en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Grand Espace 2.2 dCi 16V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
Even een update, inmiddels al meer dan 91500 kilometer gereden en nog steeds tevreden. Ik zal de auto nog even voorstellen. Een Renault Grand Espace 2.2 dci automaat Initiale.
De extra’s op de auto zijn : 2.2 m2 schuifdak, heerlijk met 12 graden en een zonnetje de verwarming op 21 en de stoelverwarming aan. Doordat bijna het hele dak uit glas bestaat is het in de auto aangenaam licht. Verder 245-45-18’ banden en lichtmetalen velgen (staat enorm dik). En privacy glas. Meer extra’s heb ik niet besteld want in de initiale is verder bijna alles standaard. 6 x volledig lederen ’captain chairs’,bi-xenon verlichting, metallic lak, navigatie systeem met 9x16 cm. kleurenscherm, 4x40 watt stereo radio met ingebouwde cd wisselaar(geen geknoei meer in de kofferbak)incl. afstands bediening (weten de kinderen niet ander zit ik de hele reis naar ernst bobby en de rest te luisteren).
Woensdag 24-11-04 krijg ik mijn winterbanden gemonteerd, ben benieuwd hoe dat rijdt met de smallere en hogere banden. Als ik er een paar duizend kilometer mee gereden heb zal ik jullie daarover berichten.
De banden zitten er inmiddels ruim 9000 km onder (het zijn Vredestein wintrac extreme’s geworden in de maat 225-55-17’) en ik ben erg tevreden, weinig geluid (je hoort weleens anders)en mooi stabiel in lange snelle bochten. met deze temperaturen minder snel tractie problemen met haakse bochten en snelle acceleratie, perfect.
Vandaag eindelijk eens echt slecht weer met sneeuw en hagel, de banden zijn echt perfect, wat een tractie, zowel met accelereren als met remmen perfect!
Het rijden met deze auto is een enorme verwennerij, thuis op de bank zit je niet zo comfortabel. Doordat elke stoel voorzien is van 2 armleuningen kun je heerlijk ontspannen grote afstanden afleggen zonder moe te worden. De auto is voorzien van een automaat en cruise-control, het is ook de perfecte file-auto(voorzover er zoiets bestaat) je hebt namelijk een enorm goed overzicht omdat je lekker hoog zit. Ik was vooraf erg bang dat dit type auto’s erg op 1 oor zouden hangen bij hogere bochtsnelheden maar daar is bij de Espace niets van te merken terwijl hij toch heel comfortabel veert. Het verbruik was in het begin ongeveer 1 op 10 maar dat is inmiddels beter geworden 1 op 12.5 a 13.
14-11-2005
Sins de laatste update geen problemen meer, je gaat er zelfs weer van genieten.
26-01-2006
Op 28-12-2005 heeft de auto zijn eerste grote beurt gehad ( 60.000 km ) er waren geen bijzonderheden te melden, zelfs geen rammeltjes. De prijs voor dit alles was slechts 347.00 euro incl. btw. Voor deze auto met alle olie, filters en andere onderdelen een goedkope beurt. Voor een officiele Renault dealer dan. Verder zijn we half januari met de familie een weekendje weg geweest en had ik 1 extra stoel nodig om wat meer mensen mee te kunnen nemen ( 7 personen ipv 6 ). Kon ik op vrijdag ochtend een stoel ophalen en op maandag terug brengen, kosten? Geen meneer dat is service, petje af voor de dealer die er makkelijk geld voor kon vragen. Ik krijg echt weer schik in de auto.
9-06-2006
Heb vorige week voor 2 nieuwe banden gekeken, conti sportcontact 2 in de maat 245/45/18. Zijn nu niet de banden die je op de aanbiedings pagina van kwik-fit ziet maar ze zijn nu echt aan vervanging toe. Ik heb er overigens 53.000 kilometer mee gereden en dat valt mij heel erg mee. Van de prijs ben ik wel geschrokken, 374.00 euro per stuk,met een beetje korting kom ik echter op 560.00 euro voor de 2 incl. balanceren en btw. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden niet waar?
19-09-2006
Vorige week woensdag heeft de auto z’n 90.000 kilometerbeurt gehad, en dat viel een klein beetje tegen. De normale onderhoudsbeurt was ongeveer 300 euro maar er kwamen nog nieuwe remblokken voor bij (op zich netjes na pas 90.000 km.) maar wel 150 euro, en van de rechter voorstoel was het mechanisme van de hoofdsteun kapot. dat was meer dan 70 euro en dat is wel veel geld voor een nieuwe geleide buis. Op zich heb ik nu na 90.000 km. ongeveer 1.500 euro aan onderhoudskosten gehad incl ’alles’ dat is 1.6 eurocent per km. en dat valt dan wel weer heel erg mee. Hij mag nog even blijven.
Tot zover het positieve.
De hemelbekleding bij de voorruit rammelt vanaf het begin en dat is uitermate irritant. Ik ben al bij de dealer geweest en die konden mij melden dat er een kabelboom van de bediening van het schuifdak los lag,zij hadden die weer vastgemaakt, zeiden ze, niet dus.
Ik heb de hele bekleding van het hemeltje vol met poetskatoen gepropt en het is bijna weg. Ik geef het verder op om hem helemaal rammelvrij te maken.
De bandenspanningsensoren zijn zo gevoelig dat 10 graden buitentemperatuur verschil, ochtend koud middag iets warmer 0.2/0.3 bar scheelt. Dat is vervelend als er een grens wordt gepasseerd want dan krijg je een storingsmelding op je dashboard. Is opgelost doordat de dealer de onder en bovengrens heeft aangepast.
Dinsdag 4 januari is de auto terug naar de dealer geweest voor diverse rammels. Onder andere van de beide achter luidsprekers. Er zijn 2 nieuwe speakers gemonteerd maar dat heeft geen enkel effect gehad, zeer teleurstellend was het commentaar van de dealer die zei dat ik de bass wat lager of het volume minder hoog moest zetten. Het is een installatie met 4 X 40 Watt! Een ander alternatief was betere speakers monteren, van een ander merk want dit is de top die Renault kan leveren, hoe bedroevend.
De auto rijdt heerlijk maar door steeds weer terug komende rammels kraakjes en piepjes wordt het rijplezier behoorlijk verpest.
In februari is de auto weer 4 keer weggeweest voor rammels, ik ben er helemaal klaar mee, het plezier is mij ontnomen en ik zal geen Renault meer aanschaffen, helaas. In totaal heeft de auto in 7 maanden tijd al zeker 10 dagen bij de dealer gestaan, let wel. de eerste beurt moet nog komen bij 30.000 kilometer.
Het is enorm jammer dat zo’n mooie auto kapot gemaakt wordt door zijn slechte kwaliteit.
Op 30 maart is de auto voor het eerst voor een oficiële beurt bij de dealer geweest. De nieuwe bedrijfsleider nam mijn klachten over de auto zeer serieus heeft zelf een aantal dagen met de auto gereden voordat ik hem weer op mocht halen. Het is een enorme verbetering en ik ga niet meer elke dag met tegenzin met de auto weg. Misschien wordt het nog wat. Wordt vervolgd.
Het vervolg is dat het hitteschild bij het uitlaatspruitstuk rammelt, doen ze allemaal volgens de monteur, en daar kom je na bijna 11 maanden irritatie achter. Ik ben er klaar mee.
Ben bij de dealer geweest om de auto in te ruilen voor een 3.0 V6 diesel in de hoop dat de 6 cilinder minder trillingen veroorzaakt. Echter het inruilbedrag was bedroevend laag, te laag om serieus te overwegen om in te ruilen. Ruim 13.000 euro afschrijven voor een ondeugdelijk product is toch teveel van het goede.
18-07-2005.
Ongeloofelijk, de auto heeft vorige week weer 3 nachtjes bij de dealer gelogeerd en alle rammels zijn weg! Ik durf de motorkap niet te ontgrendelen omdat ik bang ben dat de volledige motorruimte met purschuim is opgevuld maar de auto is eindelijk stil, Bravo!
9-06-2006
De auto is nog steeds helemaal rammelvrij. Misschien is het een optie voor Renault om de onderdelen die in Frankrijk worden gemaakt hier in Nederland (in Born komt een fabriek leeg te staan)in elkaar te zetten. Dan zijn ze kwalitatief in elk geval beter dan ze nu afgeleverd worden. Op dit moment is de auto nog steeds perfect.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.