Peugeot 307 Break XS 1.6 16V (2004)

autoreview

Peugeot 307 Break
Peugeot 307 BreakPeugeot 307 BreakPeugeot 307 BreakPeugeot 307 BreakPeugeot 307 BreakPeugeot 307 BreakPeugeot 307 BreakPeugeot 307 - interieurPeugeot 307 - interieur

Signalement

Uitvoering307 Break XS 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Astra had z’n 120.000km als leaseauto erop zitten en dus was het tijd voor een nieuwe. Dit moest een station worden in het segment tot 21000 euro. In deze klasse vind je o.a. de Megane GT, de Skoda Octavia Combi, de Mitsubishi Lancer Sport. Allemaal goede auto’s maar de 307 is het, vooral om de ruimte, geworden.

Een heerlijke auto om in te rijden maar audioliefhebber moet je niet zijn! De meegeleverde boxjes zijn troep. De deurconstructie is dusdanig dat zelfs een beetje bas de hele binnenkant doet meetrillen. Wil je er een beetje net geluid uit krijgen, en dan heb ik het nog niet eens over de echte basliefhebbers, zal je alle speakers moeten vervangen. Let hierbij op dat de auto standaard radiovoorbereid is. Dit wil zeggen tweeters en speakers voor. Achter ligt GEEN bedrading. Koop je een RD3 erbij dan liggen er achter wel van die goedkope speakers. Ik koos echter voor een Clarion DB348 en een Clarion 3weg speakerset achterin, dit bracht het op het niveau wat ik van de fabrieksspeakers van mijn Astra gewend was. Binnenkort hopelijk de voor speakers en tweeters vervangen.

Afgezien daarvan is het een prettige auto. Het rijdt prettig, comfortabel en toch contact op de weg. De 110pk 1.6 is voldoende om bij de stoplichten goed mee te kunnen komen. Is de auto volgeladen dan merk je dat wel in het vermogen. Voor 1 persoon is echter het goed mogelijk om, voor zover dat mogelijk is met een grote station, vrij sportief te rijden. Helaas maakt het toch wat slappe veerwerk dit niet zo heel prettig. Schokbrekers vallen mee voor een Franse auto maar de stabilisatie, zeker achter, kon beter. Ben je Duitse auto’s gewend dan is de versnellingsbak even wennen tot je leert om gewoon de pook een douw in de goede richting te geven en de bak de rest te laten doen.

Standaard uitrusting is netjes. Cruisecontrol, handbediende airco, ABS, allemaal standaard. Elek. bediende en verwarde spiegels zijn gek genoeg een optie.

De ruimte is echt wel de grote bonus bij deze auto. Een Bugaboo kinderwagen kan zonder op te klappen in de achterbak. Is dat niet voldoende dan is de bank makkelijk op te klappen. De 2 kids achterin hebben ruimte genoeg in hun stoeltjes en dan kan er nog een klein oma’tje tussen in.
Ruimte voor de bestuurder is er ook voldoende. Met mijn twee meter heb ik nog hoofdruimte over en beenruimte zat.

Gelukkig heeft deze auto nog geen last van de vele, vele kinderziektes die de eerdere modellen hadden. Wel valt het me op dat het allemaal net even wat minder stevig is dan een Opel. Daar staat wel weer meer plek voor kleine spulletjes tegenover.

Samengevat, het is geen auto die door z’n rijeigenschappen echt zal aanspraken, wel door een enorme hoeveelheid ruimte voor een nette prijs.

PROBLEMEN

Cruise control heeft moeite om bij hellend terrein 100km vast te houden. Hogere en lagere snelheden gaan wel goed.

Automatische olieniveau meter is van slag.

6850km: airco deed niets meer, na bezoek aan de dealer bleek dat er totaal geen gas meer in het systeem zat. Systeem weer bijgevuld, airco werkt nog steeds prima. Rubbers bij de achterdeuren laten steeds meer los.

10000km beurt: Eindelijk de rubbers bij de achterdeuren weer goed vast gezet. De airco was alweer grotendeels leegelopen en is weer bijgevuld.
Onregelmatig lopen bij een koude motor viel niet te zien op de diagnose computer en is dus niet verholpen. Automatische olieniveau meter viel, volgens de dealer, wel te repareren maar zou dan binnen enkele maanden toch weer stuk zijn. Maar weer ouderwets de peilstok hanteren dus.

11500km, centrale vergrendeling ging op slot en meteen weer open. Peug heeft een kleine week bij de dealer gestaan. 3 servo’s van de vergrendeling vervangen. Ondertussen reed ik lekker in een nagelnieuwe astra station rond en kwam echt in de verleiding om de Peug aan een collega over te doen. Toen ’ie toch daarstond meteen gevraagd om de airco na te lopen en jawel, die bleek weer leeg!

12000km. Aantal leidingen van de airo vervangen en systeem afgevuld. Airco lijkt het weer te doen.

18000km: Meeste problemen lijken nu voorbij te zijn. Ben alleen, na iets meer dan een jaar, al door de vloermat bij de bestuurdersplek heen.

33000km: Opeens alle achterlichten stuk, ook een koplamp is defect. Koplamp zelf even vervangen maar alle achterlichten stuk... toch even na laten kijken. Bleek toeval te zijn.

35000km: Airco stinkt inmiddels alsof er een dood beest in licht. Laten reinigen, helaas is de lucht die dat reinigingspul achterlaat net zo hardnekkig en misschien nog viezer. Ik zet al, zolang ik auto’s met airco rij, de airco een minuut of 2 voor aankomst uit en laat de boel droogwaaien. Bij de Astra nog nooit schimmelvorming gehad. Peugeot is er blijkbaar vatbaarder voor want ze hebben zelfs de airco reiniging in de aanbieding.
Oh, de vloermat is ook weer doorgesleten zag ik gisteren.

Af en toe geniet ik erg van de ruimte en de mechanische betrouwbaarheid. De afwerking en bouwkwaliteit beginnen me echt te ergeren.

52000km. Jawel, weer voorjaar en dus een reinigingsbeurt voor de airco is nodig. Meteen maar even een tussentijds beurtje laten doen. Kon allemaal net voor de vakantie naar de ardennen, prettig.

ong. 55000km. Met een enorm volgeladen bak op kampeervakantie in de ardennen. Goed volgeladen deint de auto anders wat de maagjes van de kinderen niet beviel. Maximaal beladen waren de heuvels in de ardennen geen serieus probleem voor de auto.

58000km. Komt een raar geluid bij een van de wielen vandaan net alsof er wat aanloopt. Volgende dag even naar de dealer. ’meneer, uw remschijven en klauwen achter zijn helemaal afgesleten, hier kunt u niet meer veilig mee verder rijden’. Grappig, gebeurt blijkbaar heel erg snel bij peugeot.
Meteen maar even de grote beurt laten doen, die was toch aan de beurt.

Kraakjes en piepjes in het onderstel zitten er nog steeds trouwens. De stoel raakt steeds verder doorgezakt en ook de slijtage in de vloermat loopt al weer aardig op.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.