deze week wel een onderdeel van de sleutel vervangen, want de keyless entry werkt alleen niet bij de bestuurderskant... Precies waar dat juist wél handig is.

?????? ???????????

Het eerste eindoordeel is positief. Het is een fijne auto, ik vind 'm er leuk uitzien, en de auto rijdt ook nog eens fijn. Het verbruik valt me een beetje tegen, maar daar krijg je wel een redelijk jonge auto voor terug, die je in comfort van A naar B brengt. Over de kosten kan ik nog weinig zeggen, omdat ik de auto nog maar twee maanden in mijn bezit heb. Wordt vervolgd, dank voor het lezen van het eerste deel!

Een tevreden rijder

  • 103.675 km

Bijna tienduizend kilometers sinds het plaatsen van de review zijn verstreken. Sterker nog, bijna vijftienduizend gereden kilometers na aanschaf van de auto zijn achter de rug. Hoog tijd voor een update!

Nog steeds rijd ik met veel plezier rond in de auto. De stoelen zitten goed, het vermogen is prima en elke keer wanneer ik het piepje hoor van de automatische deurvergrendeling kijk ik met een glimlach naar achteren, omdat ik het toch ook een mooie verschijning vind. Na het plaatsen van de review, kreeg ik van twee gebruikers de reactie dat een LPG-installatie goed zou passen bij deze auto in combinatie met deze motor. Wat zij zeiden, kon ik mij goed voorstellen met het verbruik. Ik probeer zuinig te rijden, maar kom toch gemiddeld uit op een verbruik van 7,1l/100km. Hierin ben ik erg naïef geweest. Nu was ik natuurlijk ook niet op zoek naar deze auto, en was het wat dat betreft vrij impulsief. Beter inlezen was een pré geweest. Ik zag 'm, ik reed er in, en ik wilde 'm. Maar, dat verbruik neem ik voor lief, omdat de meeste kilometers nu toch woon-werk kilometers zijn.

Over een aantal weken staat de eerste roadtrip voor de deur. Een reis naar Kroatië en Slovenië. Kijken hoe de auto het doet door de bergwegen van Slovenië, en hoe het comfort is om in één stuk van Noord-West Europa naar Zuid-Oost Europa te rijden. De airco is in ieder geval helemaal bijgevuld. Daar in een volgende review uiteraard meer over.

Voordat ik de review ga afsluiten met de tot nu toe gemaakte kosten, een kort overzicht met wat ik nog wil gaan doen aan de auto. Het Parrot-systeem vind ik bijzonder irritant. Nu komt dat mede omdat de unit die het geluid regelt op zijn einde is, maar ook omdat ik vaak met mijn telefoon dingen bedien, in plaats van met de knop van de auto. Op de wensenlijst staat dus een nieuw radio systeem. Op Aliexpress kom je menig setje tegen, maar dat ziet er mijns inziens niet mooi uit. Ik ga kijken of ik een hele set van een modernere Mégane III er in kan krijgen. Dit betekent wel dat er een nieuwe navigatiemodule, radio, middenknop, en volumeregelaar in moet. Maar, dan ben je wel klaar. Verder zou een in kleur gespoten achterbumper ook niet verkeerd zijn, maar dat heeft geen haast. Bovendien zou een extra (goede) bekerhouder ook fijn zijn. In deze bekerhouder past slechts een laag blikje, en geen grotere herbruikbare bekers... Maar dat zijn millenial problems denk ik (of van een gemiddelde Amerikaan, maar die is nog niet tevreden met zes bekerhouders)

Tot nu toe zijn de volgende kosten gemaakt:

- Luxe kentekenplaten + nieuwe houders € 50
- Bijvullen airco €60
- Vervangen remlampje €13

Omdat ik nog geen langere rit dan vier uur met de auto heb gemaakt, wacht ik tot de volgende review met het eventueel aanpassen van de sterren. Pas dan kan ik concluderen of de auto goed presteert op bergwegen en het comfort ook goed is voor lange stukken. Voor nu, ben ik een zeer tevreden rijder. Wordt vervolgd!

De 120K nadert

  • 115.098 km

Inmiddels nadert de auto de 120.000 kilometers, wat betekent dat de eerste grote beurt (in mijn bezit) er aan komt. Tegelijk vindt er dan ook een APK plaats, dus ik ben benieuwd wat daar uit komt. Die uitkomsten bewaar ik echter voor de volgende review.

De afgelopen tijd heb ik flink gereden. Na het schrijven van de vorige review hebben mijn broertje en ik een roadtrip gemaakt richting Istrië. Een plek waar veel gele kentekens het straatbeeld kleuren, en waaronder ook mijn Mégane. De reis verliep (bijna) vlekkeloos. Met 150 op de Autobahn cruisen gaat fijn, en de verschillende heuvelwegen gaat met gemak. Daarnaast ben ik het comfort nog meer gaan waarderen. Zo had ik, in tegenstelling tot mijn vorige auto, geen last van m'n rug na 12 uur non-stop rijden. Maar goed, ik zei bijna vlekkeloos. De tweede dag, dat we van Oostenrijk naar Kroatië zouden rijden, vond ik de auto vreemd sturen. Zo'n 150 kilometer later kwam ik er achter dat de rechter voorband enorm zacht was. Eenmaal opgepompt, en om de zo veel kilometer panisch controleren, was er niks meer aan de hand. Geen idee hoe het heeft kunnen gebeuren, want op de heenreis richting Oostenrijk was alles in orde. In ieder geval, ik neem het de Renault niet kwalijk. Op dit bijzondere incident na, heeft de Fransoos zich goed bewezen.

Inmiddels heb ik ook een nieuwe baan, waarbij ik twee tot drie dagen per week zo'n 205 kilometer aan woon-werk verkeer heb. Soms combineer ik dat met een studiedag, wat daar nog 160 kilometer bij optelt. Dat betekent ook dat het moment van het onderhoudsinterval nadert. Een grote beurt, een set nieuwe bougies en APK. Hopelijk blijft het daarbij. Verder heb ik de olie niet bijgevuld sinds de komst van de auto, na uiteraard meermaals controleren. Beter dan mijn vorige VAG-mobiel! Ook het systeem geeft aan dat alles nog vol zit.

Voor nu zijn het nog blije kilometers. Misschien dat ik binnenkort nog wel op zoek ga naar een nieuwe navi/radio. De huidige is oud, en het parrot-systeem vind ik vreselijk werken. Daarvoor ga ik eens de forums op, want ik ben benieuwd of een modern R-Link systeem aangesloten kan worden. En ik moet nog op zoek naar een goede externe bekerhouder... Wellicht een Gen-Z probleem dit, alleen ik kan geen normale koffie to-go of een eigen beker er in zetten... De Fransen hebben dan wel weer de opbergruimte in de deur groot gemaakt, zodat er (typisch) voldoende plek is voor een fles wijn. Maar om dat nou te drinken tijdens het rijden, dat lijkt me niet zo'n strak plan.

Hopelijk blijven die kilometers blij zodra er een nieuw systeem in zit én zodra de Renault dealer zegt dat de APK goed verlopen is en de grote beurt geweest is. Tot dan!

Eerste grote beurt

  • 120.225 km

Waar ik de vorige review afschreef met de hoop op een blije ik na de APK, is de realiteit ergens in het midden te vinden. Immers ben ik blij dat ik nu weer een zeer fijn rijdende auto heb, maar tegelijk vielen de kosten aardiger hoger uit dan verwacht. Niemand zei dat het hebben en rijden van een auto goedkoop was. Tegelijk heb ik (voor Franse-auto begrippen) een fijne "upgrade" erbij, maar daar later meer over.

Een week voordat de auto de keuring kreeg, ondervond ik trillingen bij het optrekken (3000 toeren, 80-90 KMH). Uiteraard gingen er ook wat alarmbellen bij mij af dat dit niet hoorde, en gaf ik dit aan bij de Renault dealer. Een aantal uur nadat ik de auto had weggebracht werd ik gebeld dat de de rechter aandrijfas kapot was. Shit. Maar ook fijn, want dan was het in ieder geval duidelijk wat er loos was, en was het ook goed op te lossen. Weer een aantal uren later kreeg ik nog een telefoontje met het nieuws dat er een beginnende scheur in mijn linker voorband zat. Wederom, shit. Maar goed, dat is én APK-afkeur, en onveilig. Dus, nieuwe Vredestijn all-season band, en alles wat er bij hoort. Gelukkig was dat het enige, en waren de banden nog zodanig goed, dat er slechts één vervangen hoefde te worden en niet een hele set voor.

De beurt vond twee weken geleden plaats, en inmiddels heb ik weer bijna 3000 extra kilometers op de teller staan. Een mini-roadtrip naar België en Frankrijk liet zien dat de auto nu weer super rijdt. Dan nog de upgrade, waar ik bijzonder blij mee ben. Omdat mijn woon-werk verkeer 180 kilometer is, en mijn woon-studeer verkeer 320 kilometer is, is het fijn wanneer er goede bekerhouders in een auto zitten. Ik blijf een millennial en drink dus graag koffie (of andere dranken) onderweg... De Mégane had een vreselijke bekerhouder. Hoe iemand bij Renault dacht over deze bekerhouder: "Ah oui, c'est une bonne idée!", blijf ik bijzonder vinden. Gelukkig bestaan er 3D modellen van betere bekerhouders, en kon een vriend van me dit printen. Dat ik hier niet eerder aan dacht. Hoe blij een mens niet kan zijn met een fatsoenlijke bekerhouder (en uiteraard heb ik daarom ook een foto hiervan toegevoegd). Ik ga mij bijna Amerikaans voelen...

De kosten van de grote beurt vindt u hieronder:
- €260,33 APK en onderhoud
- €40,50 Nieuwe bougies
- €19,42 Brandstofreiniging
- €367,04 Nieuwe aandrijfas rechtsvoor
- €163,95 Nieuwe band + montage, etc.
Dit zijn de kosten excl. BTW, waardoor het totaalbedrag neerkwam op €1030,00. Een vrij fors bedrag, maar daarvoor heb ik gelukkig wel bijna 32.000 kilometers probleemvrij en comfortabel kunnen rijden.

Van Frans naar (min of meer) Duits

  • 138.500 km

De titel zegt het al, van Frans naar min of meer Duits. Na een poos wikken en wegen heb ik toch besloten om de Renault weg te doen. Al lang twijfelde ik of ik de auto nog langer wilde houden, en daarmee ook zou gaan investeren om de wagen in goede staat te houden, of dat ik iets anders wilde. Immers, de kilometerstand was nu nog op een punt dat het qua verkoop goed uit kwam. Maar, om de auto voor een langere tijd te houden zou 'ie toch aan een aantal zaken moeten voldoen, die mijns inziens erg moeilijk mogelijk waren. Zo bleef ik mij irriteren aan het oude Parrot systeem, en een lastige mogelijkheid tot een upgrade naar een module met Android Auto of Apple Carplay. Het was mogelijk, maar met best wat gedoe. Daarnaast was het gewoon niet de zuinigste auto, met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5. En nu ik een nieuwe baan heb waarmee ik minder rijd, dan wel minder grote afstanden rijd, zou een zuinigere auto niet onaangenaam zijn. Tot slot ook niet onbelangrijk, ik was er simpelweg op uitgekeken. Maar, de auto heeft mijn probleemloos en regelmatig met een lach op mijn gezicht 49.500 kilometers bezorgd in iets meer dan anderhalf jaar tijd.

Tussen de laatste review en deze heeft zich er maar één mankement voortgedaan en dat was de aircopomp die het op een warme avond begaf. Gewoon pech. Gelukkig heeft mijn lokale garage het snel opgelost, en er een nieuwe ingezet. Verder heeft de Mégane mij nooit laten staan. Al met al was ik de afgelopen 49.500 kilometer ongeveer 1800 euro kwijt voor het onderhoud. Wat een ontzettende meevaller. Om de review rond de Renault af te sluiten volgt hier nog een lijst met plus en minpunten aan de auto, gebaseerd op mijn eigen (-lees, zeer subjectieve) ervaring.

+ Geen 1 in dozijn auto
+ Fijn rijgedrag (auto stuurde fantastisch en lag heerlijk op de weg)
+ Betrouwbaarheid
+ Fantastische stoelen
+ Atmosferisch plezier
+ Lange auto (hoewel de auto relatief onpraktisch is, kon er nog best veel in en mee)

- Verbruik
- Materiaal interieur en relatief snelle slijtage daarvan
- Gebrek aan bekerhouders
- Verouderd en lastig up te graden infotainment systeem
- Onpraktisch (maar goed, daarvoor moet je ook geen 3-deurs auto kopen...)
- Veel piepende en krakende onderdelen

Wellicht ben ik nog iets vergeten, maar dat neemt niet weg dat ik terug kijk op een goede tijd met deze auto! Maar, wat is er voor teruggekomen? Ik had talloze auto's in mijn hoofd. Ford Focus 1.0 ST-Line, BMW 1 serie (geen voorkeur voor een motor, wel voorkeur voor model na 2016), Mini Countryman, etc. En toen zag ik op Marktplaats een Mini Cooper 1.5 uit 2016 staan, in de Seven Edition editie. Toen ik ooit een baan had als student-chauffeur mocht ik vaak in Mini's rijden, en kreeg toen ook altijd een lach op mijn gezicht. Fast forward, dealer opgebeld (welke maar tien minuten om de hoek was), proefrit gemaakt, nagedacht, gekocht. Wat een rijplezier, wat een fijn interieur, en nu ik eigenlijk toch niet de ruimte in een auto nodig heb, waarom ook niet?! Is het echt rationeel, nee dat niet per se. Maar is het leuk? Ja! En daarvoor zijn auto's ook eigenlijk wel. Een uitgebreide review van de Cooper volgt later, waarin ik ook iets meer vertel over het zoeken, het rijden, het verbruik en wat ik met de auto wil doen.

Voor nu, bedankt voor het lezen van de review van de Mégane, en tot bij de review van de Mini!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.