Peugeot 207 XS 1.6-16V (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 207 XS 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 201.000 km |
KM-stand laatst | 211.000 km |
Vlotte, stevige auto
- 211.000 km
Inmiddels 6 maanden in het bezit van de Peugeot en de nodige kilometers (ruim 10.000 stuks)gemaakt.
Opvallend aan de auto wat betreft zijn uiterlijk is dat deze tijdloos is. Van buiten blijft het een leuke auto om te zien. Daarnaast lijkt de auto van buiten groter te zijn dan de opvolgers, de 208. De auto is flink aan gewicht wat een positief punt is voor trekhaak-behoevenden. De auto kan, icm zijn gewicht en vermogen, geremd 1150kg trekken, toch best flink voor een auto van dit formaat.
Van binnen is de auto wel aan de krappe kant. Op de achterbank blijft weinig ruimte achter mij als bestuurder (193cm) over. De zithouding met mijn lengte is niet optimaal. Het stuur kan ten opzichte van de beenruimte niet ver genoeg naar de bestuurder toe. Dit zorgt ervoor dat bij lange ritten mijn rechterbeen wel wat last krijgt. Het is namelijk de versie zonder cruise control. Overigens is het stuur wel in alle richtingen te verstellen. De stoelen zitten wel echt goed. De rugleuning vormt door de sportstoelen om je heen, waardoor je op een fijne manier het gevoel hebt dat je ingesloten zit.
De achterbak is verrassend ruim. Het is een diepe vloer en de ruimte richting de achterbank is prima voor een hatchback.
De 1.6L motor met 109pk is ruim voldoende. In het verkeer gaat de auto prima mee, en af en toe nog even snel ergens voorlangs is geen probleem. Een nadeel aan het eerder genoemde gewicht is toch wel het verbruik van de auto. In de dik 10K die ik tot nu toe heb gereden is het gemiddelde verbruik 1 op 14,7. Daarbij rekening houdend dat dit veelal snelweg kilometers zijn (100km/uur) is dit toch best flink. Eerlijk is eerlijk, mijn rechtervoet weegt dan af en toe wat zwaarder, toch is het geen zuinige auto.
De rijbelevening is goed in de 207. Omdat hij best aan gewicht is, ligt de auto lekker op de weg. De 16-inch velgen met redelijk brede banden dragen hieraan bij. Met de auto kun je verbazingwekkend hard de bocht door. Hiermee komen we meteen bij het punt dat het niet een erg comfortabele auto is. Best stevig geveerd, waardoor je oneffenheden in de weg goed voelt. Ik vind het niet erg; voor je gevoel zit je in best een sportieve auto.
Wat betreft de kosten is deze auto ook een goede aankoop geweest. De enige kosten die ik tot nu heb gehad waren benzinekosten, een nieuwe multiriem en een nieuwgevulde airco. Voor een occasion met 200000 op de teller gekocht toch niet verkeerd.
Al met al kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben ben de auto. Het gewicht heeft zijn nadelen (verbruik, wegenbelasting) maar de voordelen (trekgewicht, wegligging)wegen zwaarder in mijn ogen. De ruimte op de achterbank is te verwaarlozen, vooral als je als bestuurder wat langer bent. Direct ook een lastig punt voor de zitpositie, er zijn veel auto's die met mijn lengte beter zitten. De kosten van de auto vallen tot dusver ook erg mee. Het voordeel is dat als er wat kapot zou gaan, er makkelijk en redelijk goedkoop aan materiaal te komen is. De rijbeleving is sportief en dat is te prijzen aan deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren