Peugeot 206 Pop Art 1.4 HDI (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 Pop Art 1.4 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben van baan veranderd en moet hierdoor erg veel kilometers maken, vandaar de keuze voor een diesel. Het model van de 206 vind ik erg mooi en Peugeot levert goede diesels, vandaar de keuze. De auto heb ik pas 2 weken, maar ik ben bijzonder tevreden. Ik rij ruim 1000 km per week en heb nu 2 tankjes leeg gereden. De eerste deed ik in 1 op 20,7 en de tweede lukte 1 op 21,8. Ik moet wel zeggen, voorzichtig gereden en rekening houdenn met het verbruik. Maar toch, erg zuinig naar mijn idee! De stoelen zitten fijn en de auto weegt weinig (949 kg) maar je hebt tijdens het rijden niet het gevoel in zo’n lichte wagen te zitten, hij heeft een volwassen rijgedrag. Hij heeft ook ruim voldoende trekkracht om vlot weg te komen en in het Nederlandse verkeer mee te komen. Over een paar weken (en evenzoveel duizend kilometers) meer...
44.000 kilometer verder. Nog steeds stap ik elke ochtend met een glimlach in deze wagen. Ik rij 200 km per dag, meest rechtuit en constant. Ik zie werkelijk weinig slijtage aan de banden. Die zitten er nu bijna 45.000 km onder. Ik vond de 2 Peugeot dealer beurten redelijk aan de prijs. De grote beurt (Peugeot C beurt) kostte bijna 500 euro. ’Geen bijzonderheden’ werd er gezegd. Tjonge, redelijk prijzig als er verder niets aan de hand is.. Bij de kleine beurt (Peugeot A beurt) moest ik ruim 160 euro betalen. Let wel, daar gebeurd nagenoeg niets, tenminste, in mijn geval.
Het verbruik in de hele periode, ± 1:21,5. Als ik er echt aan trek doet hij 1:19, in de zomer heb ik meermaals 1:23 gereden. Maar 1:21,5 tot 1:22 is goed haalbaar. Helemaal geen problemen? Ja, vocht in een van de achterlichtunits. De dealer vertelde dat een nieuwe unit mij ruim 140 euro kostte. Geen garantie, hoewel er leeuwekeur op zit..! Uit coulance werden er 2 gaatjes geboord onder in de unit. Het probleem is nu over. Ook doet de binnenverlichting het niet als het linkerportier wordt geopenend. Slecht contact en is bij de laatste beurt verholpen. Een maand later (=nu) en ik heb weer hetzelfde euvel. Maar dit stoort mij niet. Verder kan ik alleen maar positieve reclame maken voor deze wagen. Goedkoop, rijdt nog steeds goed en ik vind hem er ook leuk uitzien. Zeker vergeleken bij zijn concurrenten, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Op naar de 2 ton..
19 augustus 2008. Inmiddels staat de teller op 172 dkm. Gisteren de banden gemeten, zit nog 3,5 mm op (na 70 dkm, Michelin pilot primacy, 195-55-15). Dat houden we wel vol tot de winter, kunnen er dan nieuwe banden op. Verbruik blijft nu gemiddeld rond de 1:21 hangen. Wel zit ik te denken om voor de winter de distributieriem met rollen te vervangen. Er staat 240 dkm voor, maar ik vind dat erg veel. Moet ik nog even over denken.
Wat me opvalt is dat wanneer ik mijn knipperlicht naar rechts uit doe en ik laat het stuur daarna snel weer in rechte stand komen de hendel doorslaat en de richtingaanwijzer naar links uitgaat.
PROBLEMEN
Tijdens de proefrit voor de aanschaf een verschrikkelijk doordringende brom vanaf de achterwielen. Deze bleken niet meer rond. Jammer, er zat nog 7 mm profiel op! De dealer moest dus nieuwe banden monteren en dat zijn Michelins geworden. Gedurende de eerste 2500 km nog geen klachten.
Vocht in achterlichtunit
Binnenverlichting werkt niet bij openen linker portier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren