Peugeot 207 Sublime 1.4-16V VTi (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 Sublime 1.4-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Oktober 2013 - Aanschaf
- 56.000 km
De 207 moet voornamelijk dienst doen als 2de wagen. Met zo'n 12 000 km per jaar in het vooruitzicht zouden ook de loopkosten van de peugeot met z'n 1.4 vti interessant moeten blijken.
In feite was het de bedoeling nog 1 jaar langer met de C2 rond te rijden, maar de kans om een 207 goedkoop over te nemen van een familielid krijg je niet vaak.
Oorspronkelijk zouden we eerder op zoek gegaan zijn naar een Citroën C3 of Renault Clio, en waren we de 207 wat uit het oog verloren. Tot deze langskwam...
Wat uitrusting betreft worden we met de 207 echt verwend. Werkelijk alles wat we nodig hebben zit er op: gaande van automatische airco, tot lederen bekleding, cruise-control, noem maar op. Behalve de airco zijn dit voor ons allemaal mooie extra's, aangezien een tweede wagen vrij 'basic' mocht blijven. Ook de afwerkingsgraad en materiaalkeuze is uitstekend te noemen.
Oktober 2013 - Eerste ervaringen
- 57.000 km
In vergelijking met de Citroën C2 is de 207 een hele verademing. Hoewel de C2 met zijn 1.1 benzine motor in de stad en net daarbuiten een prima wagentje is, schoot ze op de snelweg toch wat te kort. Bovendien was een iets langere rit niet altijd even comfortabel (vooral ten gevolge van onvoldoende geluidsisolatie en de slechte laterale steun die de zetels boden). Daarenboven had je niet altijd het gevoel met de meest veilige wagen op pad te zijn.
De 207 scoort dus op zowat alle vlakken (veel) beter. Zowel stadsverkeer, buitenwegen als snelwegen vormen geen enkel probleem. Boven de 120 km/u wordt de auto wel wat luid, maar zeker niet (even) storend (als in de C2).
Wel moet gezegd worden dat de versnellingsbakverhoudingen niet altijd even logisch gekozen zijn. De 1e is bijzonder kort en bij lage snelheden is het verschil tussen 1e en 2e te groot. Eens boven de 40km/u is er echter geen vuiltje meer aan de lucht. De bak van de 207 komt het best tot zijn recht bij snelheden tussen 60 en 100 gecombineerd met een wat vlottere rijstijl.
Januari 2014 - Gulzig wagentje
- 60.000 km
Wat het verbruik betreft zijn we minder lovend. Akkoord, een 1.4 met 90pk mag best dorstig zijn, maar een gemiddeld verbruik van 7.4 l/100km is niet bijzonder zuinig. Zelfs met tijdens erg rustig rijden blijven de cijfers boven de 7.3l uitkomen.
In vergelijking met de C2 die met 300cc minder eenzelfde verbruik optekende is het zeker geen achteruitgang. Zeker als we kijken wat we ervoor terugkrijgen (opties en veiligheid) is het al bij al geen probleem en zal het dat niet snel worden.
Januari 2014 - Onderhoud
- 61.000 km
De wagen heeft net een groot onderhoud gekregen. Olie, filters en controle vloeistoffen.
December 2014 - Olieverbruik
- 74.000 km
In feite valt er weinig bijzonders te melden over de kleine Peugeot. Wagen wordt nu meer gebruikt, maar nog steeds niet voldoende om de overstap naar diesel te verantwoorden.
Wat ik zelf wel storend vind is dat ik met mijn 1m90 geen goede zithouding kan vinden, of beter gezegd, bij het in- en uitstappen zit het stuur echt in de weg. Zetel verder naar achter zetten gaat niet, want dan zit ik niet lekker meer. Maar goed, mijn vriendin heeft daar geen last van.
Ook opmerkelijk is het olieverbuik. Per 4000km lust het 95pk sterke vti blok wel een slok (halve liter +) olie. Ik gebruik 5w30 volsyntheet, wat ook wordt aanbevolen. Ik houd het verder in de gaten, maar maak me geen zorgen.
Mei 2015 - Bobine en bougies
- 81.000 km
Weinig spanneds over de 207 te zeggen, behalve dat de wagen het nog steeds prima doet. We zijn intussen overgeschakeld op 5w40 en het olieverbruik lijkt te zijn gedaald.
Op een koude, natte ochtend in mei dan toch de eerste echt misstap van de kleine fransoos. Telefoontje van mijn vriendin dat de wagen niet goed doortrok en dat de motor niet mooi rondging. Gelijk denken aan een ontstekingsprobleem en maar meteen de bougies vervangen. Even leek het probleem minder, maar al snel verscheen daar terug het storingslampje.
Auto aan de computer gehangen en na wat zoeken en proberen bleek de bobine van cil 3 stuk. Nieuwe bobine à 27 euro (+ 4 bougies van 12 euro/st) en de Peugeot kon er weer tegen.
Augustus 2017 - We gaan dapper door
- 112.000 km
Lang niets gemeld over deze wagen en dat is voor ons eerder positief. Intussen gebruiken we de Peugeot reeds 4 jaar als tweede wagen, hoewel er tegenwoordig zo'n 18 000 km per jaar mee worden afgetikt.
Sinds het problem met de bobine 30 000 km terug hebben er zich geen nieuwe zaken aangeboden, buiten het gewone onderhoud. Over 1500 km is de 207 weer toe aan een beurt en zullen olie en filters worden vervangen.
Hoewel Peugeot zelf 20 000 km aangeeft als onderhoudsinterval houden wij het op 10 000-12 000 km. In mijn ogen de beste manier om de distributieketting en de spanners ervan een lang leven te bezorgen.
Mei 2019 - Kleine beurt
- 135.000 km
Vandaag de Peugeot een kleine beurt gegeven (olie, OF en PF). Linker dimlicht was stuk, vervangen door een verse en - eindelijk - de zomerbanden er terug op. Was het gewoonweg vergeten.
Auto doet het prima en behalve een nieuw setje bougies in december 2018 en een vers setje remblokken vooraan 2 maanden eerder valt er niets spannends te melden.
Op naar de 150 000...
Januari 2022 - Stand van zaken
- 184.000 km
Het voorbije jaren hebben we wat extra verwachte, maar ook onverwachte onkosten gehad aan de Peugeot. Jammer genoeg heeft de wagen ons ook twee keer langs de kant van de weg laten staan.
De eerste keer had het trouwens veel slechter kunnen aflopen toen bij een snelheid van 100km/h het frictiemateriaal los is gekomen in de remtrommels. Hierdoor viel de remdruk kortstondig weg. Bij inspectie waren er geen abnormale zaken te bespeuren die hier aanleiding toe zouden moeten geven, maar is het simpelweg een falen van het onderdeel.
De tweede keer kwam afgelopen zomer (later meer).
In de winter van 2020 zijn er 4 nieuwe banden op gegaan. Omdat we het wisselen van zomer- naar winterbanden wilden voorkomen, hebben we gekozen voor een setje allseasons van Continental. Heel erg tevreden over. Fijne band voor dagelijks gebruik.
In april 2021 heeft het expansievat van het koelsysteem de geest gegeven. De 'lasnaad' van de plastickuip was niet 'waterdicht' meer. Vervangen is een makkelijke klus.
Slechts twee maanden later gaf het druklager van de koppeling de geest. Nieuwe koppeling gemonteerd (de grooste herstelkost tot nog toe) en we konden er terug tegenaan.
Vermoedelijk moet er in de garage iets fout zijn gegaan, want enkele dagen later zorgde een barst in het thermostaathuis (gelegen net boven de versnellingsbak) voor een nieuwe panne. De wagen werd getakeld en het thermostaathuis vervangen. Vermoedelijk kreeg deze plastic behuizing bij montage van de bak een tik. De garage wil dit niet toegeven en kwam op geen enkele manier tussen.
Om het het hele verhaal compleet moesten op dat moment de bougies ook worden vervangen.
En ook in de laatste maand van het jaar gaf de bobine van cilinder drie de geest. Vervangen is eenvoudig en goedkoop.
De afgelopen 55 000 km liepen de kost met andere woorden relatief hoog op, maar de onzekerheid in het autolandschap (hybride? elektrisch? ...) heeft ons de keuze doen maken om voorlopig de kat uit de boom te kijken. Bovendien heeft de 207 zich alsnog bewezen als een betrouwbare wagen.
Juni 2022 - Opnieuw pech
- 190.000 km
Je kan een maandagochtend van een drukke werkweek op geen betere manier starten dan met autopech... Opnieuw had de 207 om een grote hoeveelheid koelwater te verliezen.
Na onze slechte ervaring met de garage die druklager en thermostaat hadden vervangen, de wagen naar huis laten takelen om daar zelf even te kijken. Conclusie: de 'crossover pipe' die van de waterpomp naar de thermostaat loopt was lek. Zelf geen tijd dus dan maar door de lokale peugeot dealer laten vervangen.
Onderdeel van zo'n €50, maar wel bijna 6 werkuren brachten de totaalprijs van de kost op €640. Volgens de dealer niet te voorzien en de leiding was volledig doorgescheurd.
Omdat we de laatste jaren moeilijk kunnen spreken over een betrouwbare wagen, toch (opnieuw) een ster minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.