Renault Mégane (2009)

autoreview

Renault Mégane (2009)

Signalement

Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst201.000 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een RS!

  • 128.000 km

Het moest een tijdje duren maar eindelijk was hij daar dan, de nieuwe RS! Jaren geleden heb ik al een Clio RS gehad dus qua rijplezier wist ik ongeveer wat ik moest verwachten, maar deze overtreft de Clio op alle vlakken. Niet dat de Clio slecht was, zeker niet. Dat was ook al een top auto! 1 van de weinige (misschien wel de enige?) betaalbare auto’s die geen compromissen maakt bij het onderstel en rijbeleving. Het is sportief of niks.

Dit is de enige echte Autoweek testauto uit 2009. Tevens dus de pers- en demo auto van Renault Nederland en waarschijnlijk dus ook de eerst geregistreerde in Nederland. Een auto met een leuk verhaal dus. Diverse journalisten hebben hem in de z’n eerste jaar waarschijnlijk afgetrapt maar gelukkig zijn er na deze tijd wat nieuwe onderdelen in gekomen, waaronder een nieuwe versnellingsbak. Hij schijnt wat opgevoerd te zijn en de auto heeft echt alle opties die verkrijgbaar waren, waaronder RS monitor, Cup onderstel, Recaro’s, parkeersensoren voor en achter, panoradak en meesturende koplampen.

Kapotte injector

  • 129.000 km

Nauwelijks een week in bezit en gelijk dikke pech: Een injector deed een dagje Duitsland verpesten. De injector sloot niet meer met als gevolg dat alles volliep met benzine. Ongelukkig, puur toeval. Maakt niet uit.

Het resultaat was een middag afslepen, 2000km oude olie vervangen, nieuwe injector en nog wat andere kosten: €416.-

Nieuwe distributieriem, beurt, etc.

  • 146.000 km

Het was bij aanschaf al bekend dat de riem ergens in 2021 vervangen zou moeten worden dus ik had er al rekening mee gehouden. Tegelijkertijd ook maar een beurt om de administratie en auto in orde te houden. Een grote uitgave waar je qua rijden niks van merkt maar het is zoals het is.
Alles is gebeurt bij de specialist die vaker RSjes doet. Voor de waterpomp, spanrol, nokkenasversteller, riem en een kleine beurt was ik €858,- kwijt.

Ook zijn er rond deze kilometerstand nieuwe banden op gekomen (na ongeveer 20.000 km) en is de middendemper eronder weg gehaald voor een beter geluid, want origineel klinkt het niet. Gewoon, letterlijk niet.

De schuur in.

  • 147.000 km

Tijd om de auto te schorsen en hem in de garage te zetten. Gedeeltelijk ben ik er blij om aangezien de benzineprijzen de laatste tijd heel rap omhoog gaan maar dat is natuurlijk niet de hoofdreden. Heb nog een winterauto op de oprit dus die gebruiken we om door de pekel te rijden zodat de RS gespaard blijft.

Tijdens z’n schorsing worden er wat kleine werkzaamheden aan de auto verricht, zoals de bekleding netjes maken, nieuwe vesnellingsbaksteun en misschien nieuwe remmen.

Klaarmaken voor een jaar rijden!

  • 147.000 km

Later deze week zal de RS weer uit de schuur gehaald worden en gaat er weer in gereden worden. De Starlet is ingeruild op een auto voor m’n moeder dus dat dat ik geen andere keus heb om in de Megane verder te rijden deze maanden. Hè, wat erg.

Volgens planning is de versnellingsbak steun vervangen (vanwege gebonk wat de auto al jaren heeft), een nieuw uitlaatsierstuk, en wat cosmetische dingen. Verder ligt de stoel nog bij de bekleder en hoop ik dat deze klaar is vóór zaterdag aangezien ik anders geen auto’s meer heb dan.

Alweer een halfjaartje verder…

  • 161.000 km

Ondertussen zijn we een half jaar verder en heb ik weer een lange tijd kunnen genieten van de magnifieke hothatch.

Vorige week is hij weer bij de vaste garage geweest voor een beurt, en is er een langdurig probleem opgelost in de ophanging voor. Ik had al een lange tijd last van speling in, wat nu dus bleek, een verbindingsstang/stabilisatorstang en ook had de fuseerubber/kogel wat speling. En omdat het een RS betreft zijn er speciale onderdelen en gereedschap nodig om dit te maken, dus zelf thuis doen is geen optie als je maar gemiddeld gereedschap hebt.

Beide zijn weer opgelost bij de garage en de RS rijdt nu weer heerlijk strak.

Totale kosten voor apk + beurt: €217,-
Kosten fusee + stabilisatorstang: €420,-

Voor de winter heb ik ondertussen weer een ‘nieuwe’ auto gekocht, een Mitsubishi Colt uit 2000.

2 ton

  • 201.000 km

Na ongeveer 5 jaar rijden en 70.000 km staat er (helaas) 200.000 km op.
Afgeschreven dus... Geintje natuurlijk, maar het gaat allemaal wel heel snel!

Het was een beetje de bedoeling om hem weer weg te doen onder de 2 ton, zodat hij ook nog enigszins z'n waarde had. Ik had hem met een km-stand van 190.000 voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen als toen ik hem 5 jaar geleden kocht met 125.000 km. Maar dit is helaas niet doorgegaan. Ik zeg wel helaas, maar de andere kant van het verhaal is dat ik nog zo erg geniet van de RS en er met plezier nog een ton bij op zet. Het rijdt nog steeds fantastisch en er zijn weinig auto's die hier aan kunnen tippen. Het weggedrag, de snelheid, bochtenwerk, alles klopt gewoon.

Dus ik zou niet weten wat ik als opvolger wil. Ik zat te denken aan een Hyundai i30N of een Megane 4 RS, maar ik heb gewoon niks met al die moderne elektrische troep die op nieuwere auto's zit. Sensoren, alarmen, lampjes, waarschuwingen. Ga lekker dood. Ik heb er een grafhekel aan. En het feit dat ik werk doe waar ik ook met verschillende nieuwe auto's onderweg ben deed me realiseren dat ik eigenlijk helemaal niks nieuws wil. Ik wordt er niet gelukkiger van. Dus, ik ga de Megane gewoon helemaal af rijden.

Hij heeft onlangs weer een verse apk gekregen met als enige punt dat de (andere) fusee ruim is. Deze wordt dus ook vervangen binnenkort. Daarnaast heeft hij weer een beurt gehad. Hij is klaar voor weer een jaar plezier.

Kortom: Hij stelt nog steeds niet teleur. Hij krijgt altijd netjes z'n beurtjes en dan laat de Megane gelukkig toe dat je hem kan gebruiken waarvoor die bedoeld is: Sportief dagelijks rijden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.