Peugeot 307 Break XS 2.0 HDI 90pk (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 Break XS 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben een traantje weggepinkt bij het inleveren van onze vorige auto, een VW Bora. En we huilen nog steeds. De ruimte is in de 307 Break fantastisch - kinderwagen, twee kids, koffers, tassen, voor een weeshuis boodschappen, het past er allemaal in. Maar verder irriteren we ons soms behoorlijk aan de trois-cent-sept.
De cruisecontrol vertoont Marco Bakker-neigingen
(de garage en Peugeot France krijgen het maar niet verholpen), de afwerking is niet overal even goed (loslatende bekleding), de auto lekt spontaan olie, de cilinders houden wel van een slokje diesel, de motor wordt soms plotseling gevaarlijk warm en de auto kraakt als een oud zeeschip in een volle storm. Dat laatste is volgens de garage "een veelgehoorde klacht" over de SW en de Break - de middenstijl is de boosdoener, te weinig stijf. Maar goed, wat wil je ook als je een auto koopt waarvan de vertaling (break) "brik" betekent...
Heeft de auto ook positieve kanten? Ja. Natuurlijk. Naast de eerder genoemde ruimte (ook op de achterbank), is ook het comfort redelijk voor elkaar, heeft de motor een mooie koppelkromme, kan er maar liefst 1500 kilo worden aangehangen en zijn de veiligheidsvoorzieningen uitgebreid. Bovendien stuurt hij redelijk scherp en werkt de airco uitstekend. En vanzelfsprekend is de bediening van de optionele radio uitmuntend. Vanaf het stuur, met een scroll-wieltje! Wil je echt goed geluid, dan moet je wel investeren in betere boxen.
Tot slot: wat opmerkelijk is, is dat de stuurinrichting van de 307"s verschillen. Heb door mijn cruise-problemen al heel wat 307"tjes mee gehad en ze waren allemaal anders bekrachtigd. Ook de auto"s die op dezelfde banden (Dunlops) stonden als mijn eigen Break reageerden anders. Ben zelfs zo ver gegaan dat ik de bandenspanning van zo"n leenauto heb opgepompt tot de door mij gebruikte spanning. Maakte helemaal niets uit. Mijn break stuurt lichter (iets te licht zelfs) dan de meeste andere auto"s die ik meekreeg.
PROBLEMEN
1) cruisecontrole werkt niet (gaat sprontaan harder of zachter, is slecht in te stellen, meerdert vaart als je hem vraagt juist vaart te minderen - bijvoorbeeld als de auto voor je iets gas terugneemt) 2) bekleding laat hier en daar los (te krap uitgesneden) 3) de auto kraakt bij elke oneffenheid in de weg 4) plotseling hoog oplopende temperatuur van de motor (met bijhorende stank) 5) onverklaarbare olielekkage (de garage begreep er ook niets van) 6) de digitale oliemeter op het dashboard geeft zeer regelmatig vals alarm 7) de radio schroeft soms het volume op naar pijnlijk luid niveau, zonder dat de knoppen worden bediend 8) het door de garage opgegeven verbruik wordt lang niet gehaald - ik ben een hele vent als ik met mijn toch vrij rustige rijstijl in deze diesel 1 op 15 haal - en dat vind ik veel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren