Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)

autoreview

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)
Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique (2000)

Signalement

UitvoeringMégane Cabriolet 1.6 16V Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst277.645 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Cabrio

  • 275.000 km

Ik zocht een tijdelijke en goedkope auto, voor tenminste een half jaar. En plots zag ik deze in de buurt te koop staan. Een oude, maar zeer chique Megane Cabrio met een 1.6 16V motor.

Ik heb eerder een Megane Coupe 1.6 gehad, maar die was van voor de facelift. En niet al mijn ervaringen met die auto waren bijster goed te noemen, maar dat ging in de meeste gevallen om de 1.6 8V motor.

Dit model is dus na de facelift en heeft de 1.6 16V motor en wat een enorm verschil! Dit motortje loopt zo rustig en trekt als een dolle. Gewoon "Einwandfrei" :-)
Het dashboard is grotendeels gelijk, behalve de cockpit meters. Duidelijk en sportief met witte wijzerplaten. Mooie leren sportstoelen die lekker zitten en de kleur van het koetswerk is grijs metallic met een soort van paarse gloed als het zonlicht erop schijnt. Heel apart en chic!

De vorige eigenaar heeft de Cabrio 4 jaar in bezit gehad. Hij had de auto voor "erbij" en de fun. Er is wel onderhoud aan gepleegd, maar alleen het hoognodige. De Cabrio is niet echt gekoesterd. Zo is het linnen dak niet echt smetteloos te noemen. Het kan een zeer goede schoonmaakbeurt gebruiken, maar het werkt vooralsnog perfect. Geheel elektrisch welteverstaan. Alleen het plastic "achterruitje" is dusdanig dof geworden dat je er absoluut niet iets doorheen ziet. Jammer. En een nieuw achterruitje en/of kap is voor mij geen optie, want dan wordt dit leuke en goedkoop autootje opeens een geldverslindend gebed zonder eind...

De auto rijdt zeer goed! Het stuurt, remt perfect en alles werkt naar behoren. De motor start goed en slaat vlot aan. De loop van het blok is rustig en sereen. Het stationair toerental bij warme motor is slechts 700 rpm! Ongelofelijk laag, maar o zo rustig. Deze motor heeft 107 pk en dat merk je. In elke versnelling pakt de motor zonder morren op en stuwt je vooruit. Het brandstof gebruik is zondermeer netjes te noemen. Op de snelweg haal ik met gemak 1 op 17 en in het stadsverkeer ongeveer 1 op 11. En dat voor een oudje van bijna 22 jaar oud!

De eerste keer dat ik geheel open kon rijden was pas drie dagen na mijn aankoop, doordat de regen met bakken uit de lucht viel....
En plots was daar de zon...en blauwe onbewolkte lucht! Toppie en super dus.
Een elektrisch raampje naar beneden zien is al net zo gewoon als een broodje met pindakaas, maar een elektrisch cabriodak zien opvouwen is als het achtste wereldwonder......als je het niet gewend bent dan...haha.
Net als het cabriodak sluiten overigens.
Tjonge wat mooi en wat sluit het mooi af in deze cabrio.

En dan het open rijden. Wat een genot om geheel open in de buitenlucht te kunnen rijden met je autootje. Ik rijd ook af en toe op de motor en ervaar bijna hetzelfde gevoel van vrijheid. tijdens het rijden. Heel apart. Open rijden is echt super, althans....dat is dus mijn ongebreidelde mening. En indien je erna met gesloten kap moet rijden (want regen), is dat een behoorlijke domper....qua gevoel dan.

Maar er zijn natuurlijk ook diverse minpunten.
Op de snelweg is het binnen in de auto behoorlijk lawaaiig. De linnen kap lekt niet, maar sluit ook niet hermetisch af en dat hoor je goed! Bij een tempo van 100 km/u valt het nog wel mee, maar bij 120 km/u zit het al tegen de irritatie grens aan. De standaard radio met flutluidsprekertjes zijn niet in staat om de rijwind geluiden goed te overstemmen. Ik heb de luidsprekers in de voorportieren inmiddels vervangen door zwaardere exemplaren. Maar dit is slechts het begin. De tweeters voor en luidsprekers achter, worden ook nog vervangen en er komt nog een sub woofer in.

Het onderstel van de auto maakt "lawaai". Ik kom natuurlijk uit een hele andere klasse auto, maar af en toe lijkt het wel alsof de ophanging, vering en aandrijfassen onder de auto klapperen, wanneer ik over een klinkerweg rijd. Een inspectiebeurt zou misschien wat slijtage problemen kunnen aantonen, want ik denk zelf dat de schokbrekers, vering en diverse rubber bussen hen beste tijd hebben gehad.

De leren sportstoelen vertonen diverse slijtageplekken. Met name de bestuurderstoel. Hier is zelfs een naad los en deze zal zeker gerepareerd moeten worden, maar dat doe (of probeer het) zelf. Ik heb geluk dat m'n maat hier werkervaring mee heeft!

Zoals al vermeld is de linnen kap niet echt netjes. Deze moet dus nog schoongemaakt worden en erna behandeld worden met een impregnerende spray om vocht te weren.

En bij een stortbui, zoals we allemaal in Nederland inmiddels kennen, blijft het achter de bestuurdersstoel niet droog. De kap laat niets door, maar het komt dus elders weg. Ik heb de rubbers gecontroleerd en de ruimtes van het dak mechanisme, maar ben er helaas nog niet achter waar het water zijn weg naar binnen kan vinden en wacht nu op de eerstvolgende hoosbui. Dan ga ik dus in de auto zitten om te zien of ik op dat moment de lekkage kan vinden.

Mankementen:
Display radio (inmiddels vervangen)
Defecte antenne (moet vervangen worden)
Defect lampje asbak (inmiddels vervangen)
Ruitenwisser met verkeerde afmeting (vervangen)
Roest op ruitenwisserstangen (opnieuw gespoten)
Krakende luidsprekers (deels vervangen)
Leer op de voorstoelen (moeten nog behandeld worden)
Smerige linnen kap (moet nog schoongemaakt worden)
Lekkage achter stoel (moet nog gecheckt worden)

Wenslijstje:
Luidsprekers achter
Sterkere tweeters (aangeschaft)
Antenne
Subwoofer
Mooiere LM velgen
Velgen met goede winterbanden

Uit te voeren onderhoud:
Olie en filter wissel
Luchtfilter vervangen
Bougies vervangen
Remolie verversen

Mijn Renault Megane Cabrio
Geweldige en betaalbare fun!

Update

  • 277.300 km

De Megane Cabrio bevalt steeds beter! Ben er al helemaal aan gewend om zoveel als mogelijk is open te rijden. Echt super en dit had ik jaren eerder moeten weten.
Vorig weekend een windscherm gekocht via MP. Tjonge, wat een verschil wanneer je open rijdt.
Ik had onlangs de tank helemaal volgegooid en afgelopen weekend weer opnieuw volgegooid om te berekenen hoeveel de motor nu verbruikt heeft. Ik heb 600km gereden (stad en snelweg) en er moest 37 liter benzine bij om de benzinetank weer nokvol te krijgen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 16 dus! Super netjes, maar wat is de benzineprijs hoog als je al 30 jaar lpg gewend bent...
Jammer dat deze auto niet op LPG G3 rijdt..
Afgelopen vrijdag heb ik andere velgen gekocht. Echte 16 inch Borbets en wel 9J breed. Eigenlijk iets te breed, maar het past allemaal net. De banden (Kumho) die erop zitten zijn nog bijna nieuw, maar veel te smal voor deze velgen (195 breed). Dus daar moeten eerst andere (bredere) banden op, voordat ik de velgen plaats.
Ik heb inmiddels ook weer een subwoofer van Pioneer, maar die moet nog aangesloten worden en ik krijg binnenkort een originele en goede elektrische antenne binnen. Langzaamaan wordt deze Cabrio een nog leukere auto dan die al is en voorzien van hele fijne accessoires!

UPDATE

  • 277.645 km

Nog steeds een fijne cabrio.
Deze week liggen de brede velgen eronder met andere banden. Dunlops in de maat van 215/45/16. Het staat super en het rijdt nog steeds goed, alhoewel de acceleratie felheid wat minder is en wellicht het verbruik toeneemt.
De standaard achterspeakers (10cm) zijn nu ook vervangen door Kenwoods. Binnenkort de defecte antenne vervangen en hopen maar dat het storen van de radio minder wordt. De lekkage is ook verholpen! De bodemgaten, waar het water door afgevoerd wordt zaten verstopt. Eenmaal doorgeprikt en het overtollige water stroomde eruit. Maar nu "rammelt" plots het uitlaatsysteem...
Moet nog checken wat de oorzaak is...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.