Peugeot 206 RC (2005) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 RC |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 184.533 km |
KM-stand laatst | 188.263 km |
Onder de radar
- 188.263 km
Na een paar sessies op het internet vond ik hem: de 206 RC. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens van het bestaan van dit model af, maar op papier zag het er goed uit: 177 pk, 202 Nm koppel, 0-100 in 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Now we’re talking. De auto die ik in mijn vizier had was er eentje met behoorlijk wat ervaring: 184.533 km om precies te zijn. Dat weerhield mij er niet van om naar het desbetreffende autobedrijf toe te gaan en een proefrit te maken. Ik was meteen verkocht. De atmosferische 2.0 liter viercilinder klonk heerlijk rauw en hing gretig aan het gas, waarbij het een waar genot is om hem flink de toeren in te jagen. Als kers op de taart was de prijs goed. De 206 RC lijkt behoorlijk undervalued te zijn, zeker als kijkt naar wat voor prijsontwikkeling de Renault Clio Sport heeft doorgemaakt. Ik leverde de sleutels in en ging naar huis om de beslissing nog een paar dagen te ‘overpeinzen’. Maar stiekem had ik het besluit natuurlijk allang gemaakt.
Zodoende was ik een week later opeens eigenaar van een Peugeot. De 206 RC voldoet perfect aan wat ik zoek in een auto. Hij tovert een glimlach op mijn gezicht en is lekker sportief, maar ook weer niet te extreem voor dagelijks gebruik. Daarnaast heb je toch het idee dat je met wat bijzonders onderweg bent omdat je ze niet vaak ziet rijden. Eén van de gaafste dingen waarmee de RC zich onderscheidt van de rest van de 206’en zijn de sportstoelen. Ze zitten heerlijk en zijn eigenlijk best comfortabel. Met name de extra steun bij de schouders is fijn. Maar het grootste party piece is en blijft natuurlijk de motor. De snelheidslimiet is opeens een rekbaar begrip geworden. Vanaf 3.000 toeren komt de krachtbron echt tot leven en begint hij er tot het rode gebied bij 7.000 toeren steeds harder en harder aan te sleuren. Iedere keer kijk je weer verschrikt op de snelheidsmeter nadat je het gas hebt ingetrapt, terwijl je innerlijke kind het uitschreeuwt van de pret. Puur genieten.
Hoewel het exemplaar dat ik gekocht heb er goed uit ziet voor zijn leeftijd en kilometerstand, was hij zeker niet perfect. Allereerst heb ik de lelijke kentekenplaathouder van het autobedrijf eraf gehaald en vervangen door een mooi, strak exemplaar. Verder waren de banden nodig aan vervanging toe. Bij autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg hebben ze me perfect geholpen aan een setje nieuwe Michelin Pilot Sport 4’s. Daarna werd de auto goed uitgelijnd bij Dries Bandenservice in Nunspeet. Het verschil is goed merkbaar: de RC plakt aan haast aan het asfalt, zoveel grip heeft hij. Het is een feest om de auto door de bochten te dirigeren, waarbij mijn eigen grenzen eerder zijn bereikt dan de grenzen van de grip. Al met al heb ik dus meteen behoorlijk moeten investeren in de auto, maar het was iedere cent waard en in de aankoopprijs was hier bovendien al rekening mee gehouden.
Tot nu toe blijkt de 206 RC een betrouwbare reisgenoot. Wel verbruikt hij wat olie, na 3.200 km moest er ongeveer anderhalve liter bij. Het brandstofverbruik is inmiddels gezakt naar 8,4 liter op 100 km. Zeker toen ik de auto net had, reed ik er niet bepaald langzaam mee. Nu rijd ik wat langere stukken en dan is de RC zeker met de snelheidslimiet van tegenwoordig een stuk zuiniger. Meestal rijd ik op de snelweg 6,5-7 liter op 100 km. Maar goed, je weet vooraf dat auto's als deze niet de zuinigheidsprijs winnen. Daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Wat betreft het comfort is het ook op de langere afstanden goed te doen. De auto is duidelijk sportief geveerd, maar zoals ik al schreef is hij niet gekmakend stug. Wel draait de motor door het ontbreken van een zesde versnelling relatief veel toeren als je op snelheid bent, maar ook dat is met de fabrieksuitlaat eronder niet echt hinderlijk. Natuurlijk, als je naar een echte reisauto op zoek bent, zit je bij de 206 RC verkeerd. Maar het rijden van lange afstanden is ook weer geen totale marteling.
De auto is zeker niet af. De uitlaat hangt er niet helemaal mooi onder en hij moet nodig een polijstbeurtje hebben. Daarnaast wil ik graag een bluetooth-module voor op de originele radio aanschaffen. Het is niet de bedoeling om de auto allerhande upgrades mee te geven: de focus ligt op het behouden van het originele karakter van de auto. Hierbij sluit ik niet uit dat er in de toekomst bijvoorbeeld betere schokbrekers of een RVS-uitlaat onder de auto komen, maar ik wil niet dat hij opeens heel veel harder of luider wordt dan hij nu is. Cosmetische ‘upgrades’ zijn al helemaal uit den boze. Momenteel is de auto voorzien van xenon verlichting, maar het liefst zie ik de originele halogeen-koplampen er weer op gemonteerd worden.
Maar is dat niet ook het mooie van de hobby? Altijd blijf je je auto stapje voor stapje verbeteren. Deze blogpost vormt tevens het startsein voor het schriftelijk bijhouden van de dingen die ik meemaak in mijn periode als eigenaar van deze 206 RC. Voor nu is het de bedoeling om met deze auto te blijven rijden tot er iets mooiers binnen bereik ligt (lees: een Porsche). Maar na een maand eigenaarschap en ruim 3.700 km verder, merk ik dat ik steeds meer en meer gehecht begin te raken aan dit kleine bommetje. Wordt vervolgd…
Volg mijn auto via zijn Instagram-pagina: @dutch206rc
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.