Renault Grand Espace 1.9 dCi Expression (2006)

Renault Grand Espace 1.9 dCi Expression (2006)

UitvoeringGrand Espace 1.9 dCi Expression
Bouwjaar2006

Wat een fantastische auto!! Wat een comfort en rijplezier! Wat een doordachte details, zoals de tankdop die in een keer in zijn geheel opengaat en de achterruitwisser die automatisch wist wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en de voorruitwissers zijn geactiveerd. Helaas mist de tip-wismogelijkheid, om de ruit eenmalig te wissen moet de hendel door de weerstend heen. Valt mee te leven. Wat een ruimte, zelfs met 7 zitplaatsen erin. Wat een verstelbaarheid van de passagiersstoelen.

Na een dag helemaal gewend aan het overzichtelijke digitale dashboard. Enige nadeel is dat alle passagiers een nagenoeg onbeperkte blik hebben op de gereden snelheid, en zich daar dan ook luidkeels mee gaan bemoeien. De ’slechts’ 1,9 liter diesel, die dit gevaarte voort moet stuwen, is toch krachtig genoeg. Door het rustige optrekken ga je vanzelf ook relaxter rijden. Bij kruissnelheden (140-150) doet ’ie het prima en blijft lekker stil. Wegligging is prima, ook in de bochten. Het veercomfort is bijna perfect, je zweeft als het ware. Verbruik valt mee, gemiddeld bijna 1:13 bij een normale, niet te slome rijstijl. Hoewel de besturing iets vaag overkomt doet de wagen toch precies wat ik wil, zodat dat niet hinderlijk is. Voor een zo grote auto is hij erg goed te manoeuvreren.

De overzichtelijkheid vind ik wat tegenvallen, met name door de vrij forse ruitstijlen opzij en voor moet ik soms om een ’hoekje’ kijken. Overigens is het zicht naar voren toe door de hoge zitpositie en de enorme voorruit wel weer perfect. Bij het achteruit parkeren is het overzicht uiteraard vrijwel nihil, tot nog toe is het op gevoel goed gegaan maar een parkdistancesysteem is absoluut aan te raden (uit verkeerde zuinigheid heb ik dat thans niet aangeschaft, een volgende keer doe ik dat zeker wel).

08.08.2007: inmiddels 94.000 km. verder. Geen kraakje of rammeltje te horen. Comfort: geweldig. De auto trekt een caravan (± 900 kg.) alsof het geen enkele moeite kost, ook in de bergen. Waanzinnig wat er allemaal in de auto meekan naast ons gezin (6 personen).

Los van onderstaande niet-Renaultgerelateerde incidenten geen enkel probleem gehad, de auto heeft me nimmer in de steek gelaten. Als ik op deze manier mijn leaseperiode kan uit’dienen’ wordt de volgende ongetwijfeld weer een Espace, hier kan geen andere MPV tegenop.

13.09.2007: 100.000 km.gepasseerd. Probleemloos! Alleen een lakschade, maar dat was mijn eigen schuld.

27.01.2008. 120.000 km-beurt gehad. Totaal geen problemen t.n.t. Olieverbruik neemt iets toe, waar ik tussen een onderhoudsinterval (20K-km) normaal gesproken een halve liter bijvul is dat tussen 100 en 120K een liter geweest. Niet zorgwekkend lijkt me. Bij de beurt is de distributieriem vervangen (standaard) en een lekke waterpomp.

24.04.08. 140.000 km-beurt. Geen problemen. Laatste beurt voor vervanging. Ca. 1 liter olie bijgevuld dit interval. Bij wissel van winter- naar zomerbanden 2 koplampjes vervangen (1 was kapotgegaan, andere preventief laten vervangen). Benzinegebruik met winterbanden 7,5 l/100 km., met zomerbanden 7,3 l/100 km.

27.06.08. En toen was daar opeens het telefoontje van de dealer dat mijn nieuwe leaseauto klaar stond, 4 maanden eerder dan verwacht. Vandaar dat ik op deze dag afscheid heb genomen van mijn geweldige Espace. Om eerlijk te zijn: dat viel zwaar en voelt als verraad. Twee jaar en drie maanden is hij mijn trouwe metgezel geweest en heeft me in die tijd nooit laten staan. Deed wat ik verwachtte van hem en bood een vertrouwd, comfortabel, prettig en veilig onderkomen op mijn dagelijkse (file)kilometers. Net zoals mijn vorige auto leverde ik deze in met een parkeerschade (eigen schuld). Mijn conclusie na 27 maanden Renault: afgezien van de flinke (aanschaf)kosten een absolute aanrader qua comfort en kwaliteit. Deze auto heeft alles in zich om een zeer goede vriend te worden.

Als ik de eerste Galaxy-kilometers heb gereden begin ik van die auto ook weer een log.

In technisch opzicht heb ik één ’uitvallertje’: de (overigens prima bedienbare) cruisecontrol is met stapjes van 2 km. verstelbaar. Nu valt hierbij de 138 geregeld uit, waardoor de interval van 136 naar 140 gaat. Valt overigens prima mee te leven, maar hoort niet. Bij de eerstvolgende beurt maar aandacht voor vragen.

15.05.2006:
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat onder het rijden de radio niet is in te schakelen, niet via de stuurbediening en ook niet via de meegeleverde afstandsbediening. Na afzetten van de motor en weer opnieuw starten werkte het geheel weer, maar dat kan je op de snelweg niet echt makkelijk doen. Hoop dat dit alles is wat ik tegenkom.

31.07.2006:
bij de 20.000 km.-beurt kon de dealer niets vinden. Het euvel heeft zich de laatste maanden ook niet meer voorgedaan.

21.01.2007 Bij 59.000 km rechter-voorlamp kapot gegaan (heeft elke auto wel eens last van). Nadeel van deze auto is wel dat de koplampen eigenlijk niet meer zelf te vervangen zijn, kostte me dus een extra rit naar de dealer (Janssens Roosendaal). Daar werd ik overigens direct en voorkomend geholpen, ik vind het evenwel een minpuntje dat e.e.a. tegenwoordig zo complex is gebouwd dat de dealer een half uur nodig heeft om een lampje te vervangen. Vroeger kocht ik een lampje voor €2½, en zette dat er zelf in. Maar dat is dan ook echt het enige minpuntje van de auto dat ik t.n.t. heb ontdekt.

08.08.2007: vlak voor de vakantie op de A27 een botsing met een grote vogel (meeuw?). Vloog regelrecht tegen een van de mistlampen voor. Die werd door de impact de auto ingeduwd (was uiteraard kapot) en ook de vogel verdween in de ruimte achter de mistlamp (uiteraard ook kapot). Hierbij werden tevens de daar aanwezige sensoren voor ABS en ESP geraakt, zodat de auto keurig een melding gaf dat ESP niet meer werkte. De garage heeft dit prima opgelost, waarbij ik de auto uiteraard wel een paar dagen kwijt was. Vervelend incident, maar had ook met een ander merk kunnen gebeuren. Voor mij dus geen reden aan de betrouwbaarheid van mijn Renault te twijfelen. Gezien de kosten hiervan (> € 1.100,-) ben ik blij dat ik lease.

01.06.2008. Bij de 140-duizend km-beurt constateerde de dealer dat de turbo aan vervanging toe was; hij lekt olie. De leasemij. treuzelde met geven van toestemming voor vervanging, waardoor de dit niet voor mijn vakantie kon plaatsvinden. Na overleg met de dealer toch met de auto weggegaan, probleemloos naar Italie op en neer. Turbo is een paar weken later alsnog vervangen, evenals remblokken v/a. Betrouwbaarheid en verbruikskosten door turbo een ster omlaag.

27.06.08: recent heeft de dealer een sensor vervangen van het koelsysteem. Het defect leidde ertoe dat de watertemperatuurmeter op en neer ging en onbetrouwbaar was. Half uurtje voor bij de garage geweest.