Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique (2010)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst13.600 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vergelijking Grand Scénic III en Grand Scenic II

  • 13.600 km

Na 5,5 jaar een Grand Scénic 2.0 gereden te hebben, hebben wij september 2010 een Grand Scénic 1.4 TCE gekocht. Na 1,5 jaar en ruim 13.000 kilometer hebben we een aardige vergelijkingsbasis.

Extra's

Het volgende is nieuw in de TCE ten opzichte van de 2.0:

- Bi-Xenon verlichting die meedraait in de bochten. Een grote vooruitgang. De verlichting op de 2.0 was niet bijzonder sterk en vooral bij het rijden op onverlichte binnenwegen in b.v. noord Nederland is rijden met deze verlichting dat aanzienlijk fijner

- Dagijverlichting. Deze kun je in een menu uitschakelen. Dat heb ik dan ook gelijk gedaan zolang het niet verplicht is. Om onnavolgbare redenen heeft Renault niet gekozen voor LCD verlichting (pas in facelift 2012) (waarschijnlijk 2 euro duurder geweest in inkoop) waardoor je verbruik toeneemt bij het gebruik van deze verlichting terwijl dat met LCD verlichting bijna niet het geval was geweest

- Als optie genomen: parkeersensoren met achteruitrijcamera. De sensoren zijn op zich handig maar zowel bij het binnenrijden van onze garage als het rijden over een smal weggetje met graspollen en begroeide bermen (wat wij naar een gehuurd huisje in Wales deden) hoor je een voortdurend fluitconcert. Je zou dan dus niet merken of je op het punt staat echt wat te raken. De achteruitrijcamera is nog minder nuttig. Het duurt lang voordat 'ie beeld geeft na het starten dus de eerste 10 seconden heb je er niets aan. Met veel zon is de afleesbaarheid bijna 0 en daarnaast voegt het gewoon niet veel toe aan de piepjes.

- Automatische airco. Het is zeker handig dat de temperatuur links/rechts gescheiden te regelen is maar de bediening van de airco is veel te ingewikkeld. Maar liefst 12 knopjes dragen bij aan de instellingen en sommige keuzes lijken dubbelop. Even snel een optimale stand kiezen is er niet bij zonder bijrijder of de auto aan de kant te zetten.

Bij de 2.0 zetten wij steeds een periode (soms maar even, soms langer) de airco aan en dan had je koele lucht. Hier loop je het risico dat de verwarming opeens aangaat (omdat je maar net een beetje koelte wilt en je de temperatuur b.v. op 25 zet) of dat er te veel gekoeld wordt (als je de temperatuur dus net iets te laag zet). Even aanzetten kon tenminste terwijl je reed in de 2.0. Wat weer wel handig is, is de slecht zicht toets, als je die snel weet te vinden. Deze optimaliseert airco, achterruitverwarming zodanig dat je erg snel weer zicht hebt bij beslagen ruiten. Er is ook een regelbare luchtstroom van de airco links en rechts achterin gekomen.

Ook de spiegels schijnen verwarmd te zijn dus dat zal het zicht ook ten goede komen (nog niet geconstateerd, de auto staat altijd in de garage geparkeerd)

Ons model TCE heeft een leren stuurwiel en pook. Dat blijkt toch wel aangenaam bij hoge temperaturen

De spiegel klapt automatisch in bij het uitschakelen van de motor. Ons model TCE heeft een keycard die de auto ontgrendelt als je de kaart bij je draagt en een portier opent en sluit als je buiten een bepaald bereik komt. Erg handig. Bij het sluiten klinkt een geluidssignaal; wie dat liever niet wil kan de afstandsbediening gebruiken om de auto af te sluiten (dan moet tot de volgende start de afstandsbediening ook weer worden gebruikt om de auto te openen) of de dealer het signaal laten uitschakelen.

Het display is nog een stuk fraaier. Je kunt in een menu een aantal lay-outs kiezen. Wij zijn zelf erg gecharmeerd van de snelheid in duidelijke cijfers in plaats van klokjes maar veel mensen vinden dat niet; Renault had kunnen kiezen om ook een snelheidsweergave via een klokje in de lay-out op te nemen. De toerenteller is wel een klokje in dat display.

Ook handig in het display: een (nauwelijks zichtbare) indicator om op of terug te schakelen (die overigens overeen komt met ons zuinige schakelgedrag). Er is meer gelijktijdig in beeld; bij de 2.0 was het vaak of de ene of de andere melding.

Een ergonomische misser is het circuleren van meldingen als verbruik, kilometerstand, enzovoort. Deze komen net als standaard bij Windows in een soort glijdende animatie in beeld. In Windows kan je dat gelukkig uitschakelen maar in de Scénic moet je geduldig wachten tot alle mededelingen in beeld zijn gegleden in plaats van dat je snel een aantal keren op de knop kunt drukken om een mededeling te zien. Ook andere bedieningselementen zijn niet altijd even handig. Even snel iets regelen is er meestal niet bij. Bijvoorbeeld: het verschil tussen de lichten aan en de lichtautomaat aan is een standje verder. De lichtautomaat werkt prima maar zal zelden het licht aanschakelen bij somber weer. De automatische ruitenwisser werkt beter dan die op de 2.0 en heeft een instelbare regensensor gevoeligheid.

De fraaie automatische dimmende binnenspiegel is helaas verdwenen en alleen nog maar tegen forse bijbetaling mogelijk of standaard op het duurste model. Maar dan moet je leren bekleding accepteren en dat wilden we niet.

De cruise control pikt de snelheid niet meer op als je op de min toets drukt, lastig. Het oppikken van de snelheid werkt vaak niet in 1 x; dat was al zo bij de 2.0 en is nu zo mogelijk nog slechter.

De stoelen zijn uitneembaar maar dat is een lastig karwei en de stoelen zijn erg zwaar. Het lukte ons de vorige keer niet de middenstoel weer terug te plaatsen. De plaatjes op de stoel en in het handboek zijn klein en onleesbaar. De dealer heeft de stoel teruggeplaatst maar dat koste 2 man een kwartier!

Tomtom. Een meesterzet van Renault en Tomtom om de Tomtom ingebouwd te leveren. In vrijwel alle opzichten is Tomtom beter dan de DVD gebaseerde Carminat uit de 2.0. Hooguit was de symbolische weergave van de te nemen kruising, rotonde e.d. in 1 oogopslag nog wat sneller te overzien dan de volledige weg-weergave van Tomtom. De opties, nauwkeurigheid, vinden van satellieten (namelijk onmiddellijk), herrekenen route (ook onmiddellijk), weergave, zoekopties, details: het is allemaal veel beter. Zelfs kleine campingweggetjes worden herkend.

Zijn er ook nadelen: jawel. Renault levert zuinigjes alleen Benelux en je moet of de SD kaart vervangen door een Europa kaart, of de meegeleverde kaart overnemen op een eigen en grotere SD kaart en dan een on line Europe update kopen. Deze actie is echter zo moeizaam dat je in dezelfde of minder tijd waarschijnlijk een illegale Europa kaart zou hebben gedownload. Ik ben echt talloze malen heen en weer gelopen tussen de auto en mijn PC met steeds weer nieuwe foutmeldingen. Het is echter gelukt en het werkt allemaal. De optische waarschuwing bij overschrijding van de maximumsnelheid is een probleem: deze werkt soms en dan meestal weer niet, alle suggesties van Tomtom support ten spijt.

Ook heb ik 1 x na het maken van een backup geconstateerd dat de lijst favorieten weer geheel leeg was. Maar een latere keer heb ik een backup gemaakt, Tomtom update gedraaid (Favorieten weg), een backup teruggezet en toen waren de Favorieten toch terug, ondanks de bewering van Tomtom dat dit (wonderlijk genoeg) niet zou kunnen. Dit is dus niet perfect maar komt een eind in de buurt.

Tevens geconstateerd dat het langdurig openlaten van deuren bij het uit- of inpakken van een vakantie-auto) al snel leidt tot een melding . "Accuspanning laag, start de motor" Volgens de dealer komt deze melding al bij 11,8 V, dat is dus sneller dan je je zorgen hoeft te maken maar er gaat dus veel stroom op aan in feite onnodig ingeschakelde systemen en lampjes.

Brandstofverbruik. Het is al vaker geschreven en helaas waar. Het lagere brandstofverbruik van de TCE is een leugen. Onze rijstijl: eerst gaan we vrij snel naar een bepaalde snelheid. De boordcomputer geeft dan een verbruik van 1:4 tot 1:3 aan maar gedurende een korte tijd/afstand terwijl je bij relatief rustig optrekken lange tijd nog altijd 1:5 of 1:4 rijdt. Dan de cruise control aan, ver vooruit kijken en de snelheid aanpassen (zodat je nauwelijks hoeft te remmen), goed afstand houden (veiliger, rustiger en ook dat voorkomt remmen en optrekken). We rijden tegen of op de maximumsnelheid, alleen op 120 wegen vaak 112-114. Airco en andere stroomverbruikers niet onnodig aan. Soms zelfs, als het verkeersbeeld het toelaat, de snelheid stapjes terug laten lopen als de weg stijgt en weer op laten lopen als de weg daalt. Vrijwel nooit korte ritten (de weekboodschappen gaan op de fiets b.v.). Zee snel opschakelen (zeg maar versnelling x 10 km, b.v. 50 in z'n 5 en 60 in z'n 6).

Hiermee kwamen we met de 2.0 net onder de fabrieksopgave (we reden rond de 7.7 liter/100 km) maar na een jaar TCE, die op papier 7.2 liter 100/km zou verbruiken) komen we niet beter dan 7,9 l/ 100 km in een spreadsheet bijgehouden), al is dat iets lager over de laatste 10 keer tanken. De auto lijkt alleen echt zuiniger onder optimale condities: warm weer, veel vlakke wegen met deels lage maximumsnelheid, grote stukken rijden. Wij hebben na zo'n rit een keer 1:15,5 gehaald bij tanken in Engeland. Maar de volgende tankbeurt, na de befaamde Britse wegen met hoogteverschil, heggetjes (=ongelijke snelheid want je moet steeds anticiperen op mogelijke tegenliggers) was de volgende tankbeurt het verbruik 1:12,7 (bij vergelijkbare vulling).

Dus Renault had die hele downsizing qua verbruik beter achterwege kunnen laten en de ECE-normen zijn boerenbedrog. De 2.0 is gewoon minder snel "buiten adem". Renault zou beter kunnen proberen het 'echte' verbruik van de auto's te verlagen dan nutteloze elektrische auto's op de markt te brengen.

Toch heeft de downsizing wel voordelen. De 1.4 TCE trekt dankzij de turbo duidelijk beter op, wat soms handig is. Bovendien is op gewicht bespaard en scheelt het 1 trede in de motorrijtuigenbelasting. De onderhoudsintervallen zijn vergroot dus ook dat is een besparing.

Ruimte. Er is minder ruimte in de overal aangebrachte kastjes. Ieder kastje, inclusief die in het (optionele) verschuifbare middenvak is kleiner en er zijn minder kastjes. De vakken in de vloer zijn voorzien van een gammele constructie: bij het openen van het vak til je het deksel er uit (het zit niet vast) en het weer op zijn plaats krijgen onder de mat is een vrijwel onmogelijke opgave. Echt een misser. Het middenvak heeft een extra vakje bovenin dat je apart kunt openen, dat is erg handig. Je kunt dan een paar spullen bij de hand houden die je in het grote middenvak niet snel meer terugvindt.

De totale bagageruimte is nog groter (onze 2.0 had 7 stoelen die we er op het laatst overigens hadden uitgeschroefd). Als je de gratis reserveband thuislaat (en vertrouwt op een pompje op de accu zoals bij de 2.0 standaard was) dan is de bagageruimte echt enorm. Ook de zitruimte is prima. De stoelen zitten beter dan die in de 2.0. Het interieur is wel somberder en meer zoals bij de meeste auto's; zwarte stoelen met een klein geel motiefje. Het gebruikte kunststof, ook zwart dus, is zachter dus beter van kwaliteit dan in de 2.0.

De TCE is breder en dat is niet prettig; het was al puzzelen om de auto in de garage te krijgen, niet vergeten de spiegels in te klappen, en dat is nu nog lastiger. De besturing is verbeterd t.o.v. de 2.0; scherper. Het grote gevoel van kwaliteit, comfort en interieurstilte is eveneens nog verder toegenomen.

De 2.0 heeft vanaf het begin problemen gehad met de ventielen zodat we nog al eens de melding lekke band (soms zonder voorafgaand Bandenspanning laag) kregen. Die meldingen zijn bij de TCE tot op heden weggebleven. Wel hebben in het begin we 2 x een melding gehad die leidde tot niet werken van o.a. de cruise control. De melding was bekend, er kan een onderdeel voor vervangen worden, maar de melding is sindsdien ook zonder deze vervanging niet teruggekomen. Dus de auto heeft het eerste jaar vrijwel storingsvrij gewerkt, de 2.0 had meer (veelal kleine) elektronische storingen. Zo werkte in de II de navigatie regelmatig niet en dat is daar uiteindelijk opgelost met een nieuwere uitgave van de DVD, en wel onder garantie.

Onze dealer (Indumij in Hardinxveld) en z'n service zijn goed.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.