Peugeot 307 Break XS 1.6 16V (2004)

Peugeot 307 Break XS 1.6 16V (2004)

Uitvoering307 Break XS 1.6 16V
Bouwjaar2004

13700 km: in november 2005 deze 11 maanden oude demowagen gekocht bij Nefkens in Deventer. Na de snelle GTI was dit wel even wennen, vooral het hogere wagengewicht en het lagere koppel was even slikken. Nu 3 jaar verder rij ik nog steeds met veel plezier in deze auto. Auto is inmiddels 4 jaar (dec.2004) oud. Auto is voorzien van cruisecontrol met speedlimiter. Deze is heel nauwkeurig d.m.v. een extra digitaal tellertje in te stellen. Handbediende airco die ook op hete dagen de auto lekker koel krijgt en op de natte dagen de ramen prima condensvrij houdt. Ramen voor zijn elektrisch bediend, maar achter zitten nog zwengels. De beide sportstoelen voor zijn in hoogte verstelbaar en geven een goede (zijdelingse) steun, ze zijn allebei voorzien van een eigen armsteun. Een rit van meer dan 1000 km was geen enkel probleem. De ruimte voorin is erg riant, mede door ver weg geplaatste voorruit. Ook achterin kun je goed zitten. Met een lengte van boven de 1.85 mtr kun je nog gewoon achter mij zitten. De achterbank, voorzien van een middenarmsteun is na het verwijderen van de hoofdsteunen volledig plat te gooien en dan heb je een mooie vlakke laadvloer en een zee aan laadruimte. Met de bank omhoog heb je een mooie vierkante kofferruimte waar onze labrador goed kan vertoeven. Voor de muziek gebruik ik een Pioneer radio/cd met 4 x 45 watt en ik heb de standaard speakers laten vervangen door exemplaren van Hertz. Tevens zijn de deurpanelen verstevigd, zodat deze niet meetrillen met de bassen. De auto is nu na 49000 km nog steeds rammel- en trillingsvrij, ook op slechte klinkerwegen. Nu na 75000 km komen er enkele kleine trillinkjes in het dashboard boven, deze is dan ook al twee keer open geweest voor reparatie lampjes en kachel. Nu na inmiddels vier keer open geweest te zijn, zijn de kraakjes weer compleet verdwenen. Over de kofferbak kan ik kort zijn, deze is groot en mooi vierkant en de entree is hoog. Werkelijk van alles vervoerd: wasmachine, bouwafval, vakantietassen zonder problemen. Meestal is deze ruimte bedoeld voor onze labrador en die is er erg tevreden mee.

Motorisch gezien is dit geen wondertje. 109 PK/147 Nm zijn in Nederland ruim voldoende, maar in de bergen komt de motor toch wel wat te kort om de auto met belading op snelheid te krijgen en te houden. Op de autobahn moest ik iets te regelmatig terug naar de 4e versnelling. Ik overweeg een chiptuning naar 120 PK/165 Nm. Het is geen groot verschil, maar net voldoende. Overigens heb ik met deze auto niet harder gereden dan 160, maar dat voelde goed. Het verbruik van de auto is in de stad op 1:11/12, en op de buitenwegen is 1:16 makkelijk haalbaar. Gemiddeld rijden we 1:12/13 afhankelijk van de buitentemperatuur. Dit zijn veel stukjes van maximaal 10 km. De wegligging van deze auto is prima, oneffenheden worden behoorlijk goed weggewerkt en bochten kun je best hard nemen. De Bridgestone Turanza banden zijn vervangen voor Michelin Energy en van november t/m maart rij ik op Vredestein Snowtrac2. De Vredesteins vind ik zelfs nog prettiger qua tractie en comfort. Wisseling van de banden doe ik zelf in 3 kwartier, via Marktplaats voor Eur 60,= een setje stalen wielen erbij gekocht en daarop bij Euromaster de Vredesteins laten monteren. Ook heb ik de wieldeksels vervangen voor een setje van de vernieuwde XS (foto 2). Gekocht via Marktplaats voor Eur 40,= en de oude via Marktplaats voor hetzelfde bedrag verkocht.

52500km: de chiptuning is inmiddels uitgevoerd door Bullpower in Dronten. De wagen leverde origineel toch al meer dan Peugeot opgeeft, namelijk 118PK/166Nm en na de tuning gaf de rollenbank 127PK/178Nm aan. Tot nu toe zeer tevreden, betere respons op het gaspedaal, volgens de boordcomputer nu ook 0,3 tot 0,4 liter zuiniger. Afwachten of we dit merken in de vakantie naar Duitsland/Oostenrijk.

56900km: wat een verschil met de vorige vakantie naar Oostenrijk. Benzineverbruik 1 op 13,6 (vorige keer 1 op 13). Na enkele steile hellingen wist ik zeker dat ik baat had bij de tuning. De auto pakt veel beter op en we hebben veel meer in de 3 gereden bij de klim, de vorige keer kwamen we vaak niet verder dan de 2e versnelling. Een echte aanrader. Verder in Nederland hebben we dezelfde rijstijl als voorheen en ook hier komen we lager uit met de brandstof. Ook rijden in de bergen in Zuid/midden-Noorwegen gaat prima, de auto houdt zich goed en komt prima mee.

118200 km: auto economisch op. Tijdens de heenreis van de vakantie in Belgie met 120 km/u over iets gereden. De auto reed daarna prima, maar maakte wel een bijgeluidje. Gaandeweg de vakantie na ruim 3500 km was het geluid duidelijk hoorbaar en voelbaar. Besloten om niet tot reparatie over te gaan, maar met pijn in het hart gekozen voor vervanging. De kosten van reparatie en aankomend onderhoud staan niet verhouding met de economische waarde van de auto. We hebben gekozen voor een Peugeot 508 SW Allure 1.6 THP blanc nacre (parelmoerwit) uit 2011 en 58800 km met 3 jaar leeuwekeurgarantie. Binnenkort te lezen op MyReview. Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met deze fijne en betrouwbare 307 break.

PROBLEMEN/ONDERHOUD

13700 km: auto keurig afgeleverd. 11 maanden oud.
15600 km: terugroepactie voor stekkerverbinding ABS-pomp uitgevoerd en boardcomputer (CC) ge-updated
25500 km: Garantiewerkzaamheden: ramen sloten soms niet geheel, kofferklep ging soms niet van slot, richtingaanwijzer COM2000 vervangen, piepend uitlaatspruitstuk. Kleine beurt en ruitenwisser links. Dit alles bij dealer in Zwolle. Totale kosten € 134,=. 2 jaar oud
29300 km: achterruitenwisserblad vervangen, kosten € 7,95.
33600 km: ruitenwisser rechts vervangen bij dealer in Oostenrijk € 37,=.
39100 km: eerste APK bij dealer, afgekeurd. Uitlaat achterdemper en middendemper vervangen voor Bosal en APK bij Euromaster Zwolle, kosten € 337,=. 3 jaar oud
46200 km: achterruitenwisserblad vervangen, kosten € 9,50.
48600 km: APK en grote beurt en lampjes dashboard bij dealer in Zwolle voor € 416,93. 4 jaar oud
52400 km: chiptuning en rollenbanktest bij Bullpower in Dronten, 9 PK en 12 Nm extra vermogen en koppel. Prijs € 448,=.
59700 km: accu en startmotor bij dealer in Hasselt vervangen. Kosten € 599,37.
61300: APK bij Euromaster Zwolle, € 9,95!!!
63800 km: Kabelboom kachel ingekort en stekker weer gemonteerd, kachelweerstand en kachelmotor vervangen. Totale kosten € 483,40.
65300 km: ruitenwisser linksvoor en achter vervangen, € 38,22.
75700 km: apk en kleine beurt. Remblokken voor en achter vervangen, distributieriem met onderdelen vervangen bij dealer in Hasselt. Totale kosten € 922,02. 6 jaar oud.
78000 km: totale poetsbeurt laten geven door bevriende professionele autopoetser, kosten € 75,00.
79500 km: middendemper en achterdemper vervangen bij Euromaster Zwolle. Kosten € 350,=.
79600 km: € airco gaat niet aan, gevuld en tracer, € 115,00.
79800 km: spanrol multiriem, kosten € 130,97
86077 km: APK en condensor airco vervangen, airco bijvullen bij AutoaircoZwolle, kosten € 439,93
86400 km: uitlaat piept, gesmeerd, € 19,95
86500 km: middenpijp uitlaat vervangen € 107,18. Piepen en kraken is nu voor altijd weg.
93700 km: APK, grote beurt, winterbanden balanceren, spiegelglas links, ruitenwisser achter en RV, aanjagerweerstand, verlichting kachelbediening bij dealer in Hasselt, totale kosten € 999,99. 8 jaar oud.
93850 km: klagen over de kachel helpt iets, Peugeot NL geeft coulance, € -121,00.
99300 km: aandrijfaskeerring vervangen en airco gevuld, kosten € 212,52.
102100 km: APK, kosten € 19,95.
110800 km: APK, kleine beurt, accu vervangen, klem vervangen van een hoes op de aandrijfas, kosten € 495,30
114900 km: airco bijvullen, € 59,00
118200 km: met 120 km/u in het donker over iets heen gereden, gevolg: differentieel versnellingsbak, wiellager rechtsachter, schroefveer linksachter gebroken, tezamen met aankomend onderhoud te hoge reparatiekosten. Wij nemen afscheid van deze betrouwbare bolide.

Banden voor vervangen voor Michelin Energy, kosten € 185,00. ca. 45000 km.
Banden achter vervangen voor Michelin Energy Saver, € 172,00. ca. 65000 km.
Vredestein Snowtrac2 op extra set stalen velgen laten monteren, kosten € 60,00 en € 378,00. Banden voor vervangen voor Dunlop Sport BluResponse, kosten € 146,80. ca. 99000 km.

Tot nu toe verder comfortabel rijden, weinig rammels, weinig kraakjes. Hij heeft ons gelukkig nog nooit laten staan. Totale kosten van onderhoud (ex.tuning) in 116 maanden: € 6.840,93 (58,97 p.mnd).

3,5