Renault Grand Scénic TCe 130 Parisiènne (2011) #2

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 130 Parisiènne
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf107.500 km
KM-stand laatst121.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne pakezel

  • 107.500 km

DE AANLEIDING

Ooit kochten vrouwlief en ik een Mitsubishi Colt, eigenlijk volstrekt toevallig (lang verhaal en niet relevant). Een 1.3 CZ5 (5-deurs) uit 2008. Leuke auto en die beviel eigenlijk uitstekend. Toen hadden we ook nog 'maar' 1 kind en was de ruimte prima.

Twee kinderen later stond een grotere auto toch wel echt op de verlanglijst. Met een oudste zoon van 9 en twee broertjes van 3 en 1 is ruimte toch wel erg handig. Maar goed, de Colt bleek niet stuk te krijgen en ging elk jaar fluitend door de APK...
Totdat vrouwlief huilend aan de telefoon hing, op een druilerige dinsdagmiddag een week voor kerst: Iets met een bocht, en een tegenligger, en een hele hard boem. Dat was toch echt het einde van de trouwe Colt, na 5 jaar en ruim 100 duizend kilometer. Spijtig, maar een nieuwe stond toch al op de planning. Dus: uitzoeken dan maar!

DE ZOEKTOCHT
Goed, in de kerstvakantie opvang geregeld voor spruit #2 en #3, de oudste mocht mee; als je 9 bent is dat leuk en goed te doen. Proefrijden maar!

Het budget was maximaal 10k. Eventueel lag er wel meer, maar je moet altijd voldoende buffer overhouden voor onverwachtse dingen (niet alleen aan je auto). En, laten we wel zijn, 10.000 eurootjes van je eigen spaargeld is gewoon een boel geld. We wilden graag een zevenzitter, en gezien kilometrage een benzine. Ik hou wel van autorijden, echtgenote wat minder. Het lijstje:

- Dacia Lodgy
- Citroen C4 Grand Picasso
- Ford Grand C-Max
- Ford S-Max
- Renault Scenic
- Volvo XC90

De Dacia viel al snel af, omdat die in de woorden van mijn vrouw 'zo lelijk en saai was dat haar eierstokken er spontaan van zouden verschrompelen'. De S-Max bleek voor het budget niet met een beetje normale kilometerstand te vinden, hetzelfde gold voor de Volvo, en die zou ook wel erg duur in gebruik worden.

Dus proefritjes geregeld in een C4 Grand Picasso, een Grand C-Max en een Grand Scenic.
Over de Picasso kunnen we kort zijn: alsof je in een oude FRAM-bus zat. Veel te zachte stoelen, de zit wel érg hoog, armsteunen die amper steun boden én geen opbergruimte. Wel groot en vast ook praktisch, maar na een blokje om was duidelijk dat ik die niet wilde.

Dan de C-Max. Op zich best een fijne auto, maar voorin gek genoeg best krap en mijn echtgenote met haar 1m60 zat gewoon echt niet lekker. Omdat ze nou eenmaal vrij ver naar voren moet zitten, zat ze zeg maar klem tussen stuur, middenconsole en deur. En dit specifieke exemplaar was gewoon niet erg netjes, met krasjes in het interieur, een deukje aan de buitenkant en ook de hoogste kilometerstand van het trio (180dkm). Ik kan me voorstellen dat mensen deze auto kopen, maar wij dus niet.

Dan de Grand Scenic. Ik was vooraf eigenlijk niet zo'n fan van deze optie, het is best een 'standaard/cliche-auto' om aan te schaffen. Maar eenmaal in de witte (ja, wit, dat ook nog) lobbes plaatsgenomen reed het voortreffelijk. De 1.4 TCE is een prettige motor in de omgang en goed bemeten voor de auto, de auto is voorzien van voldoende comfort en 'snufjes' en, het belangrijkste: het rijdt gewoon goed. Nee, het is geen sportwagen, en ik denk met heimwee weleens terug aan mijn BMW 120i, maar het weggedrag en comfort zijn echt prima in orde. Nou is dit ook echt een keurige auto van binnen en van buiten - er zit een klein plekje op de rechterdeur, en de gasveer van de achterklep dient vervangen te worden, maar optisch is dat het enige wel. De auto is voorzien van de volledige onderhoudshistorie en staat nu op 107dkm.

Qua praktisch gebruiksgemak - toch de primaire reden om zo'n auto te kopen - is de Scenic vooralsnog uitstekend. 7 stoelen - waarvan de achterste twee in de bodem van de kofferbak verdwijnen, een enorme kofferuimte, werkelijk overal bakjes en vakjes en gewoon voorzien van de 'moderne' gemakken die we toch misten in de Colt (je kunt heel lang zonder cruise control, totdat je het hebt en je afvraagt hoe je het zonder deed). De climate control werkt uitstekend, de navigatie is voorzien van nieuwe kaarten en de bluetooth werkt ook zoals het moet. Het enige dat je zou kunnen missen: stoelverwarming en parkeersensoren aan de voorkant (achter zijn die er wel gewoon).

Vooraf wel wat ingelezen in de betrouwbaarheid van de auto en met name de motor. De motor rammelt en ratelt totaal niet, ook niet bij starten, en binnenkort wordt de distributieketting preventief vervangen. Voor dat laatste heb ik bij aanschaf een gunstige prijs afgesproken met de garagist. Ik heb niet het idee dat het nu per direct nodig is, maar 'better safe than sorry'.

En nu? Rijden maar. We willen er pakweg 5 jaar mee doen (of langer), en dan zou de teller op 180dkm moeten staan. Dat moet te doen zijn.

Jaartje verder

  • 121.500 km

De Scenic blijkt nog steeds een fijne metgezel.

Gebreken:

- Dit jaar is, onder garantie/coulance, een koelvloeistoflekkage verholpen. Even in de gaten houden of het nu ook echt opgelet is.
- Het bestuurdersraam weigert dienst. Waarschijnlijk is dit bij de vorst gebeurt. Nieuwe onderdelen zijn besteld.
- De Scenic waarschuwt érg graag voor losgeraakte gordels. Ook als er helemaal niemand op de achterbank zit. Dat alarm is ook gruwelijk luid en irritant. De oplossing is om de gordels dan maar vast te zetten, ook al zit er niemand.

Beurt en APK:
- Nieuwe olie, koelvloeistof (vanwege de lekkage laten verversen), standaard onderhoud.
- Goedgekeurd zonder aandachtspunten

Doel is om er 5 jaar mee te rijden, het eerste jaar is in elk geval gelukt. De ruimte en het comfort in de auto bevallen nog steeds prima. Wel is het gewoon niet zo'n spannende of 'leuke' auto om te rijden, maar goed, dat is ook een beetje het lot van de gezinswagen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.