Peugeot 508 Blue Lease 1.6 e-HDi (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 Blue Lease 1.6 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De omschakeling
- 61.500 km
Misschien de meest ondergewaardeerde 508 review... Ik kan je zeggen dat het behoorlijk cold turkey aanvoelt om van een BMW 320d naar een Peugeot 508 1.6 eHDI over te stappen. Het contrast tussen de frankfurter en de baguette is groot.
De 508 heb ik als voorloopauto gekregen totdat ik mijn volgende leaseauto krijg. Ik heb er inmiddels zo'n 1000km opzitten, wat voldoende is om een eerste algemene indruk te vormen. Ik heb namelijk genoeg referentiemateriaal om een vergelijking mee te maken.
Ik vind het uiterlijk van de 508 best geslaagd. Ook al ben ik geen liefhebber van sedans, dit model vind ik best goed smoelen. Het front heeft gelukkig niet die enorme haaienbek van de 407 geërfd. Ook 'en profil' kan de aanblik mij wel bekoren.
Het interieur komt prettig modern over, zonder rare glimmers of bizar gekunstelde vormen. De accenten in faux carbon hadden van mij niet gehoeven, maar het stoort allerminst. Achterin is de ruimte zeer behoorlijk: mijn kinderen hebben veel meer ruimte dan in de BMW. Niet alleen is de auto breder, maar ook beenruimte is plenty aanwezig.
Het multimediasysteem dan. De radio lust USB sticks, en dat zie ik graag. Ik heb zo 16GB aan muziek zonder dat ik steeds met mijn foon hoef te streamen. Het geluid is voor een standaard-radio best te doen, maar ik zou het geen hifi willen noemen. De bas is rommelig en ongedefinieerd en laat soms de deur resoneren (zelfs op normale volumes). De audio klinkt weliswaar beter dan wat BMW standaard monteert, maar de Alpine upgrade die ik in mijn BMW had zitten, die was van een geheel andere orde. De set in de Toyota was overigens ook significant beter.
De Fransen hebben geprobeerd de iDrive van BMW na te maken, maar zoals met zoveel namaak: nice try, but no challenge: ja, er is een draaiwiel omfloerst met sneltoetsen. Maar daar houdt de vergelijking op. De drukknoppen brengen je niet naar de plek waar je verwacht. Als ik op NAVI druk, verwacht ik de kaart, of een ingave van route. Niet een instellingenmenu voor de navigatie.
De menustructuur is vrij complex en niet altijd logisch. De donkere bolletjes in de menu's betekenen dat iets aan staat, de witte uit. Echter, de default knop (zoals OK) is dan weer lichtgekleurd als je hem selecteert.
Dan het draaiwiel van de iDrive: die is te klein en gaat te zwaar. In de BMW kun je met één vinger het wiel draaien en de grote doorsnee helpt je goed te voelen waar de klikjes zitten. In de Peugeot moet je het stokje met twee vingers draaien, er is zoveel weerstand dat je hem niet met 1 vinger kunt bedienen.
Het scrollen in de BMW werkt progressief: geef je een ferme slinger aan het wiel, dan vlieg je per 5 of per 10 door de lijst. Zo niet in de 508: elke klik is één regel. Dat is leuk zoeken in je telefoonlijst als je bij de 'W' moet zijn...
Van het mediagedeelte springen we naar de navigatiemodule. Nu woon ik in een huis dat zo rond 1920 gebouwd is, in het centrum van een oud provinciestadje. Hoe komt het dan dat ik mijn straat wel op de kaart zie staan, maar ik niet mijn straat kan opgeven als bestemming?
Verder vraag ik me af wat de navigator gedronken heeft, want de routes die hij kiest bevatten -op zijn zachtst gezegd- interessante keuzes. Wat volgens hem de beste route van mijn werk naar huis was, liep dwars door een dorp, via een B-weg door de polder, uiteindelijk de hoofdweg op die ik normaliter neem. En deze route was nog eens 4 minuten langer ook.
De kleuren van de kaart vind ik ook minder. Het groen van de weilanden steekt niet genoeg af tegen het geel van de B-wegen, maar water is daarentegen te donker. Als je uitzoomt zie je alleen maar oranje snelwegen en donkerblauwe waterwegen. Bij een schaal van 10km en kleiner wordt zelfs het IJsselmeer niet meer afgebeeld.
Ook de plaatsing van straatnamen op de kaart is volkomen willekeurig; ik zou verwachten dat hoofdwegen prioriteit hebben boven straten in woonwijken, of dat aanliggende straatnamen boven verderop gelegen straten gaan. Mais non.
Bij het voorbereiden om weg te rijden merk ik, dat de buitenspiegel aan de bestuurderskant niet ver genoeg naar buiten kan. Ik ben maar 1.80m groot, maar zelfs op de uiterste stand zie ik nog verrassend veel auto in beeld.
Ik dacht altijd dat Franse wagens fauteuils hadden in plaats van stoelen, maar dat is bij de 508 zeker niet het geval. Qua verstelling kan er een hoop, maar ik kan geen goede houding vinden. Er zit een kuil onder mijn zitvlak wat al binnen een paar minuten voor pijnscheuten zorgt. Als ik dan een stand weet te vinden waar ik het minste last heb van die kuil, dan kan ik niet meer bij mijn stuur. Het stuur kan een stuk minder ver het interieur in dan bij de BMW. Als ik de stoel goed instel op mijn armlengte, dan zit ik veel te dicht op de pedalen. Ik heb maar een kussentje op mijn stoel gelegd.
Bij het wegrijden kom ik erachter wat 2Tronic in werkelijkheid is. Ken je deze oude mop?
Heaven is where the police are British, the lovers French, the mechanics German, the chefs Italian, and it is all organized by the Swiss.
Hell is where the police are German, the lovers Swiss, the mechanics French, the chefs British, and it is all organized by the Italians.
Deze schakelbak is een staaltje van werkelijk briljante Franse engineering: ze hebben precies alle nadelen van een handbak weten te verenigen met alle nadelen van een automaat. Mijn god, wat heb ik een ruzie met dat ding. Midden op een rotonde schakelt het kreng op naar drie zodat ik met 800 rpm mag proberen weg te komen.
De (ont)koppeling voelt aan alsof iemand net aan zijn tweede rijles is begonnen na een avond stappen. De schakelpauzes zijn dusdanig lang dat je met tegenwind achteruitgeblazen wordt en je elke stoplichtsprint met een Daewoo Matiz grandioos verliest.
Zeker de combinatie met de start/stop is geweldig als je aan komt rijden op een drukke rotonde: je laat de auto uitrollen omdat je anticipeert op een gaatje dat je ziet ontstaan. Net als je aankomt bij de haaientanden wil je gas geven om erin te duiken, maar je hebt buiten de waard gerekend: onder de 5 km/u slaat de auto al af en ontkoppelt de transmissie. Het weer starten gaat razendsnel, maar vooraleer de auto weer in de versnelling staat en optrekt, groeien de krokussen al in de uitlaat.
De schakelflippers doen niet veel meer dan een brief naar het motormanagement sturen of ze het schakelverzoek met de volgende boardmeeting in behandeling willen nemen. Zodra de voorzitter het verzoek heeft ingezien en goedgekeurd wordt de aanvraag met de eerstvolgende seizoenswisseling ingediend. Enfin, you catch my drift here.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet mijn intentie om de auto af te branden. Ik vind het serieus jammer dat de schakelbak het rijplezier de nek omdraait, het is echt Treuer am Fahren met dat ding. Het stuurgedrag daarentegen is best te pruimen voor een Fransoos; je hebt al lang geen helmstok meer nodig zoals met die oude Peugjes het geval was, zoals de 405.
De stoel is niet voor mij geschikt, maar wellicht dat anderen daar wel een goede zit in kunnen vinden. De rest van de pijnpunten zijn op zichzelf denk ik niet onoverkomelijk, maar irriteren wel. Zeker als je je bedenkt wat die 508 in de lease kost.
Ik zou er zeker een paar tientjes in de maand voor over hebben om er de 2.0l 150pk te kunnen rijden met fatsoenlijke automaat, want dat verdient deze auto gewoon. Met lederen comfortstoelen lekker zoeven over het asfalt.
Want stil, stil is deze auto wel.
Met de hoed in de hand
- 68.000 km
Nu ik er een 8000km op heb zitten, vond ik het tijd voor een update van deze review. Ik heb een tijdje aan de auto kunnen wennen, en de auto aan mij.
Beginnend met de rijeigenschappen van deze voiture, ik kan weinig toevoegen aan hetgeen ik al geschreven heb. De 1.6 dieselmotor doet goed zijn best. Ondanks dat hij niet zo ruim in zijn jasje zit, heeft hij voldoende in zich om het Nederlandse polderland aan te kunnen, al blijven de klinkers keurig in de straat zitten.
Qua sturen en weggedrag ben ik er nog niet helemaal uit wat Frans comfort nu precies behelst. Bij het insturen lijkt het net of je een halve seconde eerder moet insturen dan de bocht is: de wielen gaan al, maar de koets volgt later. Uiteindelijk wen je er wel aan en doet de auto wat je vraagt, het duurt alleen wat langer en de feedback waar de auto naartoe wil is minder direct dan bij een BMW of Focus.
Dat heeft ook zijn invloed op hoe de auto zich gedraagt op hogere snelheden. De BMW kan je met 180 km/u nog met twee vingers besturen (bij wijze van spreken, wijsneus) en rijdt als op rails. Deze Fransman lijkt vanaf de 130 km/u wel een wijntje in zijn donder te hebben zitten: het sturen wordt vager en de koersvastheid neemt merkbaar af.
Als je je gedraagt en gewoon keurig op de rechterbaan begeeft met een calvinistische 110 km/u, dan ontvouwt de ware aard van de auto zich: stil, zuinig, gemoedelijk. Onthaastend. Croissantje iemand?
Over het interieur kunnen we een aardige boom opzetten, alleen weet ik niet waar te beginnen.
Met het zonnige weer van de afgelopen dagen ben ik erachter gekomen dat de zonnekleppen zo'n 10cm te kort zijn. Links en rechts zitten zulke gapende spleten dat de Betelgeuze er nog tussen past om zijn grote zonnevlammen naar binnen te werpen en mijn wenkbrauwen doet smeulen.
Met pupillen als speldenknoppen probeer ik het mij omringende verkeer te ontwijken, smachtend naar een eclips of een straat vol wolkenkrabbers. Gelukkig heb ik genoeg opbergvakjes dat er altijd wel een zonnebril voor de grijp ligt.
De lampjes voor de passagiers achterin werken uitstekend, aldus mijn kinderen. De knopjes om ze in te schakelen zitten onder handbereik en zijn eenvoudig te vinden. Voorin, bij de binnenspiegel, zit een andere schakelaar, waarmee de bestuurder deze lampjes weer uit zou moeten kunnen zetten. Zou moeten kunnen, zei ik toch? Volgens mij was de constructeur van dit geheel niet het helderste licht.
Bij het inparkeren word je geholpen door parkeersensoren die piepen plus een display die visuele hints geeft waar zich obstakels bevinden. Het inschakelen van de display kost soms dermate veel tijd dat de auto al geparkeerd is. Gelukkig komen de piepers al eerder in actie, maar pas op: ik ben al tegen een smal paaltje aangereden terwijl deze rukkers geen kik gaven. Geen schade gelukkig, but daddy was not amused.
Het stuurwiel is compleet omkorst met diverse knoppeneilandjes die elk zo hun ding doen, of iets anders. De Source knop wisselt tussen audiobronnen, zoals Radio-CD-USB-AUX, maar als de telefoon gaat, kun je hiermee ook opnemen. Ophangen dan weer niet.
De bediening van de cruise control zit op het stuurwiel. Blijkbaar is de CC een belangrijke functie, want er zijn wel zes knoppen aan gewijd om de boel in te stellen. Gelukkig kun je ze niet per ongeluk bedienen als je netjes je handen op tien-voor-twee hebt, want ze zitten in de onderste ring van het stuurwiel.
De plekken waar je wèl gemakkelijk bij kunt met je duim, daar zit maar 1 draaiwieltje. Het linkerwieltje is om door de functies van het boordcomputermenu te scrollen. Druk je het wiel in, dan zegt de auto belerend dat je dit niet mag doen tijdens het rijden. Foei! Houd je ogen op de weg, lamzak!
Het rechterwieltje is de seek-button voor de muziek (volgende/vorige track). In kaart-modus is naar boven rollen het volgende nummer. In de media-lijst is naar beneden rollen het volgende nummer. Capice?
De volume-toetsen zitten hoog boven de waterlijn, op een terp op een ander knoppeneiland, want wie wil dat nu als duimwieltje goed bereikbaar hebben? Tssk! Die is voor de boordcomputer, weet u nog?
Mocht de telefoon gaan, begin dan niet gelijk te praten als u het gesprek aanneemt, de beller zal u niet kunnen horen. Het duurt even om de 386 PC op te starten, de config.sys uit te lezen, MS-DOS hoog te laden en stacker.exe op te starten. Na zo'n vlammende zes seconden is de blauwtong-verbinding tot stand gekomen en kan het gesprek aanvangen.
Ook is het altijd een geruststellende gedachte dat de auto mij vertelt wanneer het bluetooth adressenboek gesynct is met mijn foon.
Zelfs terwijl ik achteruit rijd en ik de parkeerhulp in beeld heb, of de navigatie aan het instellen ben, of als ik een nieuw liedje aan het opzoeken ben, dan laat hij het me toch even weten. Fijn!
Godzijdank heb ik niet al teveel vrienden, want zoeken in de contactenlijst is voor mietjes. U zult regel voor regel uw vrienden en collega's langs moeten. Laat u zich vooral niet afleiden door het verkeer om u heen, want als u even tien seconden de aandacht buiten de auto verlegt, is de bellijst weg. Dat zal u leren! Bellen en rijden!? Foei! Ogen op de weg, lamzak!
De navigatie heb ik reeds besproken en mijn mening blijft staan. Het is bevredigender om driehonderdveertig keer met je hoofd tegen de muur te bonken dan met dit ding te moeten werken: je weet dat de pijn vanzelf stopt als je bewusteloos raakt. Ik heb al drie keer gehad dat een plaats niet in te voeren was (met name kleine dorpjes). Pak in zulke gevallen de smartphone erbij en google de postcode. Op basis van de postcode krijg je dan de hoofdgemeente te zien waar het gehucht bijhoort. Twee andere keren kon ik een straat niet als bestemming opgeven, terwijl deze wel op de kaart te zien was, met naam en al. De kaarten zijn erg belegen, maar gelukkig staat de Via Romana er wel op, met alle veertien aquaducten van keizer Nero.
Vandaar dat ik maar een vakantie naar Italië heb geboekt, dan kan ik niet verdwalen. Vanaf Augusta Treverorum immer gerade Strauss.
De verkeersinfo is ook prachtig: of je hebt niets, of, als je de functie activeert, word je getrakteerd op een onophoudelijke stroom popups met oude meldingen die overal dwars doorheen gaan. Alsof je per ongeluk op een pornolink in een spammailtje hebt geklikt. Op de kaart zie je soms een icoontje staan op je route, maar je kunt niet zien in welke richting de problemen zitten.
Last but not least: 2Tronic. Ik raak er niet over uitgepraat, er is elke dag wel iets over te vertellen. Zeker de voortreffelijke samenwerking met het stop/startmechanisme maken het schier onmogelijk om met gezwinde spoed van de plaats te komen. Achteruit een parkeervak uit gaat schoksgewijs, wat het tot een spannende ochtendmanoeuvre maakt om de bestuurder te doen ontwaken. Zeker als je moet steken, want de wagen staat nog niet stil of de motor is al uit en de parkeerrem staat erop. Bij het stapvoets filerijden zorgt de wagen er ook voor dat u niet in slaap valt, want u wordt lekker wakker geschud door de bruuske koppeling en ontkoppeling.
Mijn ervaring is dat bij harmonikafiles de bak het beste op M gezet kan worden, en de stop/start uit.
Dat is beter voor het milieu in de auto, omdat het interieur zich anders zou vullen met ongezonde krachttermen.
En tenslotte de hamvraag: hoe zuinig is de auto nou eigenlijk, met al deze snelheidsbelettende maatregelen aan boord? Ik rijd ongeveer 1300 km op 70 liter. Dat is pak m 'm beet 1:18.5. Als je volgens de EO richtlijnen zou rijden dan moet 1:20 of 1:22 zeker haalbaar zijn.
Maar dat is dus net zo gezapig als een heel album van Bløf.
Verkaaaansie!
- 72.500 km
In de meivakantie heb ik de auto flink op de proef gesteld met een lange vakantierit naar Italië, via Duitsland en Oostenrijk.
De bagageruimte is me alleszins enorm meegevallen, want ik heb alles in de kofferbak gekregen zonder te proppen of het passagierscompartiment vol te laden. De koffer lust een dikke 500 liter aan spullen, en dat is meer dan de Dreier. Redelijk vergelijkbaar met mijn eerdere Avensis Wagon uit 2007.
Het rijden op de Autobahn was een hele belevenis, want het is flink werken geblazen als je boven de 140-150 komt. De auto gaat steeds meer alle kanten op terwijl het stuurgevoel steeds minder wordt. 180 km/u in de BMW was minder inspannend dan 150 in de 508.
Maar goed, tandje lager en naar de rechterbaan, dan kom je er ook. Ik had tenslotte twee dagen voor de reis ingepland, dus waarom haasten?
In Oostenrijk kreeg ik nog een leuke 2Tronic surprise: in het dorp waar ik moest zijn, sloeg ik de straat in van mijn hotel. Dit was een klein weggetje naar boven toe, op een heuvel van zo'n 10-12%. Ik had nog vaart, dus ik reed zo'n 35 km/u.
En wat doet 2Tronic als je 35 rijdt?
Opschakelen naar zijn drie, heel goed!
En wat doet een 1.6 diesel van 105 pk als hij heuvelop 1500 toeren draait en de bak dan opschakelt?
Stilvallen, heel goed!
De rest van Oostenrijk heb ik maar in M en S gereden, om het vocabulaire van mijn kinderen beschaafd te houden.
Het verbruik over mijn gehele vakantie (ruim 2500 km) lag op 1:18.8 volgens de boordcomputer, inclusief Autobahn en bergjes rijden in Jodelland. Niet gek, maar ook niet spectaculair, omdat ik vrij rustig gereden heb.
En nog een leuke gotcha van de telefoonmodule! Ik vroeg me al een tijdje af waarom ik sommige nummers vanuit mijn telefoonboek wel kon bellen en sommige niet. Bij het bellen verbrak de verbinding nog voordat er een kiestoon te horen was. Mocht je telefoonnummers met spaties erin hebben, dan ben je de Sjaak, die lust de auto niet. Je kunt ze wel vanaf je telefoon kiezen, het gesprek verloopt dan gewoon via de handsfree.
Leg dat maar eens uit aan Jos en Ger terwijl zij een bonnetje voor je printen.
Over de review
- 75.000 km
Ik vind het grappig om in de commentaren te lezen dat veel van mijn bevindingen bevestigd worden door 508 bestuurders, maar ik heb gemerkt dat er ook een selecte groep is die de zaken bagatelliseert of onder het kleed veegt.
Op mijn werk sprak ik laatst iemand die een 508 gehad heeft, die zich lovend uitliet over de auto en de automaat, maar die bij doorvragen wel AL mijn bevindingen bevestigde:
"De bak schakelt zo traag, dat je terugvalt in snelheid"
"Ja dat klopt, maar daar wen je aan"
"De bak raakt in de war als je een gaatje dicht wilt rijden"
"Ja dat klopt, maar je moet dan ook niet zo gehaast rijden"
"Filerijden gaat heel erg schokkerig"
"Dat is inderdaad een minpuntje van de auto"
"De navigatie is echt compleet *^#%# en de kaarten zijn bejaard"
"Ja, soms is het wat lastig om je route in te geven, maar daar leer je mee leven"
Hoe diep zit je dan in je Stockholm-syndroom dat je dit goedpraat?
Gezien de relatief lage lezerswaardering van deze review (nu 53%) vermoed ik dat er een hoop van zijn onder de 508 berijders. Ik vind dat behoorlijk jammer, want ik heb flink mijn best gedaan om eerlijk mijn bevindingen te noteren en te melden. Ik ben van mening dat je beter de vijfsterren reviews kunt wantrouwen dan mijn epistel.
Ook in mijn andere reviews ben ik kritisch, zo staat in mijn BMW-review de nodige kritiek vermeld, evenals de Focus.
Ik vind de 508 gewoon de minste auto waar ik ooit in heb gereden, buiten een Daewoo Matiz. Ik heb gewoon geen lol bij het rijden. Zo had ik meer plezier in mijn Avensis bijvoorbeeld, al had die de nodige mechanische kuren (D-4D iemand?). Een saaie auto misschien, maar wel een heel stuk consistenter in de rijbeleving. Of mijn eerste auto (een 206 nota bene). Vrat komplampjes, startte 's winters met een gore hoestbui en er rammelde van alles bij 60k km, maar hij deed het altijd.
Ik kan niet wachten tot ik mijn volgende auto krijg; helaas gaat de nieuwe Dreier Touring niet lukken qua leasebudget en fiscus, dus ik heb mijn zinnen gezet op de V60 D4 Geartronic in R-Design uitvoering.
Dat model heeft een 181pk motor, sportonderstel (15mm lager) en stuurinrichting dat een heel eind gaat om me veel rijplezier te geven in combinatie met comfort en luxe voor de gezinsleden. En eindelijk een Geartronic automaat voor mensen onder de 55 jaar.
De eerste Volvo die de bocht in wil, het moet niet gekker worden... ;-)
Maar dat gaat een andere review worden.
We rollen verder
- 80.000 km
De maanden vliegen voorbij, evenals de kilometers. Zo rond de 80k begon de auto te roepen dat het tijd was voor een schone onderbroek.
De afspraak met de garage was snel gemaakt en de beurt is zonder problemen verlopen. Er is niet veel meer gedaan dan wat olie verversen, ruitensproeiervloeistof bijvullen en een koplampje vervangen.
Wat de technische/mechanische betrouwbaarheid betreft is er weinig reden tot klagen met deze auto. Voor de rest heb ik alles wel redelijk gezegd met mijn eerdere updates. Betrouwbaarheid verdient derhalve een upgrade van 4 naar 5 sterren.
De laatste loodjes
- 94.500 km
Na maandenlang aftellen is er een eind gekomen aan mijn relatie met de 508: mijn bestelde V60 diende zich aan en het werd derhalve tijd de Peugeot weer terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar.
De dagelijkse tirades zal ik me nog lang heugen, welke de 2Tronic mij heeft aangedaan. Oh wat waren wij niet voor elkaar gemaakt...
Ik denk dat als er een normale handbak in de auto had gezeten (of een reguliere automaat), dat het bovenstaande verhaal wellicht nooit geboren zou zijn. Want dat was het enige echte grote manco van deze voiture.
De navigatie heeft zo zijn nukken en bizarre interpretaties van wat een goede route behelst, uiteindelijk kom je er wel.
De multimedia-unit doet uiteindelijk ook zijn ding, zij het dat z'n brein net zo traag werkt als die van de lokale dorpsgek. Af en toe duurt het een paar seconden voordat het kaartje getekend is.
In feite gedraagt de auto zich als een stereotype Franse arbeider: hij is wat traag van begrip als je hem instructies geeft en heeft wat moeite om op gang te komen. Als je begint te foeteren en hem een schop onder zijn kont geeft, veert hij op en springt 'ie vooruit. Maar zodra je dan even niet oplet, zakt hij weer terug naar stationair en gaat hij een sigaretje roken met een glaasje wijn erbij. En dat net als je tussen twee vrachtwagens door moet invoegen.
Helaas ben ik het type persoon dat meer te doen heeft op een dag, dus dan zijn dit soort wagens niet aan mij besteed.
It's just 2Moronic. Your mileage may vary.
Plussen en minnen
De management-samenvatting:
+++ ruimte
++ rijke uitrusting
++ diverse multimedia bronnen (AUX/USB/BT)
++ enorme actieradius: 70 l tankinhoud
+ stil
+ voor een 1.6 een fijne motor
+ bruikbare aflegruimte
+ design
+ best zuinig, maar niet spectaculair
--- 2Tronic halfautomaat is compleet ruk
--- 2Tronic halfautomaat is compleet ruk
--- 2Tronic halfautomaat is compleet ruk
-- navigatie-unit antiek en onlogisch
-- stop/start tergt de zenuwen
-- wegligging en stuurgevoel
-- "iDrive" slechte kopie van origineel
- klank audioradio matig
- telefoonmodule traag en onbetrouwbaar
- trage parkeersensoren
- zitcomfort niet voor iedereen goed
- schakelflippers luisteren slecht
- geen reservewiel maar pompje met prut
- met opgetrokken been kom je tegen de handrem aan
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.