Peugeot 206 XS 2.0 HDI (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 XS 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto was als leaseauto besteld en heeft zijn leasecontract prima uitgediend. De enige keer dat de auto mij liet staan, was niet de schuld van Peugeot, maar van een klunzige chefmonteur bij de Peugeot dealer.
Het is de XS Premium uitvoering (gek genoeg kun je die in de lijst alleen als bouwjaar 2003 kiezen, deze was echt van juli 2002!), wat neerkomt op leren bekleding, een radio/CD speler met stuurbediening en 6 speakers en elektrisch bedienbare buitenspiegels. Dit alles boven hetgeen de XS uitvoering al te bieden heeft, zoals sportstoelen (heerlijk!), met leer bekleed stuur en pookknop, een uitgebreid instrumentarium met olietemperatuurmeter (zo weet je wanneer de motor op temperatuur komt c.q. wanneer deze het te zwaar begint te krijgen) en een schitterend uiterlijk met iets uitgebouwde wielkasten en fraaie 15’ lichtmetalen velgen. Uiteraard zitten er ook zaken op als elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling. Het enige wat er niet op zit en ook niet te krijgen is, is cruise control. Deze heb ik achteraf laten inbouwen, wat niet de beste resultaten geeft (inschakelvertraging), maar op lange ritten wil je niet meer zonder. Tenslotte heb ik de climate control optie erbij genomen, wat ook zalig is.
Het rijden met de 206 XS 2.0 HDi is een genot. Prima wegligging (hoewel ietwat zwaar van voren, maar wat wil je met een 2 liter diesel voorin), massa’s koppel die al bij lage toerentallen beschikbaar zijn en ook het vermogen van 66 kW (90 pk) is ruim voldoende. Hellingen op de Autobahn zijn geen enkel probleem, ook niet met 4 volwassenen plus bagage erin. Alleen het verbruik valt vies tegen, 6,5 liter per 100 kilometer gemiddeld bij een rijstijl die past binnen de Nederlandse wet op voornamelijk snelwegen.
De binnenruimte valt wat tegen, door de bol aflopende achterkant zit je achterin niet ruim en de bagageruimte houdt ook niet over. Je hebt voorin gelukkig wel genoeg plekjes om spullen op te bergen. En de sportstoelen, helemaal als ze met leer zijn bekleed, zitten heerlijk.
Problemen? Eigenlijk geen, maar door een ontiegelijk klunzige chefmonteur van een inmiddels niet meer bestaande Peugeot dealer kwam ik na de 100.000 km beurt zonder olie te staan. Het bleek dat de aftapplug en het oliefilter niet waren aangedraaid, waardoor de olie eruit liep.
Een paar maanden later reed de auto ineens niet meer zo snel. Veel rook uit de uitlaat en de prestaties waren bepaald niet meer om naar huis te schrijven. Nefkens Utrecht, de dealer waar ik ’m even naartoe bracht om naar te laten kijken, nam z’n verantwoordelijkheid en gaf de auto niet meer mee, want ermee doorrijden kon het einde van de motor betekenen. Het bleek namelijk dat het luchtfilter verstopt zat (was naar binnen gezogen) en deze verstopping veroorzaakte behalve enorm veel rook uit de uitlaat (roet, door onvolledige verbranding van de diesel) ook dat de turbo ergens anders de lucht vandaan wilde gaan zuigen, waardoor er olielekkage is ontstaan in de turbo. Hierdoor kan de motor op hol slaan. Uiteindelijk hebben ze veel dingen, waaronder de turbo, moeten vervangen. Gelukkig was het een leaseauto, ik zou de rekening niet zelf hebben willen betalen.
Het kwam wel eens voor dat tijdens het rijden alle instrumenten uitvielen (metertjes naar 0, km.stand gaf streepjes aan, STOP lampje ging aan), even later kwamen ze weer terug. Kennelijk een bug (en daarmee samenhangende spontane reboot) in de boordcomputer, want na een software update waren de problemen verholpen.
Tenslotte is het jammer dat de auto af-fabriek met Continental banden werd afgeleverd. Wat een rotbanden. De voorbanden waren na 40.000 km al helemaal versleten, de achterbanden gingen op een gegeven ’cubben’, wat een enorm lawaai gaf in de auto, maar ze waren bij 100.000 km nog steeds niet officieel ’op’. Veel gesoebat met de leasemij, bandenboer heeft ze tenslotte zo ver gekregen dat er nieuwe op mochten, maar dat moesten verdorie weer dezelfde rotbanden zijn.
Al met al een prima auto, die af en toe verpest werd door een onhandige dealer.
PROBLEMEN
De gebruikelijke rammeltjes en kraakjes van een Franse auto ;-)
Spontane reboots van de boordcomputer, verholpen na software update.
2x inbraak, waarbij 1x de complete deur moest worden vervangen. Buit: het instructieboekje...
Achterbanden gingen "cubben", waardoor ze zeer veel lawaai gingen maken.
Keertje zonder olie komen te staan omdat de dealer de aftapplug en het oliefilter niet had aangedraaid.
Turbo is kapot gegaan door een "ingeslikt" luchtfilter bij 110.000 km, waarschijnlijk fout gemonteerd door dezelfde dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren