Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 113.500 km |
ERVARINGEN
- 113.500 km
Na de ellende met mijn vorige Renault (een Laguna uit rampjaar 2001, de review zwerft nog ergens op deze site rond...) had ik nooit gedacht dat ik weer met een Renault uit de strijd zou komen!
Het model, de ruimte en de prijs t.o.v. de directe concurrenten gaven de doorslag: toch maar een Espace.
Sinds februari van dit jaar rijd ik rond in een zwarte Grand Espace voorzien van alle opties. Dat klinkt gewichtiger als het in werkelijkheid is want in een initial zit van huis uit al een hele waslijst. De opties beperken zich tot een afneembare trekhaak, donkere ruiten vanaf de b-stijl, 18 inch lichtmetaal met 245 (!) banden, een stereo-update met een dikke subwoofer, een carkit en NATUURLIJK dat enorme schuifdak.
WAT MIJ (TOT NOG TOE) BEVALT:
Het comfort van deze Renault is helemaal top. Mijn drie kinderen hebben alle ruimte van de wereld. De automaat is een prima keuze (doen als je het geld ervoor (over) hebt). Hetzelfde geldt eigenlijk voor dat schuifdak.
Een caravan trekken is geen probleem. Ook is de auto prettig stil.
DIT IS MINDER:
Het verbruik op de snelweg - en ik ben echt geen scheurneus - is met moeite 1:10 op lange afstanden. Korte afstanden gaan net binnen de 1:8.
Hoewel ik de auto in 2005 heb gekregen zit het BPM voordeel(tje) uit 2004 er nog op inclusief het niet onder het rijden te bedienen navigatiesysteem. Voordeel van het 2004 model is de onderhoudsinterval die op 30.000 km ligt. Mijn collega heeft een iets jongere Espace waarbij de interval op 20.000 km ligt. Navraag bij de dealer leert dat dit heeft te maken met verscherpte milieu-eisen.
De stoelen kunnen alle kanten op maar kennen twee duidelijke nadelen:
1) je sjouwt je een breuk als je ze eruit wilt halen en daarnaast zitten aan de onderkant vlijmscherpe delen die graag de lak willen bekrassen.
2) op een slecht wegdek rammelen de stoelen waardoor het lijkt alsof je in een oude Skoda onderweg bent....
PROBLEMEN
- 113.500 km
Geen! Hoe is ’t mogelijk ben ik geneigd te zeggen na mijn ervaringen met de Laguna.
27-2-2006:
Inmiddels is een rekenunit en stappenmotor van de airco vervangen. Ik zat als bestuurder in de kou terwijl de medepassagier(s) het lekker warm hadden.
Nieuw probleem is een rammel die van de achterklep of achteras lijkt te komen. Nou ben ik geen pietlut dit zit te zeuren bij elke rammel (gewoon de radio iets harder zetten...) maar dit is gewoon niet normaal. Komende week maar eens langs de dealer om te vragen of er een monteur naar kan kijken.
De airco stinkt alsof er een dood vogeltje in zit (vogelgriep?). Bij de volgende beurt aandacht hiervoor vragen.
24-3-2006:
De rammel bleek afkomstig van de dakdragers. Nadat ik ze ietwat verschoven had en opnieuw vastgezet is de achterzijde weer rammervrij!
4-7-2006:
Na een tussenstop om even mentaal bij te tanken blijkt de auto niet meer te starten. Allerlei meldingen als ’airbag defekt’, ’abs defekt’ en ’esp defekt’ doen het ergste vermoeden. Na een telefoontje naar de internationale hulpdienst (ik stond in Italie) toch maar even de dealer gebeld. ’Meestal krijgt u deze onvoorspelbare meldingen alleen met een lege accu’ was zijn vermoeden. En ja hoor, koelkast en DVD-schermpjes van de kinderen (Halfords hoor, niet de originele) hadden hun werk gedaan... Stom natuurlijk, maar de 15 minuten rustpauze waren er 45 geworden doordat ik in slaap was gevallen! Nadat de hulpdienst zo’n powerpack had aangesloten was het starten en rijden maar.
Overigens is er door de dealer een MAD niveauregeling geinstalleerd. Deze is bij een pompstation op druk te brengen en werkt als een trein, echt een aanrader! De caravan blijft mooi horizontaal achter de auto en de wegligging is stukken beter (geen last van deinen).
Verbruik bij een snelheid van zo’n 105 km/h is 1:6 wat niet echt slecht is voor een vol-bepakte benzine-auto met caravan van 1.600 kg!
3-8-2006:
Technisch houdt de auto zich prima. Het rammelen en kraken van de stoelen (de tip van smeren van de rails is geen optie omdat het in de auto een vette smeerboel wordt) en het schuifdak wordt met de dag erger. De personen die in andere reviews melding maken over een kraakvrije auto hebben vaak maar enkele 10-duizende km gereden...
17-6-2007:
Inmiddels ruim 87.000km gereden. Enkele maanden geleden is een kapotte accu vervangen. Meer problemen hebben zich niet voorgedaan. Wel wordt het rammelen steeds erger! Ik zit te wachten op het moment dat de eerste onderdelen er vanaf vallen.
3-8-2007:
(Natuurlijk) Op vakantie de eerste grote problemen. Kapotte turbo. Met vervangend vervoer (ik zal jullie niet vermoeien met de poespas die nodig was om die te regelen, hoezo ’1 telefoontje en alles is geregeld’?) - een Volvo V70 edition sport - met de caravan terug naar Nederland. Mijn Espace is nog niet in Nederland gearriveerd. In verband met dit euvel: een turbo stuk na slechts 90.000km de betrouwbaarheid teruggeschroefd naar 3 sterren!
4-4-2008:
Nadat in augustus vorig jaar de turbo is vervangen, gaf ook het wiellager rechts achter de geest. Deze is inmiddels vervangen (samen met de remschijf, deze zijn blijkbaar een geheel). Voor de rest houdt de auto zich goed...
Opvallend: olieverbruik is te verwaarlozen: tussen de twee onderhoudsbeurten hoeft er geen olie bij (toch 30.000 km).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.