Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 158.933 km |
Relaxte Reus
- 134.668 km
Vanwege een nieuwe baan kreeg ik weer de beschikking over een leaseauto. Aangezien het procedure is om eerst een zogenaamde pool-auto te berijden had ik beperkte keuze en kwam ik uiteindelijk te rijden in deze Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique in de kleur zwart.
De auto is voorzien van lederen bekleding, electrische stoelbediening en verwarming, een navigatiesysteem, climate control, cruise control, bluetooth connectie, een USB-ingang voor media, een panoramadak dat open kan en ruimte, heel veel ruimte.
De kinderen vinden de Scénic prachtig. Een eigen stoel in plaats van een achterbank, klaptafeltjes en door de hoge zit goed zicht op de wereld buiten. Om over achterin zitten op de zesde of zevende zitplaats nog maar niet te spreken, dat is helemaal een avontuur. Ikzelf ben ook wel te spreken over de auto. De stoelen zitten goed, je hebt door de hoge zit goed overzicht en de auto is heerlijk ruim en licht (mede door het grote glazen dak).
De grote Scénic is geen strepentrekker bij het stoplicht. Daarvoor is de motor te licht en de auto te zwaar. Wel is het een erg krachtige motor, je rijdt moeiteloos ongemerkt harder dan 140-150, zonder dat het geluid van de motor echt heel storend wordt. De auto heeft zes versnellingen, dus dat helpt ook goed mee om het geluidsniveau te verlagen.
Sturen gaat wel een beetje Frans. Gevoelloos en je merkt in scherpe bochten dat je met een grote en hoge auto onderweg bent, want je voelt hem dan wel hellen. Is wel even wennen als je daarvoor gewend was om lage en beter sturende auto's te rijden. Desondanks is de auto een prettige auto om in te rijden, gericht op het comfortabel vervoeren van de inzittenden.
Het verbruik schommelt zo rond de 6,8-6,9 per 100 km. De leasemaatschappij attendeert mij er steeds op dat dit boven de norm ligt, maar ik zou niet weten hoe ik deze eronder krijg, tenzij ik op de snelwegen rond de 100 ga rijden en dat vind ik niet heel erg prettig.
De Scénic heeft me tot nu toe één keer laten staan en ik was de auto ook gelijk twee weken kwijt. Na een ritje op de snelweg merkte ik op dat de auto bij het stationair draaien "wiebelde". Afspraak gemaakt bij de dealer die vermoedde dat de auto bij de motor niet gelijkmatig liep. Dit bleek niet het geval en na lang zoeken bleek een of ander vliegwiel achter de versnellingsbak niet meer goed te draaien waardoor de auto wiebelde. Overigens was de service van ABD Heerenveen prima, ze hielden me goed op de hoogte van de voortgang en de problemen en door het vervangend vervoer was het ook niet echt een probleem.
Over een aantal weken gaan we met z'n vijfen een lange rit maken voor de vakantie. Ben benieuwd hoe we dat ervaren.
Afscheid van de Scénic
- 158.933 km
Vlak na de vakantie naar Italië liep de Scénic tegen zijn contract-kilometers aan en begin augustus was het dan ook gedaan.
De vakantie naar Italië met vijf personen (3 volwassenen en 2 kleine kinderen) ging moeiteloos. Ruimte te over voor de bagage en voor alle inzittenden.
Terugkijkend kan ik niet anders zeggen dat de Scénic een prima gezinsauto is. De 1.5 dCi is een prettige motor. Geen strepentrekker, maar kon vlot mee met het verkeer.
Op de langdurige storing na totaal geen verdere issues met de auto gehad.
De vervanger is wederom een auto uit de pool, een Peugeot 508SW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren