Peugeot 206 XT 1.4 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 XT 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De betrouwbaarheid van het type is erg tevredenstellend. Ik heb in de tijd dat ik de auto rijd nog geen extreme reparaties moeten laten uitvoeren. Het betreft een XN versie, dat wil zeggen dat ik niets, maar dan ook helemaal niets aan extra’s heb. Dit heeft tot voordeel dat er ook minder elektronica stuk kan gaan. De Auto is héél erg zuinig (1 op 20 - 1 op 24 zelfs). Dit maakt de redelijk hoge 2ehands aanschafprijs (8500,-) weer goed.
Alleen de grote beurt heeft mij wel wat extra centjes gekost. Nieuwe remschijven en blokken voor, achterremmen gangbaar maken, uitlijnen, distributieriem, diverse filters, vloestoffen, ruitenwissers rondom en apk hebben mij 575,- gekost. Het duurste van dat alles waren natuurlijk de remmen gevolgd door de brandstoffilter twv. € 75,-.
Wat ik jammer vind is de ruimte binnenin. Het is na mijn mening echt een vrouwenauto, gemaakt op maat voor de gemiddelde vrouw. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik met 1m83 niet een makkelijke zithouding kan instellen. Mijn stuur is alleen in hoogte verstelbaar wat betekend dat ik met gestrekte armen en gebogen benen moet rijden. Ik ben er onderhand wel aan gewend maar het blijft een irritatiepuntje.
Tevens is de ruimte voor evt. passagiers achterin zeer beperkt. Ook de kofferbak had wat groter mogen zijn.
Voor de rest is het een erg zuinige, mooie en betrouwbare auto.
PROBLEMEN
Ik kocht de auto met een jaar lang garantie. Daar heb ik wel gebruik van moeten maken omdat kort na de aanschaf het airbag - lampje constand brandde en de auto dan een irritante pieptoon gaf. Ik moet echter zeggen dat de oorzaak waarschijnlijk daarin ligt dat ik op een donker tussendoorweggetje ineens een tweetal eenden in m’n lichtbundel kreeg welke ik jammer genoeg niet meer kon uitwijken. Geloof me ik vond het erger voor de eenden dan de schade aan m’n bumper en grille.
Voor de reparatie cq. het opsporen van de storing in de airbag heeft het garagebedrijf waar ik de auto kocht 6 uur nodig gehad. Uit de diagnose van de software kon men niets wijzer worden dus is men gaan sleutelen, met als resultaat dat de complete voorbumper er af lag, de software cq. de boordcomputer 7 keer is uitgelezen en de fout nog steeds niet gevonden was. Tot dat er een andere klant langs kwam die vertelde dat het wel eens aan de contacten in het stuur kon liggen. De monteur haalde de airbag uit het stuur, zette hem er weer in en voila, het werkte.
toen de auto vorig jaar de 160.000 km net gepasseerd was, kwam ik er achter dat het schakelen steeds moeilijker ging. Aldus ingewijden zou dit moeten liggen aan de synchromesh ringen in de versnellingsbak van de 1.4 diesel. Dit schijnt een bekend probleem te zijn. Echter een groot probleem is het niet, ik moet alleen wat voorzichtiger zijn met de schakelacties, vroeger omhoog en later omlaag, wat volgens het nieuwe rijden ook nog in een zuiniger verbuik te merken moet zijn. (dit kan ik bevestigen).
Tijdens de eerste winter heb ik herhaald startproblemen gehad. Een korte check onder de motorkap was voldoende om het probleem te vinden. De dealer waar ik de auto kocht had een accu met veruit te weinig ampere ingebouwd. Een accu waar zelfs een 1.0 benzine s’winters problemen mee zou hebben. Kortom een zwaardere accu gekocht en probleem opgelost.
Verder zijn er weinig mankementen aan de auto op te merken. De gordelspanner van de bestuurder laat het weliswaar langzaam afweten, maar dit kan ook zuiver een kwestie van smering zijn.
15-Juli-2008
Tijdens de vorige apk bleek al dat ik iets te veel speling in mijn rechter achterwiel had. Aldus de garage moest dat een versleten aslager zijn. Die APK is 2 maanden geleden gedaan en ik heb in die tijd nog zonder problemen verder kunnen rijden tot op de dag van gisteren toen ik op de snelweg, ineens heftige trillingen achterin de auto ondervond. Uit schrik de auto op de vluchtstrook neergezet om te kijken of ik geen lekke band had. Deze waren allemaal keurig in orde en verder ging de rijs. Echter was deze maar van korte duur, want zodra ik de 70 km/u passeerde begonnen de trillingen weer. Bij normaal stadsgebruik (t/m 60 km/u) merk ik niets aan de auto. Daarboven, en helemaal bij bochten naar rechts is het niet meer veilig.
Aldus de garage en meerdere posts op het internet moet dus nu de achteras vervangen worden, wat een kostbaar geintje word. Het blijkt een bekend probleem te zijn bij dit type auto. Dit is een makkelijkere, en vooral snellere oplossing als alleen de achteraslagers te vervangen.
VAndaag word de auto onderhanden genomen, ik ben benieuwd wanneer die klaar is en wat het totaalplaatje gaat kosten
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.