Renault Grand Scénic 2.0 16V Privilège (2010)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 2.0 16V Privilège
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf121.200 km
KM-stand laatst134.360 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en aankoop van de Grand Scénic

  • 121.200 km

Na de afgelopen 5 jaren een tweetal benzine BMW 5 serie (F10) M Sport sedans (2011 en 2016 bouwjaren) te hebben gereden, werd het langzaam aan toch tijd voor een ruimere gezinsauto, met een iets hogere instap.
Reden hiervoor was dat de oudste zoon (4 jaar) al begon te klagen over de beenruimte in de "5er reihe". En met een tweede zoon op komst, kwam ik er niet meer onderuit: de BMW wordt verkocht.

Zo gezegd, zo gedaan. Met pijn in mijn hart afscheid genomen van de 5 serie en hierna maar tijdelijk gebruik gemaakt van ons tweede stadsauto'tje. De zoektocht kon starten naar een nieuwe benzine auto. Leeftijd maakt mij niet zoveel uit en het liefst een kilometerstand tot 150.000 kilometers, mits goed onderhouden en aantoonbaar.

Voornaamste eisen voor de nieuwe auto:

- voldoende ruimte (beenruimte en kofferbakruimte): de BMW is enorm van buiten, maar de beenruimte en kofferbakruimte vallen wel tegen. Gezien onze lichaamlengtes (196cm, 180cm, een bovengemiddeld lange 4-jarige en een baby op komst) en onze regelmatige en lange buitenlandse vakanties, was dit een must.

- hogere instap: na jaren in een verlaagd M Sport onderstel te hebben gereden, was ik er wel klaar mee om met mijn 196cm telkens weer in en vooral uit te stappen.

- zitcomfort: goede stoelen met een goede zitpositie, liefst lederen bekleding en met stoelverwarming. Toch belangrijk voor de lange vakantieritten van enkele reis 1500 kilometer.

- automaat: inmiddels zo aan gewend, ik wil niks anders meer.

- goede verlichting: xenon, bi-xenon, LED etcetera, zolang het niet meer de zwakke "gele" halogeen verlichting is.

Verder vond ik het enkel belangrijk dat er qua opties een trekhaak op zit en dat ik mijn Spotify muziek kan beluisteren via de auto.

Na een intensieve speurtocht en een aantal proefritten was ik er eigenlijk over uit: het zou een Skoda Kodiaq of Toyota RAV4 Hybride gaan worden. De motorisering en beschikbare modellen in NL even buiten beschouwing gehouden. Deze voldeden aan onze eisen: hoge instap, veel ruimte, automaat etcetera. Verschillende andere SUV's vergeleken, en dan voornamelijk de afmetingen en inhoud, en toen kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat zo'n 90 procent van de SUV's in NL verhoogde hatchbacks zijn. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Een aantal interessante Kodiaq's en RAV4's zaten qua aankoopprijs tussen de €25k en €30k. Toch veel geld voor een van de slechtste investeringen die een mens kan doen. Maar goed, de BMW voor een soortgelijk bedrag verkocht, dus het idee was om voor hetzelfde bedrag een nieuwe auto te kopen.

Op een nietszeggende avond weer de telefoon in de handen en de zoektocht kon weer verder gaan. De gebruikelijke apps en websites weer geopend en in plaats van de carrosserie SUV aan te tikken, werd mijn aandacht opeens getrokken door MPV. Ik denk toch maar eens kijken wat het aanbod is, en zodoende stapte ik een nieuwe wereld in, bij wijze van. Na weer onderzoek te hebben gedaan, forums gelezen, reviews gelezen etcetera voelde ik wel wat voor een MPV: naar het schijnt een hoge instap en véél ruimte.

Op zoek gegaan naar een MPV in de buurt, om puur eens te kijken hoe de instap is, het comfort en de ruimte. Gewoon om eens gedaan te hebben en een oordeel te kunnen vellen. Mijn oog viel op een Renault Grand Scénic Privilege (5 persoons) uit 2010 met 121.000 kilometers op de teller, die particulier werd aangeboden op onderhand loopafstand van thuis. Uiteraard een benzine motor, en wel te verstaan de 2.0 liter 140pk 4 cilinder Nissan motor (M4R F7) met bijbehorende CVT automaat. Staat bekend als een goed betrouwbare motor, met weinig problemen. Het enige "minpunt" was het hoge benzineverbruik door de CVT automaat. Maar na de BMW's was benzineverbruik niet echt een punt voor mij. Ook gezien het feit dat er nog een tweede stadsauto'tje aanwezig is thuis. Voor de rest was de Renault voorzien van de Privilege uitvoering, werkelijk alles was aangevinkt op het panoramadak na (gelukkig geen eis voor mij): volautomatische stoelbediening, stoelverwarming, lederen bekleding, lederen stuurwiel, keyless-entry, sleutel/kaart vrij starten, achteruitrijcamera, navigatie, handsfree bellen, usb-aansluiting, meedraaiende bi-xenon koplampen, parkeersensoren voor en achter, lm velgen, isofix, privacy glass, ingebouwde zonnescherm achterportieren etcetera. Tevens zat er een vaste trekhaak op en kon ik, weliswaar bekabeld, mijn telefoon koppelen en Spotify gebruiken. Al met al, voor een auto uit 2010, full options op het panoramadak na. Tot slot was het onderhoudsboekje ingevuld en afgestempeld en betreft het een origineel NL geleverde auto met NAP.

De vraagprijs van €5950,- strookte niet met de auto op de afbeeldingen en alle informatie die beschikbaar was in de advertentie. Er moet toch iets niet kloppen voor deze prijs anno april 2024? Waar vind je een full options grote, ruime gezinsauto mét automaat en alle overige opties voor deze prijs? Wat kan je uberhaupt nog fatsoenlijks kopen voor deze prijs?

Afspraak gemaakt met de verkoper en toch enigszins argwanend en achterdochtig voor een bezichting en proefrit gegaan.

Ik was positief verrast bij aankomst:

- hoge instap: deed niet onder voor de Kodiaq en RAV4.

- enorm veel beenruimte en kofferbakruimte: beenruimte deed idemdito niet onder voor de Kodiaq en RAV4, kofferbak was zelfs ruimer van de Grand Scénic.

- lederen stoelen: zaten perfect en comfortabel.

- algemene staat: goed onderhouden, was te zien en merken.

Na de testrit was ik nog positiever:

- automaat: schakelde soepel en zacht, nét niet de ZF 8-traps automaat die ik gewend was in de BMW's ;).

- motor: voldoende kracht en pit voor een hoge en zware koets, ondanks het gemis van een turbo.

Verder werkte alle foefjes: achteruitrijcamera, handsfree bellen, Spotify afspelen, navigatie (weliswaar verouderd en niet meer te updaten), stoelverwarming, keyless-entry etcetera.

Zoals gezegd ging ik een beetje argwanend en achterdochtig kijken en proefrijden, met in het achterhoofd nog steeds: hoe ga ik van een sportieve BMW 5 serie naar een Renault Grand Scénic? En wat is dat nou voor "lage" vraagprijs? Ik ga wel even kijken puur om de instap en ruimte te ervaren, wordt toch wel niks hé?
En nu stond ik hier, positief en blij verrast met een gevoel van: dit rijdt heerlijk, heeft een hoge instap en heeft enorm veel ruimte. Prima voor de komende jaren met twee jonge en opgroeiende kids.

Schijnt dat de beste heer zo snel mogelijk van de auto af wilde aangezien zijn "nieuwe" youngtimer over enkele dagen binnenkwam en geld geen issue was. Na zelfs nog wat onderhandelen heb ik de auto aangekocht voor €5500,- (!!!) inclusief een winter wielenset (originele Renault lm velgen mét splinternieuwe Michelin winterbanden).

Verbijsterd ging ik terug naar huis, om aan mijn vrouw te vertellen dat ik een nieuwe auto heb gekocht... en dat het géén Kodiaq of RAV4 van €25k - €30k was :).

Op 6 april 2024 heb ik de auto opgehaald: binnenkort meer!

Eerste onderhoudsbeurt

  • 127.700 km

De laatste onderhoudsbeurt, verricht door de vorige eigenaar, dateert van september 2023 bij een kilometerstand van 114000. Nu vond ik het na 11 maanden en 13700 kilometer verder wel weer tijd worden voor een nieuwe onderhoudsbeurt en een aankoopkeuring achteraf ;).

De Grand Scénic is inmiddels iets meer dan 4 maanden in mijn bezit en de eerste 6500 kilometers zitten erop, maar daarover later meer!

Onderhoudsbeurt uitgevoerd door een algemene vakgarage, en de auto is uitgebreid nagekeken, resultaat: geen aan- of opmerkingen.
Auto ziet er niet alleen optisch nog prima uit, maar ook technisch gezien in prima staat!

APK

  • 130.700 km

De APK prima doorstaan en weer "ready" voor het komende jaar.
Geen op- of aanmerkingen.

De Grand Scénic is inmiddels bijna 6 maanden in mijn bezit en de eerste 9500 kilometers zitten erop, maar daarover later meer!

Eerste 6 maanden en exact 10000 kilometers verder!

  • 131.200 km

Zoals de titel zegt: iets meer dan 6 maanden in bezit en exact 10000 kilometers mee gereden! Tijd om deze periode en kilometers toe te lichten.

De helft van deze 10000 kilometers heb ik in NL gereden, voornamelijk korte afstanden en af en toe een snelweg tripje erbij.
De andere helft heb ik tijdens een 5 weken lange buitenlandse vakantie gereden: 3000 kilometers snelweg en 2000 kilometers binnendoor.

Positieve punten:
- comfort: stoelen zitten heerlijk, hoge instap is erg fijn en de kids zitten prima in de kinderstoel/maxicosi op de achterste rij.

- ruimte: ik voel geen voetjes/knieën meer in mijn rug, wat in de BMW 5 serie toch wel anders was. De beenruimte voor de kids is geweldig achterin, ook kan ik zelf (196cm) prima achter mijzelf zitten, zonder dat mijn knieën de stoel aanraken. Kofferbakruimte is met 678 liter ook enorm en groot genoeg voor ons: werkelijk alles past erin en ook voor een 5 weken lange vakantie kon alles perfect mee.

- motor/automaat: rijdt heerlijk, zowel binnendoor als op de snelweg. Ik heb niet het idee dat ik cilinders, turbo's of pk's/nm's tekortkom.

- verbruik: in de stad/binnendoor kom ik uit op 1 op 10 en op de snelweg kom ik uit op 1 op 13/14. De vakantietrip was uiteraard iets minder zuinig op de snelweg, gezien de hoeveelheid spullen mee waren en er nog een fietsdrager en fiets op de trekhaak gemonteerd waren. Al met al vind ik dit prima cijfers voor een hoge, grote en zware koets. Ter vergelijking, Renault geeft de volgende verbruikscijfers aan: 1 op 10 in de stad/binnendoor en 1 op 16 op de snelweg.

Minder positieve punten:
- elektronische parkeerrem foutmelding: net na de vakantie kreeg ik de melding "parkeerrem controleren" op het scherm bij het parkeren en uitzetten van de auto. Echter, na wat testen zelf, bleek de elektronische parkeerrem wel gewoon te werken. Aangezien het wel werkte, besloot ik er mee te wachten tot de APK afgelopen 4 oktober 2024, toen heeft de garage hier naar gekeken en ook de parkeerrem getest. Conclusie: wel enkele foutmeldingen in het systeem inzake de elektronische parkeerrem (wellicht ook oude foutmeldingen?), máár de parkeerrem werkt zoals die moet werken. Foutmeldingen gewist en tot heden is de foutmelding niet terug gekomen. In ieder geval, nog even in de gaten houden.

- parkeersensoren achter: ook net na de vakantie, nadat ik de fietsenhouder er weer vanaf heb gehaald, merkte ik dat de parkeersensoren achter niet werken. Deze werkten wel voordat ik de fietsenhouder had gemonteerd, toeval of toch niet? Echter tot op heden nog niet laten nakijken, heel eerlijk gezegd worden de parkeersensoren amper in stelling gebracht om te piepen dat ik het ook vergeten ben. Dit ga ik wel binnenkort laten nakijken.

- achteruitrijcamera/scherm: in het dashboard werkt het scherm zoals het hoort te werken, de helderheid is prima tot het moment dat je in de achteruit schakelt en de achteruitrijcamera zijn werk gaat doen. Het beeld is op zich prima en duidelijk genoeg voor een camera en auto uit 2010, echter de helderheid is zo laag en zo donker, dat ik soms echt moeite heb om iets te kunnen zien. Ligt er natuurlijk ook aan wat voor weer het buiten is: zon, helder, bewolkt, regen etcetera. Maar nogmaals, dit is enkel het geval als de achteruitrijcamera aan staat. Ook dit ga ik binnenkort laten nakijken, wellicht dat het samenhangt met de niet-werkende parkeersensoren achter?

De minder positieve punten lijken een elektronisch issue te zijn, wat weer niet zo heel raar is bij Renault en Fransozen ;). Echter is het voor mij persoonlijk prima te overzien.

Kortom, na de eerste 6 maanden en 10000 kilometers, kan ik enkel tot de conclusie komen dat ik nog nooit zoveel auto heb gereden voor zo weinig geld. Zowel in aanschafprijs als in onderhoudskosten. Alle kilometers prima doorstaan, geen grote mankementen, onderhoudsbeurt en APK prima doorstaan zonder op- en aanmerkingen. De paar elektronische issues zijn te overzien, en zijn denk ik ook wel weer te fixen.

Op naar de volgende 6 maanden en 10000 kilometers!

Precies 1 jaar in bezit

  • 134.360 km

Vandaag de Renault exact één jaar in bezit!

Sinds de vorige update (6 maanden geleden) 'maar' 3160 km mee gereden.
Alle kilometers prima doorstaan, geen op- en aanmerkingen.

Inzake de minder positieve punten die ik in de vorige update benoemd heb:
- elektronische parkeerrem foutmelding: is tot op heden niet meer verschenen.
- parkeersensoren achter: nog niet laten nakijken, staat nog op de planning.
- achteruitrijcamera/scherm: idem, nog niet laten nakijken, staat nog op de planning.

Ik controleer regelmatig mijn auto's op de punten wat ik zelf kan waarnemen en controleren op de oprit. Voornamelijk oliepeil, remvloeistof, koelvloeistof, banden, remblokken en remschijven. In het afgelopen jaar heb ik geen druppel vloeistof zelf moeten bijvullen, banden en remmerij waren meer dan voldoende bij aanschaf en met 'maar' 13160 km erbij, hebben die ook niet veel extra geleden.

Verbruik blijft steken gemiddeld op circa 1 op 10, wat ik prima vind voor deze koets en motor.

In één jaar tijd hebben wij dus 13160 km gereden met de GS, waarvan 5000 km alleen al met de buitenlandse zomervakantie afgelopen jaar. De overige 8000 km zijn voornamelijk rondjes om de kerk geweest en uitstapjes binnen NL en Duitsland (wonend aan de grens).

Kortom: één jaar probleemloos rondgereden en €0 onderhoudskosten gehad!
Auto bevalt dus nog steeds prima, lekker comfortabel en lekker veel ruimte voor de kids en spullen. Daarnaast dus ook zeer betrouwbaar en geen issues mee gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.