Renault Grand Scénic TCe 130 Privilège (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic TCe 130 Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Renault Grand Scenic 1.4 Tce Kleur Brun Moka
- 1.000 km
Op 26 september 2009 de nieuwe auto in ontvangst genomen na 4.5 maanden wachttijd. Hij is afgeleverd op kantoor door de dealer vanuit Veghel met 138 km op de teller.
Er is een uitgebreid "auto-onderzoek" voorafgegaan aan de uiteindelijke bestelling van deze auto. We hebben o.a. ook gekeken naar auto's als Lancia Delta, Peugeot 3008 (proefgereden), Citroen C4, Seat Exeo en Opel Insignia. Met de Renault heb ik vooraf geen proefrit gemaakt.
De Renault is een mooie auto om te zien en heeft nog meer comfort dan mijn vorige Grand Scenic (II) 7-persoons. Na 1000km rijervaring tevreden, nu maar eens afwachten hoe het verder loopt. De kwaliteit zal zich zeker nog moeten bewijzen.
Ik heb wederom gekozen voor een Grand Scenic vanwege de prettige hoge instap, veel ruimte, veel opbergruimte en goede prijs/features verhouding.
Extra opties op deze Privilege uitvoering: Brun Moka kleur metallic, 17" velgen, bandenspanningsmeter, Arkamys 3D audio, achteruitrijcamera, afstandssensoren voor, Carminat TomTom, comfort hoofdsteunen, panoramadak / donkere ramen achter, bagagenet, set dakdragers en reservewiel ipv de plakset.
Dit naast al aanwezige zaken als meesturende Xenon, Bruin leder leder/elektrisch/verwarmd, 6-bak, regen/licht sensoren, cruise-control, key-less entry/start, etc.
De auto is nu enigszins ingereden en met de TomTom is al een aantal routes genavigeerd. Het voordeel van deze ingebouwde TomTom is dat het kaartmateriaal op een SD kaart staat (in tegenstelling tot de turn-by-turn CD software van de vorige Scenic). Na het plaatsen van deze SD kaart in de PC en het installeren/opstarten van de MyTomTom software was het kaartmateriaal snel ge-update en zijn nieuw POI's toegevoegd (waaronder de Mc-Donalds en de IKEA's).
Onderstaand heb ik een aantal positieve en negatieve bevindingen opgenomen, voornamelijk ten opzichte van de vorige Grand Scenic (II). Gelukkig wegen de positieve bevindingen wel op tegen een aantal kleinigheden.
Positieve bevindingen:
+ Stil in het interieur, nog geen rammels van interieuronderdelen, (nog geen) krassende/krakende ruitenwissers en geen "wringende" achterstoelen
+ Minder overhellen van de carrosserie in bochten, de wegligging is wat beter
+ Pittige turbo motor, veel levendiger dan de 2.0-16, zeker bij lage toerentallen
+ Automatische vergrendeling wanneer je wegloopt bij de auto (hands-free card)
+ Tussenschot in kofferbak om schuiven van lading te voorkomen
+ Lagere zitpositie van de voorstoelen, wat voor korte mensen prettiger is
+ Lekker zacht middenarmsteun
+ Uitstekende bediening van de navigatie welke ook werkt tijdens het rijden
Negatieve bevindingen:
- Tegenvallende sound van de Arkamys 3D audio, het geluid klinkt 'afstandelijk' in vergelijking met de vorige Scenic.
- Onhandige locatie van de bekerhouders op de bodem tussen de voorstoelen. Deze verdwijnen wanneer de middenconsole helemaal naar voren is geschoven, en dat is nu juist de fijnste positie
- Geen 12V meer in de middenconsole en de opbergruimte in de middenconsole is beperkter
- Helderheid van de Carminat TomTom is niet gekoppeld aan automatisch inschakelen verlichting
- Nog steeds lichte besturing, weliswaar iets beter maar nog te weinig contact met de weg bij hogere snelheden
- Geen slots op het dak voor opbergen van dakdragers
- Het steeds handmatig moeten regelen van de sterkte van de helderheid van de TFT als je zowel overdag als 's-avonds met licht aan rijdt
- nog steeds onbereikbare positie van de handrem
Ervaringen met multimedia
- 2.000 km
Weer wat meer ervaring opgedaan met de Bluetooth Carkit. Een leuke feature is dat wanneer iemand me belt in de auto een ingebouwde telefoniste opneemt en de beller direct te woord staat. Zij zegt dan "Deze mobiele beller zit op dit moment in de auto, een moment aub...". (is waarschijnlijk gesponsord door de telecom sector :-). Deze optie kan in het menu worden uitgezet.
Daarnaast gaat het raadplegen van het telefoonboek in mijn Windows Mobile Smartphone (HTC Touch Pro 2) vanuit de ingebouwde carkit niet goed. Het maximum aantal nummers wat de Renault blijkbaar kan raadplegen is 1000. In mijn Smartphone zitten 1000 contactpersonen met gemiddeld 2-3 telefoonnummers. Er worden na het synchroniseren willekeurige contactpersonen niet getoond in het telefoonboek in de Renault. Erg vervelend, maar ik kan er geen patroon in ontdekken. Als tussenoplossing de belangrijkste nummers nu ook maar in het telefoonboek van de auto gezet inclusief voice tag. Dan zijn de belangrijkste nummers makkbeschikbaar. De voice commands werken vlekkeloos, gesproken namen worden altijd herkend.
Update telefoonboek en smartphone: Met iPhone 3GS lijkt het wel goed te gaan. In ieder geval zijn alle contacten gesynchroniseerd. De telefoonnummers heb ik nog niet gecontroleerd op volledigheid.
Het afspelen van MP3 werkt mooi. Zodra je een volgeladen USB stick in de USB connector steekt kun je door middel van de stuurbediening door de folders bladeren op de USB stick. De nummers kunnen in volgorde of random worden afgespeeld. Afgespeelde muziek wordt ook netjes gepauzeerd bij navigatieaanwijzingen die tussendoor komt. Ook de iPhone wordt herkend als een media device. Na keuze in het menu van de iPhone kunnen nummers worden afgespeeld met de iPod applicatie op de iPhone. Het wisselen van tracks moet echter wel via de iPhone en kan niet via de interface van Arkamys.
Een optimale klankinstelling ben ik nog niet uit. Er is keuze tussen een aantal voorinstellingen (op basis van type muziek zoals Pop, Rock, Klassiek etc.) en het handmatig regelen van bass en treble. Deze laatste instelling klink tot nu toe het mooiste en het meest neutraal. Ook het aanzetten van de Loudness optie laat de muziek iets warmer klinken op zachte volumestanden.
Foto's toegevoegd
- 2.300 km
Gisteren een extra Renault accessoire besteld. Dit is een soort tas (van neopreen materiaal) die je kunt ophangen aan de haak achter op de middenconsole. Hierin zitten een aantal vakjes. Deze tas kun je gebruiken als afvalemmer of opslag. Met deze accessoire wordt het gemis van de opbergruimte in de middenconsole (zoals aanwezig bij de Scenic II) ondervangen. Als ik alleen in de auto zit gebruik ik deze om papiertjes en flesjes in weg te gooien.
Vandaag het afspelen van muziek op de GSM (HTC Touch Pro 2) via Bluetooth op de Renault audio uitgeprobeerd. De muziek klinkt (uiteraard) net zo goed als via USB en met de radioknoppen op de Renault radio kan gewisseld worden van track. Helaas staat het Bluetooth profiel niet toe dat je ook door de folders kunt bladeren op de GSM.
Deze renault is de vijfpersoonsversie dus zonder de 2 extra stoeltjes in de bagageruimte. Dit houdt in dat in de bodemplaat in de bagegeruimte een opklapbaar tussenschot zit van ca 20cm hoog. Deze is in staat om bagage op zijn plaats te houden tot max 30KG. Handig om te voorkomen dat zaken gaan schuiven door de bagageruimte. Onder de bodem van de bagageruimte ligt een volledig reservewiel en er is voldoende ruimte om allerlei kleine zaken op te bergen (zoals plaid, paraplu, gevarendriehoek etc.). Helaas is het in tegenstelling tot de zevenpersoonsversie niet mogelijk om de balk met het oprolbare bagageafdekscherm hieronder op te bergen.
De bandenspanningsmeter (optie) vormt onderdeel van de boardcomputer van de auto. In het menu met o.a. het verbruik, actieradius etc. komt dan een extra optie erbij die een plaatje toont van een auto met bij elk wiel de druk in de band in bar (over het algemeen tussen de 2.5 en 3.0). Temperatuurschommelingen van de band zie je ook terug in de druk van de banden. In de Scenic II werd alleen maar een hard/zacht status weergegeven.
Zitmeubilair en schakelen
- 3.000 km
De lederen stoelen zitten prima. Aan de bestuurderszijde is de verstelling van de stoel elektrisch en de knoppen hiervoor zitten aan de zijkant van de stoel nabij de deur. Er is een geheugen voor 3 posities waarmee je de stoel met 1 druk op de knop naar je eigen instellingen kan (terug)zetten. Het is jammer genoeg niet zo mooi dat de stand van de stoel gekoppeld is aan de hands-free kaart. De bediening van de lendesteun is handmatig evenals de volledige bediening van de passagiersstoel. Beide stoelen hebben stoelverwarming waarbij met een wieltje uit 3 verwarmingsstanden kan worden gekozen, ik heb nog niet kunnen ontdekken dat deze na verloop van tijd automatisch weer uit gaan. Op het dashboard licht een lampje op dat aangeeft dat de stoelverwarming aan staat, deze is alleen iets te fel.
De automatische handrem zit vlak bij de versnellingspook maar net teveel buiten handbereik. Deze schakelt in bij uitzetten van de motor of kan handmatig worden aangezet (fijn voor de hellingsproef). Het uit de handremstand gaan bij gas geven, gaat bijna helemaal zonder het bewegen van de carosserie (itt de Scenic II).
De "comfort" hoofdsteunen (optie) zitten prettig, door de 'oortjes' ondersteunen deze je hoofd ook een beetje zijdelings, wel nemen ze achter het zicht enigszins weg. Nieuw is dat de hoogte van de hoofdsteun wordt geregeld met een knopje aan de zijkant van de hoofdsteun. Had ik al gezegd dat de veiligheidsriemen heeeeel soepel gaan?
Het schakelen met de 6-bak gaat direct. Je voelt heel duidelijk de plaats van de verzetten en het is net niet hakerig. De schakelindicator op het scherm geeft aan wanneer je het best kunt schakelen. Mijn ervaring is dat dit bijna altijd op ca. 2000 toeren is. Dan zit je wel al heel snel in de 6e versnelling. Bij het in zijn achteruit zetten gaat de achteruitrijcamera aan, deze zit net iets boven de kentekenplaat. Samen met het achteruitrijlicht krijg je goed overzicht achter de auto. Dit wordt fullscreen weergegeven op het navigatiescherm. Met markeringen op het scherm kun je goed inschatten hoe ver je van een eventueel obstakel bent. Als je nu nog in combinatie met de achteruitrijsensor ergens tegenaan rijdt dan kun je gaan twijfelen aan je rijvaardigheden :). Er zit nog wel een vervelend aspect aan de achteruitrijcamera. Als je je auto instapt en de motor start, direct in zijn achteruit zet om te gaan uitparkeren, dan zie je de eerste 10sec niets op het scherm omdat TomTom dan aan het opstarten (booten) is. Dan moet je eerst even wachten voordat je iets achter je ziet.
In het interieur zitten 4 bevestigingsgaten om een bagagenet in op te hangen. Deze zijn afgedekt met een klepje. Met geen mogelijkheid waren deze klepjes er af te halen omdat deze niet goed gevormd zijn. Hierdoor moest ik ze demonteren van de interieurbekleding om ze te kunnen openmaken. Het inhangen van het bagagenet ging met het telescopische systeem weer ontzettend eenvoudig. Bij het ophangen van het bagagenet kun je kiezen uit 2 posities (achter de voorstoelen of achter de achterbank.
Comfort voor de kinderen, dak en verbruik
- 3.500 km
Tja, een Renault Scenic koop je natuurlijk ook voor het gemak van de kinderen. Wij hebben 1 dochter en regelmatig een "leenkind" (:-). Op de tweede zitrij zijn er drie even grote stoelen (in tegenstelling tot de Scenic II waar de middelste stoel kleiner was), elk met een fijne brede hoofdsteun. Aan beide zijden van de auto in de post tussen de twee portieren zit een ventilator. Hiervan kan de richting worden ingesteld en de mate van luchtstroom worden geregeld. In de praktijk blijkt hier alleen merkbaar lucht uit te komen als de airco in de stand "Fast" staat (de stand waarin het interieur zo snel mogelijk op temperatuur wordt gebrach). Maar het werkt en de kinderen kunnen zelf wat instellen.
Als opbergruimte zijn er vakken in de deuren, in de bodem en achter de voorstoelen (boven de uitklapbare tafeltjes). Onder de twee buitenste stoelen zit een lade waar een aantal boekjes in passen. Daartussen zit een 12V aansluiting. Om de zon een beetje tegen te houden zitten er rolgordijntjes in de deuren.
Als optie zijn er ook 2 originele dakdragers meegeleverd. In tegenstelling tot de Scenic II kunnen deze niet 'opgeborgen' worden in 2 slots achter op het dak. Jammer, want het stond wel een beetje 'sportief'. Deze dakdragers kunnen alleen worden vastgezet ter hoogte van het midden van het voor- en achterportier. aan de bovenzijde zit een gaatje in de carrosserie waar deze dakdragers in vallen. Ik vermoed dat als je deze dragers er voor langere tijd op zet dit niet ten goede zal zijn van de rubbers van de portieren. Voorlopig staan ze in de kelder tot het moment waarop ze echt gebruikt zullen gaan worden.
Van het verbruik na ca. 3500KM valt weinig te zeggen, de boordcomputer geeft aan 9.5L/100KM. Afhankelijk van de wind, snelheid, helling en versnelling wil deze nog wel eens teruglopen naar 4.5-5L/100KM. Over verbruik valt waarschijnlijk pas meer te zeggen als er meer kilometers zijn afgelegd.
En dan als laatste het glazen dak. Het levert veel licht op in het interieur en zorg voor verwarming bij een lekker zonnetje. Het glas van dit dak is donkerder dan het dak wat in de Scenic II zat. Het voorste deel is elektrisch te openen/sluiten en het achterste deel is vast. Eventueel kan het dak ook gesloten worden met het knopje op de handgreep van de portier aan de zijde van de bestuurder. Beide dakramen kunnen handmatig geblindeerd worden met een soort rolgordijn. Met het rolgordijn open levert het glazen dak wel een bijdrage aan meer interieurgeluid, zeker bij regen. Ik heb gemerkt dat ondanks het dak de hoofdruimte iets is toegenomen ten opzichte van de Scenic II.
Poetsen
- 4.500 km
De ruitenwissers zijn stukken beter dan de vorige Scenic. De bladen en stangen zijn veel minder lomp en het geluid van de ruitenwissers in het interieur is daardoor beperkt. Nieuw bij de automatische schakeling is een knopje aan de ruitenwisser hendel voor het stellen van de gevoeligheid in 4 standen (grootte van de druppels?) [red: zat blijkbaar ook al in de Scenic II]. Van de ruitenwisser achter kan worden ingesteld of deze aan moet schakelen bij het achteruit rijden.
Recentelijk de auto voor het eerst door de wasstraat gereden. Wel eerst even de antenne eraf geschroefd voordat dat apparaat het voor me zou doen :) Ondanks het geweld van de machine klappen de buitensspiegels nu eens een keer niet de verkeerde kant op. Een stuk steviger dus. En voor de poetsers: het materiaal van het zachte dashboard ziet er fraai uit maar is lastig schoon te maken.
Bij de Privilege uitvoering is het tapijt op de vloer bruin en past mooi bij het bruin leder van de stoelen. Wat wel opvalt is dat de kwaliteit minder is dan de vorige Scenic. Er ontbreekt hier en daar klitteband waardoor met name het tapijt bij de achterstoelen continue 'omkrult'. Ach, dan is deze er makkelijk uit te halen. Ook de klepjes onder het tapijt van de opbergruimtes die scharnieren tegenwoordig niet meer. Hierdoor heb je steevast het klepje in je handen bij het openen ervan.
Toch rammeltjes?
- 7.000 km
Sinds kort zijn er toch een aantal rammeltjes/piepjes ontstaan. Bij ca. 2300 toeren klinkt er een lichte brom ergens in het dashboard aan de bestuurderszijde die weer verdwijnt bij 2500 toeren. In dat bereik trilt de motor enigszins.
Daarnaast piept de Airco soms in de stand "Fast" maar het lijkt er op dat dit alleen optreedt als het heel erg koud is. Typisch iets om naar te laten kijken bij de eerstvolgende servicebeurt.
Vandaag (28/12) de Carmminat TomTom Benelux geupgrade naar West Europa voor maar 55 euro. De menu interface van TT ziet er beter uit en nu wordt ook de rijstrokenaanduiding (en de blauwe ANWB borden) weergegeven bij knooppunten op de hoofdwegen. Vreemd genoeg klinkt de computerstem enigszins vervormd maar is nog wel verstaanbaar. Er zijn ook meer symbolen zichtbaar voor de camera's.
Helaas, schade
- 9.000 km
Helaas schade aan de auto. 1 of andere onverlaat heeft gemeend een streep te moeten trekken op het portier. Hiermee moet de hele zijkant worden overgespoten. Zonde, ze moeten dan toch weer heel de boel uit elkaar halen terwijl ik juist zo tevreden was over het feit dat alles zo goed in elkaar stak.
Van de week een vreemd verschijnsel waargenomen. Bij het nemen van een bocht ging spontaan het beepje af van "veiligheidsriem los". Het is niet meer reproduceerbaar dus zal wel een software probleem zijn.
Schade opgelost
- 12.000 km
De schade is hersteld, de hele zijkant is opnieuw gespoten. Jammer dat dit dan weer bijna 1000 euro kost. Moet nog terug naar de garage omdat 1 van de beschermstrips op de deur niet goed gemonteerd is.
Het piepje van de riemen had (zoals gesteld in de reacties) inderdaad te maken met het leunen op de bijrijdersstoel bij het nemen van de bocht. Bij een lichte druk op de zitting constateert de sensor (onterecht) dat er iemand op de bijrijdersstoel zit.
In de afgelopen maanden heel veel de wiswasinstallatie (ruit en lampen) gebruikt. Verbazingwekkend dat deze tank nog steeds niet leeg is, ik gebruik hem na 6 maanden nog steeds op de eerste vulling (?).
Wel zijn er een aantal extra piepjes/kraakjes erbij gekomen sinds de review van 28/12:
- meer herrie van de ruitenwissers voor (maar gelukkig nog niet zo erg als GS2)
- glazen dak kraakt en tikt een beetje
- Tik van automatische rem (achter) bij wegrijden
In de eerste 12.000 KM iig nog geen noemenswaardige problemen gehad, tot nu toe bevalt de familie auto nog steeds.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.