Peugeot 206 XS Quicksilver 1.6-16V HDiF (2005)

autoreview

Peugeot 206 XS Quicksilver 1.6-16V HDiF (2005)

Signalement

Uitvoering206 XS Quicksilver 1.6-16V HDiF
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst114.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ingereden

  • 101.500 km

Vandaag kan ik de vervanger van mijn BMW 320td compact ophalen.
Het is een Peugeot 206 HDI 110pk Quicksilver uitvoering geworden.

Ik zat te twijfelen of ik een BMW 6-cylinder op LPG G3 zou kopen of toch een kleine diesel zou aanschaffen. Als het een BMW zou worden dan was dit een ouder model geworden (e36). Helaas kon ik in de korte tijd die ik had geen nette BMW vinden. De meesten zijn afgetrapt en volgehangen met tupperware. Het is dus de Peugeot geworden.

Omdat ik goedkoper wil gaan rijden in verband met een verhuizing heb ik gekozen voor de peugeot. Scheelt in vergelijking met de BMW die ik had toch 50 euro per maand aan wegenbelasting. Hij is iets zuiniger en de verzekering is goedkoper.

De Peugeot is van 30-12-2004 en heeft 100.000 km gereden.
Hij is in Duitsland gekocht en staat momenteel nog op Duits kenteken. De auto word binnenkort ingevoerd naar Nederland.

De auto is af fabriek geleverd met het Quicksilver pakket.
Onder meer 16 inch lichtmetalen velgen en meegespoten bumpers behoren tot dit pakket. Tevens een leuk sportuitlaatje en sportstoelen en een sportstuur maken het tot een sportief ogende auto. Behalve de genoemde opties zitten op mijn peugeot nog:

ABS, electrische ramen, traction control, ESP, Roetfilter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, voor/zijairbags, klimatronic, electrisch verstelbare spiegels,regensensor en een boordcomputer. De auto heeft een nieuwe beurt gehad en is voorzien van volledig ingevulde onderhoudsboekjes van de peugeot dealer in Duitsland.

Als ik zo eens op de autoweek site kijk en de uitrusting vergelijk met de auto die ik heb valt mij op dat de auto uitgebreider geleverd is in Duitsland dan in Nederland. Onder meer de traction control is standaard in Duitsland en mijn auto is behalve voor ook achter voorzien van schijfremmen. In Nederland heeft de auto trommelremmen achter. Tevens heb ik een andere bandenmaat (205/45/16)

Helaas is ook in Duitsland een cruise control niet standaard leverbaar. Toch wel lekker als je grote afstanden rijdt.

Toen ik de auto kocht waren er 3 kleine dingen: De auto had een klein deukje op het achterscherm, Er zat een vlek in de bijrijdersstoel en de verlichting van de boordcomputer (tijd/temparatuur) was donkerder dan hoort. Voor de prijs die ik er voor betaald heb is dit gelukkig te doen. (In Nederland kost deze auto toch zeker 3000 euro meer!)

-----------------------------------------------------------
04-08-2010 101.500km

Verse foto's toegevoegd.

Inmiddels de auto opgehaald en heb er sindsdien ongeveer 1500 km mee gereden.

Het valt mij op dat de wegligging van de peugeot lang zo slecht nog niet is. De wegligging van de BMW die ik hiervoor had word dan nog wel niet geevenaard maar het begint er op te lijken. Ook de voorwielaandrijving bevalt mij best goed en het is een leuk gooi en smijtkarretje.

Langzaam is de auto ook niet met zijn 1.6 16v Dieselmotor met 109 pk en 240NM koppel. Deze is van het nieuwe type peugeot diesel en is voorzien van een af-fabriek roetfilter. Aangezien de auto maar 1030 kg weegt is deze snel van de plek af te krijgen. Tevens voelt de auto erg licht aan en de koppeling en besturing is erg licht. Zeker gezien dit in mijn vorige auto, de BMW aan de zware kant was.

Er zijn ook dingen die mij minder bevallen. Zo heeft de auto een stuurwielbediening voor de audio. Deze zit achter het stuurwiel en deze zou eenvoudig te bedienen zijn. Nou, eenvoudig is dit zeker niet want hij zit uit het zicht, verscholen achter het stuur en moet op gevoel bedient worden. 10 cm verderop zit de radio wel volledig in het zicht en deze is ruim binnen handbereik. Overbodig dus die stuurwielbediening.

Verder zit mijn mistlamp linksvoor los. Deze bungelt aan een veertje en om deze goed vast te maken moet ik de hele bumper demonteren. Overal onder de bumper zitten namelijk kappen zodat ik er niet met mijn handen van de binnenkant bij kan. Ik laat het maar even zo want gelukkig kan die er niet zo af vallen. Neem ik bij de volgende beurt mee.

Ik mis de cruise control nu al. Jammer dat dit niet af fabriek op de auto leverbaar is want op een diesel waarmee toch over het algemeen lange afstanden gereden worden, mag dit toch niet ontbreken vind ik. Ook een relaxte middenarmsteun begin ik nu te missen. Hopelijk went dit en zo niet, wellicht achteraf inbouwen...

Verder zeer tevreden en hopelijk nog vele tevreden kilometers.

Eerste indrukken

  • 105.000 km

Nou, na ongeveer 5000 km is de kop er af zou ik maar zeggen.
De Peugeot bevalt goed en er zijn nog geen grote problemen opgetreden. Enkele indrukken:

- Rijgedrag is goed. Door de 1.6 commonrail diesel met 110 pk heb je niets te klagen. Wel merk je dat je met een "kleinere" motor onderweg bent. Koppel is merkbaar minder dan bij een 1.9 of 2.0 commonrail 4-cylinder wat resulteerd in meer toeren en dus... meer verbruik.

- Problemen heb ik nog niet. Boardcomputer geeft aan dat de brandstofpomp schoongemaakt dient te worden. Rijdt verder normaal.

- Comfort is goed. Auto stuurt licht en helt weinig over in bochten. Drempels zijn prima te doen en de mix tussen sportief en comfortabel is wat mijn gevoel prima. Ik mis de cruise control wel op lange stukken. Af en toe is een kraakje te horen. Kwaliteit van onderdelen is duidelijk minder dan bij BMW.

Verder ben ik nog steeds "best" tevreden. Het kon beter maar dat kan je niet verwachten als je van BMW naar peugeot terug gaat. Want het is duidelijk een degradatie. Gelukkig wist ik dit voordat ik van merk overstapte al dus kan ik er mee leven.
De volgende moet toch wel weer een BMW worden, daar ben ik al wel uit.

Verkocht

  • 114.000 km

Ik kon maar niet wennen aan de "kleine 206" na mijn BMW.
Het is toch compleet anders rijden.

Met mijn 350km per dag miste ik de Cruise control en het rustige crisen wat ik met mijn BMW wel kon.

Daarbij kwam dat het verbruik zo erg tegen viel dat ik net zo goed een grotere auto kon gaan rijden. Mijn verbruik was gemiddeld over de 12.000 km die ik de auto gehad heb 1 op 15/16.
Volgens de fabrieksopgave zou dit 1 op 20.8 moeten zijn.....
Dit terwijl ik toch echt een redelijk zuinig rijder ben en ik normaal makkelijk de fabrieksopgave haal.

Ik heb daarom besloten de auto in de verkoop te zetten en heb hem voor de zelfde prijs kunnen verkopen als waarvoor ik de auto zelf gekocht heb. Met 12.000 "gratis" km dus niet slecht gedaan.

Ben nu op zoek naar een comfortabele en vlotte 6-cylinder BMW of Volvo c70. Ben van plan deze op LPG te zetten en hem zo ver mogelijk op te rijden. Hiervan volgt uiteraard weer een review.

Opvolger:

De opvolger is uiteindelijk een Volvo c70 T5 geworden. Er is een uitgebreide review te zien op autoweek.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.