Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Expression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 Turbo 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We noemen deze auto inmiddels onze ’Airforce-One’ omdat eigenlijk alles aan boord is wat je maar wenst. Climate-control, cruisecontrol, ESP, ABS etc etc. Hij bevalt erg goed. Vooral het comfort, de veiligheid, de ruimte en het rijgenoegen zijn uit de kunst. Op vakantie gaan met onze 3 kinderen is een waar genoegen inmiddels, zeker nu we ook nog 2 dvd-schermen achterin hebben. Je kunt de auto vaak met de cruisecontrol besturen, erg handig en ontspannen. Op lage snelheden echter houdt ie de snelheid niet goed vast. De motor is bij accelereren soms wat rumoerig maar niet hinderlijk. Trekt na een paar seconden door de turbo heerlijk vlot door. Veilig als je een snelle inhaalmanoeuvre moet maken (zelfs in de 5). Bochten kun je snel nemen omdat de carosserie nauwelijks overhelt (bijzonder voor zo’n grote auto.
Veel nadelen merk ik niet tot nu toe. Misschien de automatische handrem: bij een storing laatst (accu kapot, remdruk viel weg) kan je hem niet handmatig aantrekken, wel loslaten. Oplossing was achteraf de eerste versnelling inschakelen.
Verder haal je op de snelweg qua verbruik 1 op 10, bebouwde kom 1 op 8 a 9, kost dus wel wat.
Bij het volgende model zouden schuifdeuren zeer welkom zijn. (Auto is breed.)
Update feb 2006: de auto bevalt nog zeer goed, vakantie in Italie gehad en een zeer comfortabele rit gehad. In stadsverkeer veel benzineverbruik (13l/100km) en wat onhandig met parkeren soms. Al met al onze trouwe metgezel geworden. Hij zal misschien wat meer gaan kosten in onderhoud dan een Toyota maar de uitstraling en comfort zijn ongekend, een kasteel op wielen! Bovendien denk ik dat als je er maar goed mee omgaat en op tijd de beurten doet, de kosten wel wat zullen meevallen.
update aug. 2006: versnellingsbak vervangen, bleek defect. Verder 3x koppeling defect gehad, uiteindelijk na terugroepactie verbeterd. Ik begin te twijfelen aan een Renault.
Update maart 2007: Auto ingeruild, er waren teveel probemen de laatste tijd geweest. Het laatste was dat er een vreemd geluid ergens voor wegkwam. De dealer kon niet echt iets vinden maar zei dat het aan het stuurhuis lag, ene of ander ringetje. Was niet gevaarlijk, we konden er mee doorrijden. We merkten dat het geluid steeds erger werd en we vertrouwden het niet meer.
Kortom, reden genoeg om na 4 jaar deze auto in te ruilen voor een (hopelijk) betrouwbare Mitsubishi Grandis (ook erg ruim voor onze 4 kinderen). Binnenkort volgt hier een review van.
PROBLEMEN
- kapot T-stukje remleiding waardoor lekkage.
- oliedruksensor defect
- kapotte accu
- kapotte stabilisatiestang rechtsvoor (tgv botsing met stoep)
Alles (ook laatste) onder garantie verholpen door dealer.
Update februari 2006: km-stand nu zo’n 50.000 en geen nieuwe problemen gehad. Beurt gehad zonder problemen. Wel nieuwe voorbanden erop (kost een beetje maar dan heb je ook wat).
Update augustus 2006: versnellingsbak kapot, koppeling kapot. Na slechts 60.000km.
Comfort als reiswagen is perfect, techniek en betrouwbaarheid slecht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.