Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)

autoreview

Peugeot 508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4 (2012)

Signalement

Uitvoering508 Blue Lease Premium 2.0 HDi HYbrid4
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst10.550 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 februari 2012 - Wachten-wachten-wachten...

Het leasecontract van de Passat Bluemotion loopt ten einde. Dit model uit 2008 met 105 pk kent 25 % bijtelling, dus met de aankondiging van de 14 % 508 Berline Hybrid4 met 500Nm/200 PK was mijn belangstelling snel gewekt!
Fluks naar het Experience Centre in Breukelen gereden om een proefrit te maken in een 3008 Hybrid (de 508 Hybrid4 was nog niet beschikbaar voor een rit op de openbare weg). Eerlijk gezegd voelde ik de gecombineerde 200 PK niet echt tijdens het invoegen op de A2, maar de gerobotiseerde handbak viel me niet tegen. En eenmaal weer terug, ondanks het natte wegdek: ik kreeg de voorwielen níet aan het slippen bij een start vanaf stilstand. De elektromotor op de achteras zij dank! Zie de foto onder de rokken van de Peus.
Verder heb ik de bij Peugeot Experience aanwezige statische 508 Hybrid aan wat kritische blikken onderworpen. Het is vanwege het batterijpakket duidelijk voorbij met de grote kofferbak die ik nu nog heb, maar wat een mooie techniek krijg je ervoor terug!

Resteerde nog een proefrit in een 'reguliere' 508 Berline Allure bij de eigen dealer, en daarna was ik verkocht: een auto van dit kaliber, met 14 % bijtelling, BPM-vrij en wegenbelastingvrij tot 1 januari 2014 kon ik niet laten schieten!

Na wat onderhandelingen met leasemij en dealer en het tekenen van een vrijwaringsbewijs (in geval van kentekenstelling ná 30 juni 2012) was het op 23 december dan zover: de bestelling stond in het systeem!

De configuratie is als volgt geworden, af fabriek:
- Kleur Brun Guaranja;
- Interieur Claudia Beige Leder;
- JBL hifi;
- Intelligente parkeerhulp met parkeersensoren vóór.

De enige optie die ik heb laten schieten, waren de 18" wielen. De standaard 17" Style05 wielen vind ik mooi genoeg. Bovendien werken 18" wielen behoorlijk prijsopdrijvend in het leasecontract, zeker in combinatie met de winterbanden. Daarnaast vrees ik na gelezen testberichten van de hybride 3008 en DS5 dat de Hybrid4-constellatie hard geveerd is, en dan kan een beetje hoogte in de bandenwangen geen kwaad.

En dan is er nog een lijstje van zaken die achteraf gemonteerd worden:
- Gratis te leveren trekhaak voor de motortrailer;
- Webasto Hollandia 700 schuif-/kanteldak;
- 70% lichtdoorlatend folie op alle zijruiten en de achterruit.

De Webasto is een dure optie (€ 1750), maar ik vind het heerlijk als ik bij een beetje mooi weer de open lucht boven me heb, dus dat was een must. Zonde dat het af-fabriek schuif-/kanteldak niet leverbaar is in Nederland, en wél bijvoorbeeld in Frankrijk.

Het privacy-folie op de zijruiten is een kwestie van smaak. De vertinting valt binnen het wettelijk toelaatbare, en ik vind het wel sjiek staan zolang het niet te penose-zwart wordt.

En nu maar wachten op de levering ergens in mei of juni..

(nb: bovenstaande pre-review heb ik tevens op het Nederlandse 508 forum geplaatst)

22 april 2012 - De eerste kilometers

  • 600 km

Eerder dan verwacht: vanaf 18 april ben ik gaan rijden, en: het voelt niet verkeerd!

Bij de aflevering bleken alle bestelde opties er keurig op te zitten. Het beige leder staat prima bij de donkerbruine kleur van de auto. Het wat is lichter dan verwacht, ik ben benieuwd hoe lang goed schoon blijft. De af-fabriek vloermatten (in dezelfde kleur) zijn gelukkig vervangen door zwarte exemplaren. De stoffering van de kofferbak is standaard zwart, dus daar heb ik geen smetvrees..
Het achteraf aangebrachte raamfolie is weer niet zo donker; ik zie pas bij een 'schuine blik' :-) het verschil met de standaard ramen. Het zit er heel netjes op.
De afneembare trekhaak is ook keurig gemonteerd; door de wegklapbare contactdoos valt hij niet zo op.

Het Webasto open dak is een plaatje. Hij zit door de extra schakelaar wat verder naar achter dan gehoopt, maar de dakspant tussen de B-stijlen blijkt geen spelbreker: het glasoppervlak is lekker groot. De (comfort-)schakelaar is in de kleur van de hemelbekleding, met ledverlichting die aangepast is aan rest van de interieurverlichting! Je kunt kiezen tussen een kantelfunctie (vier standen), of variabel open, waarbij het glas onzichtbaar onder het dak schuift. Uiteraard zorgt dit voor een verlaging van het plafond, tegelijkertijd blijft er met mijn 1.90m plenty hoofdruimte over, ook als ik achterin ga zitten. Als blijk dat Webasto zoveel mogelijk een fabrieksdak wil benaderen: het (ietwat blikkerige) zonnescherm is bespannen met het uitgeknipte linnen van de dakhemel, en bijzonder: bij het uitzetten van het contact gaat het dak automatisch dicht. Hetgeen overigens te overrulen is als je binnen drie seconden op één van de knoppen van de schakelaar drukt.

En dan het rijden: want dat maakt deze hybride versie van de 508 natuurlijk bijzonder. Laat ik met het minst goede nieuws beginnen: de auto is lang niet zo zuinig als Peugeot claimt: na 600 km zit ik op een verbruik van 1:16,5. Uiteraard is die afstand peanuts; het duurt nog wel even voordat de dieselmotor is ingereden, maar ik had beter verwacht. En daarbij zitten - naast het heerlijke uitproberen van het vermogen - ook al veel snelwegkilometers van 90-120 km/u.
Enfin, ik zal op Autoweek het verbruik van de auto bijhouden; uiteindelijk zal het toch boven de 1:20 uit moeten kunnen komen.

Het goede nieuws is natuurlijk de gecombineerde 200 pk van de diesel- en elektromotor; in de sportstand accelereert hij als een raket! Tegelijkertijd is dat ook de modus waarin de - door het journaille verguisde - 2tronic bak blijft bokken. Bij een meer fluwelen rechtervoet gaat het schakelen soepeler. Handig is dat je in alle situaties kunt op- of terugschakelen met de flippers achter het stuur.
Opletten: de auto gaat bij gas liften relatief snel afremmen om de batterij op te laden. Ik was al gewend om zo vroeg mogelijk het gas los te laten voor een bocht of stoplicht, maar ik moet de timing bij deze auto nog onder de knie krijgen. Verder kan ik me voorstellen dat achteropkomend verkeer wordt verrast bij dit afremmen zonder remlichten..

Bij voorkeur zet ik de keuzeknop op 'A', en dan wordt de auto al veel tammer, met sneller doorschakelen. Soms heb ik het idee dat de auto dan teveel inhoudt. Pas bij volgas voel je dan weer hoeveel vermogen je tot je beschikking hebt.
Verder is het voor me een sport om de aandrijving zo lang mogelijk elektrisch vol te houden; de maximale afstand daarin tot nu toe is een luttele 500 meter.

Qua comfort is het natuurlijk baden in luxe in deze auto; de volledig electrische stoelen, de JBL-geluid, het head-up display en de hele verdere ambiance in de auto geven mij een gevoel van welbehagen :-)
Minpuntje hierbij: de interne opbergmogelijkheden houden zeker niet over. Hiervóór heb ik in auto's gereden (Scénic, Passat) die grossierden in interne opbergruimte. De 508 is van buiten een stuk groter, maar binnen heeft Peugeot dat niet helemaal uitgenut..

Het hifi-/navigatiesysteem (van Magneti Marelli) kan mij ook wat minder bekoren; de vier jaar oudere RNS510 in mijn Passat had mooiere kaarten, en veel betere instelmogelijkheden. Daar staat tegenover dat het systeem bij Peugeot niet gejat kan worden, wat zeker helpt voor de gemoedsrust.
Verder wil het systeem nog geen vriendjes worden met mijn iPhone 4S. Pairen lukt prima, maar meestal gebeurt het vederop bij het kiezen van een telfoonnummer al dat de bluetooth verbinding wegvalt.
Ondanks het feit dat de 4S al een half jaar op de markt is, kan PSA / Magneti Marelli spijtig genoeg nog niet met passende firmware komen.

Ondanks de genoemde minpunten: een heerlijke auto. En een mooie auto bovendien, ik merk dat de auto veel aandacht krijgt, zeker ook van andere 508-rijders :-)

Drie dagen en 600 km is nog wat vroeg om definitieve conclusies te trekken over de genoemde minpunten, daarom is de waardering nog wat indicatief.
Wordt vervolgd derhalve, bij ca. 10.000 km. Tegen die tijd heb ik de handleiding vast ook vaker gelezen :-)

17 juli 2012 - Het vliegend tapijt

  • 10.550 km

Na amper drie maanden staat de teller op ruim 10.000 km, en is het tijd voor een meer gefundeerde update.

Eén ding staat vast: het is een heerlijk rijdende auto, zeker voor een model dat in de 14%-categorie valt (geprolongeerd tot 1-1-2013). Daarbij is het natuurlijk - in tegenstelling tot een Prius - een échte D-segmenter: het comfort is geweldig. De extra 200 kilo van het elektropakket laat zich niet voelen in het onderstel, de koets blijft netjes afgeveerd; klasse hoe Peugeot dat heeft opgelost. De 2-tronic versnellingsbak gaat heel soepel door de verzetten, zolang je de wagen maar niet teveel de sporen geeft. Ik heb een keertje van 508 gewisseld met een collega die een 1.6 e-HDI heeft met de de 2-tronic, en het viel me op dat die bak veel schokkeriger is, bij dezelfde rijstijl. De elektromotor ondersteunt dus wel degelijk in de schakelpauzes.

De auto laat zich dan ook het lekkerst in de A-stand rijden. Met een beetje beleid is het dan net een vliegend tapijt; dat begint al bij het elektrisch wegrijden, en herhaalt zich bij het naderen van een bocht of rotonde. Onderhand kan ik aardig timen wanneer het gas er af moet, waarna de HDI-motor afslaat en de HYbrid4 al remmend op de elektromotor op de bocht afkomt en zich daarin dan herpakt in de aandrijving. Dat is dan het ultieme vliegend-tapijt-gevoel: het zou me niks verbazen als tijdens de hele leastermijn de remblokken niet te hoeven worden vervangen :-)
De elektrische actieradius is ondertussen ook verbeterd: op een compleet opgeladen batterij heb ik nu maximaal 4 km puur in ZEV-modus gereden. Overigens gebeurt dat volledig opladen van de batterij niet zo vaak: doorgaans laadt de dieselmotor de batterij op tot net over de helft van de maximale capaciteit. 100% opladen gebeurt alleen als:

1. Het roetfilter gegenereerd wordt, waarschijnlijk om de HDI zich nog eens extra te laten inspannen;
2. Je een heel lang stuk bergafwaarts op de elektromotor kan afremmen;
3. Bij langdurig rijden in de harmonicabeweging op de linkerrijstrook. Op een lange snelle rit door Duitsland heb ik gemerkt dat de batterij langzaam vol loopt als je steeds van het gas moet voor inhalend (vracht-)verkeer, en ónder de 120 km/u.

Overigens opgelet als de batterij geheel is opgeladen: dan is er geen 'motorrem' meer en knalt de auto op de bocht / de voorganger af!

Verwacht verder niet dat de auto per saldo zuinig is in elektrische modus; het is leuk als je luttele kilometers zonder brandstofverbruik kunt afleggen, maar je bent de sjaak als de batterij leeg is en de HDI naast de aandrijving van de auto, ook het opladen van de batterij voor zijn rekening moet nemen. Je mag dan blij zijn als het gemidedeld verbruik onder de 5 liter per 100 km blijft, nog ver boven de 3,9 liter die Peugeot opgeeft.

Daarmee kom ik op het grootste 'min'punt van de auto: het verbruik is te hoog; de beloofde 95 gr CO2/km (nu 91) wordt niet waargemaakt. Tuurlijk: de auto weegt maar liefst 1630 kilo, en als bijtellende leaserijder moet ik me er vooral niet te druk over maken.. Maar: met de voorgaande Passat 1.9TDI (139 gr CO2/km) reed ik met twee vingers in de neus hetzelfde verbruik als nu:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/511907.html

Ondertussen is het gemiddeld verbruik op 1:20 gebracht, maar dat is vooral te danken aan héél gezapige snelwegkilometers; hetgeen met een normale 508 2.0 HDI vast ook was gelukt..

Denk nou niet dat ik geen plezier beleef aan de gecombineerde 200 PK op vier wielen: vooraan bij het stoplicht zet ik hem graag op 'Sport' en bij een snelle doordraaier (klaverblad) in 4WD-modus heb ik nog geen knipperend ESP-lampje waargenomen, laat staan dat ik ook maar iets voelde van opkomend onderstuur ;-)
Bij de oosterburen heb ik al enkele keren de maximum snelheid van 210 échte km/u aangetikt. Helaas is die snellheid elektronisch begrensd, en daarmee lever je een stukje 'Freude am Fahren' in. Weliswaar snelt de 508 in alle rust naar die snelheid, maar het feit dat het niet meer harder kan op een rustige snelweg bergafwaarts in - pakweg - de Ardennen is een beetje jammer.

Enfin, zoals gezegd: tegenwoordig haal ik vooral de kick uit het vliegend-tapijt-gevoel en de daarbij horende rijstijl. Wel zo veilig ook.
Wat ook bijdraagt aan het rustige rijden: het comfort en de stilte in de auto (circa 70 dba bij 100 km/u) en de prima JBL-installatie: geen vervorming te horen bij maximaal volume :-)

De mankementen tot nu toe: die vallen me mee, wetende dat de HYbrid4 techniek jong is.
Ik heb nog maar één keer gehad dat ik een storingsmelding kreeg bij het in stilstand verzetten van de rijmodus (van A naar Sport), hetgeen met het uit- en aanzetten van het contact weer was verholpen. Op het 508 forum zijn inmiddels enkele gevallen met vergaande HYbrid4 schade bekend, maar afgaande op het aantal HYbrid4's dat ik inmiddels over de vaderlandse wegen zie rijden, vind ik het wel loslopen.

Algemene 508-malheur: nog steeds is het een kwestie van moeizaam pairen van de iPhone 4S met de RT6-radio in de 508. Na een tip op het forum om het synchroniseren van de contacten uit te zetten zie ik wel wat verbetering, maar het blijft altijd weer afwachten of het uitgaande gesprek via de RT6 gaat lopen. Voor mezelf heb ik een deadline gesteld: als het eind dit jaar niet is opgelost (door Apple of eerder: Peugeot), schaf ik een Parrot aan als tussenschakel.
Verder valt me op dat onder de bijrijderstoel een elektromotor van de stoelverstelling heel erg warm wordt, vooral als er iemand op zit!? Daar mag de garage binnenkort eens naar kijken.

BOTTOM LINE: De auto bevalt goed,het comfort is geweldig, en zolang je hem berijdt als een vliegend tapijt valt het verbruik redelijk binnen de perken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.