Peugeot 206 XS 1.6-16V (2002)

autoreview

Peugeot 206 XS 1.6-16V (2002)

Signalement

Uitvoering206 XS 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik begin 2002 begon met werken na de HEAO mocht ik van mijn werkgever een nieuwe leaseauto uitkiezen. Het budget was beperkt tot € 575 per maand wat bij deze werkgever betekende dat je auto’s als de VW Polo, Seat Ibiza of een 206 met minimale tot geen overlease kon rijden.

Na een rondje garages was ik uiteindelijk voor een Peugeot drie deurs 206 XS 1.6 16v gevallen. Bij de garage had ik voor de bestelling een proefrit bedongen in de juiste versie, waarna ik twee weken later een gloednieuwe 206 met 4 km op de teller 35 tot 40 km heb afgeragd voor de nieuwe eigenaar. De auto was een voor een klant besteld en zou de opvolgende week afgeleverd worden, best leuk die service alleen zou ik dat als koper nooit accepteren.

Omdat ik in de 206 een G3 gasinstallatie nam was de lease prijs van de kale auto maar € 475, dit betekende dat ik nog budget overhield. Met het overgebleven budget heb ik uiteindelijk wat fabrieksopties en dealeropties(buiten bijtelling) genomen. De fabrieksopties waren automatische klimaat controle, metallic lak (lucifer rouge), elektrisch verstelbare spiegels en hoofdsteunen achter. De dealer opties waren het GT bumperpakket, achterspoiler en alle stootstrips in kleur gespoten. Het eind resultaat was een lichte overschrijding van budget die niet

Het eind resultaat liet zich dan ook aanzien als een gereserveerd maar sportief 206-je, die duidelijk anders was dan de andere leasebakken op de parkeerplaats van de werkgever. De 206 was na de Ibiza(een nieuwe model toen) de meest populaire auto onder de 20+ trainees die dat jaar waren gestart op dat big four accountantskantoor.

Na doorgifte van de gewenste auto eind mei 2002 aan de leaseadministratie heeft het uiteindelijk tot 25 oktober geduurd totdat ik de auto in ontvangst mocht nemen bij de dealer. De dealer had de auto al een week klaar staan in de showroom en had niet gebeld wat ik persoonlijk slordig vond. De verkoper vertelde dat ze door de auto in de showroom te zetten met GT bumperkit, deze kit die week nog twee keer verkocht was bij de bestelling van een 206.

Interieur
In de 206 had ik een zwart XS sport interieur, samen met de oranje dashboard verlichting en de standaard aluminium accenten kwam dit mooi uit. De sportstoelen van de 206 XS zaten goed alleen bij langdurig rijden waren ze minder prettig, de stoelen hielden je goed vast bij het beter bochten werk.
Minder aan het interieur was dat het niet slijt vastbleek omdat het lederen stuurwiel op veel gebruikte plekken glad werd na een 100.000. Daarbij was de boardcomputer niet berekent op een gas installatie, op basis van de gemiddeld verbruik werd door deze “intelligente” board computer de het metertje van de bezinetank naar beneden aangepast. De auto gaf dus na een tijd op gas te hebben gereden aan dat de benzine tank leeg terwijl deze feitelijk nog bijna geheel vol was, deze stand werd periodiek door de auto met de werkelijk tank inhoud vergeleken waarna het zichzelf aanpaste. Met mijn klacht ben ik naar de dealer gaan, de dealer gaf aan dat voor dit software probleem geen oplossing was. Het gevolg hier van was dat ik één keer met beide tanks leeg naast de snelweg heb gestaan (kon het ding wel in de fik steken, maar daarvoor was ook geen brandstof meer)

Exterieur
Door de gemonteerde bumperkit en het lucifer rouge lak werk was de auto een bijzondere verschijning die op viel op een goede manier. Daarbij maakt het de auto uniek ten opzichte van de standaard 206-jes op kantoor die de standaard grijze muizen kleuren waren, het was vrij snel op kantoor bekend van wie dat “sportieve rooie 206-je” was. Persoonlijk vond ik de 206 met bumperkit er zeer “aangekleed” uitzien ten opzichte van de “kale” standaard versies, Peugeot heeft er dan ook goed aangedaan de 207 wat meer massa te geven in de bumperpartij.
Nadeel aan de bumper set was dat deze heel gevoelig was voor grind en steenslag, waardoor vieze wit putten in de rode lak kwamen. Daarbij kwam ook dat door de langere neus(+15 cm) de bumper met de onderkant over hoge verkeersdrempels schaafde.

Prestaties
Het lage gewicht van de 206 in combinatie met de 1.6 16v zorgde voor een goede pk gewicht verhouding, wat de algehele performance van de auto uit stil stand ten goed kwam. De auto was fel genoeg en met een beetje goede schakel kunsten was hij heel rap tot de 150 km/h daarboven gaat het snel berg afwaarts met de acceleratie die boven de 180 km/h minimaal is de 196 km/h vanuit het boekje wordt alleen bij hoge uitzondering gerealiseerd.
Persoonlijk heb ik dat maar een paar keer gereden en dat was s’nachts, een keer heeft hij het 4 uur achtereen gereden door Duitsland en Denemarken toen we op vakantie zijn gegaan naar Noorwegen en we de boot boven in Denemarken hebben genomen bij Hirtshals naar Christiansant. Het brandstof verbruik was erbarmelijk omdat de auto elke 1 uur en 15 minuten een tank leeg had van rond de 40 liter benzine.
Nadeel aan de 206 is het feit dat de geluidsisolatie van de auto gewoon slecht is, boven de 120 km/h kun je niet meer normaal praten met elkaar. Daarbij ontwikkelde de auto na 40.000 km een trilling in het stuur die er nooit uit is gegaan. Bij de achterbandenwissel werd dit nog verergerd door een lease maatschappij die reserve band van de auto links achter had laten monteren terwijl de andere drie vervangen werden met andere banden. Lease maatschappij was niet van (Lease)plan hier iets aan te doen na verschillende klachten.

Wegligging
De wegligging van de 206 is goed, de achterkant van de 206 heeft bij een hoge bochten snelheid de nijging uit het gareel te treden terwijl de voorkant goed grip houdt. De auto blijft voor spelbaar, is goed op te vangen en geeft veel lol op een leeg klaverblad, waarbij de achterbanden naar hartelust kunnen krijsen. Gevolg van deze sportieve uitstapjes en verdere rijstijl was dat de continental voorbanden de eerst stint maar 24.000 km waren meegegaan, de tweede en derde keer gingen ze 30.000 km mee.
De vervanging van de achterbanden voor twee verschillende maakte de auto wel zenuwachtiger op nat wegdek, links continetal rechts pirelli. De standaard premium contact conti’s zijn geen goede regen banden, dus bij te snelgenomen rechter bochten kwam de kont sneller en verder uit dan rechts.

PROBLEMEN

Problemen:
•Rammeltjes begonnen al bij eerst 100KM!
•15.000 km vervelende rammel bij 3800 toeren in het dashboard, dealer kon het niet vinden dan maar altijd boven de 4000 toeren houden.
•24.000 km Verstuivers gas installatie verstopt door stof, twee dagen auto kwijt voor schoon maken
•25.000 km Motorsonde vervangen, motor inhield bij accelereren bij verschillende toerentallen in wat niet prettig is bij inhalen op provinciale wegen.
•40.000 km trilling in het stuur weg gebracht naar dealer die het niet opgelost krijgt.
•50.000 onderhoudsbeurt, sporing van de auto klopt niet alle wielen worden nieuwe gesteld banden zijn verkeerd afgesleten en worden dan ook vrij snel daarna vervangen.
•80.000 km 2 maanden problemen met gas installatie die dealer niet kan oplossen. Lease maatschappij gebeld, auto moet naar Rotterdam naar een gasspecialist of ik dat ven wil doen. Bij lease maatschappij aangegeven of ze dan de verloren uren even willebn vergoeden aan mijn baas à € 100. 206 uiteindelijk bij dealer afgeleverd waarna de auto naar gasspecialist is gegaan voor 3 weken. De auto specialist hoorde een raar geluid in de auto in de eerste en tweede versnelling leek een ventilator aan te lopen (deed de auto al 5.000 km). De specialist vertrouwde de zaak niet en bracht de auto naar een Peugeot dealer, conclusie uit een lager van de eerste en tweede versnelling is één lager bal gelopen. Indien de rest van de lagerballen eruit waren gelopen had de motor een terminale opdonder gekregen en was de auto technisch total loss geweest. 206 was op dat moment 2 maanden uit de garantie, maar Peugeot heeft de versnellingsbak onder coulance vervangen.
•90.000 km, rubbers van de uitlaat begeven het waarna de pot over de grond schraapte.
•109.000 km motor begint maan voor einde dienst verband weer in te houden, geen zin om op te laten lossen dus hoog in toeren houden maar voor een maand.
•110.000 km, week voor einde dienstverband per februari 2006 heb ik een klein ongeluk met de 206 gehad, schade aan neus partij. Achteraf had hem beter volledig kunnen plat rijden dan had ik de overlease niet hoeven afrekenen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.