Peugeot 307 Break XS Premium 1.6 HDiF 16V 110pk (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 Break XS Premium 1.6 HDiF 16V 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2005 werd deze auto de winnaar in de strijd welke auto mijn leaseauto zou worden. De criteria waren simpel: de auto moest veel laadruimte bieden zonder te groot te zijn, minimaal cruise control en airconditioning hebben en ik moest niet al te veel bij hoeven te betalen. De 307 bood dit allemaal en versloeg zijn concurrenten door een zeer gunstige prijs én meer ruimte.
Ik heb drie jaar en zo’n 175.000 km met deze auto gereden. Gedurende deze periode heb ik mijn ervaringen hier bijgehouden. Nu de auto terug is bij de leasemaatschappij heb ik deze ervaringen wat proberen te ordenen, zodat er een goed overzicht op alle punten ontstaat.
In- en exterieur
De 307 Break is natuurlijk geen spannende auto, maar het ging mij dan ook vooral om het praktische gebruiksgemak. En dat biedt deze auto volop. Het is een ware slokop: een mountainbike past met gemak achterin, tijdens verhuizingen scheelt het je zo een dag huur van een busje en een bezoekje aan de Ikea betekent niet na afloop tot de ontdekking komen dat je aankopen net niet passen. Ook de ruimte voor de passagiers is ruim voldoende. Met mijn 1 meter 86 kan ik prima achter mezelf zitten.
Net als de buitenkant is ook de binnenkant niet echt spannend. Het dashboard ziet er netjes uit, maar niet alle gebruikte materialen zijn even mooi. Gelukkig zijn ze wel duurzaam, nergens is het interieur sleets geworden. Ik ben de satellieten achter het stuur voor de bediening van de cruise control en de radio erg gaan waarderen. Ze zitten precies op de goede plek en als je eenmaal gewend bent aan de bediening gaat het heel vanzelfsprekend. De premium heeft leer op het stuur en dat is ook erg fijn.
Comfort en rijgedrag
Deze auto voldoet wat mij betreft ruimschoots aan het cliché dat franse auto’s comfortabel zijn.
Hoe lang de rit
PROBLEMEN
Algemeen:
- hemelbekleding is groezelig geworden en spontaan ontstane ’vlekken’ op lichte kunstof delen
- rammeltjes, kraakjes en piepjes
Specifiek:
- begin: cruise control viel vaak op onvoorspelbare momenten uit (opgelost na een softwareupdate)
- doorlopend: melding ’storing esmissiesysteem’ (opgelost door turbo te vervangen bij 162.000 km)
- 90.000 km: plotseling lage oliestand (geen idee waarom, daarna niet weer onverwacht gebeurd)
- 110.000 km: portierslot defect, waardoor bij uitstappen de auto eenmaal buiten nog op slot was
- 120.000 km: achterruitewisser vervangen (speling en daardoor doorzwaaien op carrosserie)
- 132.000 km: koppeling/drukgroep defect
- 150.000 km: achterklep gaat open bij van slot doen centrale deurvergrendeling
- 150.000 km: stuurbekrachtigingspomp defect/lek
- 156.500 km: rechterzijde climate-control blaast alleen nog hete lucht
- 162.000 km: turbo vervangen
- 172.500 km: auto niet door APK gekomen
- 174.500 km: auto ingeleverd bij leasemaatschappij
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.