Renault Grand Espace 3.5 V6 24V Initiale (2003)

autoreview

Renault Grand Espace
Renault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Espace - interieurRenault Espace - interieurRenault Espace - interieur

Signalement

UitvoeringGrand Espace 3.5 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

17-5-2007:
Deze week een 2e hands Grand Espace Initiale 3.5 v6 gekocht bij de dealer. Volgende week mag ik hem ophalen.

De proefrit heeft veel indruk op ons achtergelaten.
Veel ruimte en overzicht, zeer goede stoelen en weinig geluid in de auto ook bij hogere snelheden. Verder natuurlijk veel luxe: panoramisch dak, parkeer sensors, licht- en regensensor, lederen bekleding, dimmende binnenspiegel en elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen.

Maar de meeste indruk heeft de motor i.c.m. de automatische versnellingsbak op ons gemaakt. Deze combinatie voelt veel (en ik bedoel dan ook ’veel’) beter aan dan onze vorige auto (Laguna Grand Tour Initiale 3.0 v6). De versnellingen zitten dichter op elkaar en de 5e versnelling is een stuk geschikter om bij 120 km/uur te versnellen. De automaat kiest bij flink versnellen ook niet meer direct de laagst mogelijke versnelling. Dit vond ik bij mijn Laguna zeer vervelend.

Prestaties:
Volgens fabrieksspecificaties versnelt de Grand Espace vanuit stilstand naar 100 km/uur in 8,1 seconden. Hier kijk ik niet van op, want wat is deze auto gretig! De Laguna kon ik vanuit stilstand (zonder ESP) met geen mogelijkheid aan het slippen krijgen, maar deze espace laat een waar rubberspoor achter. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het gewicht, ruim 1800 kilos, maar zeker ook met de afstelling van de automaat en kracht van de v6. Mijn vrouw had de eerste stoplichten moeite om NIET met piepende banden weg te rijden. Ik ben dan ook benieuwd of met nat weer de PK’s via de voorwielen op de weg kunnen worden gebracht! Ook de tussenacceleraties lopen veel soepeler dan bij de laguna.

De wegligging is verassend goed. Geen moeite met oneffenheden in de weg of het nemen van bochten. Bij het wat snellere bochtenwerk helt de auto licht over, maar er kan zeker vlot mee gereden worden. Inparkeren kost duidelijk meer moeite. Plaatsen waar ik normaal met een slinger inrijd, heb ik nu meer pogingen nodig. De hoogte van de auto lijkt bij ons in de buurt weinig problemen te geven in parkeergarages. Deze zijn doorgaans 1,8 meter of hoger. Al zal het, gezien de afmetingen, natuurlijk wel moeilijker worden om een goede plek te vinden

Ik heb natuurlijk veel verhalen gelezen dat de Espace technisch een slechte auto is. Vooral veel verhalen over kapotte turbo’s en aandrijfassen. Daarom heb ik 2 jaar garantie bij de auto ’bedongen’ en niet voor een turbo gekozen. Ik hoop geen maandagmorgen model te hebben aangeschaft anders ruil ik de Espace binnen 2 jaar weer in.

Het benzineverbruik laat ik nog even een verrassing zijn, maar ik schat dat het dicht bij de 1 op 7 zal komen. Ik zal regelmatig een update geven.

Update 1-1-2008:
Tjonge wat een heerlijke grote auto is dit toch! Standaard heb ik 6 stoelen in 3 rijen geinstalleerd en nog heb ik voldoende ruimte in de achterbak. Onlangs een tafel van 2x1 meter vervoerd en deze ging zonder problemen de achterbak in. De stoelen hoefden enkel even te worden ingeklapt.

Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
Verbruik van de auto is gemiddeld 1 op 8 volgens de boordcomputer, maar in de praktijk blijkt dit 1 op 7.5 te zijn. Dit valt m.i. nog alleszins mee voor een auto van 1900 Kg en ca 250 Pks. Wel heb ik al 2x een liter olie moeten bijvullen. Dit heb ik met mijn vorige auto’s nog nooit hoeven doen.
Het valt me wel op dat de voorbanden al bijna moeten worden vervangen (15000 km mee gereden). Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn rijstijl i.c.m. het vermogen en gewicht van de auto.

update mei 2011:
Tot 135000 kilometer probleemloos mee gereden. Daarna een ommezwaai: HEEL veel problemen met deze auto. Een greep uit het assortiment: Doorgebrande startmotor, Auto telkens in de noodloop, Bandenspanning sensoren kapot, Dynamo regelmatig storingen, Automaat bleef regelmatig hangen in zijn 5 (Kan deze Espace nog steeds optrekken bij de stoplichten, dat wel...), Navigatiesysteem kapot, Soms draaien op 5 cylinders, Stationair telkens afslaan, Regelmatig weggesleept, enz, enz, enz. In mei 2011 met een kilometerstand van 140000 ingeruild voor veel te weinig geld. Onze nieuwe auto wordt geen Renault meer maar een Ford. Het wordt een S-Max Titanium S-Edition met 240pk. We verwachten deze auto in juli 2011 en tot die tijd rijden we in een Ford Galaxy Titanium 203pk. Van beide auto's binnenkort een review.

PROBLEMEN

  • 135.000 km

Tot 135000 km geen enkel probleem gehad. Tussen 135000 en 140000 met zeer veel problemen vaak bij de garage gestaan:
- Gasklephuis vuil waardoor niet meer goed draaiende motor
- Kapotte versnellingsbak
- Startmotor doorgebrand
- Bandendruk sensoren kapot
- Regelmatig motor in de noodloop
- Motor loopt soms op 5 cylinders.
- Soms niet meer willen starten
- Navigatiesysteem geen ontvangst meer
- enz, enz

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.