Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Business Line (2006)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Tech LineRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.5 dCi 105 Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf84.362 km
KM-stand laatst84.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 84.450 km

Vanmiddag onze "nieuwe" gebruikte Grand Scenic opgehaald bij de dealer in Heteren, Gelderland. Heb de afgelopen 25 jaar diverse Renault's gehad (achtereenvolgens een Renault 12, 16, 6, 4, 18, Laguna (eerste type, nieuw), Grand Espace (eerder over geschreven)) en (behalve de betrouwbaarheid van de Grand Espace) altijd met veel plezier genoten van het comfort.
En nu dus een Grand Scenic 1.5 dci 5 persoons van 2006 gekocht, met bijna 85.000 km op de teller, derde eigenaar.
Eerste indrukken: vooral na bijna een jaar alleen maar in een Suzuki Wagon R+ te hebben gereden, is dit een verademing. Comfortabel, stil, ruim, krachtig, rustige besturing, degelijk gevoel en nog eens stil - zijn de eerste indrukken die naar boven komen.
Vooral op wat minder wegdek is deze auto (uiteraard) heel veel rustiger en comfortabeler dan de Suzuki.
Vergeleken met mijn laatste eigen (auto van de zaak) Opel Vectra 2.2 benzine automaat van 2009, is het echt niet veel minder v.w.b. comfort. Vooral het geluidscomfort is zeker niet slechter te noemen. Alleen de trekkracht onder 2000 toeren (wanneer de turbo van de 1.5 dci oppakt) is wat minder aansprekend, maar gezien het gewicht van de auto en het bescheiden slagvolume van deze motor heeft Renault al snel ingezien (vanaf 2004 geloof ik) dat downsizen zeker geen straf hoeft te zijn.

AFLEVERING
Alle lof voor de dealer. Omdat het een Top Occasion betreft, krijg ik 6 maanden garantie (onbeperkte kilometers) en een beurt voor de aflevering. Ze hebben er zelfs twee nieuwe voorbanden op gezet. Verder is er een nieuwe matten set in de auto gelegd en is de auto tadeloos gepoetst. De auto ziet er echt haast als nieuw uit en ziet er vanbinnen (vergeleken met veel andere Grand Scenics's uit de zelfde periode) erg goed uit.

WAAROM EEN GRAND SCENIC UIT 2006?
We zochten een zuinige en ruime auto, met een aanzienlijk beter comfort dan de Suzuki Wagon R+. Overigens heeft deze Suzuki ons bijna 8 jaar als tweede auto, en bijna een jaar als eerste auto, ons prima gediend. Zelfs met vijf personen met een minimum lengte van 1,78 meter aan boord, hebben we meerdere lange ritten gemaakt zonder enig probleem. Daarbij was de uiteindelijke afschrijving over 8,5 jaar en bijna 55.000 km ongeveer € 9000 (inclusief afleverkosten e.d.), wat neerkomt op plm. € 1050 per jaar. Dat is echt minimaal. De huidige auto is gekocht voor € 10.450 + € 695 afleverkosten (is inclusief beurt, in dit geval 2 nieuwe voorbanden, 6 maanden Top garantie). Afgezet tegen de nieuwprijs van deze auto van plm. € 33.500 heeft deze Renault heel wat meer afgeschreven (33.500 - 10.450 (inruilprijs was vast nog lager) = dik 23.000 = 4800 per jaar).

Maar goed, wat hebben we bekeken en waarom.

Ten eerste hadden we een beperkt budget. In principe was er maximaal € 8000 beschikbaar na inruil.
De eisen waren: zuinig, betrouwbaar, veel comfortabeler, veel stiller en v.w.b. de bagageruimte veel ruimer. Daarnaast moeten we er met vijf personen (lengte 1.78, 1.78, 1.87, 1.93 en 1.97) in passen, ook voor langere ritten.
Gezien het budget was een auto van 2005 tot 2007 realistisch. Bij voorkeur met minder dan 100.000 km (lpg) of 150.000 km (diesel) en een verbruik van minimaal 1:10 (lpg) of 1:16 (diesel). Gezien het verwachte aantal km per jaar de komende tijd (30.000 km per jaar) viel benzine af.

Opel: Zafira met LPG - de 1.6 viel af vanwege het bescheiden vermogen. De 1.8 was een optie, maar had binnen ons budget vaak te veel km gereden.
Zafira diesel: óf te veel km óf te duur. Heb enkele malen gereageerd op Zafira's met goede prijs en km, maar was meestal net verkocht.
Citroen: C5 station (vorige model): Óf heel veel km, of net te duur. Bovendien bleek dat er na een positief artikel in de Autoweek over de C5 break (vorige model) ineens veel minder auto's voor een gunstige prijs te koop te zijn.
Citroen Picasso (het eerste model dat nog heel lang te koop was als budget aanbieding): weinig aanbod met weinig km; relatief stijve prijzen.
Citroen Berlingo/Peugeot Partner: Relatief zeer weinig aangeboden met acceptabele km stand, of verhoudingsgewijs heel erg duur.
Stationcars met flinke bagageruimte als Opel Vectra, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Renault Laguna, Mazda 6: Gezien leeftijd en km niet interessant.
Peugeot 407 Break en 307 SW: meestal erg veel km en/of erg veel slijtage aan interieur.
Dacia Logan MCV: relatief weinig aanbod; vrijwel geen 1.5 diesels, heeeeeeel weinig afschrijving gezien nieuwprijs en km stand. Blijkt een auto te zijn die het MINSTE AFSCHRIJFT van vrijwel alle auto's die ik bekeken heb, trouwens.
BLIJFT OVER: Renault (Grand) Scenic. Op LPG (1.6 of 2.0) of op diesel (1.5, 1.9 of 2.0). Er zijn enorme hoeveelheden van deze auto's te koop. Het was een zeer populaire lease auto zo'n vijf tot zes jaar geleden, waardoor er door de economische crises erg veel aanbod is, voor zeer aangename prijzen. Volgens de Auto Reviews op Autoweek is er niet zo veel mis met deze auto's. Vooral wanneer je een model na de update (ongeveer augustus/september 2006) neemt. Alle kinderziektes van de Scenic II/1 zijn er uit; de geluidsisolatie is verbeterd; de 1.5 dCi heeft na de facelift van september 2006 een 6-bak; de stuurinrichting (elektrische bekrachtiging) is verbeterd en de 1.5 dCi is sterker (van 100 naar 105 pk) en iets zuiniger.
Daarnaast herinner ik mij Renault als een zeer comfortabele auto, met veel value for money. Dus hier heb ik mij toen op gericht.
Er bleek zeer veel aanbod te zijn, vooral van ex-lease auto's bij handelaren. Gezien de geringe garantie's toch maar afgezien van handelaren. Bovendien is de garantie van handelaren in vergelijking met merkdealers zeer mager te noemen. Daarnaast zie je bij handelaren het effect van de economische recessie (langer doorrijden met de lease-auto) erg sterk terugkomen in de km standen).
Ineens, na lang zoeken, stuitte ik op deze Grand Scenic die aan al onze eisen beantwoorde: Relatief lage km stand; goede staat van onderhoud; voldoende comfort; niet té veel km; merkdealer met voldoende garantie; acceptabele prijs na inruil.
Na proefrit was ik overtuigd: Goede prijs/kwaliteits verhouding met voldoende garantie en toch het heerlijke Renault comfort gevoel. Dit is hem!!

DE KOMENDE TIJD:
Ik ga jullie de komende tijd informeren over het gebruik, het verbruik, de kosten en de andere interessante zaken betreffende een Renault Grand Scenic 1.5 dCi uit 2006 met plm. 85.000 km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.