Renault Grand Scénic TCe 130 Bose (2012)

autoreview

Renault Grand Scénic TCe 130 Bose (2012)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic TCe 130 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst129.800 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Renault Grand Scenic TCe130 Bose 2012

  • 300 km

Donderdag 26 juli 2012 om 09:30 uur de sleutel(kaart)van mijn nieuwe (lease)auto ontvangen : De Grand Scenic " Bose " in de nieuwe lakkleur Rouge Grenat.

Afgeleverd met de zilverkleurige Sari velgen en niet de standaard two tone velgen, waarop momenteel levertijd geldt.

Eerste reactie : mooie kleur en in vergelijking met vorige Scenic uit 2008 lijkt ie veel groter dan de extra 20 cm's doen beloven. Als optie o.a. de bi-xenon verlichting die een betere lichtopbrengst dan de Xenon op de vorige hebben. Na ontvangst keycard direct een rit van ca. 200 km en daarbij valt op dat de auto " snel " aanvoelt en stil is.
Helaas : Dezelfde dag om 22:20 uur auto weggevoerd met losgekomen turboslang en daardoor gebrek aan motorvermogen en pokkeherrie onder de motorkap ! Best vervelend, zeker als je de dag erop een lang weekend weg wilt en deze dus in de " oude " Scenic " ( die gelukkig nog niet ingeleverd was )mag doorbrengen. Zeker geen straf, maar toch.. Al met al een prima start weer..:-(

Maandag 30 juli weer opgehaald en we gaan gewoon weer blanco verder want shit happens, c'est la vie !
Toch blijf ik onder de indruk van deze fijne reiswagen(s) en we gaan de aankomende 4 jaar zeker weer met plezier de weg op.

Wordt vervolgd.

25.000 km - verslag

  • 25.000 km

sinds kort de 25.000 km bereikt en zonder enig mankement of storing. Qua verlichting, doen de Led-dagrijverlichting en xenon gewoon wat ze moeten doen, terwijl ik toch regelmatig Renaults met kapotte led-verlichting tegenkom. Voor de rest : niks geen klagen. Boordcomputer toont een verbruik ca. 8,2 liter per 100 km, alhoewel ik die info niet echt geloof. Gezien het gewicht van de auto i.c.m. 130 pk-motor ,lijkt het verbruik mij redelijk. Als ik toch een kritiekpunt moet noemen, dan de moeilijk te sluiten achterklep : die moet je echt dichtsmijten. Electrische bediening zou niet gek zijn Renault ;-P
Binnenkort voor 30.000 km-beurt. Zal dan weer een verslag plaatsen. Alhoewel er bar weinig te melden zal zijn.

30.000 km - beurt

  • 33.000 km

Onlangs 30.000 km beurt gehad. Enige tijd voor het bereiken 30.000 km toont het info-scherm eerst " olie bijvullen " en bij de 30.000 " olie verversen ". Is zo geprogrammmerd, maar van mij hoeft het niet want de melding blijft continue op het scherm. V.w.b. de onderhoudsbeurt : geen bijzonderheden.
Op naar de volgende onderhoudsbeurt dus.

Update na 2 jaar

  • 70.000 km

Na 2 jaar een kleine update over mijn " RET-bus " ( voor kenners uit regio Rotterdam )/ " vrachtwagen" en ga zo maar door, die gewoon blijft doen waarvoor ie gemaakt is : rijden en een gezin comfortabel en luxe vervoeren. De " keyless-entry" blijft een verwennerij. Pas nog een patser met nieuwe Golf stoer zien klikken op zijn afstandbediening terwijl ik langsliep...en dan lach ik maar, want zo open ik al 6 jaar geen auto meer ! :-) De 60.000 km-beurt bracht ook niks bijzonders aan het licht en de afgelopen zomervakantie ging gewoon weer zonder dakkoffer en eventuele aanhangwagen, omdat er genoeg ruimte is/was voor de reisbagage. De 130 pk volstaan nog steeds prima ( ook tijdens afgeladen vakantierit met 4 personen + bagage ) dus niks te klagen. Het voelt allemaal vlot genoeg aan. Alleen bij optrekken "laag in z'n 2" duurt het even voor er wat gebeurt. O ja : de "keyless-entry" hapert wel eens... Druk op de " kaart " en dan gaat ie alsnog open. Ook na 2 jaar stap ik elke dag weer met plezier in de Renault. En alle commentaar over mijn " bus " , komt vooral van collega-Audi- en BMW-rijders, waarbij vooral de Audi-rijders regelmatig de garage bezoeken vanwege hoog olieverbruik.
Ondanks alle lof, toch stiekem al aan het nadenken over de volgende... Maar of dat weer eeb Renault wordt ?? Zien we dan wel weer

Update

  • 105.000 km

afgelopen week na 3 jaar de 105.000 km aangetikt en dacht daarom : "tijd voor een update".
Voor de Renault-haters in het bijzonder en de anti-Franse auto-lobby : helaas geen enkel probleem naast het reguliere onderhoud. Zelfs nog geen lampje kapot geweest en de xenon-verlichting doet ook nog steeds trouw haar dienst. Gemiddeld verbruik : 1 op 12, wat redelijk is voor deze wagen. Is er dan echt niks negatiefs te melden ? Nou als ik dan iets moet noemen is het de keyless-entry, waarvan de batterij redelijk snel vervangen moet worden en de auto bij openen in de ochtend wel eens "open" blijkt te zijn. Maar ja, gelukkig wil niemand een Renault Grand Scénic stelen en wordt de buurt waar ik woon nog niet druk bezocht door het inbrekersgilde :-)
Nog een jaar genieten en dan zal deze prima wagen van eigenaar gaan veranderen ( lease ) Of het dan weer een Grand Scénic wordt, betwijfel ik, want de huidige met mega-logo op het front, vind ik minder geslaagd dan de uitvoering welke ik rijd.
Wordt vervolgd

het einde is in zicht..

  • 121.000 km

Nog een maand of 5 te gaan en dan mag deze geweldige auto iemand anders blij gaan maken. Vorige week de 120.000 km-beurt gehad en geen bijzonderheden naast het reguliere onderhoud. Na 3,5 jaar / 120.000 km, nog geen enkel lampje vervangen ! De meesturende xenon doet ook nog steeds trouw haar werk. Toch wordt de opvolger geen Grand Scénic, maar waarschijnlijk de Kadjar met de 110-pk diesel die fijner rijdt dan de ( enige ) benzinemotor, de 1.2 tce met 130 pk. De Kadjar biedt helaas niet de ruimte die ik nu heb maar "smoelt" beter dan de huidige door anderen bekritiseerde "bus". Kan ik eindelijk mijn dakkoffer eens gaan gebruiken die nu al 3,5 jaar ongebruikt in de kelder staat :-)
Onlangs zag ik mijn eerste Renault Scenic 2.0 16v uit 2001 nog vrolijk rondrijden die het ook al 15 jaar volhoudt en voor die tijd waanzinnig luxe aangekleed was maar te duur in onderhoud en verbruik was.
Het door velen bekritiseerde "Renault-imago" kan ik me niet in vinden, , sterker nog : laat anderen maar lekker Duits rijden !
Als deze eruit is en de opvolger bekend is, doe ik nog kort verslag.

aan alles komt een eind

  • 129.800 km

Update km-stand 129.800 km

Het zit erop : 7 juni jl. ingeleverd en stiekem met wat tegenzin.
Aangezien de opvolger te laat komt, een alternatief ( Kadjar, zie andere review ) moeten kiezen. En het moet gezegd, op de losgeraakte turboslang op dag 2, verder 4 jaar zonder enig mankement rondgereden. Airco en de xenon-verlichting kunnen theoretisch snel kapot ( zie andere merken :-) ) maar hebben zich kranig gehouden. Degene die deze wagen in zijn bezet krijgt, kan m.i. nog jaren zorgeloos rondrijden. Geen enkel lampje is vervangen en zij startte altijd. Daarover gesproken, zag laatst mijn 1e Scenic uit 2001 nog rondrijden, dus wat zou er mis zijn met Franse auto's ?
Deze review stop dus en de andere voor de Kadjar komt eraan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.