Peugeot 206 XS 1.6-16V (2002)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 XS 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds maart 2002 rijd ik de 206XS als lease-auto voor mijn werk. Zelf had ik nooit voor deze auto gekozen (ben meer een Honda man), maar de rijeigenschappen vallen me alles mee.

De wegligging van kleine Peugeot is echt uitstekend te noemen. Snel genomen bochten zijn geen enkel probleem en ga je toch te hard dan laat het onderstuur zich gemakkelijk corrigeren door gas te minderen. De prima kuipstoelen geven je ruim voldoende steun en het lekker dikke lederen stuur licht heerlijk in de hand.

De 1.6 pakt snel op in de hogere toerentallen en trekt graag door. Koud, of in lagere toeren is de motor echter niet thuis. Schakelen is geen feest; de bak is ronduit hakerig en de achteruit versnelling laat zich vaak pas na meerdere pogingen inschakelen.

Qua comfort laat de Peugeot meerdere gezichten zien. Windruis en banden zijn behoorlijk rumoerig. De vering is zeer straf te noemen, maar werkt gek genoeg nooit enige irritatie in de hand. De al eerder genoemde stoelen en de verassende ruimte in de auto zorgen ervoor dat een lange rit goed te doen is. Tip: zorg ervoor dat je een 206 met airco neemt! Ik heb dat niet en de standaard ventilatie is ronduit waardeloos. Ondanks dat de auto spierwit is, is het in het zonnetje al snel niet meer uit te houden!

Al met al is de 206 een leuke auto voor iemand die op zoek is naar een volwassen en sportieve auto. Qua prijsstelling is de auto redelijk competitief, zo is een Yaris of Clio aanmerkelijk minder ruim voor hetzelfde geld. Wat hij mist aan uitrusting en luxe t.o.v. een even dure Kia of Hyundai maakt hij absoluut goed met zijn rijkwaliteiten.

De afwerking (piepjes, kraakjes, rammeltjes) en het blikkerige geluid bij het sluiten van de deuren doen afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.

PROBLEMEN

Al kan ik nog zo leuk rijden in m"n 206, van zijn betrouwbaarheid heeft hij me nooit kunnen overtuigen.
Wat is er allemaal mis gegaan?
- Piepende remmen (al na 10.000 km en nu al wéér na 30.000km beurt)
- Display motoroliestand is ondertussen voor de tweede keer aan vervanging toe
- Drie keer storing in de elektronische anti-diefstalbeveiliging. Na een half uur doet de auto het dan weer... 1 keer zelfs bij een tankstation gebeurd!
- Lederen pookknop na 10.000 km compleet versleten (na vakantie in Italië zonder airco :)
- Een keer tijdens het rijden een melding gekregen dat gestopt moest worden. Bleek na overleg met de dealer niks aan de hand.

Al met al blijkt het cliché dat Franse auto"s slechte elektronica hebben allerminst een fabeltje. Ook veel van mijn collega"s hebben hier problemen mee.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.