Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Parisinne (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Parisiènne |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 208.300 km |
Inrijden t/m 5.000 kms
- 5.215 km
4 november de Golf TSI (zie andere review) ingeleverd voor deze definitieve leaseauto: de 'extreem blauwe' Grand Scénic Parisienne 1.5 dci met de EDC dubbele-koppeling versnellingsbak en het panoramisch schuifdak, een welbekende optie en ook ditmaal (zie Grand Scenic 2007) gratis actie van Renault.
Parisienne is een Expression uitgevoerd met 2-zone Clima (en niet zoals de Autoweek specificaties vermelden een handmatige airco), een Bluetooth radio/CD systeem en een TomTom systeem dat bediend wordt vanaf de verschuifbare middenconsole -dezelfde bediening als voorheen de Carminat DVD in de TechLine van 2007 (zie ander review).
4 November 2011
De nieuwe leaseauto in ontvangst genomen, in 2011 bedoeld voor alle woon-werk en overig zakelijk verkeer hetgeen circa 800 tot 1.000 kms per week zal zijn. Vanaf 2012 ook voor alle privé kilometers.
Eerste en blijvende impressies: de auto is prachtig stil! Geluid van motor en banden blijft goed buiten het interieur. Versnellingsbak schakelt vlot door de versnellingen en het valt op dat die rustig en nadrukkelijk beneden de 2.000 toeren blijft, op zuinigheid gericht denk ik.
Het licht in en zicht vanuit de auto is meer dan prima en de zijspiegels zijn knap groot. Ik heb daarbij een panorama binnenspiegel geplaatst (doe ik altijd, gewoonte)zodat ik snel ook rechtsachter en -naast de auto kan overzien. Daarmee vervalt het automatisch dimmen van de aanwezige spiegel, maar het privacyglass (een ´verplichte´ optie) heeft hier ineens nut: koplampen van achterliggers worden hierdoor behoorlijk afgezwakt en verkleurd.
Weggedrag
De auto rijdt erg goed en stuurt heerlijk, zonder meer een verbetering ten opzichte van de Grand van Serie II. Wel is voelbaar dat je met een Grand onderweg bent (langer en zwaarder) in vergelijking met de kwiekere ´kleine´ Scenic die ik nu nog privé rijd. Het veercomfort is zeer goed zonder week of deinerig te worden. Groots, goed gedaan van Renault!
Verbruik in deze fase.
Deze eerste 1.200 kilometers afgelegd met een steeds verder dalend gemiddelde van 6.2 naar 6.0 liter/100kms. Nu via de 1.600 kms gedaald naar 5,9 l/100kms bij 3.100 kms. Het stabiliseert op de boardcomputer, en dat is gelijk aan wat de laatste tank als verbruik liet zien.
In deze inrijfase laat ik de EDC zijn werk doen en schakel ik niet handmatig ivm het beperken van te hoge toerentallen. Wel wil ik vrij vlot met de andere weggebruikers mee optrekken naar de gewenste snelheid, waarna ik zet de cruise op 56, 88, 108 of 128 km/u zet voor min of meer de maximaal wettelijk mogelijke snelheid.
In spitsverkeer kan de wagen goed mee in versnellingen tussen 90 en 128 km/u. Het niet altijd te vermijden filerijden is een verademing zonder al dat gekoppel en geschakel. Mijn ritten spelen zich vooral af op de N en A-wegen in ons land.
Vergelijken:
Grote vergelijk voor mij is met de Scenic serie II die ik inmiddels erg goed ken en enorm waardeer qua comfort, ergonomie en diens hoge bruikbaarheidsfactor.
Mijn huidige privé auto is de 2004 Scenic Authentique Comfort en deze deelt dezelfde motorbasis (1.5 dci) hoewel deze inmiddels 110pk levert bij minder geluid. Als 2e vergelijk heb ik de 2007 Grand Scenic TechLine met de toenmalige 4-traps automatische versnellingsbak, vergelijkbare binnenruimte en uitrusting (o.a. panoramadak en navigatie).
Op hoofdlijnen na de eerste week is de impressie simpel. De ideale auto lijkt op dit moment de Serie III qua onderstel, rijden, geluidsniveau en stuurgedrag, in combinatie met de interieur- ergonomie van de Serie II! Natuurlijk zal er gewenning optreden en zal ik mijn zithouding nog aanpassen, maar zo ervaar ik het de eerste dagen.
Voorbeeld over interieur en de voor mij gewenste ergonomie: de ´pukkel´ waarop de pook is gemonteerd steekt verder het interieur in dan bij Serie II, waardoor de verschuifbare lade met daar bovenop de armsteun zover naar achteren blijft dat de steun mijn arm niet optimaal kan ondersteunen - inmiddels heb ik gemerkt dat de armsteun zich over een rail naar voren laat schuiven - probleem uit de wereld :-)
Nog zo'n klein punt: als de kaart niet in het slot steekt, dan druk je bij de Serie II gewoon 2x op de startknop om de motor te stoppen. Bij de Serie III moet je voor je gevoel lang (3 tot 5 seconden?) op de startknop drukken voordat de motor stopt - gevoelsmatig net iets minder gemakkelijk.
Update: als je snel 5x drukt dan schakelt de motor uit.
Bij de Grand Scenic Serie II nam je de dakdragers simpel op het dak mee. De huidige III heeft helaas geen ´moderne´ dakbevestiging meer: dit systeem klemt weer gewoon in de portieropeningen en moet dus gedemonteerd mee in de kofferbak of achterblijven in de berging thuis.
En zojuist is de 2012 facelift onthuld en wat zie je dan.. de Grand Scenic gaat voortaan met dakrails door het leven. Nou zeg
Bij de serie III bedien je aan/uit van de coming/leaving home verlichting simpelweg vanaf de afstandsbediening (of natuurlijk de grootlichthendel in stappen van 30 seconden), waar je de serie II alleen van binnenuit met de grootlichthendel kunt bedienen.
De Serie III warmt het interieur veel sneller op inclusief het ontwasemen van de voorruit. Dit was de afgelopen dagen natuurlijk goed merkbaar. Heerlijk bij zoveel glasoppervlak!
Zitcomfort/zithouding heb ik kunnen verbeteren met aanpassing van zithoogte en diepte en lendesteun. De automaat vult alle ´gaatjes´ in bij variabele snelheden in spits en fileverkeer, waar ik anders maar bleef koppelen/schakelen. Groots comfort, de waardering aangepast naar 5 sterren.
28 November. Plaatsen van winterbanden. Maakt het rijden nog stiller want deze Michelin Premacy banden maken veel minder geluid dan de zomerbanden. Awel, genoeg voor nu; de winter in.
Na het inrijden het eerste gebruiksjaar volgemaakt
- 57.500 km
Doorlopende update over verbruik, comfort en mijn oordeelsvorming.
Brandstofverbruik update bij > 5.000 kms; ik laat mezelf wat vaker gaan ;-) met inhaalmanouvres e.d. en zie daar het verbruik ligt nu op 6.0 gemiddeld. Als dat zo blijft dan is dat prima, maar de grote zuinigheid van de 1.5 dci Scenic II vorige auto hoef ik hiermee niet te verwachten.
Mijn mederijders signaleren dat ik met deze auto gemakkelijker te hard rijd. Komt door de andere geluidsfeedback (lees: stilte) en het vlotte opschakelen. Dat verklaart bovenstaande natuurlijk ook.. je moet de fun ook een beetje opzoeken.
Zoals in de reacties ook al aangegeven zal het huidige gebruiksprofiel van alleen zakelijk gebruik met ingang van 2012 allround/gezinsritten + woon-werk gaan worden, waardoor het verbruik vermoedelijk zal stijgen.
Week later: die verwachting wordt voorlopig nog niet realiteit (blijft 6.1) hoewel de EDC nu door mij duidelijk sportiever wordt aangespoord; op gegeven moment krijg je door hoever je het pedaal moet indrukken voor een normale (schakelmoment bij circa 2.000 toeren), versnelde (doortrekken tot circa 3.000) of een snelle acceleratie. De bak blijft dan gelijkmatig lang in elke versnelling rijden. Ik krijg de smaak zo helemaal te pakken hoor.. even tot boven 30 optrekken en de cruise de eindsnelheid laten bereiken. Met de koffie in de hand rijd ik zo door t hele land.
Bijna 10.000 kms
Al goed aan de auto en zijn goede gedragingen gewend - zeg maar verwend want de wegligging is stabiel en geluidscomfort groots.
De EDC versnellingsbak werkt met een prettige lineaire versnelling en goed schokvrij. En leuk; waar anderen na sterk optrekken even inhouden voor het koppelen daar loopt dit mechaniek gewoon door, hm leuk..
Comfort: met een hoofdletter.
Zitpositie verder verbeterd door mijn stoel toch een tandje naar voren te zetten en de lendesteun iets sterker naar voren te halen - het helpt me aan een goede zit. Renault heeft het geluidsniveau in deze auto erg goed onder controle gebracht - telefoongesprekken zijn meestal goed mogelijk.
Geen rammels, prima panoramadak en een snel werkende verwarming.
2 punten van kritiek: het niet hebben van steun onder de linker elleboog i.v.m. de breedte van de Scenic III - of de wat harde armsteun van de deur. De deurbekleding bij het raam is ook niet zo breed als in de Scenic II zodat mijn arm daarop niet ideaal kan steunen.
De 2e is de geluidskwaliteit van de stereo: in mijn oren minder goed dan mijn vorige 2 Scenics type II: wel bijna Ok maar niet zo prima als ervoor.
Verbruik blijft onveranderd 6.1 liter/100km gemiddeld.
En: al 2 collega´s die ook kiezen voor een (Grand) Scenic III. De één een Grand Bose ;-) en de ander die kiest voor een Scénic Privilege, beide met een 20% bijtelling motorisering.
Veel plezierige reacties op het blauw: heel erg blauw maar tegelijkertijd ook erg mooi blauw. Vooral de hoeken in combinatie met de 'rood-wit-blauwe' achterlichten. Gogo Renault..
22 januari
Bij de overgang naar 10.000 kms lijkt de boardcomputer zich te hebben gereset - de subtellers voor gereden afstand en verbruikte liters zijn terug naar 0. De reset is een volkomen raadsel..
Begin februari: het gemiddelde verbruik is opgelopen van 6.1 naar 6.4 liters per 100 kms nu we ook vrolijk in de winterse sneeuwprut ronddolen, dat leidt weleens tot extra toertjes.
Maart 2012: het spelen van muziek via een Nokia E5 telefoon. Bij toeval stond de Nokia musicplayer op standby en koos ik op de Renault voor externe audiospeler. Meteen startte de Nokia met spelen via de Bluetoothverbinding + de music player blijkt vanaf het multifunctionele stuur prima te bedienen. Ik had met er niet in verdiept maar dit vind ik erg leuk. Tegelijk kun je met de geluidsinstellingen van de telefoon nog aanpassingen maken.
Nu ik eens een ´zuinige´ tank rijd blijk ik tot 6.1 l/100kms te kunnen zakken. Dit rijgedrag vergt bij het optrekken een stukje beheersing, waarna regulier de geldende max snelheid + 6 of 8 kmh wordt gereden. Deze rijstijl bevalt mij nu na ruim 19.000 kms het beste bij deze auto, met dito verbruikswaarden. Comfort met een hoofdletter deze auto.
Over de meting door de boardcomputer: er is genoeg te onderzoeken. Zoals gezegd blijft de auto 6.1 = ongeveer 16,5 kms per liter aangeven, maar rijst er een ander vermoeden omdat na een aantal keren verrekenen van liters en kms de gemiddeld afgelegde afstand 17,17 kms per liter (5,8 gemiddeld).
Reden voor een reset van de teller voor gereden kilometers, zodat de auto ook de meting van het gemiddelde verbruik opnieuw start. Die staat al snel wisselend op 5.6 - 5.7 l/100 kms en een meting over een langere periode zal uitwijzen wat de werkelijkheid is.
Voorzichtige conclusie: de motor lijkt nu pas echt ingereden en ook zuiniger - dat wordt ondersteund door een laatste score van 18,38 km/l = 5,44l/100kms bij gelijkblijvende rijstijl maar met iets harder opgepompte banden (voor 2,8 bar, achter 2,6 = normaal) Ciao, we zien wel verder.
18 april zomerbanden geplaatst. Verbruik stabiliseert zich over het gehele gebruik in stads en snelwegritten op 5.7l gemiddeld. Nog 5.000 kms te gaan tot de eerste onderhoudsbeurt, die is inmiddels afgesproken op 25 mei.
Mei 2012: rondrit La France van 1.700 kms op een steady pace van 134 km/u, prima verlopen, wat een lekkere wegen.
De auto: er zit af en toe een kraakje in het glazen dak, of in de teruggeschoven raambedekking = klein puntje voor de aankomende beurt. Verder probleemloos en stabiel qua verbruik.
Op de snelweg verloor een medeweggebruiker een deel van zijn band, dat raakte de Scenic rechtsvoor. Bij aankomst thuis heb ik er toen niet helemaal meer op gelet maar behalve een kleine lakschade rond de mistlamp blijkt toch ook het neusrooster te zijn beschadigd. Dat zal even naar de dealer moeten want zelf krijg ik het niet meer helemaal aangeklikt-teruggeplaatst.
Mei en juni 2012: Telefoonkoppelingen.
Wegens netwerkproblemen verstrekte Vodafone bij mijn werkgever een aantal testtelefoons en heb zodoende de carkit ook met Nokia Lumia 710 en Samsung Galaxy Advance kunnen testen. Hoewel de Nokia de prettigste intuitieve bediening heeft, is de gebruikskwaliteit vanaf het Renault stuur erg goed met de Samsung. De Parisienne software geeft niet alle Bluetooth funtionaliteiten vrij maar op telefoongids en belgeheugen is er goed te werken. Zo ook is de gesprekskwaliteit met beide goed, waarvan met Samsung net iets beter. Prijsverschil tussen beide is overigens 200 euro dus veel argumenten voor de Lumia - we´ll see.
Brandstof verbruik stabiliseert ditmaal op gemiddeld 6,2 dus het gemiddeld verbruik ligt tussen 16 en 16,5 liters per kms bij normaal gebruik.
Augustus 2012: vakantieritten in Europa, gezin van 4 personen met bagage over 4.200 kilometers met cruise op 140 kmh en gemiddeld verbruik overall 6,7 l/100 kms. (Auto)Snelwegen: een erg goede rijmachine en mijn eerdere oordeel over de 1.5 dci (review 2004 Scenic) blijft ook voor deze 110pk versie overeind; versnelt de wagen goed. Wel kritische noot over de EDC in de bergen; deze pakt in haarspeldbochten niet snel genoeg de juiste versnelling op; een vertraging tussen het gaspedaal en het inzetten van de juiste versnelling laat em het niet genoeg aan het gaspedaal hangen zodat je handmatig wilt gaan sckakelen of het rustiger aan gaat doen dan je eigenlijk wilt. Achteraf en kilometers later (nu in 2013) denk ik dat eigenlijk het ESP systeem hierin een rol lijkt te spelen - de stuurstand is in een bocht kennelijk zodanig dat ondanks de voet op het gas, ESP beslist dat versnellen nog niet mag. Zij stelt dit kortstondig uit.
Deze Serie III bevalt uitstekend qua luxe (geluidscomfort, werking automaat, ruimte, licht en klimaatregeling maar in vergelijking met de Serie II zijn wij het erover eens: de Scenic Serie II heeft (voor ons) het betere 'reis'interieur en dan bedoelen wij deze punten functionaliteit en comfort:
- gemak om je armen op deur en middenconsole te leggen/steunen;
- de middenconsole serie II is ruimer, blikjes e.d passen er gewoonweg beter in. De bergruimtes in de deuren waren daarbij ook praktischer en de dashboardkast was enorm;
- de Carminat DVD kent meer gebruiksgemak dan de huidige TomTom Carminat zoals bij het toe- of invoegen van bestemmingen bijvoorbeeld. De HD Live services zijn wel erg precies op het scherm, hoewel deze niet altijd blijken te kloppen (werkzaamheden waren meermalen aangegeven maar in werkelijkheid niet aanwezig).
September 2012
In een aantal situaties (zoals bij verlaten van rotonde weer gas geven) gedraagt de automaat zich kortstondig onhebbelijk; niet opschakelen maar behoorlijk toeren maken voordat deze naar normale niveaus daalt. Ook bij versneld terugschakelen bij acceleratie klinkt er soms een 'nieuw' geluid - daar zegt de dealer van: het is een softwarematige aansturing van een klep die niet goed klinkt maar onschadelijk is. Renault werkt aan verbetering van de software. De 60.000 beurt zit eraan te komen, misschien dan.
De auto is licht zuiniger geworden in dit allround gebruik want op 6.0 l/km uitgekomen; in oktober neemt dit verder af naar een gemiddelde van 5,6 l/100km en ik moet constateren dat de nieuwe woon-werk route zeer veel besparing oplevert: de volledige weg met 3 of 4 baans asfalt levert gelijkmatige snelheden op en dat loont, zeker over een afstand van 88 kilometers. De 60.000 km beurt staat over 2 weken gepland en ik blijf zeggen dat wij de wagen dagelijks met groot plezier gebruiken. Een prima allround ruimtewagen.
Techniek en onderhoud
- 180.800 km
Renault EDC = Getrag 6DCT250 zie http://www.getrag.com/media/products/powershift/6dct250/6DCT250.pdf
Overigens wijzigt deze fabrikant haar website meer dan eens waardoor deze link regelmatig wijzigt - even zoeken op de site dus.
2012.. in afwachting van de eerste 30.000 km beurt..
na een steenslag op de rechterbuitenrand van de voorruit moest er i.v.m. een groeiende scheur een nieuwe ruit worden geplaatst. niets bijzonders, maar bij het ophalen van de auto kwam er ergens een kaartje tevoorschijn waarop een 15.000 km controlebeurt werd vermeld. Aangezien die km-stand al was gepasseerd is de auto alsnog even bij Renault gecontroleerd. Die beurt leverde geen bijzonderheden op. Carglass dank voor de ruitenpoetsbeurt - goed zicht allicht...
Mei 2012: de 30.000km beurt uitgevoerd en even een Modus benzine-automaat mee. Heel ander autootje, rijdt wel grappig eigenlijk maar toch héél anders dan den Scenic.
En wederom heeft de dagteller zich bij het bereiken van de 10.000 kms gereset zodat ook de teller voor gemiddeld verbruik is gereset.
Ik heb de TomTom naar fabrieksinstellingen teruggezet (tip vanaf een forum) waarbij blijkt dat je kunt kiezen voor het behouden van je eigen gegevens (favorieten etc).
De geluidskwaliteit van de audio-installatie is verbeterd in de afgelopen tijd. Ik geloofde nooit zo dat bijvoorbeeld speakers ook moeten 'indraaien' maar een andere verklaring heb ik niet voor de verbetering. Ik ben er blij mee want muziek is er altijd bij mij in de auto, en op een goed niveau (volume 19-24)
Nu het eerste jaar voorbij met 57.500 kilometers op de klok. Over 2 weken is de 60d km beurt gepland en volgt weer update.
Vorige week de Autoweek Tevredenheidscijfers gezien en de score van de Scénic komt helemaal overeen met mijn ervaringen vanaf 2007 met dit wagentype.
(boontje komt on zijn loontje lijkt het wel:)
14 december 2012: stoelverwarming laten inbouwen, als Kerstverrassing voor mijn vrouw - lekkurr warm, je kunt er er iets bij voorstellen. Maar: ik smoeste die dag dat de auto voor de versnellingsbak weg moest... en toen:
23 december 2012: wegens hevige regen een moment van aquaplaning in een grote waterplas - en daarna een bijgeluid rechtsvoor in de transmissie. Meteen 24 december naar de dealer gegaan, daar bleek een borgring/moer van aandrijfas los waardoor de lagering een bijgeluid kon maken. Moest ik uiteindelijk toch voor de versnellingsbak naar de dealer :-) Was dezelfde middag gerepareerd.
29 januari 2013: de EDC bak heeft bij rustig rijgedrag soms geluid en gedrag als een ongeduldig paard - even een onrustig toerental, vreemd. De kennelijke software update bij de 60d beurt?
8.000 kms verder en het is gaan met die banaan. Auto vervoert mij/ons probleemloos en we genieten in dit weer bijzonder van de nieuwe extra stoelverwarming.
12 juni 2013: de 90.000 km beurt. In het warme weer piepte het schuifdak, het gedrag van de versnellingsbak moet bijgewerkt (houdt regelmatig ca. 1 seconde in bij gasgeven en gaat daarna behoorlijk de hoogte in. Dat is niet het lineaire gedrag waarvan je normaal gesproken gecharmeerd raakt.
Het betreft bij 90dkm een grote beurt; die is zonder bijzonderheden uitgevoerd naast de door mij aangedragen punten.
Oktober: 2 ruitvervangingen door externe factoren. De winterbanden zijn geplaatst. Verbruik = stabiel 5.8 l/100km
4 december 2013: de 120.000 km beurt: geen fouten/bijzonderheden, een restpunt betreft de remblokken voorzijde, deze over 15.000 kms vervangen. Wel begin januari voor een extra controle terug naar de dealer ivm een zeer korte maar algehele reset van de computer / software op de snelweg. Dit gaf geen ernstige gevolgen maar is een zeer vreemde gewaarwording kan ik zeggen.
8 januari 2014: Garage heeft een electronisch paneel in het dashboard vervangen i.v.m. de fout die eerder is opgetreden.
April: de schakelaar van de stoelverwarming op de berijderstoel is vervangen omdat de snelle opwarmstand niet meer beschikbaar was.
September 2014: De APK is aangekondigd en gepland op 8 oktober. Ze zullen meteen kijken naar het door mij gemelde onhebbelijke gedrag van de versnellingsbak, gezien de km stand van ruim 160.000.
Ik krijg de auto 8/10 terug maar de bak is volgens mijn niet verbeterd én de auto rijdt nu ietwat onzuiniger (6.2 6.4 l/100kms) dus een week later pakt Renault Veenendaal dit opnieuw op want dit is niet fijn genoeg.
Er blijkt reparatie / vervanging van een koppeling / onderdeel nodig. Bij ontvangst van de auto na de reparatie blijkt die al snel te rijden zoals het hoort: schakelen zonder vertraging en -opvallend genoeg- weer zuinig als in zijn begintijd: binnen 3 dagen daalde het gemiddelde gebruik naar 5.7l/100kms voor dezelfde woon-werk route (?). De theoretische actieradius flipt naar 1090 en boven de 1100 kilomters. Prima, want dat is fijn voor berijder én eigenaar.
Februari 2015: 180dkm beurt - net de dag ervoor een melding ontvangen 'controleer automatische versnellingsbak'.
De beurt neemt een dag extra ivm het inregelen van de versnellingsbak zo is de terugkoppeling. Blij toe de auto terug te ontvangen want een Laguna is zeker niet zo ruim, zit onvoldoende lekker en het koppelen/schakelen.. genoeg gezegd.
Daarna weer blij met de ruimtelijke en geautomatiseerde Scénic..
Het tweede deel van ´zijn´ autoleven bij ons
- 145.100 km
Dat begint bij km 90.248 na de 90d km beurt want slaat op het restant kilometers dat de Grand Scenic (naar verwachting) bij ons zal rijden. Wat kan ik er van zeggen? De wagen mag misschien iets vaker gewassen om het mooie blauw naar voren te halen; het verbruik stabiliseert structureel op 5.7 liter/100 kms dus ruim 1:17,5 hetgeen ik als behoorlijk zuinig kwalificeer voor een 1.600 kg auto.
Een heerlijke wagen om mee te reizen die op alle onderdelen ook zeer betrouwbaar blijkt. Het oordeel over het interieur blijft ongewijzigd: op een aantal reeds omschreven punten zeker niet zo fijn als de Scenic generatie II, maar kwalitatief goed, comfortabel en stil.
Juli/Augustus 2013.
Vakantie Denemarken-Noorwegen, circa 4.500+ kilometers die prima verlopen qua prestaties en verbruik. De kleine wegen in Noorwegen brachten 'meer' kilometers in de tank: op gegeven moment is een (theoretische) actieradius van 1.400 kilometers gerealiseerd daar op die heuvelachtige 80km wegen.
De basis: met 4 volwassenen aan boord inclusief het bagageruim tot aan het afdekzeil gevuld heeft de wagen prima prestaties geleverd. Net als mijn review over de 2004 diesel-Scénic herhaal ik dat de 1.5 dci motor een knappe aandrijfunit is die ook een dergelijk zware auto goed door het verkeer kan bewegen. Daarbij blijft de brandstofconsumptie erg voordelig en is het comfortniveau hoog. Betrouwbaarheid bijft top, zelfs geen lampjes'gedoe' aan deze auto.
September 2013: het voorgaande gezegd hebbende: dimlichtje rechtsvoor is defect, die auto luistert mij af :-)
Oktober 2013: de kilometers vliegen onder de wielen door, op zijn 2e verjaardag zal de teller ongeveer 115.000 aangeven.
Opmerkelijk in deze maand: 2 ruitvervangingen, de eerste door inbraak rechtsvoor (er is niets te halen) en daarna een grote niet te repareren put in de voorruit. Een nieuwe ruit brengt wel weer prima zicht.
Oktober 29 en November 2013: de winterbanden eronder, en ik vind de auto stiller dan met de normale banden. Verder weer zeer prettig en storingsvrij toeren.
De 120.000 km beurt is gepland net voor het bezoek van de Sint. Hij kan straks zo mee terug naar Spanje, plek zat ;-)
December 2013: tijdens een snelwegrit met 128 op de cruise hield de motor en halve seconde in en resette de auto-software zich. De dashboardinstelling ging terug naar het eerste scherm van het menu, de dagteller ging naar nul en het audionavigatiesysteem herstartte zich. Een zeer vreemd fenomeen waarover ik meteen de garage heb geïnformeerd, en zij hebben direct e.e.a. gemeten. Die beurt is 8 januari uitgevoerd.
De garage in Amersfoort heeft bij de vervanging van één defect lampje 2 geheel andere lampen geplaatst - nu veel meer licht voorop, vooral in de zijbermen - opvallend maar bedankt!
En 21 februari een ruitreparatie voor een put/minischeur, door een opgespatte steen op de A20 bij Gouda.
April: Schakelaar van de stoelverwarming vervangen want de "snel-stand" was uitgevallen.
21/4 De auto gaat deze week de 140.000 aantikken.
24/5 Still going strong, nothing wrong!
Eindfase .. geen 2014 maar toch 2015
- 208.300 km
De 150.000kms voorbij; eindfase leasecontract van 4x 40.000kms komt er dan aan. vervanging of nog even verlengen, ik hoor het binnenkort.
Juli '14: Dat loopt als volgt; de looptijd van het contract zal worden uitgediend en het jaarkilometrage is aangepast naar 55.000 dus: de auto gaat dus tot medio 2015 bij mij rijden, nog een slordige 75.000 kms erbij zodat de eindstand ongeveer 220.000 kms zal worden. Prima wat mij betreft want de auto is prettig en zeer betrouwbaar gebleken.
Sept '14: Leasemaatschappij stuurt brief: let er aub op dat de auto vóór 4 november APK gekeurd is. Inderdaad zometeen 3 jaar oud. Die beurt is gepland in oktober.
Februari '15: de 180dkms aangetikt. Geldt dat als bejaard of slechts 'oudere jongere'?
Begin april '15: bekende verhaal, zomerbanden, zuiniger rijden, gewoon stug door dus :-)
Halverwege mei 2015: leasemaatschappij meldt zich met de boodschap dat zij de auto toch graag ontvangen met minder dan 200.000 km op de teller. Dat wijkt af van eerdere afspraken en het betekent de auto inleveren vóór 1 juli. Het proces voor de vervanging is inmiddels gestart.
Als snel is duidelijk dat het 2015 lease aanbod sterk is versoberd en de diesel-EDC Grand Scenic niet opnieuw leasebaar is - of die moet door een wondertje alsnóg in de 20% groep terecht komen :-)
Ook blijken andere auto's verrassend voordelig uit te pakken dus die worden beproefd - stations, sedans en MPV's.
De keuze keuze is 21 juli gemaakt maar pas na akkoord van de directie is het zeker - de keuze leidt wederom tot de 'theaterzit' van een MPV - ditmaal een Opel Zafira Tourer. In het review van die auto zal ik het keuzeproces en de configuratie verder omschrijven.
De Opel dealer zal mij binnenkort over de leveringstermijn en dergelijke want de introductie van het modeljaar 2016 kwam er onaangekondigd doorheen en vertraagde de bestelling nog wat .. .
Augustus '15: maar eerst nog een lekkere vakantie in Engeland met de Grand Scénic!. Bijna 3.900 kms met een gemiddelde van 6,2 liter per 100 km. Prima gereden in veelal heuvelachtig terrein, veel stop-start en lage snelheden mede door hoogteverschillen en erg kleine bochtige weggetjes in die omgeving. Qua techniek: overall zoals je mag verwachten goed, met in de laatste week een knullige raambediening rechtsvoor omdat het raam enkele keren uit haar geleiding raakte. Na enig op en neergedoe sloot het raam weer en lieten we het dicht. Dat punt gaat mee naar de leasemaatschappij want die wil geen kosten meer maken aan deze auto.
1 september '15: de auto inleveren. Wij hebben er ruim 208.000 kms mee gemaakt en na 3 Renault Scenics blijft ons oordeel gelijkluidend: een zéér aanbevelenswaardige automobiel voor vele typen gebruikers zoals (in ons geval) een jong en actief gezin - de wagen biedt een groot en flexibel ruimte aanbod, hoog niveau van comfort, is zeer betrouwbaar gebleken tegen een zeer acceptabel kostenniveau. Het is een jas die je aantrekt en die vertrouwd zit!
Net twee weken na het retour aan de leasemaatschappij is de wagen geëxporteerd zo toont de gratis kenteken check via de site www.laatstuitgegevenkenteken.nl Net als alle andere diesels die ik hier voor reed trouwens.
Maandag 19 oktober is de blauwe Zafira Tourer afgeleverd, daar zal ik een aantal weken in rijden en dan mijn eerste bevindingen in een nieuwe review optekenen. Ciao allen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.