Peugeot 206 RC (2004) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 RC |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 117.758 km |
Compromisloos bommetje
- 117.758 km
Ik heb deze Peugeot 206 RC begin mei 2011, met 89.000km op de teller, gekocht. Na een ruim een jaar sturen heb ik hem in september 2012, met ca. 117.000km, ingeruild op luxere en vooral comfortabelere auto. Met deze Peugeot heb ik erg veel lol gehad. Wat een ontzettend fijne bochtenmachine!! Echt een apparaat om, ver van de snelweg en ver van oude stadscentra en ver van onverharde wegen, flink mee te sturen. Inmiddels ben ik (incl. deze 206RC) drie Peugeot's verder en ik noem ze inmiddels liefkozend Pugs. Fijne wagens en, met uitzondering van de 206RC, erg comfortabel!
Uiterlijk
In de prijsklasse van deze Pug, kon ik destijds weinig auto's vinden die nog enigzins te pruimen waren. Voor deze prijs, uit dit bouwjaar, met deze kmstand, met zijn acceptabele verbruik en toch flinke snelheid, is er weinig anders te koop. Of je moet gaan rijden in een duitser van 15 jaar of je moet fan zijn van de smaakloze en wanstaltig lelijke auto's uit Japan en omgeving.
Uitrusting en bouwkwaliteit
De Pug is voorzien van de meeste gemakken, maar je merkt wel dat niets op z'n "Duits" in elkaar zit. Alles blijft wel heel en het werkt allemaal prima, maar je moet dus wel tegen een piepje of een kraakje kunnen. Op glad asfalt valt het wel mee, maar zodra je het gladde asfalt verlaat is het gedaan met de rust. Dit is echt een auto voor de hardcore liefhebber van een pure auto met de luxe (airco, airbags, etc) van tegenwoordig.
Prestaties
Deze Pug is een echt stoplicht- sprint- en bochtenkanon. Het is geen auto die je op hoge snelheden lekker rustig rijdt, maar daarom heet hij ook RC (RallyCar). Het is dus geen cruiser, maar een snijmachine. Hij is scherp als een scheermes, maar erg goed te controleren. In de bochten is de wegligging fenomenaal, geen over- en/of onderstuur. Pas als je het heel bont maakt heeft de Pug de neiging om achter uit te breken, maar dat voel je goed aankomen. Het motorblok blijft ondertussen maar geven en geven. Je wordt steeds uitgedaagd om harder en harder te gaan. Hij wil vooruit, het liefst hard en het liefst boven de 4.000tpm, want dan komt zijn vermogen er goed uit. Op slingerweggetjes ben je de meesten de baas en bij de stoplichten word je vaak onderschat door de "grote jongens". Ook met tussensprints op de snelweg zijn er weinig auto's die je bijhouden. Er zijn maar weinig mensen die weten dat er een klasse boven de 206GTI bestaat. Als je mensen vraagt wat ze van de Pug denken, is meestal de reactie: "Uhm, ja, hij heeft grote velgen". Audi en BMW bestuurders kijken regelmatig met verbazing hoe je langs ze heen accelereert. Oeps, toch geen 1.6je... Dat is op zijn zwakst erg vermakelijk. Auto's uit het vergelijkbare segment blijft hij goed voor en zelfs de 207RC heeft het nakijken!
Wegligging en comfort
De auto is dus spijkerhard afgeveerd en dat komt het comfort niet ten goede... In stadcentra kun je de klinkers en kauwgompjes tellen en op glad asfalt kun je de structuur van de strepen voelen. In Belgie en Duitsland bestaat de snelweg vaak uit betonnen platen met een begin en een eind. Dat begin en dat eind voelen in de 206RC alsof je met 120+ over volwaardige stoepranden dendert. De auto zit verder degelijk in elkaar, maar door een gebrek aan speling op de schokbrekers lijkt het soms wel alsof er niet veel voor nodig is om je dashboard van zijn bevestigingspunten te laten knallen. Ik had hiervoor een 306 XSI en dat was echt een heerlijke wagen. Niet supersnel, maar vlot en supercomfortabel. De RC was daarna nogal ontnuchterend. Ik had gehoopt op een auto als de 306 XSI, maar dan met een bult extra snelheid. Tip voor het maken van een proefrit in de 206RC; zoek een onverharde weg of een oud stadscentrum met klinkers op en oordeel zelf of je hiermee kan leven. Ik had het na een jaar en ca. 25.000km gezien en ben weer overgestapt naar een auto met meer rust en comfort.
Onderhoud en verbruik.
Qua verbruik valt de Pug me 100x mee. Ik rijd eigenlijk standaard 1:10, met als uitschieters 1:11,5 op de snelweg op vakantie en 1:8 bij goed trappen. Onderhoud vond ik wel erg pittig qua prijzen. Ik heb de Pug, gezien zijn relatief jonge leeftijd en lage kmstand, bij Peugeot Nefkens laten onderhouden. Alle prijzen van de gewone 206 kun je keer 2 en soms 3 of 4 doen. Met name de voorstoelen (ca. €1200,- per stoel!!!), de uitlaat (einddemper ca. €1200,-!!!) en katalysator (ca. €1400,-!!!) zijn echt schreeuwend duur! En dan heb ik het niet over een beetje duur, maar echt SCHREEUWEND duur. Advies; ga naar een universele garage of doe het onderhoud zelf of bestel in ieder geval zelf de onderdelen!! Zelf sleutelen is nogal lastig, aangezien het motorcompartiment echt nul comma nul ruimte laat om een schroefje te vervangen. Hij zit echt helemaal vol. Bij vervanging van de distributieset moet je bijna de halve auto uit elkaar halen. Laatst de startmotor laten vervangen; luchtfilter moest eraf, spruitstuk moest eraf, radiator moest eruit. Al met al een klusje van €400,-. Ik heb in een jaar tijd ca. €2000,- aan de auto uitgegeven.
Betrouwbaarheid
Goed. De Pug heeft mij 1x laten staan omdat de startmotor het had opgegeven. Daarnaast heeft hij een aantal keren wat elektronische storingen gegeven. Sleutel uit het contact, tien seconden wachten en alle storingen waren weer verdwenen. Bij uitlezen in de garage niets meer van te zien. Zal wel een Frans ding zijn. Verder had de motor, in mijn ogen, een redelijk hoog olieverbruik. Ca. 1L op 4.000km. Volgens de garage was dat normaal te noemen en dus niet zorgwekkend. Ik heb het voor de zekerheid wel in de gaten gehouden, maar het olieverbruik werd niet meer of minder.
Praktisch
Deze auto is NIET praktisch. Achterin zitten wil alleen als je geen onderbenen hebt. Eigenlijk is hij te vergelijken met een coupe, maar dan wel met wat extra ruimte. Hou er daarnaast rekening mee dat je de achterbank niet plat kan opklappen. Hij klapt wel op, maar dat wil niet plat! Vervoeren, verhuizen of klussen is met deze auto echt geen optie!! Boodschappen en een 2 persoons vakantie zijn echter geen enkel probleem.
Prijs/kwaliteit
Ik vind dat de Pug hele acceptabele verhoudingen heeft. Ik rijd er een fors aantal km's mee, dus dan krijg je sneller meer onderhoud en onderhoud (bij de dealer) is gewoon erg duur bij de duurste/snelste uitvoering van een model. Snelheid heeft ie wel, maar niet in combinatie met comfort. Verbruik in benzine vond ik acceptabel. Alle auto's die bijna net zo snel zijn, verbruiken hetzelfde of meer! Ben bereid om in te leveren op comfort, heb je een budget voor de garage en zoek je naar een snelle auto, met een superwegligging en een lekkere versnellingsbak, dan is de RC jou maatje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.