Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016) #2

autoreview

Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)
Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)Renault Clio Estate dCi 90 Energy Limited (2016)

Signalement

UitvoeringClio Estate dCi 90 Energy Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf111.370 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Clio Diesel gekocht van "plaatje"

  • 121.000 km

De aankoop.
Na 100.000km probleemloos in een Ford Fiesta op LPG gereden te hebben, werd ik door mijn autohandelaar gewezen op veiling van ex-lease auto’s.
Ik kwam daar regelmatig een Clio Diesel Estate tegen.

Na en paar keer bieden bleef ik “hangen” aan een Clio Estate uit april 2016 met bijna 112.000 km. De auto verder niet bekeken of bereden. Gekocht vanaf “plaatje”. Wel zit er een ruime beschrijving bij met duidelijke vermelding van staat en eventuele kleine schades. De onderhoudshistorie zit er ook bij. Dit was allemaal prima in orde op 1 ding na. De vermelde All Season banden bleken helaas gewoon winterbanden te zijn.

Voor mij wel bijzondere manier van kopen, maar de prijs was scherp en dan durf ik het wel aan om wat risico te nemen. De auto was in nette staat. Ik heb de zijkant nog wat beter gepoetst. Er waren in de lak nog wat letters zichtbaar van de stickers die er gezeten hadden. Dit was snel klaar.

Hoe rijdt de Clio. Ik had al bijna 20 jaar geen diesel meer gereden. Op LPG helaas weinig interessants en ook de prijs van tweedehands diesel was laag. Ik moet zeggen het rijdt prima. Motor vlot en stil.
Ik moet wel wennen aan de versnellingsbak. Deze schakelt zwaarder en veel stugger. Ik heb wel de versnellingsbakolie laten verversen. Dit scheelt wel en is ook beter voor behoud van de bak.
De koppeling ging ook wat zwaar. Even verder naar gekeken. Het tapijt onder koppelingspedaal zat te strak. Bij het indrukken van de koppeling kwam tapijt wat om hoog. Je trapt dan in het tapijt van de voetsteun. Dan gaat het koppelen een stuk zwaarder en verklaart ook het gat in het tapijt. Tapijt wat ingesneden en afgewerkt (foto). Dit scheelt een stuk.
Wat rijbeleving betreft paste de Fiesta beter bij mij, maar de Clio is niet slecht.
De stoelen zitten goed maar voelen wel doorgezakt aan. Ik moet in een Renault altijd wennen aan de zit. De stoelen en de zit van de Fiesta waren comfortabeler. Zeer op lange ritten.
De bediening is super gemakkelijk. Alles zit op de juiste plek. De kwaliteitsbeleving is wel anders dan in de Fiesta. Deze auto voelt met 112.000 km minder solide aan dat mijn vorige auto met 255.000 km. knoppen voelen fragiel aan.

Het originele stuur heeft een lelijk plastic onderkant. Stuur vervangen door een stuur van de facelift (stuur uit 2017). Vriend van me kon het binnen 10 minuten omzetten (loskrijgen van de bout kostte nog de meeste tijd). Een hele verbetering.
Af ten toe melding na starten “controleer start –stop systeem” en soms gaat oranje lampje dan branden (steeksleutel). Echte als je 10 cm rijdt, verdwijnt de melding direct weer. Bij een volgende keer starten is de melding weer weg. Niet hinderlijk.
Inmiddels al weer 10.000 km met de auto gereden. Geen problemen. Remblokken laten vervangen. Deze waren versleten.
Ook versnellingsbakolie laten vervangen, maar dat doe ik standaard bij hogere km stand. Bij deze auto wat eerder omdat auto wat stroef schakelde. Verder erg tevreden. De autohandelaar (had ook bij een Renault dealer gewerkt) gaf al aan dat de Clio’s als betrouwbaar bekend stonden en ook de reviews hier op Autoweek geven een betrouwbare indruk).

20000 km verder

  • 131.000 km

De eerste 20.000 km zitten er al weer op.
De auto doet het prima. Wat kleine zaken:
• De standaardluidsprekers zijn vervangen door betere luidsprekers (Focals)
• De stoelen bevielen mij toch niet zo. Erg doorgezakt. Ik heb onder het schuim van de zitting en rugleuning 3 cm schuim gedaan. Je kunt de zitting gemakkelijk voor drie kwart los halen en dan het schuim er onder doen. Rugleuning heeft een rits aan de achterkant. Wel handschoenen aan doen. Zeer scherpe delen. De stoel zit nu wel aanmerkelijk beter.
Voor de mensen die het ook willen proberen. Het materiaal is Koudschuim schuimrubber SG 40 (HR 40 / Medium soepel). Zitting 40x30 cm en rugleuning 50x40 cm. 3cm dik.
• De Media NAV Navigatie is slecht. De updates zijn duur en werken slecht. Bij mijn werk herkent hij alleen het kruispunt terwijl de panden er al 30 jaar staan. Huisnummers kun je niet ingeven. Ik wilde laatst naar dierentuin in Rhenen. 3 kilometer vanaf deze dierentuin kent de navigatie niets meer. Adres en huisnummer onbekend. De Renault Tom Tom navigatie is veel beter. Ik ga er ook niet veel tijd en geld aan besteden. TomTom kan er niet op. Google maps in een telefoonhouder werkt ook en geluid kun je via bluetooth naar de speakers sturen.
• De ventilatie in de auto is slecht. Ruiten beslaan snel en veel vocht bij de ramen aan de binnenkant. Blower moet lang op vol vermogen om te ontwasemen. Vaak standaard de blower op 3/4 aan staan.

De auto rijdt prima. Ik vind de weglegging wel een stuk minder dan die van de Fiesta. Schockbrekers erg wollig. De prestaties zijn prima en gemiddeld verbruik 1 op 20. Ik rijd veel snelweg.

Voldoende ruimte. Beenruime achterin is krap. De kinderen zijn 4 en 7 dus dat gaat prima. Kofferruimte met dubbele bodem is perfect.

Ik moet zeggen dat de auto degelijk en ook voor de monteur “vriendelijk” in elkaar zit. Zeker als ik het vergelijk met de Megane 1.2 TCE uit 2012 van mijn vriendin. Zaken als interieurfilter en luchtfilter vervangen kosten bij de Megane veel tijd. Veel en onhandig schroefwerk. Bij de Clio is het zo klaar.
Allen bij koud en vochtig week de melding controleer start stop.
De auto doet het prima. Kopen vanaf “plaatje” valt tot nu toe goed uit.

Ik houd jullie verder op de hoogte. Ik doe meestal lang met mijn auto's.

30000 km verder

  • 140.500 km

De auto is 5 jaar oud. Distributieriem laten vervangen bij Universele garage in Harlingen. De eigenaar werkte vroeger bij Renault dealer. De prijs viel mee. Dealer rekent voor de distributieriem Eur. 900,00. Nu grote beurt, uitlijnen en distributieriem en waterpomp voor eur. 890,00.

De stoel heb ik toch vervangen door een nieuwer exemplaar. Mijn rug protesteerde als bij half uurtje rijden.
Op de sloop stoel Phase II gevonden in zelfde kleur (zie foto nauwelijks verschil). Dit zit echt beter. Voelt ook steviger dan passagiersstoel. Blijkbaar beter schuim gebruikt. Monteren snel klaar. Wel accu los koppelen en radio code bij de hand hebben. Geen foutmelding naderhand. Inleren airbag niet nodig.
De armsteun heb ik niet meer gemonteerd. Prima ding. Super stevig. Maar zit gewoon te hoog.
Verder prima auto.

Besturingsproblemen

  • 162.000 km

De schockbrekers voor waren aan de slappe kant . Deinend weg gedrag. Ik besloot Schockbrekers en veren voor te vervangen.
Helaas trok de auto erg naar rechts. De garage gaf aan dat er uitgelijnd moest worden. Echter na uitlijnen hetzelfde probleem. Daarna nog 2x uitgelijnd en stuur gekalibereerd.
Niets hielp. Auto bleef naar rechts trekken. 4 uur diagnose van een Renault Service dealer gaf aan dat vermoedelijk schockbrekers of veren niet goed waren. Kracht van 0,2 NL op stuurhuis. Dit is erg vreemd.
In overleg met de garage die de schockbrekers gemonteerd had besloten om schockbrekers te vervangen voor jong gebruikte originele exemplaren en tevens een gebruikt stuurhuis (slechts 9km gelopen).
Dit bood gelukkig na 3 maanden de oplossing. Garage gaf aan dat in stuurhuis een vreemd dood punt zat. De volgende keer toch maar direct voor originele jong gebruikte onderdelen gaan. De garage had eerst Monroe gemonteerd. Nu zijn deze er uit. Wat een verschil in kwaliteit met origineel. Na 3 maanden al redelijk veel roest. Verder geen bescherming voor veren. Originele veren hebben hoes waardoor schockdempers niet gaat roesten.

Meer mensen met deze ervaring in een Clio met auto met slecht stuurgedrag?

Verder prima auto. Wel betrouwbaarheid wat aangepast. Bij geen enkele auto ooit problemen gehad met een stuurhuis zeker niet bij een dergelijk lage km stand.

P1485 storing

  • 172.000 km

Plotseling melding controleer inspuiting. Auto op noodloop. Storing eerst gereset. Had al wel vaker bij starten uitlaatgassen in interieur geroken. Uitleesapparaat gaf p1485 aan. Bekende euvel van de slangetjes achterkant motor verbinding sensor en roetfilter. Zeer slecht bereikbaar. Euromaster wilde er niet aan beginnen. Renault specialist harlingen kon het gelukkig oplossen. Veel arbeid om twee simpele slangetjes te vervangen.
Na reparatie rijdt de auto veel zuiniger. Was 1 op 20 nu 1 op 22,3. Blijkbaar regeneratie te vaak ivm verstopte slangen. Verdien ik reparatie weer wat terug.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens