Porsche Cayenne S (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cayenne S |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 58.500 km |
Eerste kilometers met de Cayenne S
- 540 km
Wegens gezinsuitbreiding zochten we een grotere auto. Voorwaarden, ruim, 4wd en sportieve rij-eigenschappen. Behalve een SUV waren een A6 of BMW 5 serie kandidaten.
Uiteindelijk de keuze gemaakt om een Cayenne S te nemen en de 2e auto (911) te schrappen.
Eerste indruk positief. Interieur is erg luxe en mooi afgewerkt. Exterieur wit met zwart pakket en donkere koplampen en achterlichten (2012 opties) ziet er erg strak uit. Turbo velgen maken het helemaal af.
Opties zijn verder Espresso leer, Panorama dak en de normale extras zoals Navi, lane assist, etc. Geen luchtvering gekozen. Zat op de demo Cayenne S, maar was niet onder de indruk en bovendien is het nogal een dure extra.
400pk is ruim voldoende om sportief te rijden. Ik woon in Zwitserland en in de bergen kan je de PKs nog gebruiken zonder de snelheidslimiet (te ver) te overschrijden.
De Cayenne S heeft een 8 traps Tiptronic automaat. Ik heb gekozen voor de paddles ipv het standaard Tiptronic stuur. De Tiptronic werkt zo goed dat ik altijd in de automatische stand rijd. Maar met de paddles kun je voor het inhalen of bij een haarspeld bocht zelf terugschakelen en de automaat over rulen. Dit is voor mij de ideale combinatie. Helemaal zelf schakelen heeft eigenlijk alleen maar zin als je op een bergpas rijdt (of op het circuit).
De 400pk V8 heeft enorm veel trekkracht, ook bij lage toeren. Het geluid is erg mooi, een duidelijk V8 brom, maar niet te. Ik ben in elk geval blij dat ik niet de sportuitlaat heb genomen, dat zou te veel zijn geweest.
Later meer..
Bijna 4 jaar en 60k km verder
- 58.500 km
Bijn 60k probleemloze kilometres verder. Nog steeds erg tevreden met de Cayenne S. Ik heb even getwijfeld om 'm in te ruilen op een Macan, omdat ik nu met wat minder ruimte toe zou kunnen. Maar ik heb besloten om nog 1-2 jaar door te rijden.
Minpunten:
- de 21" velgen zijn extreem kwetsbaar. Gecombineerd met de grootte, moet je voorzichtig manoevreren, vooral in parkeer garages. Voor de winter heb ik een set originele 20" velgen waar je nog eens een stoeprandje mee kan raken zonder gevolgen.
Positief
- kwaliteit van het interieur, het leer ziet er ook na bijna vier jaar nog perfekt uit.
- motor, de V8 is inmiddels vervangen door een V6 in de facelift Cayenne S en GTS. Erg jammer, ik vind in zo'n auto hoort een V8, vooral qua geluid. Zelfs het verbruik is redellijk to goed te noemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 3.6 /PANO SCHUIFDAK / ORIG. NED./ LEDER/ XENON / CRUISE / STOELVERWARMING
- 2012
- 119.862 km

Porsche Cayenne 4.8 S Turbo 520PK / SCHUIFDAK / LEDER / 02-2026 BIJTELLINGSVRIENDELIJK!
- 2011
- 190.377 km

Porsche Cayenne 3.0 D 245PK Schuifdak | Dealer onderhouden
- 2011
- 250.570 km