Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2005)

autoreview

Peugeot 407
Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407Peugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieur

Signalement

Uitvoering407 XT Pack 2.2-16V
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf242.000 km
KM-stand laatst305.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

toch een 407

  • 257.000 km

reed op een dag langs een peugeot dealer en zag een mooie donker blauwe 407, toch maar snel even gedraaid om te kijken. zeer nette auto van eerste eigenaar. wat op viel waren de grote wielen van de 407 coupe en de hoge km stand in combinatie met hoge prijs van bijna 10.000 euro dit was absoluut geen koopje. gezien de hoge km stand en de prijs maar snel weg gelopen.
de zaterdag erop na het auto wassen toch maar besloten om te nog een keer te kijken, de proefrit beviel uitstekend. besloten mijn auto eerst particulier te verkopen en dan tot aanschaf over te gaan zodat er mischien zonder inruil wat meer van de prijs afkon, dit lukte en de zaterdag erop kon ik hem ophalen. blijft altijd spannend! en daar stond ie keurig gepoetst van binnen en van buiten in de showroom! leek wel of ik een nieuwe kocht, onder genot van een bakje koffie en bloemetje erbij voor mijn vrouw.

wat opvalt ten opzichte van de 406...
nog betere en luxere afwerking van het interieur.
de nog betere rijeigenschappen, de 406 staatbekend om zijn perfecte combinatie combinatie van wegligging en comfort waarbij de nadruk op comfort ligt.
de 407 heeft een iets hardere demping waardoor het allemaal steviger aanvoelt maar hard en stoterig word het absoluut niet ondanks de 18 inch wielen. de vering is daarin tegen juist weer iets soepeler, lijkt vreemd maar hierdoor ligt de nadruk meer op wegligging en sportiviteit met toch een frans en typisch peugeot karakter.
het rijd zeker nog weer beter als een 406 en dat is absoluut een compliment!
je voelt ten opzichte van de 406 wel iets minder in het stuur maar de besturing is heerlijk direct en precies. je stuurt in een keer een bocht in zonder te moeten corrigeren het lijkt wel of ie op rails loopt
dit rijd werkelijk echt zeer goed met sportief en frans karakter en daarom rijd ik ook peugeot.

de 2.2 motor is eigenlijk precies dezelfde als in de 406 maar door electronisch bediende gaspedaal is minder nerveus en voelt onderin iets sterker aan. de 6 bak is niet iets typisch peugeot, niet slapjes en met lange wegen maar gewoon strak.
de 6 bak is een grote stap vooruit ten opzichte de 5 bak van de 406 waarvan ik vond dat de 1e te kort was of de 2e te lang. de 6e versnelling bij de 407 is ietsje langer als de 5 bij de 406.
desondanks voelt en is het ook denk wel trager aan als de 406, zeker bij snelheden boven de 100. de 406 sprinte behoorlijk rap in 5 vanaf 100 tot de 215, de 407 heeft daarvoor behoorlijk langere aanloop nodig. heb hem daarom net als mijn vorige auto's ook laten chippen en ondanks de hoge km stand kwam hij nog op keurige 157 pk en 219 nm de motoren van peugeot zijn in tegenstelling de electra dus wel heel goed, heb nu 170 pk en 242 nm en dat merk je wel. ik vind persoonlijk omdat de 407 zwaarder is als de 406 de 2.2 wel de minimale motor. wat wel opvaslt is dat de 406 230 op de teller haalde en deze zo 7 km afweek de 407 dat ook haalt maar de teller 1 km afwijkt en dus wel hogere top heeft maar langer duurt voor deze berijkt is. verbruik ligt rond de 1 op 11.5 en dit vind ik keurig voor een auto als dit.
tijdens het rijden geeft de auto hoge mate van rust en comfort af voelt stevig aan en geeft ook darom een hoog gevoel van comfort het rijden is werkelijk genieten.

ik heb dus de luxe xt pack uitvoering met alles er op en er aan, je komt niks te kort, de leren bekleding is mooi maar word zomers bloedheet dus eerst de auto en airco even laten lopen voordat je instapt, swinters vind ik stoelverwarming wel fijn maar niet warmer dan standje 1.
wat wel opvalt is dat de airco moeite heeft om de auto koel te krijgen dit komt denk ik door de grote vooruit donkere kleur en leren bekleding, krijgt het uiteindelijk wel koel maar duurt langer als bij de 406

de 407 staat ook bekend om zijn storingen maar hiervan heb ik in een jaar nog niks geen last van gehad. de auto bevalt mij uitstekend, ziet vind ik er mooi uit met zijn grote wielen chromen gril en lijkt ook betrouwbaar te zijn.
volgende week op vakantie naar oostenrijk en kijk uit naar de rit!

  • 278.660 km

inmiddels al 2 jaar verder en ook 2x naar Oostenrijk geweest en ook 2 apk keuringen met onderhoud verder..

1e jaar geen enkel probleem gehad ook met de apk niet, de auto mischien duur gekocht maar perfect onderhouden door de vorige eigenaar.
meteen kleine beurt met op aanraden van de dealer motorflush laten doen.
Dit is echt aan te raden, was het olie verbruik eerst 1 ltr op 5000 km nu 1 ltr op 10000 km.
De 2.2 benzine staat bekend om zijn wat diesel achtige loop dat is nu heel stuk minder en wat verder opvalt dat de motor stuk sneller oppakt en stiller en zuiniger loopt, haal nu wel eens gemiddeld verbruik van bijna 1 op 12.
De reis naar Oostenrijk is prima te doen met de 407 heerlijke stoelen veel rust en comfort met dito wegligging al zou het nooit echte autobahn racer worden daarvoor is de achter vering ietwat te week wat bij snelheden van boven de 180 wat deinen oplevert.
Ondanks de bejaarde km stand en wat bagage haalt ie nog snelheden van ruim boven de 220 km/h, en na flink aandringen top gehaalt van 227 Km/h op de nav... kennelijk maakt de hoge km stand geen enkele indruk op de motor.

Afgelopen zomer weer bijna jaar en 27000 km verder en dus weer tijd voor apk icm groot onderhoud.
afgelopen winter el de michelins primecy vervangen door 4 nieuwe uniroyal rainsport3 banden, best prijzige maat trouwens 235 45 18.
Dit x bij de apk wat dingen opgemerkt wat er binnen kort aan zat te komen.
fusee kogel en wiellager links voor zat speling op, en de remklauw rechts achter bleef ook iets hangen, alles meteen laten vervangen.
Ook deze x weer motor flush laten doen, vond de motor behoorlijk nagelen.
Volgens peugeot hoeft pas onderhoud om de 30000 km of 2 jaar en dat kan maar dan is ie er ook werkelijk aan toe, olie werd wat zwartig en de motor word rumoerig.
Was ik vorig jaar met klein onderhoud en apk 320 euro lichter koste me het dit x 1190 euro, vond ik eerst veel achteraf maar valt het eigenlijk wel mee heb sinds aanschaf van deze auto ook ruim 34000 km mee gereden.
al met al zeer tevreden! peugeot heeft de naam en met name de 407 niet al te betrouwbaar te zijn maar de motoren zijn gewoon goed, heb amper olie verbruik en de auto haalde afgelopen zomer in duitsland precies weer 227 op de nav op precies zelfde stuk autobahn!
Ook electronische storingen heb ik tot nu toe geen last van, kennelijk zegt de manier hoe je met de auto omgaat ook wat de vorige eerste eigenaar was er zuinig op en ik ook.
Volgend jaar gaan we voor het eerst met de caravan naar oostenrijk, een hobby 495 uit 2001 met max gewicht van 1400 kilo, verwacht dat dit geen enkel probleem is voor de 407...
Rijden met de peugeot is voor mij nog steeds echt genieten,zeer goede wegligging en hoog comfort met veel rust aan boord maken voor mij het rijden tot echte ontspanning.
Ik kijk nu al uit naar de volgende zomer met caravan..

beurt apk en onkosten

  • 305.000 km

vorige zomer niet naar Oostenrijk kunnen gaan omdat min vrouw in juli uitgerekend was van onze dochter.
Daarom besloten de laatste week van juli de caravan te gaan uitproberen in Luxemburg. De 407 heeft niet heel veel moeite met de caravan, in Nederland kun je gewoon 100 km/h in zijn 6 rijden, 110 tot 115 is ook mogelijk in de 6e versnelling.
Bij viaducten of heuvels houd ie de snelheid ook gewoon vast, De steile klim bij luik red ie net niet in zijn 4 de andere klimmetjes gaat ie met ongeveer 95 in 4 naar boven... Prima caravan trekker en met kogeldruk van 72 kilo redelijk stabiel.
Bij de apk moesten de remschijven voor en 1 fuseelager vervangen worden verder mankeerde er niks aan.
Echter na 3000 km trilde de auto bij het remmen ,oorzaak: kromme schijven. Onder garantie schijven vervangen maar na 3000 Km weer krom! De schijven zijn daarom op de naaf afgedraaid en nu lijkt het opgelost te zijn... Heeft iemand hier ervaringen en een oplossing voor? De dealer kon niet direct een oorzaak vast stellen.
Op oud jaarsdag hoorde ik een piepend geluid Bij het rollen van de auto met ingetrapte koppeling... U raad het al de druklager liep op zijn einde. Deze onderdelen gaan doorgaans niet langer mee dan 150 000 Km maar de mijne was iets meer dan 100 000 km terug ook al vervangen door een orgineel. Bedroevend slechte kwaliteit volgens mij, heb daarom besloten voor een Luke koppeling te gaan en meteen alle keeringen ook mee te nemen omdat dit maar tientjeswerk is. Kan niet anders zeggen dat ie nu heel licht koppelt en zich heel mooi laat doseren. Meteen een beurt met olie flush laten uitvoeren omdat dat ook binnen 3000 km aan de orde was. Maakte mij wel mooi 1200 euro lichter. Hoop dat ie nu komend jaar niet te grote kosten krijgt. Verder zijn de banden alle 4 weer vervangen door michelins want de uniroyals sleten mij te snel en waren niet mooi zuiver rond, kan de auto niets aan doen banden slijten nu eenmaal. Olie verbruik is nu ongeveer 1 liter op 5000 km maar heb het vermoeden dat de klepseals versleten zijn want na een nacht stilstaan is er een heel klein blauw walmpje zichtbaar bij het starten. het benzine verbruik schommelt zo rond 1 op 12 tot 12.5.
Behoorlijk grote kosten gehad afgelopen jaar maar of dit nu allemaal te verwijten is aan kwaliteit van de auto? Een druklager is en blijft een lager soms gaan ze lang mee soms kort, betrouwbaarheid vind ik nog steeds goed want hij heeft ons nog nooit laten staan en alles werkt nog.
Bevalt nog prima hoog comfort met dito wegligging en de besturing is mooi scherp en precies. De 2.2 is een juweel van een motor krachtig stil en zuinig en vanaf 2000 toeren al behoorlijk veel trekkracht.
Rij er nog een jaar mee door, in Mei gaan we nog week met de caravan op pad naar de Belgische ardennen en in Juli naar zwarte woud. Hopen dat ie het volhoud 300 000 km is voor een benzine tenslotte niet niks...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.