Renault Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.6 dCi 130 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Renault Grand scenic Bose 130 dci
- 500 km
Op 15 augustus heb ik deze auto meegenomen van mijn werk. (leasewagen).
Na wat proefritten met de Peugeot 508, Passat 1.6 TDI en Skoda SuperB zijn wij gaan rijden met een Scenic 1.6 dci. Deze auto was net een paar dagen bij de dealer. Na de proefritten met de andere zijn wij op dezelfde dag gaan rijden met de renault. Eerlijk gezegd wisten we niet wat ons overkwam. Wat een krachtige, stille en soepele motor is dit, voor een 1.6 liter. Vooral in vergelijking met de 1.6. TDI van Volkswagen. Eigenlijk kan je dat al zien aan de cijfers. Van 0-100 km/h in 10,5 sec. Bij de Passat is dat boven de 12 seconden. De 508 viel af door de automaat (mijn vrouw werd er ziek van), de onverwachte schakelmomenten.
De passat heeft een smetteloze afwerking en is zeer stil van binnen. Prachtige auto en strakke uitstraling. Echter de cat prijs ligt met een paar opties gemiddeld 5000,= hoger. En de motor is net iets te tam. De superB is een mooi alternatief maar heeft net iets meer binnengeluid van de motor (5 bak?). Ik bel veel vanuit de auto dus dat is belangrijk voor mij. Ik wilde perse een A label en 20% bijtelling. Voorbeeld binnen ons bedrijf.
Uiteindelijk heb ik tussen de Skoda en Renault moeten kiezen. Na een tweede bezoek aan de beide dealers was de keus niet moeilijk. De motor heeft eigenlijk de doorslag gegeven. En het zicht rondom in de auto. Grote spiegels, parkeersensoren, achteruitrijcamera, enz, enz. Zie pakket Bose bij Renault.
Ik rij nu twee dagen in de Renault en deze voldoet zeker aan mijn verwachting. De afwerking is beter dan ik had verwacht en het bedieningsgemak, waar ik een beetje huiverig voor was, wen je snel aan.
Type:
Grand Scenic Bose 130 dci Energy met de aktie Pack Lumiëre en met optie: volwaardig reservewiel. Cat. Prijs 34085,=
Verbruik de eerste twee dagen is gemiddeld 6 liter/100 km. Dit zal naar verwachting nog wel wat beter worden.
Enige puntje van kritiek tot nu toe:
- Bij veranderen vn rijstrook knippert het licht maar 1 keer met 1 tik. Zou ik liever bijvoorbeeld 3 keer willen. Is veiliger.
Ik zal proberen om tijdens de upgrade foto's toe te voegen.
Ben erg benieuwd naar de betrouwbaarheid van de vele opties en de auto in het algemeen.
Update oktober 2011
- 13.000 km
De auto is zonder problemen ingereden.
Verbruik ligt bij normale rijstijl tussen de 5,5 en 5,7. Bij hogere snelheden in Duisland ongeveer 6 l/100 km.
Er zijn een paar grote pluspunten t.o.v. mijn vorige auto.
Keyless, wat een heerlijk systeem.
Grote variabele bagageruimte.
Start/stop werkt voortreffelijk.
Automatische handrem werkt snel en probleemloos.
De motor draait makkelijk toeren en blijft bij hoge toeren krachtig.
Tom-Tom systeem werkt goed en duidelijk.
Er zijn ook wat opmerkingen, tips en mindere punten.
Tot 1600 a 1700 toeren is het wat minder met de trekkracht t.o.v. mijn vorige 2.0 HDI. Daarna geen verschil.
De Bose installatie geeft standaard veel bas. Wij hebben de bas een paar tikken minder ingesteld en de treble een paar tikken meer gegeven. Het geluid is nu veel beter (tip).
Tussen de 5e en 6e versnelling zit niet veel ruimte. Scheelt maar 150 a 200 toeren. Ik betrap mij erop dat ik van de 4e naar de 6e versnelling schakel. Om in te halen schakel ik van de 6e naar de 4e. 5e overbodig? Natuurlijk is het berekend maar ik had de 6e nog meer een overdrive functie gegeven. Dat kan de motor hebben.
De tank had van mij wel 70 ltr gemogen (wens).
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de auto. Vooral prijs / kwaliteit. De motor ligt naar mijn mening voor op de concurrentie. Dit is goed te merken t.o.v. de 1.6 ltr motoren van de VAG en PSA groep.
Als er wat piept/rammelt of kraakt is het altijd iets wat wij in een van de vele laatjes hebben gelegd. De auto kraakt en/of piept nauwelijks.
Tot nu toe boven mijn verwachting. Geen problemen of grote irritatiepunten.
Ove 20 a 30 duizend kilometer komt mijn volgende update.
Tevreden
- 28.000 km
De auto heeft 28000 km gereden. Nog steeds tevreden. Geen klachten. Het verbruik ligt tussen de 5,7 en 5,8 ltr per 100 km. Moet zeggen dat ik niet echt mijn best doe om heel zuinig te rijden. Ik denk dat 5,5 a 5,6 mogelijk moet zijn. De motor presteert goed en is nog soepeler geworden.
Vooral het key-less systeem is super. Ook de Tom-Tom is een heerlijk systeem als je veel op de weg zit. Veel
pluspunten over deze auto. Te veel om op te noemen. Ik had het eerst niet verwacht.
Geen kraakje en lekker stil van binnen. Er zijn een paar aandachtspunten:
- Bose systeem iets minder bas en meer treble instellen, dan is het geluid beter in balans.
- Knipperlicht gaan maar 1 keer bij aantikken.
- Bekerhouder zit te laag en als de middenconsole naar voren staat is het geen handige plaats.
- Had een grotere tank in gemogen.
Verder: TEVREDEN
erg tevreden
- 46.000 km
Wij zijn nog erg tevreden. Het verbruik is gemiddeld 5.5 ltr/100km. Op winterbanden is de auto wat onstabieler. Kan ook aan het merk banden Kumho liggen. Niet nemen dus. Verder heb ik in november 2011 Tom Tom live gekocht. 60,= per jaar. De kaart is via internet geupgrade. File nieuws staat er elke keer weer goed in. Echter de rest niet.
De auto geeft ook aan dat hij geen contact heeft met Tom-Tom Live door de rode streep door het tekentje in het scherm. Maar even vragen aan de dealer. De nadeeltjes zijn in de diverse reviews wel genoemd. Voordelen zijn er veel. Dat besef je pas als je in een andere auto rijd. De ruimte is ideaal, zo ook het glazen dak en de key-less. Volgens mij een auto met een zeer goede prijs / kwaliteit / ruimte verhouding.
Geen pech of narigheden gehad. Renault ga zo door !!
update 68000 km
- 66.000 km
update 68000 km
De auto is net naar de garage geweest voor een grote beurt. Geen bijzonderheden.
Verbeter punten blijven:
- trekkracht onder de 1500 toeren
- nauwelijks verschil tussen 5e en 6e versnelling
- knipperlicht gaat maar 1 keer bij aantikken.
- Achterbank/stoelen prima voor smalle mensen, niet voor bredere personen i.v.m. randen.
- bekerhouders te laag
Uitblinker:
- ruimte en ruimtegebruik
- licht en zicht in en om de auto
- relatief stil interieur
- best zuinig voor hoge auto van 1500 kg
- Bij ons geen rammeltje (of er ligt iets los in een vakje)
- radio
- veel luxe voor relatief weinig
- goede ventilatie voor achterpassagiers
Dus al met al veel waar voor je geld als je deze auto met andere vergelijkt.
Voor ons is de betrouwbaarheid tot op heden top.
Prima auto en goede prijs kwaliteit verhouding
- 150.000 km
De auto heeft reeds ca. 150.000 km gereden.
Ik heb de auto net naar een care auto intake gebracht want ik verander van werkgever.
Moet zeggen dat ik verrast ben door de betrouwbaarheid van deze auto in totaal.
De aandachtspunten in mijn vorige reviews blijven natuurlijk. Maar goed; elke auto heeft wel wat aandachtspunten. De prijs kwaliteit verhouding is gewoon uitstekend. De prijs per m3 ruimte in de auto is meer dan uitstekend. Als Renault deze betrouwbaarheid kan vasthouden en een iets betere afwerking (aansluiting naden etc.) kan verzorgen mogen de Duitsers zich wel zorgen gaan maken. Ik heb van de leasemaatschappij begrepen dat er minder problemen zijn met Renault (overal waar een drie achter staat, Megane drie, Clio drie, etc), dan auto,s uit de VAG groep.
Het verbruik gemiddeld was 1 op 17. Wel veel lange afstanden. Voor een auto van 1500 kg niet slecht dacht ik.
Heb nu via de nieuwe werkgever een Toyota Auris TS. Dit wilde de werkgever. Die heeft er meer rijden.
Dit is dus mijn laatste review.
Goede herinneringen aan deze auto. Geen pech, goede service. Wat wil je nog meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.