Peugeot 307 Break XS 2.0 16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 Break XS 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De 307 Break doet mijns inziens niet onder voor de 307 SW. Ik vind de 307 SW een Break in iets andere uitvoering met een meerprijs van €1600, dan een heel ander model dan de Break.
Doordat ik de 2.0-16v lijnmotor heb gekozen zaten daar ook 16’ l.m. velgen onder en banden met de maat 205/55VR16 t.o.v. de standaard 195/65HR15 banden. Met deze bandenmaat doet de Break/SW net iets forser aan dan de standaard "magere" banden, vooral aan de achterzijde ziet de standaard 195 bandenmaat er mager uit bij de Break/SW.
Voor de sprint dient de motor wel ruim boven de 3000 tpm te draaien (bv. 4000 tpm) om snel aan te voelen. Om snel te blijven rond de 120 km/u moet je wel in de 4e versnelling blijven rijden, anders is menige diesel sneller (bv. VW Polo SDI).
Door de hoogte van de auto trekt deze bij de meer illegale snelheden (boven 160 km/u) niet zo vlot meer door naar hogere snelheden, mijn Laguna Hatchback met 1.6-16v motor deed dat zelfs vlotter (niet tot deze genoemde snelheid!).
Voor een normale rit kun je schakellui rijden. Ik ben dan ook erg tevreden over deze 2-liter motor, het is erg komfortabel rijden op deze manier.
Tijdens de zomervakantie van 2003 heb ik deze auto gebruikt als trekker voor mijn caravan van +/- 900kg, wat uitermate goed is bevallen.
De 2-liter motor met 138pk aan boord heeft daarvoor voldoende trekkracht mede door het koppel van 190Nm.
De auto behoefde niet alles uit de kast te halen om op snelheid te komen, in Frankrijk met 105km/u op de teller (vast middels de cruise control) in de 4e of 5e versnelling was geen probleem. Om de auto continu deze snelheid vast te laten houden in heuvelachtig gebied moest ik wel terugschakelen naar de 4e versnelling. In de 5e versnelling zakte de auto bergopwaarts af naar 80 á 90 km/u.
Deze auto doet van binnen erg ruim aan. Dit mede door de grote voorruit van de 307.
De armsteunen zijn prettig als je niet hoeft te schakelen. Als ik vanuit stilstand met de auto ga rijden klap ik de steun dan ook vaak omhoog.
Omdat de steunen vor mijn gevoel nogal hoog zitten ben ik vaak geneigd om de armsteun van de rechterstoel te gebruiken. Geef mij voortaan maar een normale middenarmsteun , dus los van de stoelen.
Verder zijn de stoelen prettig te verstellen en hebben en stevige maar goede zit.
Na mijn vakantie heb ik de gasinstallatie ingeschakeld. Er is mijn inziens geen verschil te merken in het rijden op benzine t.o.v. LPG voor wat betreft de prestaties. Voor de overige LPG ervaringen met deze installatie zie verderop.
De installatie is een AG met een 53 liter tank.
PROBLEMEN
Zoals genoemd heb ik een LPG installatie van AG met een 53 liter tank (onderbouw). Na 3000 km rijden op benzine ben ik deze installatie gaan gebruiken.
Na enkele honderden kilometers rijden merk ik het volgende:
Na 175 km gaat het rode indicatie lampje van het brandstof nivo al branden terwijl de tank nog lang niet leeg kan zijn. Bij 275 km gaat er een waarschuwingslampje branden en wordt er elke seconde een irritant piepje afgegeven.
Dit is de huidige situatie, verdere berichtgeving volgt, als de tank echt leeg is (radio gaat dus iets harder nu).
Ter vergelijking; mijn vorige gas installatie in de Renault Laguna had een 45 liter gastank, daarmee kon ik de tank zonder problemen leeg kon rijden, meestal ongeveer 385km op een tank. Dus geen irritante piepjes e.d.
Door mijn Peugeot dealer in Gouda heb ik losse speakers laten inbouwen.
Dit nadat ik verschillende reacties heb gelezen mbt slechte luidspeakers die Peugeot als optie, bij een Peugeot radio, voor de 307 kan leveren.
Volgens de verkoper zou er een goed Pioneer speakerset o.i.d. in worden gebouwd.
De geluidskwaliteit van deze set is echter droevig slecht, een erg blikkerig geluid. Terug naar de dealer dus, ik heb alleen helaas geen specs. op papier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren