Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Privilège (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 Turbo 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Alweer mijn 6e Espace. Alleen het allereerste type niet gehad. Moet zeggen dat ze iedere keer weer een stukje beter werden, vooral de afwerking. De vorige Espace (III) was een 2.2 dT, de 1e die ik nieuw gekocht heb door de hoge prijzen. In 2003 gekozen voor de 2.0 Turbo, de diesels waren me te duur in aanschaf en belasting. Deze auto is en rijdt na 105.000 km nog als nieuw. Als geheel staat de auto op een hoger plan dan de vorige, alle luxe die je je kan wensen (behalve dan een automaat, dat wordt de volgende) en ruimte in overvloed. Na 2 verbouwingen en vele vakanties met de fietsen in de auto is dit de auto achterin wel aan te zien: de plastic achterkant van de losse stoelen is gevoelig voor krassen en wat zijn die stoelen zwaar!
Wat erg goed bevalt is de automatische airco: die staat al 4 jaar op auto en 20 graden, regelt perfect de atmosfeer in de auto zonder veel tocht. Ben een rustige rijder, verbruik is altijd rond 1:10, hetzelfde als met vroegere V6 types(weinig stadsverkeer). Bandenslijtage is ook minimaal voor zo’n zware auto: 65.00 km met de voorbanden, 75.00 km achter is niet gek( Michelin Pilot). Olieverbruik heb ik nooit gehad met een Renault.
Bij al mijn vorige Espaces moest ik om de 2 jaar de ruitenwisserbladen vervangen en bij allemaal is de voorruit een keer vervangen wegens steenslag. Bij de huidige auto niets van dit alles!
Ben erg gesteld op de hoge zitpositie en het voortreffelijke comfort dat de auto biedt: hij rijdt vlot dankzij de turbo, geruisloos dankzij 6 versnellingen en goede afdichtingen bij de portieren.
Lak en LM velgen nog als nieuw, echt veel doe ik er niet aan. Dit was vroeger wel anders!
Nadelen zijn er ook: het eerste type was geloof ik 4,25 m lang, deze 4,85. Dat geeft lekker veel ruimte maar je merkt dat er veel parkeergarages en -plekken zijn die niet op deze afmetingen zijn afgestemd! Maar dat geldt natuurlijk ook voor een MB E-klasse en een SUV. De Espace is denk ik wel de auto met de beste verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte.
Punten voor verbetering: 1.stoelen zijn zwaar en niet echt makkelijk te verplaatsen.
2. waarom dimt de instrumentverlichting als je de verlichting aan doet. Er wordt veel vaker met licht aan gereden dan vroeger, met een zonnebril op zijn de meters haast niet meer af te lezen.
3. een gekoeld dashboardkastje ontbreekt vreemd genoeg, lijkt me wel handig.
4. regulier onderhoud is duur. 90.000km beurt met remrevisie was ruim 600 Euro. Alles goed uitgevoerd en auto gewassen, maar toch..Straks moet de distributieriem worden vervangen, zal ook wel weer de hoofdprijs zijn.
PROBLEMEN
Enige echte probleem (ook bij de vorige) is de accu: er zit zoveel electronica in en bijna alles werkt electrisch (ook de airco) zodat 20 min stilstaan met airco en radio aan een lege accu tot gevolg heeft. Na 2½ jaar en 3 keer starthulp de accu vervangen door een zwaardere Varta, kijken hoe lang die meegaat.
Probleempje met de radio: na precies 45 min rijden gaat het volume terug en moet een paar eenheden hoger gezet om op oorspronkelijke waarde te komen. Dealer kan niets vinden. Ben er aan gewend en laat het maar zo.
Rammeltje in linker portier is weg na een schade links waarbij portier is vervangen.
Bij veel zonnestraling op het dashboard soms een tijdje wat gekraak dat ook weer verdwijnt, zal wel het kunststof zijn dat uitzet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.