Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Goed begin
- 700 km
Vorige week bij DAVO in Rotterdam Charlois de 508 afgehaald. De dealer nam keurig de tijd om alles goed door te nemen (net als bij de bestelling overigens). De keuze voor de 508 was mede vanwege de 14% bijtelling waardoor deze complete auto heel betaalbaar wordt. De auto wordt geleased door mijn werkgever.
Om de toch al complete Premium uitvoering nog meer bijzonder te maken heb ik er 19inch wielen (style12) onder laten zetten, een mooi afgewerkt schuifdak (Hollandia 700) laten plaatsen en de achter- en zijruiten donkerder laten maken (folie). Dit alles maakt hem wel 'good lookin'. De trekhaak (afneembaar) is voor het gemak van de fietsendrager. Jammer dat er geen wegklapbare trekhaak onder kan, want de losse trekhaak ligt nu in de kofferruimte en dat is wel eens lastig met andere dingen).
De eerste rijervaring is erg prettig. Natuurlijk even wennen met starten (doet hij het nu of niet, je hoort de hybrid niet....), maar wegrijden gaat heel mooi en snel. Schakelen in de lagere snelheden (tot 80 km) gaat heel soepel en is vergelijkbaar met mijn Jaguar XF die ik hiervoor had. Bij hogere snelheden, heeft de automaat wel wat tijd nodig. Je moet leren spelen met het gaspedaal, dan kan dat vervolgens ook wel soepel en zonder 'het inhouden'.
De stoelen zitten fantastisch. Het leer is niet 'af fabriek', maar later ingezet. Goede kwaliteit en mooi afgewerkt. Premium kwaliteit en voorzien van heerlijke stoelverwarming.
De JBL stereo heeft fantastisch geluid. De koppeling met mijn blackberry gaat snel en zonder problemen. De navigatie werkt uitstekend.
Het brandstofverbruik is nog niet echt te meten. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Met mijn vorige auto's lukte het om dicht bij de fabrieksopgave te blijven. Dat zal met de Hybrid moeilijk zijn denk ik. De tijd zal het leren.
Het eerste gevoel is heel positief. Ik heb niet het idee dat ik ten opzicht van mijn XF een grote stap terug heb moeten zetten terwijl dit toch een ander (prijs)segment is.
Nog steeds blij ermee
- 14.000 km
Inmiddels ruim 4 maanden in mijn bezit. Luxe en comfort blijven een goed gevoel geven. Zeker met de gladheid en sneeuw en ijzel was de 4-wiel aandrijving zeer welkom. Aangevuld met winterbanden gedraagt de 508 zich geweldig. Winterbanden hebben voor mijn gevoel geen nadelige invloed op rijcomfort.
Met de kou laat de keyless entry je af en toe wel in de steek. Bij temperaturen onder -5 graden lijkt het erop dat de gevoeligheid minder is en moest ik af en toe mijn afstandsbediening gebruiken. Jammer, maar helaas. De stoelverwarming en voorruit ontdooi-stand werken fantastisch. Laat het vervolg van de winter maar komen!
Verbruik is niet overdreven. De fabrieksnorm haal ik niet, zeker niet als je af ten toe 4-wiel aandrijving aan zet. Ik om wel ruim onder de 5 liter op 100 kilometer (soms tegen de 4 liter aan). Geweldig is wel dat je met deze auto een actieradius hebt van zo'n 1350 tot 1400 kilometer. Dat scheelt toch een hoop in de kou staan bij de pomp.
Tenslotte is de ruitesproeiervloeistof voor de koplampen vrij snel op. Je krijgt keurig een waarschuwing en dan kun je nog gewoon je ruiten blijven schoonmaken. Je koplampen worden dan niet meer gesproeid...(het moet niet erger worden :-))
Still going strong
- 65.000 km
Inmiddels 1,5 jaar aan het rijden met de hybrid. Auto blijft heerlijk rijden. Geen klachten gehad. Alleen een lekke band, en zonder een reservewiel of thuiskomer, was dit wel bewerkelijk (takeldienst etc.).
De grote bandenmaat (niet standaard) blijkt wel tot leveringsproblemen te lijden. Zomerbanden liggen zeker niet overal op voorraad en dat moet je dus op tijd laten regelen.
Werkelijk verbruik ligt (natuurlijk) hoger dan het normverbruik volgens de fabriek.
Over 2013 had ik volgens de leasemaatschappij een gemiddeld verbruik van 5,15 liter per 100 kilometer. Dat is maar liefst ruim 45 % hoger dan het normverbruik van 3,6 liter. Dat terwijl ik met mijn vorige auto's (jaguar, bmw5) altijd onder het normverbruik bleef.....Zou ik dan zoveel harder zijn gaan rijden.....
Dit gedoe met normen geldt volgens mij voor alle hybrides op dit moment.
Ben ik nog steeds tevreden met de peugeot?? jazeker, het is een mooie verschijning, rijdt goed en is betrouwbaar.
Minpuntje blijft de schakelbak, de automaat kan wat soepeler doorschakelen, maar daar leer je mee om gaan.
De dealer DAVO Rhoon, fijne service, altijd bereikbaar en denkt ook goed mee met inpassing van beurten en vervangend vervoer etc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.