Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Privilège (2005)

Renault Grand Espace
Renault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Grand EspaceRenault Espace - interieurRenault Espace - interieurRenault Espace - interieur

UitvoeringGrand Espace 2.0 Turbo 16V Privilège
Bouwjaar2005

UPDATE JULI / AUGUSTUS 2007

Km.stand ca. 38.500.
Vlak voor de vakantie blijkt de aut. hoogteverstelling van de koplampen niet
meer te werken en verschijnt de mededeling ’service ESP’ in het display.
Dit is tijdens de vakantie door een zeer welwillende Renault dealer (aanrader) in Rheinfelden (bij Basel) verholpen. De ESP unit en de hoogte sensor bij de achteras bleken defect en zijn vervangen. Deze dealer stelde ook een leenauto ter beschikking.
De rekening was nihil, alles (incl. leenauto) viel onder de (extra 2 jaar bijgekochte) garantie.

Verder is de Espace wederom een fantastische vakantie auto (op de Autobahn en in de Zwitserse bergen).

Het comfort is door mij met een sterretje afgewaardeerd omdat ik erachter ben gekomen dat de bijrijdersplek een stuk minder voetenruimte (diepte) heeft dan de bestuurdersplaats, waardoor ik er met mijn lengte van 1.90m minder lekker zit.

UPDATE MEI 2007

Grote onderhoudsbeurt bij ca. 36.000 km (na 2 jaar), ca. 300 euro.
Airco schoonmaken + op druk zetten ca 140 euro.
Verder geen bijzonderheden.

UPDATE MAART 2007

1e kleine onderhoudsbeurt bij 18.000 km (na 1 jaar), kosten 230 euro.
Km stand nu 31.000. Geen problemen gehad, alles doet het nog steeds en de auto rijdt perfect. Verbruik schommelt tussen 1 op 8 en 1 op 9.
Verder geen kosten gehad.
Binnenkort grote beurt en vervangen van de banden schat ik bij ca. 40.000 km.
Regensensor van de ruitenwissers nog steeds niet geweldig, maar het gaat net (er is niets aan te doen volgens de dealer). Hier en daar wat rammeltjes, maar gezien het plezier dat deze wagen geeft ga ik daar niet moeilijk over doen.

****************************************************************

Opvallend genoeg zijn Opels en Volkswagens al decennia lang de meest verkochte auto’s in Nederland, maar de meeste MyReviews zijn afkomstig van .. jawel, Renault rijders. Valt er over Renault het meest te klagen, of zijn Renault rijders stuk voor stuk frequente internetters en trouwe Autoweek bezoekers?

Verder valt op dat er tot en met bouwjaar 2004 regelmatig met steen en been wordt geklaagd terwijl vanaf bouwjaar 2005 (goed wijnjaar in Frankrijk?) de reviews vrijwel uitsluitend positief zijn. Gaat Renault dan eindelijk goede auto’s bouwen? In ieder geval ben ik zeer verheugd over deze ontwikkeling want mijn auto is van bouwjaar 2005!

TIP: koop een Renault voor de zekerheid ALTIJD met 2 jaar extra garantie (totaal 4 jaar of max. 100.000 km).

Er is overigens goed nieuws, want sinds kort geeft Renault maar liefst 3 jaar / 100.000km garantie op de vernieuwde Espace (maart 2006). Het lijkt er dus op dat ze er zelf veel vertrouwen in hebben.

Mijn Renault is een Grand Espace Privilege 2.0T met 170pk i.p.v.165pk (op diverse punten verbeterde versie (volgens horen zeggen) die vanaf mei2005 is geleverd), automaat, schuifdak, 18 inch velgen, keyless entry, alle mogelijke airbags, etc.

De Espace is naar mijn mening niet bijzonder mooi maar wel verreweg de best gestylde grote MPV. Komt representatief over en je kunt er dus ook zakelijk goed mee uit de voeten. Vanuit bijna alle

Vanaf het begin een rammeltje in het bedieningsmechaniekje van de ontgrendelknop van de automatische versnellingsbak hendel. Dit is alleen hoorbaar bij stationair toerental. Wanneer ik de knop indruk (als ik voor een stoplicht sta) is het weg.

Sinds kort een rammeltje dat lijkt te komen uit bestuurdersportier of vanachter de hemelbekleding (vaker gesignaleerd in een aantal MyRevievs). Alleen hoorbaar wanneer de auto over een grote oneffenheid in de weg rijdt.

Ruitenwissers op de automatische stand gaan naar mijn mening iets te langzaam. Ook met de intervalschakelaar op de snelle stand. Het lijkt erop dat de regensensor wel goed werkt maar de intervalschakelaar nauwelijks effect op de snelheid heeft.

Hopelijk is de dealer in staat om deze kleine probleempjes bij de 1e onderhoudsbeurt te verhelpen.

Verder... niets. De Espace doet het naar volle tevredenheid.