Porsche Cayenne S (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cayenne S |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 58.241 km |
KM-stand laatst | 58.847 km |
Porsche Cayenne 4.8 S eerste indruk
- 58.847 km
Voordat er mensen gelijk reageren dat ik nu nog geen echte review kan plaatsen omdat ik mijn Porsche nog maar net heb..: dat klopt wel een beetje, maar aangezien ik erg veel auto-ervaring heb (ik heb wel 10 dikkere auto's zowel als auto van de zaak als prive bereden, van Hyundai Santa Fe, Ford Mondeo, SEAT Alhambra, Ford S-MAX een BMW 328iA Touring tot een Audi S5 Cabrio) wil ik toch alvast mijn eerste ervaringen met jullie delen.
De 2-de reden dat ik het doe, omdat de meeste reviews hier op Autoweek NEP zijn.. Zo triest.
Ik heb vanmiddag een paar leuke foto's genomen, voor de autofan zeg maar... Ik ben zo trots op mijn eerste Porsche...!
Mijn Porsche is een nieuw model Cayenne. De 'oude' vond ik niet zo mooi, ook de facelift-versie niet. Staat wat mij betreft te hoog op z'n wielen. Net een amfibievoertuig. Sorry als ik iemand beledig, het is mijn bescheiden mening...:-)
Ik vond een mooie 4.8 S bij (Audi-centrum) V.d. Akker, waar ik al eerder een Audi A5 Cabrio had gekocht. Ik wilde eerst voor een Panamera gaan, maar een sportieve 4S (4.8 V8 dus) met dikke wielen, kostte nog net ff te veel...
Mijn Cayenne is van eind 2010, dus zo'n 2,5 jaar 'oud'. Met ruim 58 d km op de klok, maar echt puntgaaf..!
Uitrusting:
Uiteraard zitten de normale extra's op deze Porsche. Extra's kosten bij Porsche een hoop, dus ben ik blij dat ik hem als occasion kon kopen..
Lederen bekleding met stoelverwarming voor en achter. Kantel-/schuif open-dak; Fullmap-navigatie Xenon en Led-dagrijverlichting. 8-traps tip-tronic automaat met stuurschakeling; sport-stand met variabele stuur- en motorkarakter.
Dakreling; extra getint glas achter en chromen raamlijsten.
Ik had een Audi S5 met 20 inch en 265/30-20 inch banden, dus toen ik zag dat mijn Porsche 22 inch velgen en banden had, dacht ik eerst: overdreven, 21 inch is groot genoeg !! Maarrr..: de Cayenne is zo groot en hoog dat 22 inch erg netjes staat, op een 'oud' model zou het geen gezicht zijn door de grote ruimte in de wielkasten...
Ik rijd in de zomer dus op 295/30- 22 inch met TurboII-velgen en dezelfde winterset maar dan met 295/35-21 inch...
Het comfort met die 22 inch wielen valt erg mee; rijdt nog beter dan de 20 inch velgen onder de Audi S5..
Het rijden:
De wegligging is super; natuurlijk niet zo lichtvoetig als een BMW 328iA en wat minder krachtig dan mijn Audi S5... ( mijn S5 was door JD getuned naar 436 pk en 550 Nm...).
De 400 pk zorgen er aan de andere kant wel voor dat de Cayenne rap vooruit gaat. Ook op de snelweg gaat de snelheidsmeter heel rap naar de 180 km/u... dus uitkijken..
Snelrijden gaat minder explosief dan in de Audi S5, meer geleidelijk... Snelheid is er dus wel... Ruim voldoende zelfs !
Het zitcomfort is super. Elektrisch meervoudig verstelbare stoelen zorgen voor prima zitpositie.
De achterbank is ook in lengte verstelbaar, alsmede de hellingshoek van de rugleuning. TOP.
De bagageruimte is voldoende groot, door de hoge vloer is de binnenruimte wel minder dan een Mondeo Station.... Wel zit er onder die vloer een grote ruimte voor diverse kleinere spullen op de plek van het (niet aanwezige) reservewiel..
De overzichtelijkheid is moeilijker dan bij andere auto's. Zowel voor als achter : goed uitkijken !
Ook al heb ik parkeersensoren met optische en akoestische signalering, smalle boompjes achter je zijn slecht te zien...
Het formaat van de Cayenne is behoorlijk, maar door de hoge zit heb je van binnen het idee dat hij wel 2,5 meter breed is, wat natuurlijk niet zo is.. Maar wat wel oppassen is, is het rijden in nauwe straatjes: als je een tegenligger tegenkomt moet je soms uitwijken en dan is het oppassen geblazen met het oog op beschadigen van de velgen.. Oppassen dus...
Het verbruik valt mij erg mee !! Mede door start-/stop is het verbuik 1 op 10... Netjes dus..
De Cayenne is een echte eye-cather.
Wordt vervolgd...!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.