Renault Mégane 1.5 dCi 105 Business (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane 1.5 dCi 105 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Alvorens het uitzoeken van een lease auto, heb ik geruime tijd kunnen rijden in diverse huur/poolautos (allen Peugeot). Na lang twijfelen tussen een complete 307 (Premium) 90 hdi, 207 XT 110 hdi en een Renault Megane 105 dci.. Ben ik voor de Megane gegaan. Waarom??
De Renault Megane heeft recentelijk een facelift ondergaan, daarnaast blijft de 3/5drs een excentrieke auto, de ene vind de kont mooi de ander niet.. het blijft een aparte auto en dat is onderscheidend. Daarnaast is Megane Business Line een redelijk complete auto (ondanks dat deze is gebasseerd op het basis model). Verder heeft de 105 Dci een 6 bak, waardoor rust en comfort in de auto worden gewaarborgd.
Daarnaast is het zitcomfort in vergelijking tot een 207 vele malen beter, de stoelen zijn niet te hard en niet te zacht, echter wel kort. Maar met een beetje verstellen is een goede zitpositie te realiseren. De auto is voorzien van een glazen schuifdak, waardoor licht en zon het interieur zonder problemen bereiken en een beetje cabriogevoel kan worden gekregen. De wegligging en vering zijn meer op comfort afgestemd dan op sportief rijgedrag (bochtenwerk etc.), oneffenheden in het wegdek zijn daarom beperkt merkbaar.
De motor heeft meer dan voldoende trekkracht en koppel (1700-3200 tpm), de turbo verdeelt het vermogen helaas niet helemaal gelijk over de toeren, waardoor ineens bij 1700 tpm een acceleratie merkbaar wordt. Verder is de auto een goede caravantrekker (recentelijk 1200 kg aangekoppeld), in zijn vijf en op de cruise control is 90 km/h een normale kruissnelheid.
De ruimte in de auto is acceptabel in zijn klasse (achterin merkbaar ruimer dan bijvoorbeeld een Golf), de portieren (doordat 3 drs uitvoering) zijn behoorlijk groot en daardoor zwaar en soms valt het portier niet in één keer dicht. Er zijn meer dan voldoende opbergvakken aanwezig en de afwerking/kwaliteit van de materialen degelijk. Licht en regensensor (gevoeligheid is instelbaar) werken zonder problemen.
Bij circa 31.800 km, aangereden aan de bestuurderszijde, schade is hersteld.
Na 40.000 km, Megane bevalt prima, opvallend is dat de displayverlichting een enkele keer niet aangaat met de buitenverlichting. (bekend probleem bij Renault, er wordt aan een terugroepactie gewerkt), verder af en toe een piep of kraak van de deurpanelen. De motor (geluid en vermogen) blijven zeer subliem.
Update na 67.000 km, bijna één jaar in bezit, auto bevalt prima.
Update na 144.792 km, de auto nu 2,3 jaar in bezit en bevalt nog steeds prima. Helaas begint de bestuurdersstoel een beetje door te zitten, voor de rest weinig zichtbare slijtage. Wel is een kleine speling in het sturen merkbaar geworden. De auto maakt veel internationale kilometers en rijd nog steeds lekker mee op de duitse autobahnen (op de klok +200km/h). Nu langzaam aan het orienteren voor een vervanger van de megane, die bij 180.000 het stokje gaat overdragen.
Update na 160.000 km, de laatste etape.. auto is duidelijk aan een grote onderhoudsbeurt toe, motorblok begint te zweten (druppelt olie) en er klinkt een rammeltje onder de voorklep bij stationair draaien. Het lijkt of de motor iets meer geluid maakt dan in het begin, voor de rest nog steeds prima auto. De opvolger wordt geen 'coupe', het is een leuk maar niet praktisch als je regelmatig grotere materialen willen vervoeren (bankje plat etc.).
Update na 165.000 km, na het rijden met de auto hing er een geur van olie in de auto, auto heeft bij warme motor zeer beperkte turbo kracht. Auto terug naar garage, turbo bleek defect. Nieuwe tubro onder coulance Renault geplaatst.
Update na 170.000 km, de achterbanden bleken nodig verwisseld te worden, auto is teruggegaan naar de garage voor nieuwe banden.
Update na 174.000 km, het lease contract loopt tegen het einde van de termijn bijna 180.000 km in 3 jaar gereden met veel plezier. De renault heeft mij tot op heden niet in de steek gelaten.
PROBLEMEN
Na eerste kilometers, terug naar dealer; koplampen stonden te hoog afgesteld
Bij 20.000 onderhoudsbeurt; Regulier onderhoud
Bij 40.000 onderhoudsbeurt; Regulier onderhoud, dimlichtlampje vervangen
Bij 60.000 onderhoudsbeurt; Regulier groot onderhoud, eerste bandenwissel, ventilator interieur piept, schoonmaak actie.
Bij 120.000 onderhoudsbeurt; Regulier groot onderhoud, schuifdak is gesmeerd vanwege gekraak
Bij circa 125.000 haarscheur in brandstofslang met brandstoflekkage zorgt voor noodgedwongen bezoek aan garage.
Bij 140.000 onderhoudsbeurt; Regulier onderhouds, tweede bandenwissel, speling op stuur is gemeld, fusee kogels zijn gesmeerd.
Bij 160.000 onderhoudsbeurt; groot onderhoud, distributieriem wordt vervangen, lichte olielekkage, 1e keer kentekenlampje vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.