Peugeot 206 Pop Art 1.4 HDI (2005)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 Pop Art 1.4 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 130.000 km

In verband met een nieuwe baan ging ik opeens veel meer rijden. Omdatik de praktijkervaringen van anderen belangrijke informatie vind schrijf ik nu zelf ook een review. Ik hoop dat ik andere mensen er een plezier mee kan doen.

Ik ben een echte fiat man, maar de Grande Punto met 75 pk viel me tegen qua power. En aangezien ik als speerpunt "kostenbesparing" had, heb ik nu bewust gekozen voor deze 206. Met zijn 949 kg valt hij precies goed in het wegenbelastingtarief. Neem in dit kader geen 5-deurs, want die zit er weer net overheen! Daarnaast staat de HDI goed aangeschreven en is hij door zijn lage gewicht met 68pk nog redelijk vlot. Verwacht geen scheurijzer uiteraard, maar je komt prima met het verkeer mee. Licht, zuinig en dus: goedkoop.

Bij de zoektocht viel me de grote diversiteit op aan modellen:
X-line, Air-line, Pop art, Griffe, Quicksilver en weet ik veel wat nog meer. Je moet echt voor jezelf goed bepalen wat voor opties je belangrijk vind, want ik zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Veel keuze is niet altijd makkelijk.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een donkerblauwe Pop art van september 2005. Net uit de lease, dus prima onderhouden en zo te zien ook netjes bereden. Als extra zaten hier gordijnairbags in. Iets wat ik persoonlijk prettig vind bij 70.000 km per jaar. Verder is de wagen heel compleet: radio/cd met stuurbediening, airco, centrale vergrendeling, electrische ramen, een hele berg airbags dus en ABS. Ik heb de auto zonder garantie gekocht, maar durfde dat gezien de staat wel aan. We zullen het gaan zien. In de eerste twee weken en 1500 km heb ik niks geks gezien.
Nouja, met dit weer had de accu het een beetje moeilijk na 6 dagen vakantie, er heeft al iemand een fikse parkeerschram op achtergelaten (eikels) en het airbaglampje ging vanochtend spontaan aan. En na de boodschappen weer uit, dus dat zal wel loslopen. Volgende keer meer!

Verbruik

  • 132.500 km

Heb toch een beetje last van dat verbruik. Toen ik deze auto uit ging zoeken en de reviews las haalde iedereen "makkelijk 1000 km op een tank" of was het verbruik "zonder problemen 1 op 23".

Ik heb nu iets meer dan 2500 km gereden, en ik weet niet hoe iedereen dat voor elkaar krijgt hoor. Ik rijd 90% snelweg met snelheden rond de 130 km/u, en ik haal slechts 1 op 17,1. Wellicht zijn de weersomstandigheden niet ideaal (vorst) of is er iets anders aan de hand: ik weet het niet. Of misschien waren de mensen in die andere reviews wel alléen maar bezig met zuinig rijden, dat kan natuurlijk ook. Ik geef wel gas, want anders kom je nóóit thuis, maar het is nou ook weer niet zo dat ik met 68pk de stenen uit de straat rijd...later meer!

Gebruik en verbruik

  • 136.000 km

Tijd voor een korte evaluatie van het wagentje.

Hij voldoet prima als vervoersmiddel, en dat is erg belangrijk. De kwaliteitsbeleving is niet van het niveau VW Golf, maar dat wist ik van tevoren. Het verbruik over 6000 km is uitgekomen op 1:18,9. Ook al had ik beter verwacht: een prima waarde.
Ik gooi het vooralsnog op mijn rijstijl, die misschien net iets te vlot is om zuiniger dan 1:20 te rijden.

Wat onhandig is is het feit dat de gordel constant achter de handel van de verstelling van de rugleuning blijft hangen (ik rij een 3 deurs). Moet je de hele tijd je deur weer opendoen...

Grootste pluspunten zijn voor mij de motor, gebruikskosten en de uitrusting. De hdi is lekker soepel, met veel trekkracht in een breed toerengebied. Erg goed voor een 1.4 met 68pk. Uiteindelijk is dat verbruik natuurlijk nog steeds prima, en samen met de lage wegenbelasting is dit ronduit een goedkope wagen om te rijden.

De uitrusting is royaal. Airco, ABS, geintegreerde radio/cd met stuurbediening, allemaal airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening en electrische ramen. Dat is echt goed voor elkaar! Ook de stoelen zitten erg fijn. Iets minder steun dan die in een ander (actie) model, maar wel vrij hard. Daar hou ik wel van, maar het is vast niet ieders smaak.

Nadelen heb ik niet echt kunnen ontekken nog. Een 3 deurs auto heeft grote deuren (onhandig bij parkeren), de gordel blijft hangen, er kraakt iets in het dashboard en het geheel voelt minder stevig aan dan een gemiddelde duitse auto. Het zijn eigenlijk allemaal maar kleine puntjes.

Later meer!

Als een zonnetje

  • 140.000 km

Zo. daar was ik weer even. De titel geeft het al aan: het geheel gaat als een zonnetje. Vooral de soepele 1.4 heeft me verrast. Lekker soepel in het middengebied waardoor je best kunt versnellen en schakellui kunt rijden. Het geluidsniveau blijft prima binnen de perken op snelwegtempo. Voor de zuinigheidsprijs kom ik niet in aanmerking, maar ik zit nu op gemiddeld 1 op 18,4. En dan heb ik kruissnelheden van ongeveer 130 km/u op de teller.
Daar kan ik prima mee leven.

De stoelen zitten erg goed, bijna Duits hard. Ik vind dat wel erg prettig zitten. Beetje knullige handels om ze naar voren te klappen, maar daarover had ik volgens mij al iets gezegd. De gordel blijft steeds hangen, heel irritant. Wat me tijdens het rijden opvalt is dat de Peugeot wel erg zijwindgevoelig is. Veel meer dan ik me van de Punto kan herinneren. Op zich niet erg, maar bij een flinke wind moet je wel duidelijk 2 handen stevig aan het stuur houden. Voor je het weet hang je in een vangrail.

Ook een puntje van aandacht is de voorbumper. Die is zo ontzettend laag: een opgevoerde honda CRX is er niets bij! Bij de kleinste drempel klinkt het dus al snel alsof je allerlei onderdelen verliest, maar dat is dan gewoon de voorbumper die het wegdek schaaft. Het lijkt wel alsof ik alleen maar aan het rondscheuren ben, maar echt, je moet drempels en dergelijke echt voorzichtig benaderen. Verder eigenlijk niets spannends te melden. De auto voldoet prima. Later meer dus!

Pech, panne en gezeik met de dealer

  • 141.200 km

Het ging 11.200 km goed, maar toch, op 29 april liet het peugeootje me staan. Ik reed weg, schakelde van 1 naar 2 en de motor sloeg af. Er ging ook een lampje branden wat zoiets als "storing motormanagement" was. De wegenwacht heeft de luchtmassameter schoongemaakt, want daar was een sensor die niet goed reageerde. het had te maken met de toevoer van diesel. eigenlijk werd er gewoon teveel in de motor gespoten waardoor het ding verzoop. helaas ging de storing niet weg, en samen met de wegenwacht zijn we naar Nefkens in Utrecht gereden. Via de wegenwacht kreeg ik vervangend vervoer (godzijdank heb ik een uitgebreid pakket) en zodoende kon ik het weekend wel gewoon rondrijden. Maandag werd ik gebeld door Nefkens. Heel spijtig, maar de hoge druk brandstofpomp is kapot. kost 1100 euro. en opeens was ik niet meer zo blij!

ik heb geen goede ervaringen met de peugeotdealer, ook niet tijdens mijn lease-periode. dus ik besloot om een second opinion te vragen bij het garagebedrijf in de buurt van groningen waar ik mijn auto altijd in onderhoud heb gehad. die kwam met een heel ander verhaal, wat niet in de buurt kwam van een kapotte brandstofpomp. uiteindelijk heb ik mijn auto uit utrecht gehaald, ben naar groningen gereden en daar is ernaar gekeken.

conclusie: er zat waarschijnlijk een vuiltje in de luchtmassameter waardoor de sensor niet meer goed reageerde en er teveel diesel inspoot. nadat die gereinigd was was er NIETS meer aan de hand. voor de zekerheid nog een flesje vloeistof in de tank die de motor reinigt en crossen maar weer. helaas ben ik weer bevestigd in mijn niet al te positieve beeld van een officiele merkdealer. gelijk roepen dat er vanalles kapot is en gepeperde kosten in rekening brengen: het is makkelijk verdiend als je geen technische kennis van auto's hebt. ik vind het schandalig.

wat er nog bijkomt, en wat mijn eigen garage al eens had gezegd toen ik liep te klagen over het verbruik, is dan wel weer leuk. het kan zo zijn dat de vorige eigenaar (mijn 206 komt uit de lease) nogal flink heeft doorgereden. het motormanagement past daar de hoeveelheid in te spuiten diesel op aan. ik rijd zelf (zoals ik volgens mij al eerder heb gezegd) niet heel wild, dus het verbruik viel me tegen. de monteur zei dat het best kon zijn dat het motormanagement zich nog aan moest passen aan een nieuwe bereider, en dat het verbruik dus zou kunnen verbeteren in de komende tijd. nu er teveel diesel is ingespoten, de sensor van slag was en de boel is gereinigd lijkt het wel alsof ik op slag 1 op 23 rij! deze tank zit ik al op 800 km, en ik heb nog wat over, dus daarover houd ik jullie op de hoogte. wat een gedoe allemaal zeg. later meer!

klaar voor de winter

  • 160.000 km

Eigenlijk heb ik niets te melden, behalve dan dat alles eigenlijk wel soepel verloopt. Het verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 18 of 1 op 19, maargoed, daar ben ik dan maar tevreden mee. De stoelen verrassen me positief: beetje steviger dan ik van de gemiddelde Franse auto gewend was. Er is 1 beurtje uitgevoerd met APK, maar verder dan een stukje uitlaat en 2 nieuwe voorbanden kwam de garage niet. Nouja, en een paar lampjes dan. Die lijken bij iedere verkeersheuvel of rotonde kapot te gaan. Geen idee waar dat aan ligt. Voor komende winter heb ik nieuwe velgen met Vredestein winterbanden besteld. Benieuwd hoe dat het rijgedrag zal beinvloeden, maar aangezien ik redelijk wat kilometers maak en ook veel in de polder rij (de A6 is echt niet overal even lekker strak en je hebt snel last van aquaplanning)smijt ik er toch maar 600 eurie tegenaan. Overall: niet spannend, maar wel prima voor elkaar met het peugeootje!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.